Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store øltråden 🍻

Jeg har kokt inne i mange år nå, og det går helt fint. Lukter barnegrøt i hele leiligheten etterpå og det kan bli litt høy luftfuktighet om du ikke har godt avtrekk/luftemulighet, men det går.
Som det er nevnt tidligere så koker man humlen i forskjellige tider for å få ut forskjellige egenskaper i humlen. Jo lengre tid du koker den samme humlen jo mer bitterhet får du. Jo kortere du koker jo mer florale/frukt-toner får du. Skal det gjøres superenkelt ville jeg prøvd meg på et ekstraktsett (disse hermetiske boksene med sirup) og kjøpt litt ekstra humle. Ville også byttet ut gjæren som følger med da denne gjerne er av kjip kvalitet. Lykke til!

1 Like

Og 500 tok deg seg betalt for denne ute, stive priser på øl i landet her. Dyr vin derimot er faktisk ikke så ille prisa på polet.

Noe erfaring fra disse?

Jeg har ingen erfaring med den, men den blir nok ok. Jeg vil tro det er lurt å bytte ut gjæren med for eksempel w34/70.

Tok en måling nå etter 7 dager, +18C. Mj 54 -gjæren virker treg, 1.028. Men veldig ren smak, så tror denne blir grei.

1 Like

For den som er i Oslo, så er det Ølfestival på Aker Brygge i dag, lørdag.

2 Likes

Siden jeg har valgt å lese og smått delta på forumet, skal jeg prøve å delta litt i øltråden også. Mine to hobbyer er ølbrygging og aksjer. Jeg elsker også selvsagt å drikke øl, men ennå mer glad i å drikke vin. En vakker da starter jeg en vintråd, men det er en helt annen sak.

I og med at jeg fikk en veldig positiv opplevelse av Nordic Nanovectors presentasjon i dag, valgte jeg å “feire” det med å flaske min Imperial Amber Lager/Biere De Garde, mens jeg delte en BFM Kvadratrot 225 med min kvinde. Den ble brygget omtrent 1. august, i en partigyle brygg, altså to øl fra en mesk, hvor man ofte lager en sterk øl av 1. uttrekk og en svakere av 2. uttrekk.

  1. Uttrekk - Imp. Amber Lager/Biere de Garde.
    Temp:14 til 16 grader, lagret på 0.5 grader.
    Perle som bitterhumle, Saaz som aroma. IBU ca 25.
    Gjær - German Bock
    1.069-1.012 = ca 7,4 %
  2. Uttrekk: Hverdagssaison
    Gjæringstemp startet på 18 og lot den gå fritt, sikkert peak på 25 grader eller noe.
    Perle som bitterhumle, Saaz+bittelitt Amarillo og Nelson Sauvin som aroma. 1.036-1.004 = ca 4.2 %
    IBU ca 35
    Gjær: WLP565 Saison Dupont sin gjær. Hvis du liker lys tørr øl, saison og/eller småfunky øl og ikke har smakt Dupont Saison, sjekk den ut. Prøv også Dupont Bons Væux hvis du er hypp på litt tyngre 9%-er.

Malt:
63.0 % Pilsnermalt
30.2 % Hvetemalt
00.8 % Carafa II
03.0 % Rugflak
03.0 % Havregryn

Carafa II og litt basemalt ble mesket alene og bare tilsatt uttrekk 1. Blandet 1-2 liter av uttrekk 1 til uttrekk to for å gi litt mer malt og fyldighet til uttrekk 1. Med andre ord, 1. uttrekk ble amber mens 2. uttrekk ble skikkelig lys.

Hverdagssaison ble flasket etter 3 uker. Veldig god, hoppy, lett og preget av denne nydelige gjæren som gir et fruktighet og et hint av pepper.

Til poenget: I dag flasket, etter 3 og en halv måned, hvorav to og en halv måned på 0.5 grader, flasket jeg ølet. Veldig spennende! Gleder meg til den er karbonert.

Uttrop til alle ølbryggere!

Mvh
Calusari

5 Likes

592909f57caa335dcfe5a1ce962e7a8f

Denne er kanskje den beste ølen, jeg har drukket og samtidig som vi brygget den selv.
St.Feuillien Blonde er på det ypperste anbefalt å prøve.

6 Likes

Mmmmm… innertier! :slight_smile:

2 Likes

Ser bra ut! Jeg har testet to juleøl til nå. Hadde egentlig tenkt å teste to nye, men endte opp med to jeg (tydeligvis) drakk på fjorårets juleølsmaking. De ble nok inntatt sent i prosessen, for jeg husker ingen av dem! :joy:

1 Like

Apropos juleøl! Dersom dere er så heldige å kommer over juleølet til Cervisiam, prøv det!
Chocolate Salty Christmas Balls er navnet, rett og slett en helt fantastisk nytelse :heart_eyes:

3 Likes

Jeg har et par stående i kjelleren. Blir å teste den neste helg. :slight_smile:

Høres ut som min type øl! :smile: Selger de i butikken eller må man på polet?

Slik jeg tolker Wildkin, er det faktisk mulig å få det på polet. Det holder vel rundt 10%, så butikken kan du nok glemme :wink:
Jeg var så heldig å få denne herligheten på den puben jeg pleier å utforske litt sjeldne rariteter. De kom lempende inn med et fat av dette ølet, det eneste fatet de fikk tak i. Stakkaren rakk jo ikke komme inn døra engang før jeg var all over him og ba han få det inn på tappekrana pronto!

For øvrig, vil jeg også anbefale en annen stout fra Cervisiam, S’Morbidly Obese. Denne er vel hakket enda bedre, med mye godsaker oppi. Blant annet smak av Marshmallows :smiley:

1 Like

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Norge/Cervisiam-Chocolate-Salty-Christmas-Balls/p/7976402

2 Likes

Fuck it. Jeg tar ut et lån fra IPA-kontoen.

1 Like

TIl alle ølgutta ;D

( aner ikke hvorfor linken er nederlansk… men sjekk den ut ;D

Dama kom hjem etter handletur i dag, og det resulterte såklart i en øl-kalender. :smiley:

2 Likes

Hjemmelaget eller ferdigpakket? Jeg vurderer den fra Gulating selv, men er så usikker. Begynner å bli fullt i boden og pga. treningsregime unner jeg meg bare et par på fredager og lørdager… :joy:

Den ble visstnok kjøpt på Meny. Juksa litt og så i eske 1, og det var en NEIPA. Så jeg tenker det er mye godt I den :slight_smile:

1 Like