Sannsynligvis vil Elabs ha ca. 100 millioner kroner i inntekt fra mobil alene i år. At dette kan øke til 200 millioner i 2023 anser jeg som fullstendig mulig.
Lenovo selger ca. 70 - 80 millioner PCer i året. I følge Elabs koster hardware sensorer fra 2,5 til 4 dollar per PC. La oss anta at Elabs kan selge for halve prisen, 1,25 $ per PC. Med dagens dollarkurs (10,8) blir det ca. 22 millioner PCer som må selges for å dekke opp de resterende 300 millionene. Eller ca. 25 % til 35 % av PCene Lenovo kan forventes å selge i 2023. Hvis HP og Dell kommer inn med kontrakter i løpet av høsten og begynner utrulling i løpet av 2023 kan de stå for noen av millionene.
Jeg antar at Elabs har et mye bedre bilde av hva vi kan forvente fra Lenovo både med tanke på pris (kanskje den er høyere enn 1,25 $, eller lavere) og volumene vi kan se for oss at Lenovo vil bruke oss i. De har også mye bedre oversikt over hva som kan skje med HP, Dell og de 7 andre PC-PoCene som er på gang. For alt vi vet kommer det en melding eller flere i morgen, i oktober eller i løpet av året.
De har også vært tydelige på at marginene godt kan være mye høyere enn 50 %.
Så best case 2023 er kanskje: 70 % margin av 500 millioner gir 350 millioner EBITDA. Multippel 20 - 40 gir 7 milliarder (Kurs 70 kr) til 14 milliarder (140 kr).
Medium case : 50 % av 300 millioner gir 150 millioner EBITDA. Multippel 20 - 40 gir 3 milliarder kroner (Kurs 30 kroner) til 6 milliarder kroner (Kurs 60).
Worst case er vel hvis det ikke blir flere som vil bruke Elabs samtidig som Kina prøver seg op en militær gjenforening med Taiwan.
Min største bekymring for Elabs på kort sikt er at både Xiaomi og Lenovo er kinesiske, noe som har politiske utfordringer, deglobalisering/Taiwan, og Covid. På lengre sikt tror Jeg de får flere bein å stå på.
Kraftig forenklet det her selvsagt. Men jeg anser at muligheten for at de skal nå 500 millioner er til stede.