Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Kan Elliptic Labs bli tek-sektorens vinner i 2021? :trophy::muscle::slight_smile:

Forøvrig en oversiktlig og fin artikkel om selskapet fra november:

1 Like

Veldig hyggelig å se at flere har fått opp øynene for Elliptic. Har ikke forstått hvorfor denne har gått ned til tross for mange positive nyheter siden noteringen i oktober, så det er fint å få bekreftelse på at flere mener denne har rett og slett bare gått under radaren.

Var selv litt overivrig på noteringsdagen da jeg hørte at IPO var veldig overtegnet, og første dag gikk jo aksjen som bare det (banket opp til 180 kr). Så mine første aksjer i selskapet ble kjøpt over noteringskurs (165 kr), men har hatt sånn troen at jeg har handlet mer på rundt 115 kr og er nå i pluss.

Jo mer jeg leser om selskapet, jo mer troen får jeg på teknologien og markedet for slike virtuelle sensorer. Det finnes jo utallige muligheter for nye bruksområder også, og det vil nok komme nye funksjoner fremover.

Det eneste som bekymrer meg litt på kort sikt er at det hovedsakelig er i mobiler at sensorene er tatt i bruk per nå, og de fysiske IR sensorene de erstatter koster bare 0,1 - 0,25 $ per stykk, så det skal store kvanta til for å tjene bra. Og enda det i presentasjon står at markedet er 1,6 milliarder mobiler, så utgjør de 5 største “bare” oppunder 1 milliard og det inkluderer blant annet Samsung og Apple. I tillegg har jo ikke sensor blitt tatt med i alle modeller til Xiaomi f eks… MEN, som nevnt tidligere kan det være vi snart får se en lansering med Samsung/Apple… der er hvertfall tegn på at det kan være noe på gang, så blir meget spennende å se hva som kan skje fremover. Det er også veldig positivt at ved å droppe IR sensorer kan mobiler utnytte overflate bedre (skjermstørrelse) og få tynnere design, i tillegg til grønt stempel.

Samarbeid med 4 “major” PC leverandører kan jo også fort gi litt ekstra fart, ettersom konkurrerende sensorer der koster 1-2 $. Men her også lurer jeg på om det kun vil bli integrert i modeller med f eks nyere Intel prosessorer i begynnelsen, da jeg ikke har sett noe om samarbeid med f eks AMD.

Men på sikt vil nok dette vokse eksponentielt, ihvertfall når bilindustri og ikke minst IOT (inklusive smart speaker og smart TV) bidrar til videre vekst. :money_mouth_face:

2 Likes

Har lest meg noe opp på denne nå. Har en del funksjonelle spørsmål som jeg tror besvares i 2021 og på Paas platformen når de kommer dit.

Også sykt kjipt at disse dealene som annonseres har såpass lite info, sæelig når de har ulike prismodeller.

Interresant at du nevner sensor kost og marked for i den sammenheng gir Laptop og Automobil markedene merverdi iform av erstattelse av hw devicer, så jeg liker at de kommuniserer satsning der.

De nevner Paas som mål etter 2021 og “support for all time series sensors through sensor fusion” for meg vil det si insamling av data fra sensorene. 3dje parts leverandørene sitter idag på dataene (slik jg forstår), så her vil jeg tro at Paas plattformen er hovedsakelig ment for data fra f.eks automobil og helsedata slik CEO nevner i podcasten linket over.

2 Likes

Takk for at du har bidratt i denne tråden @stone, slik at vi andre ble gjort oppmerksomme på selskapet. :clap:

Jeg tror dette kan være en god fase å investere i selskapet i, da de står på terskelen til å penetrere markedet innenfor mange ulike vertikaler. De kan vise til et produkt som er i markedet i 100 millioner enheter allerede, og de har nettopp fått sin første lisensdeal på IoT (smart kjøleskap).

Og så virker det som samarbeidet med Intel kan være en nøkkel fremover, ref. CEO sine uttalelser i E24 i høst:

"Men det samarbeidet Danielsen kanskje har jobbet hardest for, er med den amerikanske giganten Intel, som leverer prosessorer til nesten alle verdens datamaskiner.
– Det at Intel nå skal legge til rette for å bruke ultralyd i sine mikroprosessorer for å påvise bevegelse, det er en gamechanger, som åpner opp en helt ny verden for oss, sier hun, med bergensk skarre-r.
– Det kan du gjerne skrive … en gamechanger."

Og så har de altså i løpet av ca. 2 måneder fra sept-nov 2020 gjort 4 “proof-of-concept” dealer med det jeg tror er 3 av de 5 største pc-produsentene i verden.

Deal 1= Èn av de tre store, f.eks. Lenovo
Deal 2=En stor asiatisk aktør, f.eks. Asus eller Acer
Deal 3= Èn annen av de tre store, f.eks. HP
Deal 4=Sannsynligvis én av de samme som Deal 1 eller Deal 3, som ønsker å sjekke ut bredden i teknologien.

Det er veldig interessant at flere av de store hiver seg rundt og vil utforske dette sammen med selskapet (og muligens Intel), kun måneder etter at produktet ble lansert i februar 2020, med støtte fra blant annet EUs Horizon-program, og i løpet av våren vil vi nok ha fått svar på flere av PoC-studiene. Jeg har forøvrig sendt en utfyllende mail med spørsmål til ledelsen, som jeg håper blir besvart. Vil bidra her i tråden med det jeg eventuelt får belyst derfra.

Når man i tillegg vet at selskapet tidligere har blitt priset til over 2 mrd NOK, så gir det lite mening at selskapet nå blir vurdert til 1,2mrd NOK i dag. De er nærmere markedet enn noen gang, og basert på selskapets guidede omsetning om bare 2 år, så er selskapet meget attraktivt priset nå.

2 Likes

Selv takk @anon50125742 for de ekstremt grundige analysene du har fylt på med :slight_smile: :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg hadde idag en prat med CFO/IR-ansvarlig i selskapet vedrørende mine spørsmål som jeg sendte inn i nyttårshelgen. Etter en hyggelig samtale hvor det selvsagt ikke ble delt børssensitiv informasjon vil jeg dele noen av MINE inntrykk fra samtalen basert på spørsmålene jeg hadde stilt på forhånd. Jeg vil understreke at både misforståelser og mine tolkninger av informasjonen kan føre til at det jeg skriver her, ikke nødvendigvis er det selskapet selv ville uttalt. Så dette er mine ord, ikke selskapets. Ta det for dét det er verdt.

  1. Kontrakten på 3mUSD som ble annonsert i september er en årlig kontrakt hvor det “forventes” en fornyelse videre, basert på prinsippet “If it works, don’t fix it” fra mobilprodusentens perspektiv. Jeg har inntrykk av at det er mer sannsynlig at den videreføres, enn motsatt utfall. Inntektene blir tatt inn i regnskapet når software er levert, og dette kan fort gi gode utslag i Q4 basert på lanseringen av to modeller fra Xiaomi (dersom det er kunden også her).

  2. Når det gjelder inntekter så ser de at prisingen for laptop-sensorer (presence) kan prises 10-15X prisen av en smartphone-sensor, fordi de prises etter hva slags løsning de erstatter. En presence detection-løsning for laptop er vesentlig dyrere enn en IR-sensor i en mobiltelefon. Så må det også legges til at volumet er lavere for laptops enn for smartphones, men de ser likevel lyst på inntektspotensiale innenfor laptops fremover. PoC-studier tar normalt 12-18mnd fra de starter arbeidet, men selskapet var allerede i gang med samarbeid før de meldte oppstart av dette i høst. Så selskapet håper å kunne annonsere mer rundt dette i 2021.

  3. IoT-avtalen med kjøleskapsprodusent vil følges opp av en nyhet når produktet lanseres.

  4. Selskapet blir kontaktet av aktører i bilindustrien, men jobber mer intenst med smartphones, laptops og IoT for øyeblikket, da det er her de ser de mest nærliggende gevinstene, mye grunnet raskere sales cycles.

  5. Når det gjelder noteringen så var denne satt til 150kr basert på rådgivning fra tilretteleggerne. Forrige emisjon var på 230kr i november 2019, da hentet de 43mNOK. De ble da verdsatt til ca. kr 2mrdNOK etter mine beregninger (ca. 8,5mill aksjer x 230kr). Selskapet har hatt enkelte aksjonærer som har vært med i mange år med veldig lave inngangsverdier, og som muligens har sett på noteringen på Merkur som exit-løsning, og det ble derfor et salgspress i etterkant av noteringen. Dette kan imidlertid være i ferd med snu, da de som har solgt mest ikke har mye igjen å selge. Så her kan vi nok fort få en ketchup-effekt, når de har fått solgt seg ferdig. Det er også flere institusjonelle aktører som har benyttet anledningen til å kjøpe aksjer i denne perioden hvor kursen har vært lavere enn emisjonskursen.

  6. Det neste steget børsmessig vil være å komme over på hovedlisten på Oslo Børs, men dette er foreløpig åpent og de ser an både markedet og selskapets utvikling fremover.

Jeg har stor tro på at Elliptic Labs kan bli veldig bra i 2021! :rocket:

9 Likes

Takk som deler.

Litt skuffet over punkt 4. Dette kan skyldes mangel på antall ansatte eller ROI for erstatning av radar sensorer som igjen er priset 10-20x laptop sensorer med samme markedsandel muligheter.

Skulle man fulgt logikken nedenfor (smartphones->laptops) ville Laptops->automobil gitt mening… hvor mange ansatte er det i Elabs world wide?

Det er jo langt i fra sikkert at bilindustrien ville gitt høyere inntekt samlet sett, selv om enhetsprisen er høyere. Bilindustrien er kjent for å være trege på endringsprosesser, så dette tror jeg selskapet har full kontroll på.

Og når de kan velge og vrake partnere blant IT-verdens største selskaper, så tar jeg det som et bevis på at de har gjort mye rett så langt. :trophy::star_struck:

Selskapet opplyser på sine nettsider at de har 50+ ansatte worldwide :ok_hand:

1 Like

Fullt mulig, men jeg fikk inntrykk av at de skulle utnytte denne iform av ultralyd basert på “breathing” data som tilfredstiller ncap kravene:

The European New Car Assessment Programme (NCAP) , which awards safety ratings up to five stars, will begin awarding rating points for Child Presence Detection starting in 2022

I 2018 sa hun: Nå er vi 50 ansatte, men vi trenger å vokse med minst 20 til bare i 2018, sier Danielsen.

Mener ikke å være en kritisk tosk, men liker å kaftlegge en del tidligere løfter/målsetninger uttalelser og ikke minst teknologi før jeg investerer større summer. Syntes Elabs virker meget spennende og tror de kan lyktes med deres 3års plan med 500mnok oms som mål hvis de tar de rette valgene nå.

2 Likes

Setter pris på alle tanker om selskapets positive og negative aspekter! :clap::clap::clap:

Interessant at CEO ville ansette 20 nye personer i 2018 allerede, men det er nok sikkert litt sånn at CEO gjerne vil ha gjort ting fortere enn det faktisk går i denne bransjen. Hvis man sammenligner Elliptic med poLight som er verdsatt til ca 800mNOK, så synes jeg likevel det virker som Elliptic har kommet mye lengre og at de har et langt større potensiale i bredden av sin teknologi.

Og når det gjelder bilindustrien, så tror jeg absolutt de er på ballen på dette området med child safety, men det er ikke det som det jobbes mest med, slik jeg forstod det. Men det trenger ikke nødvendigvis si at det jobbes lite med det. :slight_smile:

1 Like

Infineon samarbeidet er rettet mot bilindustrien også vel?

Elliptic Labs and Infineon Partner Together to Deliver New Capabilities for IoT, Consumer Electronics, and Automotive Markets

Jeg har også fått inntrykk av at de har fokus mot bilindustrien.

Setter pris at at du deler tankene dine @Whatsthat :blush:

3 Likes

Jeg må understreke faktumet her, så ikke jeg blir misoppfattet:

CFO fortalte meg ikke at de nedprioriterte bilindustrien, jeg forstod det heller som at det var innen smartphones (selvsagt, de har vært på markedet siden 2016), IoT (første avtale signert i høst) og laptop (PoC-studier i gang) de var nærmere inntekter per dags dato.

1 Like

Ser den. Grunnen til at jeg pusher på automobil satsning er fordi denne avhenger paas platformen som vil dra enorm nytte av time series og ML som kan benyttes til en hel del,blandt annet prediksjon :slight_smile: er nok her den største skatteskisten ligger ved en evnt oppkjøp.

1 Like

Spennende saker det der, @Whatsthat :ok_hand: Når det gjelder oppkjøp så kommenterte CFO at de (selvsagt) ikke kunne styre noe ift et bud på selskapet, men han så absolutt for seg mange alternativer for fremtidige «hjem» for selskapet dersom det skulle bli aktuelt.

Han mente selskapet kunne være aktuelt for både rene software-selskaper som Microsoft, eller chipprodusenter som Qualcomm og Intel, eller produsenter som f.eks Xiaomi, så her er det ikke mangel på potensielle muligheter.

Men selskapets jobb er å gjøre seg mest mulig attraktiv og da vise at teknologien fungerer både i skala og i bredde, og det er jo der selskapet leverer nå. :+1::+1:

1 Like

Kan du utdype dette? Altså hvorfor automobil satsing avhenger av plattformen, og hvorfor det vil dra nytte av time-series og ML (og hva dette står for)? Og også hva slags prediksjon dette vil kunne medføre?

1 Like

Det kan jeg prøve på. På Selskapspresentasjonen s.18 ligger bil ikonet under paas platformen. Ceo nevnte også healthcare + farming som 2gen (platform) satsning i podcasten over (pust og hjertefrekvens er for meg helse)

Her er en generell kort og enkel video som beskriver Machine Learning (ML), Time series og prediksjoner.

Viktigste her er å få riktig og nok input (data) for å gjenkjenne mønstere og unormaliteter samt prediktere fremtidig adferd.

Kun fantasien som setter grenser her, men et eksempel for automobil kan f.eks være hjertestans eller unormale pusterytmer (panikk) i en tesla parkert i 50 varmegrader i Texas. Dette oppdages som en unormalitet og varsles videre til f.eks politiet eller automatiseres som en varsling til “tesla sentralbord” som fjernstyrer og skrur på aircon…

3 Likes

Et interessant aspekt når det gjelder hardware vs. software: Hardware-leverandørene må justere prisen ift kostpris på den fysiske sensoren. Som i linken under. Nok et argument for hvorfor software vil være å foretrekke for produsentene.

Hentet fra selskapets egen Twitter-konto @ellipticlabs:

«W/consumer electronics upping the # of hw-sensors they use, suppliers struggle to meet demand, upping costs w/aggressive terms. @EllipticLabs avoids this, replacing hw-sensor needs for presence, proximity & gesture detection w/sw-only Virtual Smart Sensors»

Takk! Slik jeg forstår det da må Elliptic selv hente inn dataene for ML på plattformen, og dermed er dette ikke i hvert fall like relevant for smarttelefoner/laptop…

Interessant å lese om Google sitt eget “radar-prosjekt” som kalles “Project Soli”. De har altså satset på en miniatyr-radar som fyller mye av de samme behovene som Elliptic Labs teknologi.

Teknologien har blitt jobbet med i minst 5 år, og den ble først tiltenkt bruk i smartklokker, men høsten 2019 ble den introdusert i smarttelefonen Google Pixel 4.

I oktober 2020 lanserte Google den nye Pixel 5, denne gangen uten radaren, med begrunnelse at radar-teknologien ble for dyr. Nå skal det sies at Pixel 5 var en mer mid-range utgave både når det gjaldt ytelse og pris, men det må uansett ha vært et nederlag for selskapets eget radar-prosjekt at radaren ikke ble videreført. Googles hardware-sjef Rick Osterloh uttalte imidlertid at teknologien ville bli brukt i fremtiden, men spesifiserte ikke at den ville komme tilbake i fremtidige smartphones. I artikkelen under fra 30.09.20 spekuleres det i at den kan bli brukt i en Nest termostat.

Det hadde vært interessant å vite mer om rekkevidden på Elabs sin sensor.

Det kommer sikkert an på kvaliteten på høyttaler og mikrofon som benyttes og hvilke forhold de benyttes under, som bakgrunnsstøy, osv.

AI benyttes sannsynligvis for å filtrere ut bakgrunnsstøy i signalet.

Det er en besnærende teknologi med uante bruksområder. En kan f.eks. tenke seg å bruke stereoanlegget eller bilstereoen som tyverialarm, eller bevegelsessensor, eller til såkalt romkorreksjon i dyrere Hifi-systemer. Her kan det jo også brukes lyd hvor man før har brukt lys, f.eks fjernkontroller til diverse dingser, osv.

Kan blinde folk benytte en Elabs radar for å varsle om farefulle objekter?

Kan den f.ek. brukes til ansiktsgjenkjenning om det brukes flere sende- og mottakerpunker?

Spørsmålet er hvor eksklusiv teknologien er. Hvor vanskelig er det for andre og større aktører å gjøre noe lignende?

Det er kanskje det springende punktet når det gjelder denne aksjen.

Uansett er nok Elabs ledende på denne teknologien for øyeblikket, noe som gjør den til en klar oppkjøpskandidat for giganter som vil skaffe seg et forsprang.

Så denne skal opp dette året etter mine beregninger. Den er fortsatt godt under emisjonskurs. Jeg kjøper meg opp, men stol ikke på meg.

Den må analyseres veies opp mot andre alternativer.

Som alltid.

1 Like