Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

DLT (DLTx)

Klikker på Følger slik at grønt merke forsvinner, forståelig?:blush:

Under denne tråden…

1 Like

Perfekt - takk :slight_smile:

2 Likes

Vil du ikke ha oppdateringer om dette?? :grimacing:

1 Like

Er bare det at jeg opprettet emnet så jeg får oppdatering hver eneste gang noen skriver i det (på epost også). Blir litt mye av det gode :wink: Interessant selskap, absolutt, jeg heller til å være enig i det du skriver. Det er bra med skeptikere også selvsagt men så kjedelig liv de lever!

1 Like

Vel, skeptikere har aldri fått verden videre. Det er de risikoperverse, nytenkende besewisserne som gjør det. Skeptikeren på denne tråden spådde f.eks. Bitcoin nedenom og hjem. Her er et sitat fra vedkommende april 2015 når Bitcoin stod i ca. $570 :wink:

Bitcoin er ut, hypen er over. Dette er IKKE noe du ønsker å investete i! Bruke det? Ok greit nok om du er teknisk kyndig og kjenner risken. Investere/spekulere? Galskap…

3 Likes

Tror denne kan gå mye fremover.Dette er fremtiden og Statoil skal med.

1 Like

Statoil skal med men ikke med Element vel?

1 Like

Nei, Element driver med jern og nikkel, Statoil driver med olje og gass. Men begge kommer til å benytte kryptovaluta (Block chain teknologi) i forbindelse med handel av råvarene.
Dette viser litt av potensialet som Element har da de er blant de første som tar i bruk denne teknologien i handel av råvarer.

2 Likes

Eg er med på denne, men eg er sikkert ikke smart nok likevel, råvarene må vel utvinnes før en likevel har en verdi ?
Er det sånn at det her kan kjøpes først, da får eier penger, som igjen kan brukes til utvinning, mot normalt sett emisjon eller lånefinansiert drift ?

Dette er litt utenfor min kunnskap, så beklager på forhånd om sprøsmålstillingen min virker lite gjennomtenkt :see_no_evil:

1 Like

Noen som har lest FA? Skal vist være en artikkel om ELE i dagens avis. Hadde vært fint med ett referat dersom noen har tilgang og tid. :smiley:

1 Like

Ja, det er riktig @kronn. Skal prøve forklare det slik jeg har skjønt det. La oss si du har lyst å kjøpe jern av meg, men jeg sier jeg ikke kan levere før om 3 mnd. Du sier OK, men jeg vil ha spotpris. Du forhåndsbetaler jernet til spotpris og jeg leverer til den prisen om 3 mnd. uavhengig av hva prisen er om 3 mnd. Jeg slipper å kjøre en emisjon for å utvinne jernet og har alt solgt jernet før jeg har fått det opp av bakken.

1 Like

Gruveselskapet Element vil ikke satse i Norge, men går nye veier for å finansiere fremtidige gruveprosjekter.
ANDERS HORNTVEDT
– Vi er det første listede selskapet i verden som utsteder vår egen kryptovaluta. Så langt vi kjenner til i alle fall, fortalte Element-styreleder Lars Christian Beitnes til Finansavisen tidligere denne måneden.
Gruveselskapet het tidligere Intex Resources, og kursen mer enn doblet seg på selskapets utradisjonelle finansieringsløsning. Selv om den har gått gradvis tilbake siden årsbeste den 3. november, ligger den fortsatt over nivået den har hatt tidligere i år.
I går sendte selskapet ut børsmelding om at Cecilie Grue er ansatt som adm. direktør på permanent basis. Hun kom inn fra styret, og har vært midlertidig toppsjef i gruveselskapet siden januar.
– Ikke lønnsomt
– Dere har som strategi å identifisere undervurderte prosjekter som har kort vei til kontantstrøm, står det på hjemmesidene deres. Er det ikke de prosjektene alle gruveselskaper vil ha, da?
– Nei, egentlig er det ikke det. Noen er rene exploration-selskaper, og det var vi også tidligere. Men så foretok vi en strategiendring høsten 2016. Den går ut på at vi vil investere i prosjekter der andre har gjort det grunnleggende arbeidet, slik at vi kan komme raskt til kontantstrøm, sier Grue.
Selskapet har i flere år sittet på nikkelforekomsten Mindoro på Filippinene.
I november i fjor sikret Element seg en opsjon til å bli eier av 51 prosent av aksjene i Ambershaw Metallics Inc, som eier jernmalmforekomsten Bending Lake i Canada. Selskapet eier pr. i dag 5 prosent av aksjene i Ambershaw, samt konvertible obligasjoner som totalt gir en eierandel på rundt 13 prosent.
På nettsidene sine listet selskapet opp et molybdenprosjekt i Hurdal som et av investeringsprosjektene, men nå er prosjektet borte fra nettsidene.
– Hva har skjedd?
– Vi har fortsatt lisensen, og vi kommer til å vedlikeholde den inntil videre. Men prisingen gjør det ikke lønnsomt å gå videre med prosjektet i denne omgang. Det kan imidlertid forandre seg hvis prisene øker eller ny teknologi blir tilgjengelig.
Forhåndssalg av ressurs
Kort fortalt tenker Element å finansiere driften av Ambershaw og eventuelt sine neste gruveprosjekter ved å selge deler av jernmalmen mens den fortsatt ligger dypt nede i bakken, ved hjelp av den samme blockchainteknologien som ligger bak Bitcoin.
– Er det den slags man finner på når man ikke klarer å overbevise tradisjonelle investorer?
– Nei, det vil jeg ikke si. Det vi ønsker å se på, er en digital valuta som gir rett til levering av jernmalm. Vi har jo ikke utstedt tokens ennå, men har startet et prosjekt på det. Asset backed tokens skiller seg kraftig fra andre kryptovalutaer ved at de er sikret i den underliggende ressursen.
– I realiteten er dette et forhåndssalg av en ressurs som gjør at vi kan hente kapitalen allerede nå.
Selskapet har samarbeidet med Harmonychain, som står for den digitale plattformen og har patentert produktene.
– Hva er galt med tradisjonelle verktøy som emisjoner, salgskontrakter og obligasjonslån?
– Ingenting er galt med det. Men fordelen med kryptovalutafinansering er at det ikke gir utvanningseffekt for dagens aksjonærer. Her blir råvaren forhåndssolgt, og så kan kapitalen som hentes inn brukes til å betale for produksjonskostnadene.
Har aksjer for 320.000
Grue og hennes nærstående har 159.000 aksjer og 600.000 tegningsretter i selskapet. Aksjeposten har for tiden en verdi på rundt 320.000 kroner.
– Hvorfor plasserer du egen formue i selskapet?
– Jeg har stor tro på Element som et innovativt og fremtidsrettet selskap. Det viser engasjementet mitt for selskapet og den rollen jeg har tatt. Jeg sitter ikke på noen kjempestor post, men det er uttrykk for at jeg har tro på selskapet.
Mini-CV
Navn: Cecilie Grue (46).
Stilling: Adm. direktør i Element, tidligere kjent som Intex Resources.
Bakgrunn: Cand. jur. fra Universitetet i Oslo (1997). Advokatfullmektig i Wiersholm (1997-2001). Advokat ved Oslo Børs (2001-05). Advokat og senere partner i Wikborg Rein Advokatfirma (2005-2015). Juridisk direktør i Bionor Pharma (2015-17). Midlertidig adm. direktør i Intex/29Element siden januar i år.
Aktuell: Fast ansatt som adm. direktør i Element i går.

5 Likes

ELE kan selge kryptovaluta før råvaren er utvunnet, men ELE har en forpliktelse om å levere råvaren i fremtiden. Fordelen er som du skriver at de slipper lån eller emisjon for å finansiere driften. I tillegg forenkler blockchain teknologien handelen ved at en slipper en tredjepart (råvaremarked/børs)…

Eg måtte bruke 44kr på å kjøpe finansavisen, det blir dårlig med lunsj idag, men her er vertfall artikkel idagens FA

5 Likes

Kjøper litt eg, 1,8 er vel en støtte ?

2 Likes

Slik jeg ser det er den ved et kritisk punkt nå. Ryker den her så er det kort vei ned til 1.6 - snur den oppover igjen her, så har du dobbel-bunn. Jeg ville ventet litt utpå dagen og sett an close, men det er fordi jeg vet du ikke har tenkt å sitte med aksjen i 6 måneder :slight_smile:

Takk for den, Kronn. Greit å kunne lese artikkelen i sin helhet. Blir vel å kjøpe litt flere ELE. :yum:

Cecilie Grue? Det må da være en skrivefeil, skulle det ikke ha vært Cecilie Gruve?

… kunne ikke dy meg. :stuck_out_tongue:

Ikke noen kjempepost, men hun har ihvertfall puttet noe penger inn i selskapet.

3 Likes

Snitt på rundt 2.kr. Så nå kan man kjøpe billigere enn henne. MEN; vi håper vel på fall ned mot 1.40 og lavere, gjør vi ikke? Så kan vi kjøpe der nede heller? Hva er horisonten din @Kronn ?

Tar en time i slengen :see_no_evil:

2 Likes