Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Som sagt, for at du skal kunne komme med guiding, så trenger du å vite ordrebok + ubekreftede ordre. Det er mange selskaper som ikke har slike data. Reach Subsea, Nekkar og Ultimovacs er alle selskaper jeg har aksjer i som ikke kommer med guiding på EBIT osv. De kommer med målsetninger, men kan ikke komme med guiding fordi tallgrunnlaget er for svakt.

(Av de over, så er det forresten bare Reach Subsea som har sagt noe om målsetning, de andre forteller bare om hva de jobber med og hvordan framskritt de ser for seg der. Reach Subsea sin målsetning kom også i en presentasjon i forbindelse med en emisjon og et par oppkjøp. Det er et typisk tegn på at målsetningen har et godt slingringsmonn)

Jeg har forresten ikke aksjer i Elliptic labs fordi jeg synes usikkerheten i selskapet er for stor. Synd, for jeg tok den vurderingen når kursen var 13 (130 før splitten).

1 Like

Forblændet av den basinga di bare egentlig, du har et hakk i plata fru blom

Elabs har sagt følgende:

• De skal have en enterprice aftale med en top 3 laptop OEM producent for at opnå deres mål. Hvilket det har fået
  • Den enterprice aftale de har (inden lenovo blev offentliggjort) vil gerne bruge Elabs i alle deres laptops i 2023.

Så det er bare om at være tålmodig. Prøv at sammenlign det med Elabs indgang i smartphone. Til at starte med i Xiaomi kom de kun i én telefon, men efter tid, så kommer de i flere og flere og nu er de nærmest i alle.

3 Likes

Alt for mye fokus på målsetningen for 2023. Dette var et mål selskapet satt seg ifm notering høsten 2020, og det sier seg selv at det både var og er stor usikkerhet rundt dette. Det er åpenbart at markedet ikke tror selskapet når målet, aksjekursen ville da vært mye høyere. Fokus bør ligge på hvordan selskapet utvikler driften, avtalene man får inn, samt hvordan dette vil påvirke inntektene fremover. Om selskapet når 300m i 2023 med en utsikt til fortsatt høy vekst, er dette mer enn nok for reprising. Personlig tror jeg selskapet ikke tror de vil nå målsettingen, men at de ikke har trukket det enda siden det fortsatt er en liten mulighet. Slik jeg ser det skader nå målsetningen aksjekursen ettersom fokus skiftes fra drift og inntektsvekst til et i dag urealistisk mål.

1 Like

Meget enig med det her. Selskabet har kommunikeret forkert og bombastisk (ligesom de var store i slaget med positiv EBITDA i 2022… se, hvordan det gik) i forhold til de 500 MNOK. De har sat sig selv og investorerne op til skuffelse. De skulle have fokuseret på at kommunikere den langsigtede trend og vækst. Nu kommer intet til at være godt nok i 2022 og 2023, og investorerne vil i overvejende grad drive “sell the news”. Det er en skam, for selskabet er unik positioneret og har gode muligheder for vækst. Problemet er, at ledelsen er en smule for virkelighedsfjerne og fejlinformerer i et misforstået forsøg på at være “aktionærvenlig” - A for effort, men gør mere skade end gavn.

Synes ikke selskapet har kommunisert “bombastisk”. Det var het fair å sette et mål tre år frem i tid da man ble notert i 2020, for å vise potensialet og ha noe å strekke seg etter. Er heller ikke enig i at “nu kommer intet til at være godt nok i 2022 eller 2023”. Som sagt vil 300 millioner i inntekter i 2023 være mer enn godt nok. Ledelsen feilinformerer heller ikke slik du hevder. Slik jeg ser det er det i hovedsak aksjonærene som hele tiden spør ledelsen om målet fortsatt gjelder, og dermed tvinger frem fokus på det.

1 Like

Hvis ledelsen bliver spurgt, om målet på 500 MNOK stadig gælder, og ledelsen ved, at det er fuldstændig urealistisk, så skal de svare ærligt og sige, at 500 MNOK ikke længere er realistisk. Markedet ved det allerede - ellers havde de ikke priset selskabet til sølle 2000 MNOK. Hvorfor blive ved med at holde fast i noget, som ingen tilsyneladende tror på længere?

Ja og selv med en kæmpe bunke smartphone-kontrakter formåede de ikke at gå positiv i EBITDA. Der skal komme rigtig mange penge fra de laptops, hvis bare en fraktion af ledelsens ambitioner skal indfries.

Selskapet lider under mangel på analysedekning. P.t. er det kun SB1M og Carnegie som har en viss for for dekning. SB1M kom ikke med en oppgradering av sin analyse engang etter Q4, fordi man ikke “var i stand til å kvantifisere” med basis i manglende salgsguiding, manglende inputs forøvrig ift å hjelpe analytikere å konkretisere estimater. Den umiddelbare responsen et par timer etter resultatfremleggelsen var forsåvidt positiv jf nedenfor. Verd å merke seg SB1Ms kursmål på 35kr som er basert på omsetning 162MNOK i 2023 og 405MNOK i 2024 (langt fra de 500 mill i 2023 som dersom realistisk og sannsynliggjort pr idag klart ville medført en kursdobling og mer NÅ).

• Elliptic labs (4Q21 reporting): Earlier today, ELABS delivered its 4Q21 report where we look for 1) deviations in reported figures in general and operational scalability in particular, 2) FCF and trailing 12m cash burn vs. NIBD and 3) any comments in the guidance section vs. our estimates. To conclude, revenues NOK2.8m below solely related to zero grants and support (other income), which led to EBIT of NOK7.7m (22% margin) vs. our NOK13.9m estimate. However, FCF landed at NOK2.1m vs. our negative NOK3.3m estimate (trailing 12m free cash flow burn stand at NOK31.3m, up from NOK29.6m as of 3Q21), which led to better than expected net cash position (NOK201m vs. our NOK187m estimate) and free cash flow run-rate of 6.5y assuming zero operational scalability. With no comments on outlook for 2022, besides the reiterated NOK500m revenue target for 2023 (we model with 2023 and 2024 revenues of NOK162m and NOK405m, respectively), we expect to make positive 2022e and 2023e estimate changes (but are not able to quantify the size yet) given 1) five models launched in 4Q21 and five models launched so far in 2022 on smartphone (total of 47 models), 2) first PC (ThinkPad T14, Lenovo) model launched in 2022 and 3) on track for market launch of first IoT model (Bosch spexor).

First, revenues landed at NOK34.7m (27% YoY growth) NOK2.8m deviation vs. our NOK37.4m, which is solely related to that we modelled with NOK2.8m other operating income (government grants), which ELABS has deducted from the capitalized development. Still, EBIT landed at NOK7.7m (EBIT margin of 22%) vs. our NOK13.9m estimate driven by 1) slightly higher personnel expenses of NOK18.7 vs. our NOK16.8m estimate and NOK6.1m other operating expenses vs. our NOK4.5m estimate.

However, with better cash flow from operations (NOK11.3m vs. our NOK7.9m estimate) and lower share of capitalized R&D (NOK9.2m vs. our NOK11.2m estimate), FCF landed at NOK2.1m vs. our -NOK3.3m estimate. Therefore, NIBD landed at a net cash position of NOK201m vs. our net cash estimate of NOK187m estimate, which on the trailing 12m all in cash burn (FCF less lease and interest) of NOK31.3m (up from NOK29.6m as of 3Q21), this correspond to ~6.5 years of cash burn in net cash assuming zero operational scalability from here.

Despite 1) five models launched in 4Q21 and five models launched so far in 2022 on smartphone (total of 47 models), 2) first PC (ThinkPad T14, Lenovo) model launched in 2022 and 3) on track for market launch of first IoT model (Bosch spexor), we note no comments on outlook for 2022, besides the reiterated target of NOK500m in revenues in 2023 (we model with 2023 and 2024 revenues of NOK162m and NOK405m, respectively.

2 Likes

Mener Laila i forrige q-presentasjon utalte at 500 mill 2023 var et håret mål. Eller mer som en våt drøm for oss her inne.

Gitt de milepælene som er oppnådd, verdiforslaget til kundene og kommunikasjonen til ledelsen ift. vekst er jeg trygg på at vi får en fin reise de neste årene som aksjonærer her.

Det begynner å bli ganske mange måneder siden CEO kommuniserte ved lanseringen (eller i etterfølgende kvartalspresentasjonen) av den første PC avtalen at konkurrentene til dennne PC kunden (som da viste seg å være Lenovo) var utålmodige/viste sterk interesse. Så vi får da satse på at 1-2 nye PC kunder er like rundt hjørnet. Tempo på utrullingen av nye modeller for Lenovo er selvsagt også viktig, men vanskelig å mene/gjette noe kvalifisert om det. Mener CEO tidligere har sagt at for å nå de 500 MNOK i 2023 så må de komme inn (veldig) bredt hos 1 ledende PC aktører eller via færre modeller hos flere PC leverandører.

Jeg er forøvrig enig Barca at 1) hadde markedet vært overbevist om at de når 500 MNOK i 2023, så hadde kursen vært MYE høyere i dag og 2) trenger ikke nå 2023 målene for å oppnå en kraftig reprising (ref SB1M). Det at selskapet ikke har kommet med en guiding for 2022 betyr vel enten 1) at de ikke har god nok oversikt over modellutrulling hos Lenovo med Elabs og/eller når nye PC avtaler faktisk blir realisert og/eller 2) kan ikke gi guiding pga at det vil kunne indikere underlag som Lenovo krever skal være konfidensielt.

Fortsatt god reise. Satser på at vi lander over 20 i dag, og aldri kommer under det nivået igjen :slight_smile:

2 Likes

Du virker ikke å ville ta til deg innspill. Som nevnt ovenfor er det forskjell mellom mål og guidance. Man kan ikke feilinformere når det gjelder et mål. Ledelsen har aldri sagt at de kommer til å nå 500mill i inntekter 2023, de har et mål om det. To vidt forskjellige ting.

For øvrig må jeg si det er rimelig ironisk at en som sier seg enig i at det er for mye fokus på målet for 2023 fra aksjonærene, skriver innlegg etter innlegg her inne der du problematiserer nettopp dette målet…

4 Likes

Og ledelsen har også vært klar ift forutsetningene for målet - en nesten total utrulling på helårsbasis hos en av topp 3 PC, eller lavere grad hos flere av dem. De har ikke uttalt seg om forventet hastighet og omfang ift utrulling hos LENOVO, og det vet neppe verken ELABS eller LENOVO, da man først ønsker å teste på en og deretter antagelig på noen flere modeller. Hadde ELABS hatt en ganske “firm contract” mht forventet salgsinntekt fra LENOVO i 2022, så hadde man guidet på inntekt med en viss “range”. Uteblitt guiding kan neppe skyldes konfidensialitet, da guiding gjøres på totalinntekt og den kommer uansett frem i regnskapene. ELABS har ganske mange mobilkunder og også noen andre som gir inntekt i 2022.

Hva er kilden på at Novelda er inne i 4 2022 modeller? På forhånd takk

Jeg har forstået, at du mener, at guidance er noget konkret og håndfast, mens mål blot er vilkårlige tal, som man kan slynge ud til højre og venstre uden at skulle holdes op på dem :wink:

Godt mulig du har rett i det @Barcelona1986 . Men samtidig er det vel klart at veksten i 2022 ift 2021 primært kommer fra PC, og de har p.t kun 1 kunde

Stilte eit par spørsmål til Novelda sin CFO, Henrik. Det var han som skreiv at novelda er i 4 2022 modeller hos Lenovo.

Det Laila sa på forrige Q rapport om guidingen på 500 mill i 2023 var vel noe sånt som
“which is an ambitious goal, but this is what we see today
Så ut fra dagens estimater guider de fortsatt med dette…

Personlig tror jeg de bare har blitt litt usikre pga makro. Det var allerede høy inflasjon, supply chain problemer, høye energipriser - så kom krigen og fyrte ekstra under både inflasjon (økte matvarepriser, shipping kost osv osv) og energipriser… det hele kan ende i stagflasjon eller resesjon (uten at jeg vet noe mer inngående om dette)…

Apple varslet jo nylig produksjonskutt på 20%:
This decrease is reportedly an early sign of the Ukraine war and inflation’s negative impact on electronics demand
Så da faller jo fort forventningene for hele tek sektoren generelt.

Jeg tror også Laila frykter sanksjoner mot Kina, siden de ville understreke ved notering på hovedlisten at de ikke lenger er kun i Kina, men nå også i USA, Europa osv. De nevnte vel også at Lenovo har mange kontorer i USA, men om de klarer å fortsette å levere til Lenovo ved eventuelle sanksjoner mot Kina er jo vanskelig å vite… personlig tviler jeg på Vesten tør å begynne med sanksjoner mot Kina, tenk hvilke motsanksjoner de kan kjøre…

Jeg er langt fra bekymret på lang sikt… husk at selv om de evt får noe mindre per leverandør innen smartphone, så har de landet en ny større aktør (7 modeller) og kan fort lande flere ila året. Si de klarer tilnærmet lik inntekt på smartphone, så er de nesten oppe 0 i EBITDA (utgifter vil jo vokse siden de rekrutterer), og det meste av laptop vil kunne gi positiv EBITDA.

Husk også at guiding på 500 mill i 2023 er UTEN IoT vertikal! :wink:

3 Likes

Synes forøvrig det ser ut som et solid støttenivå ~20, så får vi håpe det holder til det kommer mer tall eller laptop avtaler på bordet…

1 Like

Vi kan vel risikere å få fire avtaler på laptop i år? Eller om det blir gjort gjennom Intel får vi vel greie på det da også?

1 Like