Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

EAM Solar (EAM)

Som det står i meldingen så er salget i boks og pengene lander på konto april/mai

https://newsweb.oslobors.no/message/501145

1 Like

Selge resten av sjappa og ta ut pengene?
Hvor mye verdi er ellers i Eam, minus lån?

Kommer frem til NAV på ca 200-220MNOK (rundt regnet) når jeg tar med fordringen de allerede har fått tilkjent men ikke har inndrevet enda i forbindelse med rettsaken.

• De sitter igjen med 4 parker hvor NAV er mellom 8 og 15 NOK tilsammen.
  • 5MEUR tilkjent fra kriminalrettsaken som skal kunne inndrives uten andre prosesser i rettsinstanser nødvendig enn selve fordringen.

Teknisk må man vel si at aksjen ser spennende ut nå mtp brudd opp av den langsiktige kileformasjonen og det kraftige nedsalget som kom i hovedsak av tynt volum. Regner med vi ser en reversering nå og at villige selgere blir vanskelig å finne i særlig kvanta før kursen igjen gjenspeiler underliggende. Om bruddet blir bekreftet ila uken burde vi se noen raske sprang i kurs.

Neste store dato vedrørende rettsakene er Januar 21. Da det vil bli ny høring for annulering av kontrakten i forliksretten. Med svindel/rettssaken avklart burde det være en smal sak.

1 Like

Så om man solgte alt og la ned nå kunne aksjonærene sitte med 3x dagens kurs?

Dette salget alene, gitt 115m, er jo 16.8/aksjen. Da er det med 11.5% valuttagevinst samt 15% premium på tidligere meldt salgspris.

Usikker på hva de siste parkene ville gått for, men det er tydelig etterspørsel etter de FIT kontraktene. 8-15/aksjen er sikkert innafor det. Hadde i grunn vært fint om de hadde kvittet seg med de parkene og forlatt Italia.

I tillegg er det jo 8.30/aksjen i de 5m€ de allerede har fått tilkjent i strafferettssaken.

Så det er jo en del verdier her.

Hva gjelder “selge resten av sjappa” så er det jo i rettskravene de store kronene ligger, rundt 40m€ om de får nullet kjøpskontrakten i voldgiften og videre er jo erstatning gjennom sivilsaken den med størst oppside. Og sistnevnte er nok også den største driveren - når får eam startet denne og hvor?

1 Like

Mulig noen har skjønt det?

1 Like

EAM Solar ASA: Notice of Annual General Meeting 2020

EAM Solar ASA: The sale of Varmo & Codroipo is concluded

@alano refmeldingen så er pengene fortsatt ikke inne da? Disse skal overføres fra energeia først går jeg utifra. Men det kommer vel med på dette kvartalet vil jeg gå utifra

Uten å kjenne detaljene så er det en transaksjon mellom kjøper og energeia som har landet, deretter mellom energeia og Eam. Da lander penga på konto. Husk at de førte dette salget i fjor i regnskapet, men her er det både valuttagevinst og en premium som sikkert utgjør minst 3 kroner aksjen.

Hadde jo vært råflott om de klarte kvitte seg med resterende parker også!

Kanskje noen signal mot 18. mai og agm; hvordan går det med innkrevingen av de 5m euroene, hva er status på oppstart av sivilsak eller mer presist - hvor kan de føre den osv.

Forøvrigt prises aksjen til en relativt stor rabatt - på cash kun ene og alene fra dette salget…

EAM Solar ASA : Minutes of Annual General Meeting 2020

Oooog da er det bedre å kjøpe tilbake egne aksjer til rabatt enn å sitte på en haug cash:

Topp 20 har 66.66% pdd.

1 Like

Er ikke cash noe EAM trenger da for å sikre fremtidig drift/ drive rettsak.
Konspiratoren i meg tenker de større eierene ønsker å ta ut kontanter fra selskapet ved å selge aksjer nå uten at kursen blir gruset. Så når EAM trenger penger/emisjon blir dette kjøpt tilbake på mye lavere kurs og vi blir utvannet.
Noen tanker rundt dette ?
Vurderer å selge min beholdning nå (med 50% tap)

EAM Solar ASA: Q1 2020 Financial Report

De største eierene har inngang mellom 80 og 100. Det er forøvrigt regler som gjelder ved tilbakekjøp og de skal jo vi aksjonærer passe på blir fulgt. Det er jo en passe konspiratorisk fremstilling du kommer med. Hva tror du de andre større aksjonærene sier til det, som DNB, MP, Park Lane osv? Hva skjer med tilliten til aktørene om det du fremstiller utspiller seg? Selv vil jeg mene sannsynligheten er lav, uten at jeg skal mene hva du skal gjøre med aksjene dine.

Tilbakekjøp mener jeg er fornuftig når man har cash man ikke har noen gode alternativer for og aksjen handles til rabatt og utbytte ikke er noe alternativ. Ser heller ikke at de skulle handle for mer enn hva de mener er et fornuftig i forhold til de nåværende og fremtidige legale prosessene. Og ved å ikke slette aksjene så er det noe selskapet kan benytte senere skulle det være behov for det.

1 Like

EAM Solar ASA: Q1 2020 Financial Report presentation

Fikk et inntrykk av presentasjonen i dag at det var et møte som ikke fant sted pga koronasituasjonen, som ikke var direkte tilknyttet rettsprosessen? Er det lov å håpe på forlik? Synes ellers ledelsen virker frempå, og det er bra! :slight_smile:

Fikk ikke anledning til å følge dessverre. Men det hørtes lovende ut kanskje?

Kommenterte de noe om de økonomiske utsiktene hvis rettsaken drar ut?

Lov å håpe, men vi hørte ikke det samme. Fremoverlent ja, men dette vil ta tid. Realiteten er lange behandlingstider i Italia, ingen grunn til forlik for motpart…