Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Takk for deling av denne.
Fin sammenligning her ettersom enkelte småinvestorer fryktet Novelda sin slide med pluss og minus. Her kommer det tydelig frem at det er et skille mellom DSP (Digital Signal Processing) Ultrasound, og CPU(Central Processing Unit) Ultrasound, som er forskjell på Elabs og andre fysiske sensorer.

Det eneste DSP ikke er avkrysset + på, er detect heartbeat. Har ikke dette vært et tema Laila har diskutert og presentert som en markedsmulighet mot Automotive? Og følgelig at Elabs klarer dette?

Har jeg misforstått sliden, eller er bare ikke teknologien moden for slike målinger enda?

1 Like

Heartbeat tar de hovedsakelig via samarbeidspartnere som har radar. F.eks. Infineon.

MEN det finnes også oversikter som sier at ultralyd kan identifisere hjerterytme. Kanskje det da refereres til visse brukstilfeller. Mulig Elabs kan identifisere det via høyttaler/mic også, men at det kommer litt an på ulike parametre som avtander, plassering av høyttaler/mic etc. Elabs vil nok hovedsakelig gjøre det via radar.

2 Likes

Elabs klarer vel kun heartbeat via radar, altså ved hjelp av samarbeidet med Infineon for eksempel.

1 Like

Kjappe på replikken begge to. Takk!

1 Like

Kanskje de egentlig kan tikke av boksen for Low Power også nå… mtp samarbeid med Syntiant :slight_smile:

DSP er da også relatert til Elabs så vidt jeg har forstått. Jeg har tenkt at det kanskje kan være greit å spørre om CPU vs DSP på Q-pres. Få de til å forklare litt rundt forskjellene for oss som ikke er så tekniske som dem. Qualcomm har jo også Always-on… f.eks. på Arm based chromebooks med Qualcomm - der har jo Elabs samarbeid med Qualcomm. Det faller kanskje inn under DSP-delen.

Jeg fant en Lenovolaptop for en stund tilbake der DSP stod listet under Audio. Det gjør det nesten aldri for tilsvarende laptops. Usikker på hvorfor og hva som var nytt i den modellen. Slike ting kan jo kanskje være et tegn på at noe Elabsrelatert er på plass…

4 Likes

Veldig bra med et spørsmål rundt det. Jeg kan lite om det tekniske, men ser jo for meg at det har mange fordeler ved å bruke DSP, mens det i andre tilfeller kan være bedre å ha det integrert i CPUen. Men dette kan de helt sikkert si noe mer om.

Fant forøvrig en fin artikkel om DSP, som kan være relevant for det Elabs driver med. Fra 2019, men dette forklarer teknikken mer generelt:

"I’ve talked before about how a sensor hub can be used to offload the work of sensor fusion from the main CPU of your device, and a DSP offers the same benefit, allowing you to run multiple functions without overtaxing your primary CPU. For applications requiring always-on functions, embedded DSPs offer a cost-effective, low-power solution that can meet performance requirements.

Always-on functions operate in the background, and can be a combination of multiple sensor types, such as IMUs, voice or presence detection for more comprehensive context. Examples of always-on functions include:

• Pedometers and GPS in smartphones or wearables
  • Lane assist or passenger seat detection in cars
  • Voice control on smart speakers

In sensing applications, sensors are gathering information on light, sound, 3D movement and relative location. Some multi-axis sensors, including IMUs, perform their own data processing via sensor fusion to blend several inputs. A DSP can take this sensor fusion data and process it with additional sensor data (light, sound, etc) to tell a comprehensive story.

Most smart audio, video and imaging applications require at least some of these types of always-on voice control and object detection functions. For those functions to be executed, multiple sensor inputs need to be processed in real time. With a dedicated digital signal processor, these computations can be run in parallel with the CPU, so that many different functions can be carried out at the same time.

Dedicated processing is a common theme of digital signal processors and sensor hubs, which provide specialized functionality to elevate and accelerate the development of technology for the fast paced demands of tomorrow."

3 Likes

Når NVIDIA kom opp i dag, så følte jeg at nå er det så mange store navn som svirrer rundt at det var på tide å samle litt i en oversikt!

Det er ingen garanti for at de fortsatt har alle disse partnerene/samarbeidene, og listen over potensielle kunder inneholder også mulige kandidater til f eks PoC uten at det har blitt funnet en link… men en del har jeg og @anon50125742 sett enten en direkte eller indirekte link til (f eks Samsung via Maxim, Apple via Cirrus Logic, Amazon via Syntiant).

#justthebeginning

4 Likes

Når man ser de navnene der så blir man mildt sagt litt slått ut. Bekreftede kunder håper vi blir større selvfølgelig… er det i år de skal bli kunder…

1 Like

Kanskje et dumt spørsmål, men. Såvidt jeg skjønner kjører elabs SWløsning. Hva er det som hindrer andre fra copy paste?

1 Like

Fra Q3-presentasjonen:

3 Likes

Patenter er vel og bra, men hvor god beskyttelse gir SW patenter? Særlig når det er snakk om ML? Og det er vel mange kinesiske aktører inne i bildet her :sweat_smile: Jeg bare lurer på om det kan være bekymringer rundt dette som kan holde kursen tilbake. Det kan godt være det er grunnløst, men har lurket her en stund og aldri sett det diskutert.

Blir resultatet av en copy/paste noen gang bedre enn originalen? Software oppdateres/utvikles konstant, du vil alltid havne bakpå med den metoden. Skal du forbi må du pøse på med mer menneskelige ressurser, som ikke kan produktet like godt som de som har utviklet det fra bunnen. Den kampen er ikke lett å vinne. Spesielt når originalen er et kvalitetsprodukt, state of the art, med god support og i tillegg billig. Ingen grunn til å velge en konkurrent og risikere et dårligere produkt og misfornøyde kunder.

1 Like

Trenger ikke være bedre om prisen er gratis :slightly_smiling_face: Dessuten, om prinsippet er bevist, og man tar patentbeskyttelse ut av likningen, så har vel en tilfeldig OEM betraktelig større og billigere utviklermuskler enn elabs?

1 Like

Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på patenter, det er langt fra sannheten. Men jeg har tiltro til at selskapet klarer å beskytte sin IP, basert på det de har vist så langt, og antall partnere og kunder de nå har fått.

Så kan det også legges til at det er ikke “bare-bare” å kopiere en løsning å integrere den i egne systemer heller. Laila snakket på en måte om dette ifm samarbeidet med chipset-produsentene (Intel, Qualcomm og AMD). At når de nå har kommet så langt inn hos alle disse, så har de et veldig stort forsprang på potensielle nye konkurrenter som måtte dukke opp.

Det handler ikke alltid bare om IP heller, det kan vel så mye være markedsposisjonen og kunderelasjonen som holder et selskap i førersetet. Og Elabs er i ferd med å sikre seg hele ekosystemet som partnere/kunder.

Det er bra å være skeptisk, og Laila sa selv i et intervju at hun hadde jobbet med software så lenge at hun var helt “paranoid” når det kom til IP. :sweat_smile:

3 Likes

En av grunnene til at jeg satser på elabs er nettop IP. Lykke til å troppe opp hos Intel NVIDIA quallcomm med en kopi av en patentbeskyttet vare og forsøke få det inn i chippene deres​:hushed::sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

6 Likes

Har opplevd rutere fra et ikke navngitt kinesisk selskap som hadde alt den store amerikanske konkurrenten hadde, ved siden av å yte 15% mer og koste 15% mindre. En nobrainer for IT-sjefen og ledelsens budsjetter.

Men når teknikerne skal begynne å skru på dem og konfigurere starter moroa. De seneste routingfunksjonene i protokollen som de har lovet de støtter er ikke implementert i den versjonen du får levert! Ruterne må oppgraderes. Men oppgraderingen kommer ikke før i neste hovedrelease, om et halvt år! Hvis alt går etter planen. Fram til da takker du ja til hva som helst, inkludert ustabile betaversjoner som gir deg så mange uforklarlige feil du ikke skjønner bæret av før et halvår senere når du legger sammen 1+1. Underveis blir du brukt som forsøkskanin, og når du skal ha tak i dokumentasjon på faenskapen, på et språk vi snakker i Europa eller Amerika, så får du kopi av manualen til konkurrenten, tatt på kopimaskin med et hvitt ark som dekker over logoen oppi hjørnet.
Til slutt sitter du der som IT-sjef med to valg; beholde ruterne eller beholde it-folka.
Joda, det er bare å prøve å kopiere denne type software! Lykke til! Legg til at du får Laila og maskineriet hennes på nakken, og tenk deg om en gang til er mitt råd.

5 Likes

Har mye større tro på oppkjøp en konkurranse i samme teknologi. Det er enkelt for de store selskapene å kjøpe ett norsk IT selskap… Lett. De svømmer over av milliarder.

1 Like

Elabs flagger altså Redmi telefonene… hvor mange est salg av disse modellene?

Men hva med mi 12 og 12 pro. De som nettopp kom ut. Der fikk vi ingen melding… er der bevist inner beauty?

Takk for godt svar!

1 Like