Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Beklager, eg postet feil der oppe.

Riktige tall er her :

http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=79687&p=irol-rigcountsoverview

Fra Xtrainvestors morgenrapport:

"Baker Hughes rig count ble publisert fredag kveld og viste at antall
_ landrigger som borer etter olje fortsatt faller solid i USA. Fallet var pÄ_
_ ti rigger forrige uke mot et fall pÄ 15 rigger uken fÞr._

_ Saudi Arabias kronprins Mohammed bin Salman har sagt at landet vil akseptere_
_ produksjonsfrys sÄ sant Iran og andre land godtar dette. Han sa videre at de_
_ vil Ăžke sin produksjon hvis noen annet land gjĂžr det._

_ Shortposisjoner i WTI (olje) Ăžkte mest siden november i uken som sluttet_
_ 29.mars_"

1 Like

Med tanke pÄ Iran sÄ ser det ikke bra ut, Iran Þker jo produksjonen og Þnsker ikke Ä vÊre med pÄ en slik avtale.

1 Like

Positive oljetall ikveld, sÄ fÄr vi se om vi fÄr 40 tallet igjen.
Iranerne kan uansett Þdelegge festen, eg er Äpen for Ä endre mine bull tanker gjeldene oljen, basert pÄ Iran og deres pÄstander om at markedsandeler skal tas tilbake.
Vi er jo at amerikanerene produserer mindre, men om andre Þker, sÄ ?
Vi ser Uanset konjunkturene av nedgangen i rigg i opprativ drift

2 Likes

SpÞrs om vi ikke mÄ ha et nytt dypdykk i pris fÞr investorer mister viljen til Ä holde holde hjulene i gang?

Prisras kan fort skje dersom oljemĂžtet 17. april blir en stor skuffelse (ikke fĂžr tror jeg).

Jeg var skeptisk til effekten av oljemÞtet i utgangspunktet sÄ det er nesten bare bra at Saudi tar vekk mye av forventningene. Jeg er i grunn skeptisk til det meste av uttalelser/rykter fra OPEC-landene. At de er strategisk med uttalelsene sine har vi jo fÄtt mange eksempler pÄ i Är. Kuwait sier jo de skal fryse uten Iran:

litt voldsomt fra Kjus, men han er jo ofte i himmel/helvete modus


“Torbjþrn Kjus i DNM har nedjustert sannsynligheten for en frysavtale mellom
oljeprodusentene fra 90 til 50 prosent etter de siste uttalelser fra Saudi
Arabia og Iran og sier at oljeprisen kan falle til 10 dollar uten en avtale.”

2 Likes

Oljelagertallene fra USA viser et overaskende kraftig fall i lagerene. Amerikanske rÄoljelagere sank med 4,9 millioner liter, pÄ forhÄnd var det forventet at de ville Þke med 3 millioner liter.

Bensinlagerne gikk motsatt vei, de fylte seg med 1,4 millioner liter, men var pÄ forhÄnd forventet Ä minske med 1,3 millioner liter.

1 Like

10 dollar?
Hvor fant du det?

  • FĂžr fredag hadde jeg en veldig stor overvekt for at det ville bli
    en frysavtale. NĂ„ er det antagelig under 50 prosent sjanse for dette,
    sier Kjus.
  • Ender dette med at mĂžtet blir avlyst - eller at det
    ikke blir noen avtale - skal prisen videre ned fra der vi er nÄ. Da kan
    prisen falle ned mot 30 dollar fatet igjen, mener han.
1 Like

Sakset fra XI sin Morgenrapport

Sikkert bare en trĂžtt morgen fra han som skrev den.

SkjÞnte det var noe som skurret nÄr Mr. 60 Dollar spÄdde sÄ lav pris :stuck_out_tongue:

1 Like

BĂžr/vil Norge skattlegge oljeproduksjon lettere for Ă„ Ăžke norsk konkurransekraft i forhold til andre produsenter?

Ja. Det vil gagne i form av flere arbeidsplasser og Ăžkt antall skattebetalere. Ergo taper ikke staten noe som helst

2 Likes

Er ikke 60 dollar uoppnÄelig nÄr skiferolje produsenter starter nye felt pÄ 50-55?

Hva tror dere om teknologisk utvikling videre, kan lÞnnsomhet oppnÄs under 50 USD pÄ skiferolje pÄ litt sikt?

Hadde vi klart Ä enes om 1 teknisk standard for nordsjÞen, som muliggjorde serieproduksjon av produksjonsutstyr (XMT / Subsea on a stick etc
) , og 1 standard for dokumentasjon. SÄ hadde vi nok helt fint klart Ä gjÞre konvensjonell olje lÞnnsomt under 50$ fatet ogsÄ.

Jeg irriterer meg litt over diskusjonen rundt behovet for ny teknologi i bransjen, det er ikke det som er problemet.

For skiferolje sin del, sÄ mÄ jeg melde pass. Har helt enkelt ikke nok detaljkunnskap

Den er jo under 40$ for flere av de store, mest drivverdige feltene, sÄ jeg vet ikke helt hva du snakker om her?

jeg snakker om at de fĂŠrreste av funnene er drivverdige ved 40-50$ fatet.
Men at Sverdrup og Castberg har break even kostnader under, er riktig.

Hvis vi Þnsker f.eks videre utbygging i barentshavet, sÄ mÄ det skje dramatiske grep for Ä fÄ be-cost ned til disse nivÄene.

SÄ er det ripple-effects, som at mange mindre utbygginger ville bli lÞnnsomme. Dette vil ikke pÄvirke oljeprisen globalt, men ha en betydelig effekt for lokalt nÊringsliv i Norge.

Den e24 oversikten er “fremoverskuende, det vil si at investeringer og kostnader pĂ„lĂžpt fĂžr 2014 ikke er regnet med”. Vet du hvor stor effekt det har?

1 Like

Haha ja der er du inne pÄ noe. Jeg har bygget mye skap til Songa, Statoil, Petrobas, BP m.fl.

Av krav sÄ er det helt latterlige forskjeller. Etter uhellet i golfen har BP tatt kravene alt for langt sÄ Ä bygge for de er rein skjÊr idioti. SÄ har du Statoil som har helt egne fargekoder pÄ alt av kabel og en masse sÊrkrav. Mens de fleste andre har et mer fornuftig nivÄ av krav til det vi leverer.

2 Likes


PrÞvde meg pÄ TA av brent Oil!

Kan se ut som olja har bunnet ut! :oil:

For Ä forstÄ hva som er en sannsynlig pris de nÊrmeste Ärene sÄ er det break-Even nivÄ pÄ skiferoljen som er den desidert viktigste faktoren.

2 Likes