Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Omsatt 420.000 aksjer på 10min :man_facepalming:t2:

*622k
Gikk en blokk på 200.000stk.

Yoga-serien, for eksempel, er ganske stor i antall modeller, antar det er en consumer-serie? Flott om det er her Elabs nå kommer inn. Antagelig en kontrakt for 2025? Hvis det er Lenovo, da. Tidligere har man meldt med “expansion contract” (siste var nr 6). Så derfor faktisk litt usikker. Kanskje det ikke brukes “expansion” pga at det er nytt segment?
HVIS det er Elabs og vi allerede har contract # 5+6 for 2025 (21+6), og denne nye er nok en bred kontrakt (2-sifret antall modeller) for 2025, så blir grunnlaget veldig bra for neste år. Innenfor ThinkPad-serien kan det vel se ut til at man har så bred dekning som man kan få…ca 3/4. Overskrift i forrige PC- melding 3/7-24 var “Elliptic Labs Signs New Expansion Agreement with Current Laptop Customer”. Ved senere anledninger, i kvartalspresentasjoner, har det blitt gitt mer info herunder hvilket “nummer” kontrakten har og også antallet modeller som er omfattet. Vi får se om det kommer noe allerede ifm Q2 eller om det blir å vente til kunden har sendt noen launch-meldinger. Forøvrig observerer jeg at man fortsatt ikke selger annet enn HPD.

Laila sier shipping 2024 og 2025

2 Likes

Dersom dette IKKE er Lenovo, er det i mine øyne mer positivt enn om det er bredde-utvidelse innenfor Lenovo (som vel bør komme etterhvert uansett?). Likevel…gitt ordbruken…90% sikker på at det er Lenovo.

2 Likes

Hyggelig lesning på FA

2 Likes

Hvor finner du dette - er det noe muntlig fra Laila? Vil være usedvandlig interessant om shipping alt i 2024 pga vil trigge milestone svært raskt gitt at denne forfaller når SW overleveres som er ved produksjon.

2 Likes

Hun sier det i video på LinkedIn. Usikker på om linken funker.

På LinkedIn som det også er refert til tidligere i feeden i dag nevner hun 2024 og 2025 for shipping. Hun bruker også betegnelsen “Expansion contract”, så det er ikke sikkert at de er så konsistente i hvordan de omtaler sine kontrakter.

Ligger video på Twitter blant annet.

Det må være Lenovo. Nu har Elabs været i business modeller og nu går det til consumer modeller.

1 Like

Så den, takk. merkelig kommunikasjonsopplegg…her kalles det en “expansion contract”, dvs det er 99.9% sikkert Lenovo, og som du påpeker, at det er shipping i 2024 og 2025. Den slags info burde vært inkludert i børsmeldingen, slik at alle har den uten å måtte lete etter muntlig tilleggsinfo…Positiv info men stryk igjen på kommunikasjonsmetodene.

3 Likes

På samme måte vil jo dette nærmest eliminere den lille usikkerheten vedr. emisjon

:bomb:

Absolutt ikke ueffent hvis det er Lenovo, som (vel?) hittil kun har puttet Elabs i business-modeller. Da begynner dette å bli bredt :ok_hand:

2 Likes

min teori er at milestone kommer når modeller går i produksjon, fordi da er det overdragelse/tilgjengeliggjørelse av SW.
Som nevnt tidligere venter jeg en betydelig milestone ifm kontrakt nr 5 (som nok er ThinkPad for 2025) og som vel bør gå i produksjon i Q2 eller Q3. Kontrakt nr 6 (den lille på 6) kan være knyttet mot Seamless gitt ordbruken. Den nye, som vil være kontrakt nr 7, nevnes det jo muntlig at er for shipping i 2024 og 2025. Kanskje den er såpass stor at milestone splittet. Shipping 24 må vel bety produksjon “nå” og da kan vi få noe alt i Q2. Så jeg tror at vi har en del “goodies” å se frem til hva gjelder milestones for Q2 og Q3 samlet, med stor usikkerhet for hvordan dette splittes mellom kvartalene - som kun er viktig for den kortsiktige kursutviklingen. Dagens melding har derisket caset ganske kraftig i mine øyne, jeg har vært bekymret for den lave bredden hos Lenovo inn i 2025. SB1 kommenterer d.s., dette er de-risiking av inntektsestimatene for 2024 og 2025, ikke en økning (de har jo hhv ca 170 og 300mill).

3 Likes

Lenovo har 25% av markedet så håper det er dem

Totalt eliminert!!! Som i seg selv bør bety derisking og åpning av dørene for flere typer investorer i løpet av 2024 når dette materialiseres i tall. Utrolig viktig melding i dag, selv om vi ikke vet antallet modeller selvsagt. Hvis bredden er like stor som for ThinkPad, vil Elabs være omtrent 50% inne i LENOVO og derved ha 12-13% av det globale markedet. RISK/RETURN i dag fremstår for meg som den beste hittil i selskapets historie, med kurs på 10-tallet, etter at urealistiske 500-mål i realiteten ble fjernet.

9 Likes

Jeg er enig i at dagens melding må betyde Milestone betaling i q2 2024. Jeg tror ikke de splitter Milestone mellem kvartaler, selv det gælder både 2024 og 2025 launches. Det kan være lige før og lige efter jul. F.eks. i forbindelse med CES 2025 :slight_smile:

Har de kommentert i dag?

Thinkbook er commercial, ikke consumer.

1 Like