Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Noen her som har tilgang på denne rapporten? Elabs nevnt i godt lag…

“This robust vendor analysis is designed to help clients improve their market position, and in line with this, this report provides a detailed analysis of several leading gesture recognition solution market vendors that include Alphabet Inc., Apple Inc., Cipia Vision Ltd., Elliptic Laboratories AS, ESPROS Photonics Corp., GestureTek technologies, Infineon Technologies AG, Intel Corp., IrisGuard Ltd., Jabil Inc., Microchip Technology Inc., NVIDIA Corp., OMRON Corp., Qualcomm Inc., Sony Group Corp., STMicroelectronics NV, Synaptics Inc., Texas Instruments Inc., Ultraleap Ltd., and Vishay Intertechnology Inc.”

2 Likes

Nei , dessverre. Koster kun 2500€ for å laste ned rapporten :sweat_smile:

3 Likes

Sykt så denne siger nedover :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Folk mistet helt troen?

1 Like

Seems like it. No buyers with confirmed news of slower laptop and phone sales.
Good time to get some cheap stock. Gradually starting to buy in small patches.
Hoping that H2 shows the potential

4 Likes

Bare å minne om hva vi tenkte på starten av året: -får man noen gang mulighet igjen til å kjøpe elabs under 20 kr? Eneste som har skjedd siden er at faktureringen som tidligere har kommet i q4 heller spres utover året😊 Kan bli helt greie year over year comparisons neste kvartaler.

Denne aksjen er manisk-depressiv og den ser forferdelig ut teknisk nå, kjøp! Og selg når alle ser stjerner. Notes to self

7 Likes

Er det JPM eller andre som leker? Se på alt det negative folk skriver nå. F.eks. noen av de standardtypene på SV som kommer når de vil dekke short eller har andre ess i ermet. JPM økte som bare det fra 13 sist. Nå er de tilbake på nesten 750k aksjer. Det var jo elegant. Hva er neste steg? Øke igjen?

2 Likes

Jeg tror ikke det på SV har noen effekt. Nesten ingen læser der ettersom aktiviteten er så lav.

1 Like

Det er et viktig moment som lett forbigås! Det er jo ikke slik at Xiaomi-inntektene forduftet.

Men så er det nok noen som sliter med tilliten etter det lille salget til Laila.

1 Like

For min del er det ikke Lailas salg som har ledet til at jeg har halvert posisjonen gradvis siden resultatet. Det er to årsaker - den ene er alternativkost - dvs at det kan bli lang ventetid før “noe” skjer som virkelig kan drive kursen. Det andre er at risikoen i prosjektet har økt, i mine øyne ganske vesentlig, knyttet til den dramatiske endringen i guiding. Jeg tolker den slik at ELABS ikke har den tette kontakten med Lenovo etc som man kanskje har gitt inntrykk av. Det er åpenbart at Lenovo medio november var klar over overhenget i distribusjonskanalene. Da trekker jeg dette videre mot den like selvsikre holdningen om at Lenovo mfl vil gå “veldig bredt”. I dette ligger det kanskje 2/3 eller mer? Det kan virke som om Lenovo holder kortene ganske tett, og bør gjøre det, ift ELABS og andre små leverandører. De spiller dem delvis opp mot hverandre ved hele tiden å lete etter nye og bedre løsninger, og å skrive avtaler - antatt i moderate volumer - med mange på en gang. Hva gjelder mobilinntektene så er disse ikke viktige ifm prisingen av selskapet med mindre de blir så lave at de ikke dekker kontantkostnadene i selskapet. ELABS er nå priset til rundt regnet 1.5 milliarder. Det er mye som er bygget inn i den prisen, da alt er basert på fremtidig suksess, som ser ut til å kunne la vente på seg. Høyere diskonteringsfaktor og lengre tid til positiv kontantstrøm vil alt annet like medføre lavere kurser - inntil man evt ser det motsatte. Hvem trodde før Q4-rapporten at man ikke skulle kunne guide for 500 i 24 blant de mer optimistiske av oss aksjonærer (undertegnede inkludert)? Med ca 60% av PC-leverandørene (i volum) på samarbeidslisten (de to siste foreløpig ikke på kundelisten da de ikke har lagt inn kjøpsordre ennå så vidt vi vet), bør potensialet være der. For meg er det virkelig store spørsmålet nå, som har skapt større usikkerhet, HVOR bredt man vil komme ut. Vil man komme bredt nok til å forsvare en prising på tidligere ATH (ca 3mrd) og videre? Da må inntektene fra PC opp i 300 millioner og forbli der eller høyere. Det vil ta tid å få vite hvordan det virkelig går, ikke minst NÅR og/eller OM det vil gå bra, da det kun er egenanalyse og faktisk leverte tall som kan gi oss troverdig inputs mht å estimere videre retning og fart for ELABS. Selskapet KAN være et godt kjøp nå, men det er ikke “bankers” på noen måte. Til det har det dukket opp for mange nye usikkerhetsmomenter som går langt videre enn makro. Iflg Lenovo og heltidsanalytikere er makro/lageropphopning i kanalene historie en gang i løpet av Q2-Q3 i år. Det vises til at 2024 kan bli PC-boom igjen gitt windows 11 og at mange da sitter på 3år+ maskiner som skal skiftes ut. Med et slikt bakteppe skulle jeg tro det ville vært forsvarlig å guide 500-24, når det ikke skjer, leter jeg etter årsaker (annet enn at Laila & Co har gått fra eplekjekk til livredd) til denne type guiding. Da tenker jeg på at det kanskje er mer usikkerhet knyttet til bredden enn tidligere lagt til grunn. Noen andre grunnleggende endringer ser jeg ikke.

8 Likes

Det er også viktig hvor mye de får per PC. På mobil får de 25 øre per enhet. Blir det 3-4 NOK per PC og stor volym går dette bra likevel. Men då må det inn i nesten hver maskin disse 3 potentielle kundene selger. Eller blir det ikke noen 500M/år.

Så, enig i at det er mye usikkerhet, særlig så lenge som vi ikke vet hva Elabs kan få per PC. Men det kanskje kan bli en hint om det vid Q1?

2 Likes

Den usikkerheten som beskrives i innleggene over er jo det vi alle føler på og grunnen til at marginale kjøpere og selgere plutselig møtes på 13-14 tallet. Når det gjelder vag “guiding” legger jeg for egen del ikke mer i det enn at Laila har lært en lekse om kommunikasjon og “livet på børs”. Fint at den naive selvsikkerheten er temmet litt (tips til Laila: se til SMOP!). At aksjen nå handles på low siden teknologi bear-markedet startet januar 2022 er forsåvidt interessant. I andre teknologi og Saas aksjer i Oslo har man sett >50% opp i en rekke aksjer fra lows satt i sept/okt og det har gått kjapt når markedet har bestemt seg. Ikke bare total slaktede case som Pexip og Kahoot men også i trauste case som f eks ZAL. Har økt i ELABS og ja, jeg klarer å lukke øynene og se aksjen i 10 kroner ila 2023. Men de har en fin cash buffer og skal fint takle den konsolideringsfasen vi nå er i. Og sentimentet i aksjen er pill råttent nå, i hvert fall hvis kurs og innlegg på diverse forum er en ok indikator. Så jeg tenker risk/reward er grei her, også hensyntatt dynamikken til aksjen med lange konsolideringer og kraftfulle raske rykk opp.

8 Likes

Husker det ble nevnt at de måtte inn i alle hos en(Lenovo?) eller litt i alle for å nå 500. Med nedgangen av pc-salg som har vært nå(30 %) bør vel litt under 50 % i de tre store holde?

Dette kommer til å ta tid, men har fortsatt trua, og så lenge de klarer å øke jevnt og trutt og samtidig gå i pluss, kan vel ikke dette være en så halvgæren investering?

3 Likes

Jeg forsøker å vurdere selskapet. Håper det er greit med noen spørsmål som svirrer i hodet mitt:

Er det noen her som har mobiltelefon med Elliptic Labs sin teknologi og kan fortelle om brukeropplevelsen? Årsaken til at jeg funderer på dette, er en tweet som forvirrer meg og er negativ til brukeropplevelsen, men uten å gi noen forklaring til årsaken. Her er den, nedenfor følger automatisk oversettelse: https://twitter.com/Lorenzzo_Angeli/status/1644816686502014978

Guys, you want a tip for life. Don’t buy a cell phone with a virtual proximity sensor (which is what you know when you touch your cell phone to your face) It’s a coconut. I’m seriously hating the experience. I will never buy a role like that again.
@XiaomiBrasil @Xiaomi @EllipticLabs

Slik jeg har fortsått det, er det hele kun programvarebasert uten maskinvare. Hvor vanskelig er det for konkurrenter å komme opp med tilsvarende programvare, og hvordan er eksisterende konkurranse fra andre?

Jeg kan ikke forvente at andre gjør jobben for meg og svarer på dette, men takk på forhånd dersom noen gjør det. Det er godt mulig jeg kommer til å besvare mine egne spørsmål her senere, etter at jeg har brukt mer tid på undersøkelser.

Vi hadde en runde angående lignende bekymringer for lenge siden… bla oppover, tror det var 2021? Eller foreta et mer systematisk søk selv etter proximity sensors for smart phones på nett. Finner du mer bugs eller negativt på elabs sin software løsning enn på hardware (ir) baserte? Jeg gjorde ikke det sist jeg sjekket.

1 Like

Edit: har ikke Xiaomi lenger, men det er pga batteriet plutselig tappet seg ekstremt fort

2 Likes

Det er vanskelig. Ikke umulig, men vanskelig.
Elabs har vel patent på sin løsning, så det tar noen år før det blir enkelt før eventuelle konkurenter.
I telefon finns ikke plass før hårdvaruløsning, som det gør i laptop. En hårdvaruløsning er mye enkelre at få til, men koster penger i form av en komponent som skall kjøpes inn, hånderes og monteres på noe kretskort. Det vil man helst unngå hvis det finns en mulighet at gjøre det.

Selv håper jeg at Elabs satser på nye felt. Teknologien før PC er utviklet og de må vel ha signalanalytiker og matematiker ansesatte som kan bruke samme/lignende typ av løsninger til noe mer?

2 Likes

I slikt fall regner de med ca 16-17NOK per PC.
Det er langt, langt mer enn hva jeg har regnet med.

Jeg har regnet med 7NOK som max. Men jeg kan jo ha feil.

Med tanke på hva de skal erstatte med tanke på pris, så ligger de mer sannsynlig rundt 5-10 NOK enn 16-17 NOK vil jeg tro. Forrige gang jeg leste analyse på ELABS så antok analytikeren 0,66 dollar pr pc. Tenker det er et nøkternt estimat som kan brukes som utgangspunkt.

Spent på hvor lenge man må vente for å gå i pluss her, merker jeg ikke vil spytte mer penger inn her før det kommer mer konkret informasjon fra selskapet eller at tallene blir noenlunde solide.

3 Likes

Det kan nok fort stemme, men så kommer virtual positioning sensor og resten av ‘koble sammen enheter’ plattformen Laile sier de etterspør. Så da er det muligheter for per i ‘milestones’ og ‘per PC’ tenker jeg.

image
Dette er en ganske ekstrem kurve, ingen relasjon til Oslo Børs eller Nasdaq. Noen gode og seriøse hypoteser om hvorfor unnarennet allerede har slått Vikersundbakken og blitt verdens lengste og bratteste i 2023?

1 Like