Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store øltråden 🍻

Nei, men Internett har, bare å legge ifra deg tanken om å prøve den :wink:

https://www.ratebeer.com/beer/voss-fellesbryggeri-traa/424723/

https://www.ratebeer.com/beer/voss-fellesbryggeri-kvit-ol/433684/

Virker litt som at de prøver å selge vanlig pils til premium pris fordi de har navnet til en kjendis på ølet.

Minner meg litt om dette lothepus ølet. Ikke smakt, men ser veldig ut som generisk kjedelig pils.

Når vi snakker Øl! Noen som fikk testa den før den forsvant fra markedet?

Jupp, smakte ikke øl for å si det sånn :smiley:

Ser ut som noen plasser har den enda, 3000kr /L :sweat_smile:

Siden det er mange øltørste investorer her inne tenkte jeg å lodde stemningen…

Noen venner av meg driver et av Norges mest spennende bryggerier, og ryktet på gata sier at de pønsker på å emittere for å trappe opp virksomheten et par hakk. De har allerede blitt nevnt flere ganger i denne tråden, i både bilder og tekst. De vant årets beste butikk-juleøl i fjor (adressa.no), har to produkter inne i basisutvalget til Vinmonopolet, er å finne på Gulating og i en haug med barer, blant annet en av Oslos perler; Oculus.

Jeg snakker selvfølgelig om Cervisiam (cervisiam.no)

Send meg en melding om du er interessert så tar vi det derfra

1 Like

Nå nærmer vinteren seg og jeg har i utgangspunktet pakket bort alle bryggekjelene grunnet lav utetemp.
Lageret med all-grain øl minker desverre for fort så jeg er nødt til å sette noe annet godt.

Noen som har noen ekstraktsett å anbefale, eller en oppskrift bestående av ekstrakt?

Noe erfaring med å koke humle alene i vann
I kjøkkenkjele og deretter tilsette suppa i ekstraktet etterpå?

I morgen er det juleølslipp på polet. Det lønner seg å være tidlig ute for å sikre seg de beste godsakene

2 Likes

Det går vel fint å brygge allgrain inne? Jeg sto 5 år på kjøkkenet. Funka fint. Ellers kan du jo bruke spraymalt og trekke spesialmalt. Humle bør kokes sammen med vørteren, ellers så tror jeg du får dårlig utbytte fra humla

Det lokale polet har 110 slag inne. Skal handle en del i morgen. Blir en del belgisk og dansk. :+1:

1 Like

Har du listen? / sett for deg noen spesielle?

https://vmp-my.sharepoint.com/personal/svein_strand_vinmonopolet_no/_layouts/15/guestaccess.aspx?docid=0f39e6c469d5f43b7a0d09d3482fbb1ee&authkey=Aa4uSxW7V5HgCFQaKYPZZhs

Jeg skal kjøpe mye surt og en del humle.

Chapeau Winter Geuze
Hornbeer Julehumle
Lindheim 100 Days of juleøl
Noe fra To Øl
Noe fra Mikeller

1 Like

Jeg har en unge som løper rundt og ikke godt avtrekk innendørs. Hva er det som Gjør at humla bør kokes sammen med vørter? Har ikke funnet noe info om det. Jeg prøver gjerne om det ikke er noe litteratur på det.

Kort fortalt fordi det å koke med vørter er det som gir ølet bitterhet og smak. Får kun aroma av å humle etter kok eller tørrhumle (ved gjæring).

Edit: Vil tro at det blir veldig vanskelig å få rett bitterhet eller smak om du skal koke det alene.

Ikke noe problem å kjøre ekstraktsett, kan lage godt øl av det og. Noen av de er attpåtil ferdighumlet.

Om vørter må til så er det ikke et problem å koke 3.5 kg ekstrakt I 5 liter vann på komfyren. For vitenskapens skyld så forsøker jeg gjerne både med og uten vørter :stuck_out_tongue:

Går jo an å prøve, men det går helt fint å kjøre ekstrakt-varianten altså ;).
Bruk kalkulatoren på brewersfriend.com for å beregne hvor mye humle du trenger ift mengde vann og ekstrakt gitt koketid :slight_smile:

Takk. Skal gå for mest surt selv, erstattet stout som favoritt etter at jeg var i Newyork/Brooklyn nettop :slight_smile:

Eksperten på polet (han har gode smaksløker), syntes Løkka sin Bokk var best av årets juleøl. Tror det blir en sånn også.

Jeg tenker jeg kjøper en av hver, og to av de jeg er overbevist om at er bra. I fjor var corsendunk veldig bra.

Jeg tok ungene med på bryggingen. Det er stas å få lov til å meske inn, og spise kveldsmalten :wink: dårlig avtrekk er kjipt ja. Det var mitt største problem også.

Grunnen til at du må koke humle sammen med vørteren er at stoffene i humla binder seg til sukkeret i vørteren. Du får veldig forskjellig smak om du koker i svak vørter eller sterk vørter, og tynner den sterke ned til samme styrke som den svake. Du får ut bitterhet og smak på den måten du beskriver også tenker jeg, men det blir nok veldig annerledes. Men det er jo bare å prøve, og rapporter resultater her. For vitenskapen!

Var ute og lufta meg på den lokale ølprovideren i området.
Mye godt jeg fikk tylla i meg av både søtt og surt. Men den denne Saison’en er noe av det beste jeg har smakt noensinne. Dyr ja, men har du noen å dele med er den virkelig verdt å prøve :beers:

1 Like

De har 2014 her til 260 for en trekvarter. Amarone-pris! :joy: