Først og fremst er det ikke troen på at Elabs ikke vil nå målet om 500 millioner i omsetning i 2022 jeg er uenig i. Det er den skråsikre og arrogante måten enkelte hevder at dette er umulig på, og at ledelsen vet dette og dermed implisitt farer med løgn, som jeg finner upassende.
Jeg tror ikke grunnen til kursfallet er at markedet ikke har tillit til ledelsen, og at de plutselig ville få tillit til dem og sende opp kursen igjen hvis de justerte målet til la oss si 300 millioner. Det er ikke sikkert at de når målet, men om de skulle ende om med 300 millioner eller 400 millioner i 2023 så er fortsatt dagens kurs en flott inngang i mine øyne.
Det er ingen som vet bedre enn ledelsen i Elabs hva de ulike kundene som Xiaomi og Lenovo betaler for produktet deres. Ledelsen hevder også at de har tett kommunikasjon med kundene om hvordan dette skal rulles ut i markedet. At HP og Dell fortsatt ikke har skrevet under på noen kontrakt, betyr ikke at de ikke meget snart kan gjøre det, og det er helt tydelig at ledelsen i Elabs tror at dette vil skje.
Ledelsen har uttalt at en bred utrulling fra for eksempel Lenovo sammen med videre utrulling i mobiler vil være nok til at de kan nå målet om 500 millioner.
Jeg tror ledelsen har informasjon fra allerede etablerte kunder og signaler fra potensielle kunder (HP/Dell) som gjør at de tror at de vil nå målet mer eller mindre, og at det derfor ikke er noen grunn for dem til å redusere det.
Jeg hevder ikke å vite verken hva resultatet blir eller hvor vellykket 2023 blir, men jeg tror at ledelsen tror på det de sier basert på den informasjonen de har. Hvis informasjonen endres betydelig vil de informere markedet om det.
Min personlige oppfatning om hvorfor kursen faller er en kombinasjon av at hele markedet faller, usikkerheten i at begge hovedkundene er kinesiske (min største bekymring), at PC-salget faller og at markedet ikke liker at det drøyer med flere kontrakter. Polight har jo for eksempel vært meget overbeviste om at de kommer til å havne i mobil snart lenge, og det har jo blitt utsatt pga. makroforhold som de ikke har vært herre over.
Vi er i et marked hvor investorer kanskje søker mot det sikre. Vi VET ikke om Lenovo kommer til å rulle ut Elabs i alle sine PCer, vi VET ikke om HP eller Dell kommer til å ønske å installere produktet i sine PCer, vi vet ikke hvor mye fallet i salg av enheter blir, vi vet ikke i hvilken grad handelskrig med Kina vil eskalere eller om Kina kommer til å angripe Taiwan en gang de neste årene.