Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store øltråden 🍻

Hehe ja, jeg er godt fornøyd med bb60’n, altså jeg bruker ikke termostaten på den for den er ikke presis nok. Er jo bare en stor gryte med krane og varmeelement.

2 Likes

Takk. Har hørt det er noen utfordringer med den. Valgte allikevel å bestille denne i går, så får vi se… :slight_smile:

1 Like

Ja, det er det nok, men butikken gir god service ved feil og man må jo ikke glemme at det er en veldig billig maskin :slight_smile:

Vurderer å sette en mesk nå for koking i morgen tidlig. Har du noen anslag for hvor lang tid det tar å varme opp en mesk på 50 liter til 70 grader, samt tid fra start til kok?

Det har jeg aldri forsøkt, men jeg vil tippe at det tar 1 time uten mesken altså bare vørteren.
Skal du også varme mesken vil jeg tippe det tar dobbelt så lang tid da du må sirkulere mye for å få lik temp i hele mesken og også være forsiktig med effekten på elementet så du ikke brenner mest eller karamelliserer vørter.

Okey. Takk. Varma opp vann på komfyr og 2 kokere. Mesketemp på ca 20 min :grin:

hehe ja med så mye effekt så :smile:

Kjører du begge elementene under mesk og kok, eller hvordan Gjør du det?

Digital gjærlås:

Spennende produkt, men jeg ser ikke hvorfor jeg skal kjøpe det. Det er fint å ha kontroll på når alt sukker er spist opp, men gjæring er ikke ferdig selv om alt sukker er spist opp. Det er mye mer enn bare alkohol som skal til for å lage godt øl.

Hvis denne saken kan logge temperatur også, og korrelere med sg-grafen, så er det kanskje interessant å se på.

Edit: et avvik på 3oe grader som det står i artikkelen er ikke så ille, spesielt når vi ikke vet om oechlevekta de testet mot er kalibrert.

2 Likes

Etter å ha kokt ferdig kølschen idag fant jeg ut at butikken hadde beregna oppskriften min etter kokevolum på 25 liter og ikke 30 :joy: ble 10 liter øl ekstra, men OG 7 poeng under målet. :expressionless:

Tilsett sukker eller spraymalt

Tenkte på det. Koker opp en liten vørter nå til uka. 500 g i 25 liter øker vel oechel med ca 7 om jeg ikke tar feil.

1 Like

Sikkert som å banne i kirka å være i Italia og drikke øl, men dette ølet er noe av det bedre jeg har smakt. Må nesten se om jeg får fatt i det hjemme :slight_smile:

4 Likes

Grimbergen har jeg kost meg mye med, og glassene deres er jo som å drikke av den selveste hellige gral :blush:
Italia er absolutt et fantastisk vinland, men det ene trenger ikke å utelukke det andre. Jeg sier som Ole Brum, ja takk begge deler. Kos deg @Nocturne!

1 Like

Mye godt øl i italia, så det er ingen skam! Grimbergen er et ekstremt godt øl. De selger den på vinmonopolet og noen barer i Oslo har den også på tapp, så det går nok an å få tak i den på velassorterte ølsteder rundt om.

En annen god belgisk blonde er ST. FEUILLIEN BLONDE. Får du tak i den, er det bare å kjøpe. Litt sterkere, litt mektigere.

Har et bra tips til et par gode italienske du kan se om du finner også:

BeerBrugna - frisk og fruktig

Birra del Borgo My Antonia - flott pale ale

2 Likes

Noen som klarer å skaffe meg Karlovacko her i Norge?

Tror beste bet er å ta turen over grensa. De har den på bolaget.

I know men har liksom aldri tid :frowning:

Testa Staropramen på Rema? Er vel et forholdsvis likt øl.

1 Like