Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Ja, Cadence er store de… Tolket det som at dette er enda et samarbeid, men kan jo sees på som nok en sti inn flere marked. Nå har de etter hvert så mange samarbeid, PoC og avtaler at på sikt må jo dette reprises. Er jo fortsatt bare litt over emisjonskurs, til tross for mange nyheter ila høsten og våren. Blir spennende å følge med utover året!

Elliptic Labs – Increase in Share Capital following Exercise of Share Options

Elliptic Labs Expands Collaboration with Qualcomm for Windows Laptops and Tablets powered by Snapdragon Compute Platforms

Burde ikke kursen nesten gå 50-100% på dette? Må jo være en kanon melding…

2 Likes

Blir veldig spennende å se utviklingen på dette ja :grin:

Forøvrig meget lovende samarbeid med Qualcomm på Snapdragon prosessorene. @Babbai delte en liste over Xiaomi mobiler med ELABS teknologi, og det var vel stort sett Snapdragon prosessorer… Kanskje du kan dele listen her også @Babbai ?

Edit:
Disse skal benytte Qualcomm Snapdragon i laptoper:
HP, Lenovo, Acer, Samsung, ASUS

1 Like

Hei! Delte denne listen på SV tidligere. Jeg tar forbehold om feil og mangler. Listen er ikke utfyllende, men jeg samlet i hvert fall det jeg fant av telefoner på børsmeldinger og i admission documentet til Elabs:

Mi MIX: Snapdragon 821 (Elabs)
Mi MIX 2: Snapdragon 835 (Elabs)
Mi Mix 2 Unibody Special Edition: Snapdragon 835 (Elabs)
Mi MIX 2S: Snapdragon 845 (Elabs)
Mi MIX 3: Snapdragon 845 (Elabs)
Mi 9 SE: Snapdragon 712 (Elabs)
Mi 9: Snapdragon 710 (Elabs)
Mi MIX Alpha: Snapdragon 855+ (Elabs)
Mi 10 Lite: Snapdragon 765G (Elabs
Mi 10 Youth: Snapdragon 765G (Elabs)
Mi 10T Lite: Snapdragon 750G (Elabs)
Mi 10: Snapdragon 865 (Elabs)
Mi 10 Pro: Snapdragon 865 (Elabs)
Redmi Note 9 Pro: Snapdragon 720G (Elabs)
Redmi Note 10: Snapdragon 678 (Elabs)
Redmi Note 10s: Mediatek Helio G95 chipset (Elabs)
Mi 11: Snapdragon 888 (Elabs)
Mi 11 Lite (4G): Snapdragon 732G (Elabs)
Mi 11 Lite 5G: Snapdragon 780G (Elabs)

Jeg anbefaler at vi leser oss opp på Qualcomm Snapdragon 7c, 8c og 8cx, samt Arm-based Windows-PCer og ACPC (Always Connected PC).

Vi kan jo også undersøke nærmere om Xiaomi bruker Qualcomm i noen av PCene eller om de planlegger å gjøre det. Det ser i hvert fall ut at de bruker/snart bruker det i Pads, ref feks denne: The latest news of Xiaomi Mi Pad 5: Rumored to support Xiaomi MIX FOLD’s “Handheld PC Mode”, Pro version is equipped with Qualcomm Snapdragon 8 series flagship processor – 6Park News En

5 Likes

Er det slik at disse modellene til qcom har dette innebygd eller må kundene velge dette som ekstra utstyr som to speak? Vi må vel kunne regne ca hvor stor denne avtalen er om man finner ut hvor mye de måtte selge av qcom sine produkter til devices. Spennende. Dessuten sitter vi i ett selskap som akkurat har bikket cash positiv fra driften og det er fantastisk:) regner med at det blir bedre og bedre dette.

Jeg tror det ligger på chippen fra Qualcomm for de modellene der Qualcomm samarbeider med Elabs. Dette heter vel SoC, Software on Chip. Jeg vil anta at denne softwaren da kan benyttes av OEMs mot en avgift (og at den da aktiveres/kan benyttes).

Så vidt jeg har forstått, er det dette Elabs også holder på å få til med Intel. Hvis Elabs kan ligge som SoC på Intel sine nye prosessorer, eller på AI co-prosessorer som Intel er i ferd med å lansere, så vil alle som bruker disse, kunne benytte seg av Elabs.

SoC er System on a chip. Typ cpu, gpu, RAM etc på en chip.
Programvaren ligger ikke på denne chipen. Handler mer om å optimalisere den til denne SoCen. Kan dermed kjøres raskere og mer energieffektivt, som jo er veldig viktig på utstyr begrenset av batteri.

4 Likes

Dette markedet tror jeg totalt var på 250 MUSD, så knøttlite…

1 Like

Noen som la merke til det oppdaterte markedspotensialet i laptop vertikalen under Q4 presentasjonen??

5 Likes

Heisann

Elabs virker til å være et spennende selskap. Tenkte bare å dele mine tanker litt. Vi fikk et svært sterkt q4. Q4-20 vil jeg tro inneholdt en stor andel av 3musd ordren. Videre er q1 i år guidet svakt og sannsynligvis q2 også. Det ble forklart ved q4 pres med at de fleste lanseringer med ny storkunde samt Xiaomi kommer i andre halvdel. Jeg tror dermed det er urealistisk å forvente q-tall i nærheten av q4-20 nivå i q1 og q2 i år. For året som helhet forventer jeg at smarttelefon inntekter vil bli omtrent på nivå med utgiftene til selskapet(omkring be nå altså). Dette betyr fin vekst uavhengig av laptop eller ei. Men hva venter vi på? Jo firm deal på pc/laptop. Og alle utsagn fra siste presentasjon og alle meldinger fra selskapet peker tydelig mot at det nærmer seg. Men også her litt tidlig(cfo antydet H2 som sannsynlig start). Hva angår muligheter her ble det nevnt at full suksess hos en stor aktør kan gi måloppnåelse om 500 mill i inntekt. Hvis vi antar at smarttelefon gir et bidrag på ca 100 mill om et år eller to skulle det tilsi at den ene store aktøren kan gi 400 mill. Jeg tenker da at det vil være eksempelvis 50 mill enheter(dell som har 3.plassen) med både presence og gesture features(8kr/enhet med begge features).Jeg vil understreke at det er bare en gjetning. Veldig godt mulig jeg tar feil. Jeg vil hvertfall anta at Elabs for bare presence ligger godt under konkurrerende time of flight sensor på pris. Jeg har imidlertid store forventninger til volum her. «All devices,both high en and low end» blir nevnt i meldingene. Så ligger det mye spennende i pipen utover smarttelefon og pc/laptop! Dersom ting materialiserer seg som vi tror vil spillerommet kunne økes betydelig og dermed også videre fremtidige muligheter.

3 Likes

Annual Report 2020

Gikk ut av denne idag. Skulle egentlig vente til rett før Q1, da jeg tror på ytterlige nedgang etter den, men tok den nå da det ser ut som det blir litt urolig børs fremover.
Langsiktig troa og kommer nok tilbake engang etter rapport.

1 Like

Elliptic Labs - Notice of Annual General Meeting 2021

Tror også det kan falle litt på Q1, selv om de varslet på forrige rapport at det vil bli lavere tall i Q1… Men vi vet jo aldri når en laptop med ELABS blir lansert, og da risikerer man fort å måtte gå inn til høyere kurs enn man evt selger på nå.

1 Like
3 Likes

https://newsweb.oslobors.no/message/531360

5 Likes

Noen som har nettavisen pluss som kan gi ett sammendrag fra denne?

1 Like