Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Aldri hørt om

Nei, men du skrev for 2 måneder siden at du kunne se på det om noen sendte 2 minutter summary, og så sendte @Swayne link til investor presentasjon. Så bare lurte om du hadde fått sett på det…

Ser ut til å ha vært en rekke nyheter om avtaler, men likevel har aksje fortsatt nedover. Usikker om det kun skyldes Q3 rapporten, enda det allerede i IPO var varslet om relativt nøytralt resultat i år grunnet COVID-19…

Jeg har lastet litt her og synes det er mye positivt i selskapet.

Teknologien gjør om mikrofon og høyttaler i f. eks en mobiltelefon til et slags ekkolodd, ved bruk av ultralyd, som kan registrere bevegelse og brukes som bevegelsessensor/alarm, bevegelsesstyring av funksjoner, osv,osv…

  • Interessant egenutviklet teknologi med mange bruksområder.
  • Allerede produkt på markedet og inntekter fra større mobilprodusenter
  • Interessant kontakt med blant andre Texas Instruments og Intel
  • Optimistisk guiding fra selskapet med inntekter på 500 millioner allerede om få år.
  • Gir inntrykk av å være et veldrevet selskap.
  • Har gått ned fra150 til 116 siden notering, så fin rabatt per i dag!
  • Klar oppkjøpskandidat på sikt, etter mitt skjønn.

Prisingen på 1 milliard, synes rimelig i forhold til oppside på aksjen.

Jeg debatterte med meg selv men fant ingen vektige grunner til å avstå fra kjøp!

3 Likes

Takk for oppsummering @Graaspurv !

Dette er mye av de samme argumentene jeg har debattert med meg selv. Og lurer derfor på om investorer i hele tatt skjønner hvor store Texas Instruments og Intel er…

I tillegg:

  • Avtale med fire “major PC manufacturers”
    * https://newsweb.oslobors.no/message/517553 10.11.'20
    “now working directly with two of the top-three laptop manufacturers in the world”
    * https://newsweb.oslobors.no/message/518891 25.11.'20
    “contract with one of the top three PC manufacturers”
    * Om jeg tolker dette riktig jobber de nå med de 3 største PC leverandørene i verden (med mindre kontrakt oppgitt 25.11 er med en av de to som er nevnt i press release 10.11), som ifølge deres investor presentasjon er Lenovo (63 millioner units i 2019), HP (58 millioner units i 2019) og Dell (44 millioner units i 2019)
  • Avtale med Xiaomi og Bytedance (TikTok) mobiler
  • IOT avtale med “a large Smart Appliance OEM in Asia” for integrering i kjøleskaper
  • Under partnerships nevnes også blant annet Samsung, Google, Qualcomm og Microsoft
  • På spørsmål om en ville se teknologien deres i en iPhone eller Samsung telefon svarte CEO Laila Danielsen med å forklare hvor strenge Non Disclosure Agreements kan være med deres partnere og at hun ikke kunne gå nærmere inn på hvem de jobbet med, som jeg tolker til at det bare er ett tids spørsmål før en av disse offentliggjøres (og som nevnt over står jo Samsung allerede på partnership liste)
  • De har understreket at de er et rent software selskap, og har dermed ikke utgifter eller er avhengige av hardware oppgraderinger.
  • Selv om COVID-19 har ført til mindre investeringsvilje i 2020, så har det også drevet teknologien frem mtp fokus på digitale løsninger, så antar dette vil bidra til økte salg av enheter i årene fremover.
  • De sier at konkurrenter i utgangspunktet kan gjøre det samme, men mener de har sikret teknologien sin godt med patenter.

Jeg synes også prisingen virker rimelig, i hvert fall på noe sikt. Så får tiden vise om det stemmer…

3 Likes

14:07 Skjul Elliptic Labs and Xiaomi Launch Flagship Xiaomi Mi 11 Smartphone

IKKE-INFORMASJONSPLIKTIGE PRESSEMELDINGER

Newsweb

Oslo, Norway - Elliptic Labs (OSE: ELABS-ME) - the world leader in Virtual Smart Sensors - and Xiaomi, the fastest growing smartphone manufacturer in Europe, have launched the flagship smartphone Xiaomi Mi 11 as the latest leader in smartphone design. The Xiaomi Mi 11 uses Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Proximity Sensor INNER BEAUTY® and is the first smartphone to be powered by Elliptic Labs’ partner Qualcomm’s best-in-class and newly announced Snapdragon 888 processor. Elliptic Labs has previously announced the contract win related to this launch. Partners since 2016, Elliptic Labs and Xiaomi’s relationship has grown significantly over the years, especially in 2020. Despite the globally-felt challenges of the last year, Xiaomi has risen to become the third largest smartphone manufacturer in terms of European sales, increasing sales 88% in the third quarter of 2020 alone. “The continued success produced by Elliptic Labs’ partnership with Xiaomi demonstrates the huge growth potential both organizations possess,” Elliptic Labs’ CEO Laila Danielsen affirmed. “As Xiaomi continues to increase its adoption of our technology into its phones, they are experiencing a corresponding increase in European market adoption. We do not believe this is a coincidence. Xiaomi’s commitment to innovation as particularly demonstrated by its expanded integration of INNER BEAUTY throughout its portfolio means 2021 will likely be a large growth period for both Elliptic Labs and Xiaomi.” About Elliptic Labs Elliptic Labs is headquartered in Norway with presence in the USA, China, South Korea, and Japan. Founded in 2006 as a research spin-off from Norway’s Oslo University, it is now a global enterprise targeting the smartphone, laptop, IoT, and automotive markets. The company’s patented AI software combines ultrasound and sensor-fusion algorithms to deliver intuitive 3D gestures, proximity and presence sensing experiences. Its scalable AI Virtual Smart Sensor Platform creates software-only sensors that are sustainable, eco-friendly, and currently deployed in over 100 million devices. Elliptic Labs is the only software company in the world that has delivered detection capabilities using AI software, ultrasound, and sensor-fusion technology at scale. Elliptic Labs’ platforms and IP are developed in Norway and owned solely by the company.

3 Likes

Lurer litt på om det kan være Elliptic Labs teknologi som er i nyere Lenovo PCer også, ser etter ny laptop og kom over følgende beskrivelse på Lenovo Yoga Slim 7:

Smartere enn noen gang
Yoga Slim 7i (13") optimaliserer tid og krefter med en rekke AI-drevne smarte funksjoner. Kom i gang raskere enn noensinne ved å bare åpne lokket kombinert med håndfri ansiktsgjenkjenningspålogging. Nyt utrolig batterilevetid takket være intelligent kjøling, det optimaliserer ytelsen. Vær oppmerksom på oppmerksomhetssensorer som sender et personvernvarsel og automatisk logger deg ut når du forlater PCen, slik at arbeidet ditt forblir privat.

1 Like

Har gått under radaren denne. Inne med en lyttepost nå.
Hvor mye cash fikk de inn på IPO?

125 millioner

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2020/10/08/7574772/elliptic-laboratories-har-gjort-emisjon-pa-125-mill.

Regner med ganske lav cashburn i et slikt selskap, selv med utvidelse av staben.

Er dette et topp 5 pick for 2021 i dine øyne Stone?

Har en litt større andel i porteføljen på denne, så i mine øyne er det topp 5 pick, ihvertfall om en ser 3-5 år frem i tid. Markedet for “virtuelle sensorer” er ventet å vokse mye innen 2025, og det kan virke som Elliptic Labs allerede har etablert kontakt med mange større og verdensledende selskaper allerede.

Som du nevner er det nok lav cashburn, og nå begynner det å lanseres produkter med teknologien, så vil anta regnskap vil gå i pluss hvertfall i løpet av 2021.

Til nå har det vært litt lav omsetning, og litt tullete handel av 1-2 aksjer her og der for å påvirke kurs opp eller ned, men antar jo at positivt regnskap og eventuelle nye lanseringer vil bidra til å få fart i denne etter hvert.

2 Likes

Mine tanker er at en god del av potensialet ligger i IP rights. Om Apple eller Samsung vil gå samme vei som Xiaomi så må de gjennom Elliptic enten de vil eller ikke. Andre bruksområder er IoT og smarte dingser.

Skal heller ikke kimse av at Elliptic kan få et grønt stempel pga. at de erstatter fysiske komponenter med software. Det er jo kun beskrevet som en kostnadsbesparelse så langt, men selskapet har jo et mer bærekraftig potensial med antallet mobiler Xiaomi og andre selger.

I sum

  • Software-vekstselskap uten samme utgifter og risiko som et hardware-selskap
  • Allerede fått innpass hos store internasjonale kunder
  • Positiv guiding mot 2021

Jeg ser i hvert fall ingen grunn til at Elliptic skal bli en av få “taper”-IPOer i 2020 av alt annet ræl som er på Merkur. De har hatt en prising på 2,4mrdNOK (250,- per aksje) i en tidligere kapitalinnhentning før IPO, når er de 20% under en lavere IPO-prising.

3 Likes

Veldig spennende selskap dette, som det virker som få har kjennskap til?

Har samarbeid med Intel, HP, Lenovo, Xiaomi, Texas Instruments, Qualcomm, Microsoft +++

Ikke dårlig det de har levert, men hvordan har de gått såpass under radaren i Norge? Tre nye laptop-kontrakter med (sannsynligvis) de tre største produsentene bare nå i høst, skulle man jo tro kunne vekke en del interesse?

På FA er det kun 3-4 stk som diskuterer selskapet, og på XI kan jeg ikke finne noen ting om Elliptic Labs.

1 Like

Jeg synes dette selskapet var såpass spennende at jeg prøver meg på en liten analyse. Setter pris på kommentarer, både positive og konstruktive :wink:

Fakta om selskapet:
Navn: Elliptic Laboratories (ELABS)
Antall aksjer: 9 584 591
Mcap: 1,2mrd NOK
Cash: Ca. 100mill NOK
Marked: Euronext Growth (fra 16. oktober 2020)
Nettsted: https://www.ellipticlabs.com/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/elliptic-labs/
Twitter: https://twitter.com/EllipticLabs
Siste investorpresentasjon: https://www.ellipticlabs.com/wp-content/uploads/2020-October-12-Investor-Presentation-Elliptic-Labs-.pdf
Prospekt fra notering på Merkur: https://newsweb.oslobors.no/message/515580 (se vedlegg nede til venstre)

Kort fortalt:
Elliptic Labs bruker ultralyd og AI for å levere berøringsfri teknologi (virtual sensors) for smartphones, laptops, IoT-dingser, bilindustrien, og samarbeider allerede med «alle» de store, som f.eks. Intel, Samsung, Lenovo/HP/Dell (minst 2 av dem), Microsoft, Google +++.

Kort intervju med CEO ifm notering på Euronext Growth:

Om forskningen (fra 2013):


CEO:
Laila Danielsen
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/lailabd1/
Twitter: https://twitter.com/StartupSalesPro
Gold Stevie Winner i «Female Entrepreneur of the Year» - The Stevie Awards 2020
Bronze Stevie Winner i «Most Innovative Woman of the Year in Techonology» - The Stevie Awards 2020
https://www.ellipticlabs.com/2020/10/02/ceo-laila-danielsen-awarded-gold-in-the-stevie-awards-for-2020/

Styret:
Styreleder: Tore Engebretsen (Investor og bred styreerfaring fra tek-bransjen)
https://www.linkedin.com/in/tore-engebretsen-55a11032/

Svenn-Tore Larsen (CEO, Nordic Semiconductor)

Berit Svendsen (Leder, Vipps Internasjonal)
https://twitter.com/BeritSvendsen

Edvin Austbø (Privat investor)

Einar Jørgen Greve (Privat Investor)

Største aksjonærer:
Passesta AS (Tore Engebretsen) 13,1%
MP Pensjon 9,6%
Alden AS (Edvin Austbø) 8,1%
Robert Horne 6,7%
Laila Danielsen (CEO) 6,1%
Andre aksjonærer: 56,5%

Oversikten er fra før noteringen på Euronext Growth hvor de hentet 125mill NOK som tilsvarer ca. 10% økning i antall aksjer. Passesta, Alden og MP tok 20mill NOK i emisjonen, mens Handelsbanken Fonder AB, Aktia Asset Management, Danske Capital tok til sammen 65mill NOK.


Samarbeidspartnere:

Elliptic Labs har et imponerende nettverk av samarbeidspartnere og nye partnere har økt kraftig i 2020. Jeg vil her forsøke å lage en kategorisert oversikt over samarbeidene, både med navngitte partnere og de som foreløpig er «non-disclosed».

Software-samarbeid:

  • MICROSOFT
    • Selskapet har ikke offentliggjort noen detaljer knyttet til samarbeidet med Microsoft.
  • GOOGLE
    • Selskapet har ikke offentliggjort noen detaljer knyttet til samarbeidet med Google.

PC/Laptop-partnere:

  • LENOVO/HP/DELL?
    • Elliptic Labs signerte i september 2020 en kontrakt for et «proof-of-concept»-prosjekt med én av de tre største aktørene på PC-markedet. De tre største aktørene er: Lenovo, HP, Dell.
  • ACER/ASUS?
    • En ny «proof-of-concept»-avtale ble signert med en «large Asian Laptop OEM» senere i september 2020.
  • LENOVO/HP/DELL?
    • Selskapet signerte i november 2020 en «proof-of-concept»-kontrakt med en «Top-Tier Laptop Manufacturer»
    • Samtidig uttalte selskapet at de nå jobber med 2 av de 3 største aktørene som er nevnt over
    • https://newsweb.oslobors.no/message/517553
  • LENOVO/HP/DELL?

Semiconductor/plattform-partnere:

IoT-markedet:

  • UKJENT KJØLESKAPS-PARTNER

    • Selskapet signerte i november en avtale om å levere teknologi til smarte kjøleskap til en «Large Smart Apliance OEM in Asia». Dette kan være Xiaomi, Samsung, eller andre.
  • SAMSUNG

    • Selskapet har ikke offentliggjort noen detaljer knyttet til samarbeidet med Samsung.
  • MEDIATEK

    • Første samarbeidsavtale ble signert i november 2019
    • Utvidet med nye partnere i januar 2020
  • AAC TECHNOLOGIES

  • SHINKO

  • TEXAS INSTRUMENTS

Smartphone-partnere:

  • XIAOMI

    • Xiaomi har vært Elabs fremste partner på smartphones siden deres teknologi ble lansert i telefonen MIX i 2016
    • Elabs teknologi har foreløpig blitt brukt i følgende modeller:
      • Mi MIX (2016)
      • Mi MIX 2 (2017)
      • Mi MIX 2 Unibody Special Edition (2017)
      • Mi MIX 2S (2018)
      • Mi MIX 3 (2018)
      • Mi 9 (2019)
      • Mi 9 SE (2019)
      • Mi MIX 3 5G (2019)
      • Mi MIX Alpha (2019)
      • Mi CC9 Pro (2019)
      • Redmi K30 (2019)
      • Mi 10 (2020)
      • Mi 10 Pro (2020)
      • Redmi K30 Pro (2020)
      • Mi 10 Youth (2020)
      • Mi 10 Lite (2020)
      • Redmi Note 9 Pro (2020)
      • Mi 11 (2020)
  • SMARTISAN

    • Kinesisk teknologiselskap
    • https://en.wikipedia.org/wiki/Smartisan
    • Smartisan har benyttet Elabs teknologi i følgende modeller:
      • Nut 3 (2018)
      • Nut R1 (2018)
      • Smartisan ble delvis kjøpt opp av ByteDance i 2019, se under.
  • ONEPLUS

  • BYTEDANCE

    • Kinesisk IT-selskap, eier av TikTok
    • ByteDance kjøpte deler av Smartisan i 2019.
    • ByteDance har benyttet Elabs teknologi i følgende modeller:
      • Smartisan Nut R2 (2020)
  • UKJENT MOBIL-PARTNER

    • Ny, ukjent, smartphone-kunde September 2020
    • «Elliptic Labs on-boards a new smartphone customer and signs a software licensing agreement for its INNER BEAUTY AI Virtual Proximity Sensor»
    • Interessant at de ikke skriver «Asian», slik de har gjort om alle andre. Kan det være en europeisk eller amerikansk aktør?
    • Her kan vi kanskje drømme om Apple?

Finanser
Selskapet hadde som mål å nå break-even i 2020, men pga Covid-19 ser dette ut til å måtte vente til 2021. De meldte på Q3 at de forventer å nå «not far from» inntektene i 2019, som var ca. 50mill NOK. De hentet i oktober 125mill i en emisjon ifm notering på Euronext Growth, og de har således nå ca. 100mill NOK på bok. Q3 cash flow på -2,6mill.

Legger ved et bilde fra investor-presentasjonen for et raskt overblikk:

Markedspotensiale
Selskapet er i sterk vekst og deres teknologi blir stadig mer ettertraktet av de største aktørene på markedet. Det finnes ingen andre aktører på markedet med den type ultralyd-teknologi for å erstatte dagens fysiske sensorer. Dette gjør selskapet unikt, og de guider selv inntekter på 500mill NOK i 2023.

Legger også her ved illustrasjon fra investor-presentasjonen:



Min analyse
Elliptics Labs er et IT-selskap som har gått litt under radaren i Norge (kanskje av mangel på mulighet til å kjøpe aksjer), men Laila Danielsen har helt klart maktet å sette Elabs på kartet ute i den store verden. Men 20 års erfaring fra bl.a. Silicon Valley har hun ført selskapet fra et rent forskningsselskap til å bli et selskap som samarbeider med og er ettertraktet av de største tech-aktørene i verden.

Selskapet ble ved forrige emisjon verdsatt til 2,4mrd NOK, og ved notering på Euronext Growth ble det verdsatt til ca. 1,4mrd NOK (kurs 150kr). I dag handles selskapet fortsatt under 130kr, som tilsvarer en mcap på ca. 1,25mrd NOK. Dette fremstår for meg som en rimelig prising, gitt potensialet selskapet har med alle sine ulike samarbeidspartnere. Dersom de treffer på guidingen om 500mill NOK i inntekter i 2023, så bør selskapet reprises kraftig.

Og når jeg sier billig, så tenker jeg både som et lisensierings-selskap, men også med tanke på et potensielt oppkjøp. Det er faktisk nevnt i IPO-prospektet at styremedlem Einar J. Greves private selskap Cipriano AS er engasjert som strategisk rådgiver med tanke på strategiske forretningsmuligheter, og at hans selskap «is entitled to a fee of NOK 1,000,000 in the event of a sale of a majority of the Company’s outstanding shares or business». Så dette er garantert noe de allerede har snakket om og jobber med. Da er det også godt at vi har store og solide eiere, og insidere som har mye «skin-in-the-game». Både styremedlemmer og CEO har bra med aksjer, og de kommer til å jobbe helhjertet både for selskapet, seg selv, og ikke minst de andre aksjonærene.

Med dagens utbygging av 5G og IoT-løsninger, så virker Elliptic Labs sin ekstremt enkle(!) teknologi å være midt i blinken for mange av aktørene der ute, og de har allerede bevist at både kan levere og at kundene vil ha det de tilbyr. Xiaomi har tatt store steg i mobilmarkedet, og en liten del av æren for det skal nok Elabs få lov til å ta. Og når jeg sier «enkel teknologi», så mener jeg enkel å ta i bruk for både dem og for oss forbrukere. De kan erstatte fysiske sensorer slik at trengselen blir mindre bak mobil- og laptop-skjermer. Og de kan gi den minste lille IoT-dings nye egenskaper kun ved hjelp av en mikrofon og høyttaler. Selskapet har selvsagt beskyttet teknologien sin gjennom patentering, og de patenterer fortløpende nyutviklinger.

Etter å ha gått gjennom selskapet etter beste evne, ser jeg store muligheter for Elliptic Labs i 2021, og jeg velger derfor å kjøpe aksjer i selskapet nå som det fortsatt ligger under IPO-prisen.

Setter pris på tilbakemeldinger og kommentarer! :slight_smile:

21 Likes

En kommentar

Jævla bra @anon50125742

:+1:

Takker

1 Like

Takk Onco! :slight_smile:

Du er bare helt fantastisk i din grundighet. Er bare imponert.
:grin::grin::grin:

1 Like

Det er mye å gå på fortsatt, @Lofotaksjer! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ja, skulle ønske jeg var så bemidlet at man kunne trø til… hahahaha.
Godt Nyttår.:rocket:

Har kjøpt litt på OTC som du vet…:speak_no_evil:

1 Like

Wow! Leste raskt gjennom tråden her og denne var ny for meg… Virker meget spennende med tanke på sw + iot!

Men lurer på en ting som noen her inne kanskje allerede vet noe om. De nevner bruk av machine learning + sensor data. For å få ordentlig nytte av “AI data” så krever det ofte store datamengder, hva er det de faktisk samler av data? Hvis det f.eks er brukerdata så har jo dette en enda større verdi enn de applikasjonene som de har lansert så langt.

1 Like