Kunden betaler i all hovedsak på shipped units. Fikk du hørt dagens presentasjon?
Så Elabs inntektsfører med engang, mens kunden betaler når de får solgt? Nei, har ikke hatt mulighet foreløpig, og er på ingen måte ekspert på selskapet.
Verdt å høre den siste presentasjonen. Vil gjerne høre dine synspunkt 37 minutter med svært interessant info. De har landa 4/6 av topp 6 laptop. De har lansert på 18 Lenovo maskiner. Her begynner inntektene å komme nå. Så kommer altså resten av modellene til lenove og de andre 3 topp 6 selskapene. Når alt er implementert ja hva har de årlig gjentagende salg da? De er i ferd med å bytte ut hardware med deres software i laptop og det finnes ingen konkurrenter i software. Unikt case sånn sett. Der har tatt tid og det vil nok gå ett år eller to til før modeller blir skiftet ut over hele linja. Men i denne vente tiden kommer det nye kontrakter og da har de i praksis monopol på laptop delen.
Shipped units er når laptop/smartphone har blitt sendt til sluttkunden. Dette er den prismodell (pay as you go) som OEMene ønsker i dagens marked, der det er vanskelig å prognostisere salget. Tidligere har man operert med en upfront betaling der OEMene committer seg til en spesifikk volum. Elliptic tar en høyere pris for «pay as you go». Ulempen (for oss ivrige aksjeeiere) er at det tar lenger tid før salget blir inntektført.
Denne relativt store fordringen er mest sannsynlig i veldig stor grad knyttet til engangsbetalingen som ble offentliggjort 3 juli og da antagelig signert og bokført helt på tampen av juni. Godt over 20 mill er knyttet til denne iht mitt anslag. Naturlig at man har 30 dager eller noe slikt fra utstedelse av faktura til forfall.
Carnegie øker TP til 25nok.
Samtidig er jo dette interessant
Elliptic Labs Exercise of options under the share option program, share capital increase, and mandatory notification of trade
Jeg tror du/dere bommer når dere spekulerer i at utvidelsen 3 juli 2023 har noe å gjøre med milestone payment i q2 2023. Dette er etter min vurdering relatert til leveranse av software til de Lenovo-modeller som har blitt lansert så langt i år. Med andre ord har vi per nå kun fått milestone payment for den første modellen (T14) som kom q3 2022, samt den første ekspansjonskontrakten (18 modeller) som kom nå i q2 2023.
Jeg er enig. Det er jo egentlig en forskuddsfakturering for et visst volum. På grunn av oppbygningen av fordringer ser det ut til at pengestrømmer ikke kommer før på et forhåndsavtalt tidspunkt etter varene er levert.
er det ikke ganske bearish at de er inne hos 4 av de 6 store PC produsentene, men fortsatt har så lave salgsinntekter? Ja, jeg forstår videresalg er enklere å få til når man først har foten inn døren hos en produsent, men skulle jo tro salget var noe høyere når de er såpass sterkt posisjonert i markedet
De har bare lansert med 1 av de 6 og de signerte nettopp en utvidelses kontrakt med de som dekker flere modeller enn alle som er lansert til nå. Så inntektene vi ser nå er bare fra en brøkdel av det som kommer når alle 4 går bredt ut
Kan hende du har rett, det er logikk i det. Samtidig er det ikke så mye logikk i størrelsen på beløpet hvis det var omtrent det samme for T14 som for de neste 17 modellene samlet. Staylong indikerer at milestone er forskuddsbetaling for enheter…hvis riktig så burde det vært et langt høyere beløp for 17 enn for 1 modell.
Mht milestone…det har vel aldri blitt forklart av ledelsen hvordan dette relaterer seg til enhetsinntekter? Jeg har hittil hatt ideen at det ikke er forskuddsbetaling? Noen som mener noe velfundert og begrunnet om dette, det er et viktig tema.
Jeg tenker ut fra definisjonen på en milestone payment, at den er basert utfra forhåndsdefinerte resultater som man har oppnådd. Som jeg tolker det må den være knyttet til ting som har skjedd bakover i tid - og som for eksempel kan være avtalt i en service level agreement. Jeg tror derfor ikke det er en forhåndsbetaling på laptops som ikke har blitt solgt.
Enig i at neppe noen forskuddsbetaling. Har ikke innsikt selv hvordan vederlag typisk struktureres i denne type kontrakter, men spurte ChatGPT som gir noe generell info I hvert fall;
In a laptop Original Equipment Manufacturer (OEM) software license agreement, the payment milestones can vary depending on the specific agreement and the negotiation between the OEM and the software vendor. However, there are some typical payment milestones that may be included in such agreements. Here are a few examples:
- Initial Payment: This milestone typically occurs at the beginning of the agreement and involves an upfront payment made by the OEM to the software vendor to secure the rights to preinstall or bundle the software with their laptops.
- Development Milestones: These milestones may be included if the OEM requires the software vendor to develop custom software or make modifications to existing software to meet their specific needs. Payments are made at various stages of the development process, such as completion of a software prototype, alpha version, beta version, or final release.
- Deployment or Delivery Milestone: This milestone is reached when the software is ready to be deployed or delivered to the OEM for installation on their laptops. The payment is typically made upon successful delivery and acceptance of the software.
- Sales or Royalty-Based Milestones: In some cases, the software vendor may negotiate a payment structure based on the number of units sold or royalties generated from the preinstalled or bundled software on the OEM’s laptops. These milestones may be triggered at specific sales thresholds or at regular intervals, such as quarterly or annually.
It’s important to note that the specific payment milestones and terms can vary significantly depending on the negotiation between the OEM and the software vendor. The agreement may include additional milestones or have unique terms based on the nature of the software and the business relationship between the parties involved.
Det er for meg umulig å si hva milestone betaling fra q2 er knyttet til. Kan være veldig mange forskjellige muligheter(ref denne diskusjonen).
Dette må vi nok dessverre leve med i Elabs. Det vil bli vanskelig å verdsette selskapet,da q3 og q4 antagelig blir svakere siden vi ikke vil få noe milestone(dette står i rapport at denne ikke vil gjenta seg de neste q).
Ikke godt å ta 500 mill target veldig seriøst med det mageplasket vi hadde ved q4 pres.
Derfor vil nok aksjekurs humpe i vei i takt med inntekter i rapport.
Blir veldig vanskelig å komme med antagelser om multippel verdsettelse her pga denne usikkerhet. Normalt skulle multipler vært i toppsjiktet for denne type skalerbar business med gode marginer.
Dersom vi kommer til det punktet at inntekter øker jevnt fra q til q blir ting annerledes.
Ja, det er spesielt at ELABS skriver “This
incremental licensing (milestone) revenue will not be repeated in the coming
quarters.”
Det betyr med sikkerhet at det ikke blir flere utvidelser med Lenovo i år. Spm er om man samtidig indikerer at de ikke ser milestone revenues med noen annen PC-OEM i år heller. Man kan lese dette snevert eller bredt. Snevert gjelder uttalelsen kun milestone relevant for incremental licensing. Alle andre OEMs vil først ha en kom-i-gang-ordre, før det senere blir incremental. Så en førstegangs-milestone med andre KAN slik sett forekomme. Hvis ikke, blir det dårlig med inntjening i 2023. Rød bunnlinje.
Utsagnet(merket gult) er jeg ikke enig i at ekskluderer ytterligere utvidelser med Lenovo.
Fra mitt ståsted henviser utsagnet til at den milepælsbetalingen(inntekten) ikke vil være gjentagende i den forstand at den knytter seg til en enkelt milepæl(i en spesifikk kontrakt) og at den ble oppnådd i Q2 2023. Min forståelse er nå at denne milepælsbetalingen knytter seg til utvidelsen på 18 modeller(se illustrasjon fra Q1 2023 under) og at milepælsbetalingen i Q3 2022 knytter seg til den første kontrakten, altså volummodellen Thinkpad T14. Min forståelse, altså tolkning i denne sammenheng, er også at milepælsbetalingen er en «One off» på inntektssiden da man i kontrakt har avtalt at x MNOK inntreffer når modeller som definert i den aktuelle kontrakt «treffer» markedet. Ikke helt 1:1 forhold gitt at T14 traff markedet i Q2 2022(milestone inntektsført i Q3 2022) samt at P14, T16 m.fl(https://ellipticlabs.com/markets/laptop-market/) har tilsynelatende truffet markedet både i Q1 og Q2 ifølge oversikten i Q1 presentasjonen(men utelukkende Q2 2023 ifølge oversikt på ELABS hjemmesider)
Hva resten av 2023 vil bringe er usikkert. Choppy blir den nok, men uansett mine «two cents» ovenfor ift milepælsinntekten(betalingen)
Med sikkerhet at det ikke blir flere utvidelser med Lenovo i år??? Så skråsikker hadde ikke jeg vært. Skjønner du har blitt Bear, men å være skråsikker kan være uheldig.
Men Barca, vi hadde ingen laptop revenue i løpet av H1 2022 selv om vi i denne perioden hadde lansering av T14, samt utvidelsekontrakt 2, 3 og 4 (figur under). Hvorfor skal milestone payment nå plutselig kobles til dato for nye utvidelssekontrakter? I tillegg så mener jeg begrepet milestone fremhever at det er relatert til at Elabs har oppnådd visse milestone (slik som en SW leveranse som Laila tidligere har indikert vil kunne trigge inntekt). Hadde det vart inntektsføring ved dato for utvidelse så vil jeg tro de heller hadde brukt et begrep som “up-front” eller “sign-on” eller noe slikt.