Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

EAM Solar (EAM)

Ting tar tid, i Italia tar ting så lang tid som mulig:

I lux går vel ting raskere. Dommen er falt i Italia og man har endelig grunnlaget for å starte i lux. Jeg tenker maks 2 år til dommen faller for godt

EAM Solar ASA: Q2 2019 Financial Report Presentation

Noen som er tilstede på dagens presentasjon?

Fra et annet forum:

Fra presentasjonen idag kommer det fra Viktor blant annet at EAM sikter seg litt mer inn på å sette politisk lys på saken, og sammenligner svindelsaken med for eks nokasranet på 57mill og en e-post svindelsak i Nigeria på 7mill. Han viser til det internasjonale rettsamarbeidet og EØS hvor politiet i Norge går aktivt inn og samarbeider med eksempelvis Nigeria. Viktor fremstår oppgitt over at en svindelsak i størrelse på 300meur ikke blir tatt tak i, og at EAM er lider under Italias trege rettssystem. Min subjektive vurdering er at artiklene i DN som ble publisert et par uker tilbake er en del av EAMs strategi for å få norske myndigheter med på laget. EØS skal gi selskaper rettsbeskyttelse på tvers av landegrenser.

Ellers påpeker de igjen at de er avhengig av kriminaldommen for å si nøyaktik hva veien videre blir. Viktor forteller at dommen kan enten kan si direkte hvor mye eam solar skal ha i erstatning eller at det skal avgjøres av en sivil rettslig dommer. Det kan også være noe i mellom, for eksempel at kriminaldommen sier at eam bør ha X antall millioner i erstatning men at en sivildommer avgjør. Han påpeker at det nødvendigvis ikke er en sak hvor aveleos/motparten er involvert, men at sivildomstolen får ansvaret å finne ut av erstatning basert på dommen og den dokumentasjonen som foreligger(slik jeg forstod det).

Videre forteller Viktor at bonusen av den lange og trege rettsveien i Italia er at saksgangen har gitt dem utrolig mye bevis og dokumentasjon og mener at det er umulig for Enovos og kunne vri seg unna i en sivilrett.

Det kom også frem at det er blitt satt opp første høring i voldgiftsanken i januar 2020. Ting tar tid, men anken tas i det minste til følge. For min del var jeg i tvil om at voldgiftssaken i det hele tatt kunne ankes, eller om klagen ville tas til følge.

Generelt syntes jeg Viktor hørtes noe krassere ut i dag enn tidligere, (på den gode måten).

Var en god del mye annet som ble snakket om, bare å spør.

Nytt innlegg:

Litt mer utfyllende og litt vanskelig å forklare, men slik jeg forstod meg på viktor har kriminaldommen påvirkning på hva politiet og rettssystemet i lux er nødt til å gjøre med dem kriminelle anmeldelsen med civil complaint som eam filet i 2016. Poenget med støtte fra norske myndigheter er slik jeg forstår det å få dem til å bidra til å legge press på at lux handler på anmeldelsen EAM har levert, og at det påbegynnes en etterforskning. Den saken er jo i dag satt på vent. Innenfor EØS skal det være rettsikkerhet for selskaper som ønsker å gjøre business, og derfor kan norske myndigheter legge press på lux til å ta tak i saken ordentlig. Viktor virker ganske oppgitt over at folka i lux sitter på henda og ikke rører saken selv når det er konstantert svindel. Det er pga mangelen på aktivitet av påtalemyndighetene i lux at EAM filet et nytt sivilt søksmål nå i juli mot enovos, encevo og de fire involverte direktørene på over 250meur. Hvis politiet ikke gjør noe i lux så får de ikke gjort noe med dette søksmålet, men hvis de velger å henlegge kriminalanmeldelsen med civil complaint fra 2016 vil dette søksmålet rulle. MAO er den betinget av hva politiet i lux velger å gjøre. Derfor håper jeg og tror jeg at en detaljrik og fyldig dom, med informasjon, argumentasjon og slutninger (helst noe “knusende” for enovos, encevo og direktørene) for domspremissene er avgjørende nå på kort sikt.

1 Like

EAM Solar ASA: Sale of shares and power plants to Energeia AS

1 Like

EAM Solar ASA: Notice of Extraordinary General Meeting

EAM Solar ASA: Investor presentation on 21 August 2019

EAM Solar ASA: Investor presentation on 21 August 2019

Var noen på denne og kan gi et lite referat?

klippet fra Hegnar forumet.

" Jeg var på presentasjonen i dag. Det er jo ikke all verdens nytt liksom. Nå har EAM cash til å stå løpet ut. Men det kommer til å ta lang tid; og det ser ikke ut som motparten vil settle foreløpig i alle fall. Så de som tror det er raske penger å få fra EAM er vel naturligvis skuffet. Dette kan ta flere år liksom. Det eneste nye her er at de planlegger å kreve 5 mill fra Aveleos når dommen fra Italia kommer. Det skal være en enkel prosedyre via namsmannen i Lux. Da finner vi ut om eierne kommer til å spytte inn penger eller la det konke. Dette får vi jo svar på rundt juletider… Så jeg har jo masse aksjer her og er opplagt positiv. Men med alle de nye aksjonærene kan denne fluktuere ganske kraftig fremover tipper jeg. ."

1 Like

Aksjonærlistene 12.08-26.08

Astrup/Pactum reduserer fra 134 000 til 74 000
Toluma reduserer fra 219 000 til 188 000

Sundt og Canica holder stød kurs.

Jeg har ikke fått lest denne, men for de av dere som har abonnement, er det noe nytt her?

Edit: Ser ut som om det en noe rar vinkling i tittelen, i følge folk på HO. De hevder problemet skal være litt mindre presserende, nå etter salget av solparkene.

Det skrives at aveleos har gjort et krav på 100 mill fra eam i et forsøk på å kjøpe eam konkurs, men som det står i artikkelen, så er ikke dette lenger kritisk etter salget av parkene. Forøvrig ikke noe nytt hvis man har fulgt med på saken.

Jeg registrer også flere feil i artikkelen. Ifølge faktaboken så står det at straffedomstolen har erklært at enovos ikke er ansvarlige, men dette får vi jo først vite når den skriftlige dommen er på plass 18 oktober.

1 Like

EAM Solar ASA: Disclosure of shareholdings

1 Like

EAM Solar ASA: Minutes from the Extraordinary General Meeting 6 September 2019

En skjult selger som gjorde seg ferdig i dag, og njus innen 18. oktober så mulig det snur nordover snart. Kan være greit å følge med på om eam er ens cup of tea.

1 Like

Forsvant alt volumet på selgersiden plutselig?

Mest sannsynlig er en av dem ferdig nå. :slight_smile: