Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Endúr (ENDUR)

Som nevnt noen uker tilbake i tid (innlegg #16), så var forlengelse av CEO engasjementet til Eikeland en potensiell trigger. Det ble i dag meldt at Eikeland ansettes som CEO i fast stilling sammen med CFO Nils Hoff, og dette ble tatt godt i mot. Kursen i dag var på det meste opp 14,3% og endte dagen med en oppgang på 6,5%.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=421991

5 Likes

Noen som vet når forsvaret legger ut anbud? Og har Bergen fortsatt en “framework-agreement” med forsvaret, eller skal det forhandles en ny?

Noen som kan forklare meg hvordan tegningsretter fungerer? Aldri handlet tegningsretter før, så hadde satt pris på hvordan det fungerer. Jeg har 38137 aksjer kjøpt for en stund tilbake.

Navn: Bergen Group TR
Ticker: BERGEN T
Instrument ID: 1303009
ISIN: NO0010789308
Oppgjørstype: Ikke clearing (Bilateralt oppgjør)
Tegningskurs: NOK 1.20
Tegningsperiode: 17.03.2017 - 31.03.2017
Noteringsperiode: 17.03.2017 - 29.03.2017
Segment: OBMA
MIC kode: XOSL
Hjemstad: NO - Norway
Handelsvaluta: NOK
Børsstørrelse (EMS): 5 000

Tildelingsforhold i emisjonen: 0,2738 retter per
gammelt aksje

Tegningsforhold i emisjonen: 1 rett gir rett til 1
ny aksje

Du ganger antall aksjer du har med 0,2738. Då får du antall t-retter du får. En rett gir en aksje som du må betale 1.20 kr for… :slight_smile:

1 Like

Kan jeg velge å ikke bruke rettene eller selge rettene? Hva anbefaler du å gjøre?

Om du kan selge rettene kommer an på om de blir omsettbare, ikke alle t-retter er det, men siden disse har fått egen ticker og ISIN nummer går jeg ut fra at de er det. Dette skal stå i prospektet.

Du kan selvfølgelig velge å ikke tegne deg for aksjene som t-rettene gir, men da vil jeg anbefale deg å selge dem om du kan det. Hvis du ikke kan selge dem kommer det helt an på om du tror aksjen er verd mer om 1.20 som tegningskursen er satt på (ifht. dagens kurs er det jo en halvering nærmest).

Hvis du mener aksjen er verd mer, så ville jeg kjøpt. Du kan også vurdere å selge aksjene du har nå (dersom du har gevinst på disse), og bruke pengene til å tegne deg i emisjonen. Du får da aksjer til 1.20 som du forhåpentligvis kan selge med fortjeneste senere.

Hvor mange nye aksjer er det snakk om at de skal trykke?

Rundt 4 millioner, eller ca 2% av selskapet.

Date on which the terms and conditions of the repair
issue were announced: 27 October 2016

Last day including right: 17 November 2016

Ex-date: 18 November 2016

Record date: 21 November 2016

Date of approval: Not yet approved. Proposed that the
Board is authorized to resolve the repair issue at the
Extraordinary General Meeting to be held on 17
November 2016

Maximum number of new shares: 4 401 736

Subscription price: NOK 1.20 per share

Så jeg må ha hatt aksjer siden 18.november for å få tegningsretter?

Forøvrig har det vært en rettet emisjon på 18mil + aksjer tidligere på 1,2kr, og siden da har kursen vært over 4kr.

Dette inkluderer også den rettede emisjonen som ble
vedtatt på ekstraordinær generalforsamling 17.
november 2016. Som en følge av dette er Selskapets
aksjekapital forhøyet med NOK 18 392 333 gjennom
utstedelse av 18 392 333 nye aksjer, hver pålydende
NOK 1,00, til emisjonskurs på NOK 1,20 per aksje.
Etter kapitalforhøyelsen er Selskapets aksjekapital
NOK 79 014 342, fordelt på 79 014 342 aksjer, hver
pålydende NOK 1,00.

Nei, du måtte ha aksjer da den gikk INK retter, altså 17.nov, om du f.eks solgte 18 NOV, så har du likevel rettene siden du eigde aksjer da den gikk ink.
Dei som kjøpte aksjer da den gikk ex retter vil ikke få, men vil gjerne prøve å kjøpe retter, desse er oms så dei vil kunne handles helt identisk som en vanlig aksje.
Bare vêr obs på at retten blir verdiløse om dei ikke skal nyttes, så da er det lurt å selge dei, dersom noen vil kjøpe.

Om du ikke he vert borti denne typer handler, vil eg anbefale deg om å forhøre deg litt om du kjenner andre som har erfaring, det er helt spesiel øvelse

1 Like

Jeg har også null erfaring med tegningsretter. Er det slik å forstå at når jeg bestiller aksjer i emisjonen via VPS (via VPS --> Emisjoner --> Tegninger --> Bergen Group), så baserer tildelingen seg i utgangspunktet på hvor mange tegningsretter jeg har? Med andre ord, er det slik at om jeg bestiller like mange aksjer via VPS, som jeg har tegningsretter, så skal jeg i utgangspunktet få godkjent disse?

Hvis du tegner deg for like mange aksjer som du har tegningsretter for, får du tildelt disse. Du kan velge å “overtegne”, altså å tegne deg for flere aksjer enn du har retter for, men disse er du ikke garantert å få.

Si du har 10k “gamle” aksjer. Da kan du tegne deg for 10k x 0,2738 = 2738 nye aksjer. Disse må du betale 2738 x 1,20 NOK = 3285,60 NOK for.

Yes, som jeg trodde. Men da er det altså korrekt at aksjene bestilles via VPS - var dette jeg var usikker på… :slight_smile:

Takk for svar!

Fikk dere med dere denne på fredag?

Bergen Group Services AS er av Forsvarets
Logistikkorganisasjon (FLO) tildelt en ettårig forlengelse
av syv rammekontrakter på ulike fagdisipliner knyttet til
service- og vedlikehold på Forsvarets fartøyer. På fire av
disse fagdisiplinene har Bergen Group Services AS status
som nr. 1 leverandør. Samlet verdi på
kontraktsforlengelsen estimeres til ca. NOK 15-20
millioner.

Den ettårige forlengelsen av rammekontraktene er en opsjon
tilknyttet den opprinnelige kontrakten inngått i
mars 2014. Opsjonsåret har gyldighet frem til mars 2018.

-Bergen Group har over lang tid arbeidet målrettet med å
videreutvikle konsernets kompetanse og kapasitet på
gjennomføringen av komplekse maritime prosjekter. Dette
innebærer også et dedikert fokus på å styrke de ulike
fagdisiplinene i konsernet. Rammekontraktene med Forsvaret
vurderes som viktig for å kunne opprettholde en
kontinuerlig kompetanseutvikling, sier adm. dir. Frode
Johansson i Bergen Group Services.

Bergen Group Services AS er et heleid datterselskap av det
børsnoterte konsernet Bergen Group ASA. Den operative
aktiviteten foregår ved selskapets hovedbase på Laksevåg i
Bergen og Straume på Sotra. Bergen Group Services har i
tillegg en omfattende aktivitet ute på kunde-lokaliteter i
Hordaland samt egne reise team som dekker både
norskekysten, offshoreinstallasjoner i Nordsjøen og
internasjonale oppdrag.

For ytterligere informasjon:
Frode Johansson, Adm. dir. i Bergen Group Services, tlf.
970 80 766
Øyvind Risnes, konserndirektør organisasjon og
samfunnskontakt i Bergen Group ASA, tlf. 480 48 561

Ser ut som Bergen blir en av dagens vinnere på en ellers så trist dag.

Kom også over denne på hegnar - https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-788832

Er det noe Bergen kan legge inn anbud på?

1 Like

Er alle ute ?
Som eg skrev i en annen tråd, så tok en en liten post fredag, snitt 2kr

1 Like

Jeg er inne med en bra post, etter at jeg fikk fikk bra uttelling i emisjonen. Solgte også aksjer og kjøpte retter mens de var notert pga kursforskjeller mellom rettene og aksjen.

Blir veldig spennende mai måned, med Q1-tall som jeg tror blir bra pga høy aktivitet og senere en mulig storkontrakt.

Takk for hyggelige ord, forresten. Har ikke vært på dette forumet, men driver og søker etter litt info om NAPA og havner plutselig i Bergen-tråden. Og da var veien kort til registrering.

3 Likes

Eg har kun en liten slump på knappe 20k, regner med du har 6-7-800 k ?
Har hatt Bergen på watchlisten lenge, men pga det stadige lave volumet, turte eg aldri å laste opp, såg emisjonen nå, som en mulighet.
Vil vurdere å kjøpe meir, men da må boe annet selges, sitter med fine prosenter i Gig og Apcl, men noe minus i Funcom, etter at eg tok gevinst rundt kr5, og har kjøpt igjen med snitt like under 3.

Sitter du i Apcl og Iox ?

Nei, gikk ut av IOX pga problemene med COR6, noe som forsterket noe jeg ikke likte fra før (TOG-pengene som ble borte samtidig som Andes fikk midler ut av TOG).

Nå bidrar emisjonsfullmakten til ytterligere skepsis. Er tross alt på 25 prosent av aksjene. Ville heller gått for bonds hvis jeg skulle hatt eksponering nå.

Hoppet også ut av APCL på 3,7 og 3,9 og kom meg aldri inn igjen.

Har gått inn i NAPA, i tillegg har jeg noe Funcom. Ellers er APP en ganske stor posisjon, i påvente av en eller annen reversal takeover, Har også noe NANO, kjøpt sist uke på 80.

Lesetips

1 Like

Da gikk eg utigjen her, med noen ispenger i pluss :+1:

3 Likes

Nåken med teknisk analyse som kan skinne litt lys på oppgangen den siste tiden?

Ser at større volumer ble kjøpt/slogt rundt 3.10-3.25 kr, i midten av februar, men pt ser økning i både volum og kurs.
Top 20 holder også ca 87% av aksjene pr 3.5.2017 og derfor kan det bli trangt om “småsparerne” oppdager aksjen og ønsker seg inn :slight_smile:

Sitter sjøl med en liten post til 2.09 kr.

Den har vel vært teknisk moden for en oppgang, samt at man forventer kontraktsinngåelse fra forsvaret på fregattene. Med andre ord både teknisk og fundamental begrunnelse for oppgangen. I tillegg er det, som du sier, lavt volum i aksjen og få aksjer i omløp, så det skal ikke mye til før det vipper den ene eller andre veien. Ser man tilbake til den store veksten i februar, var omsetningen nesten det 10-doble av hva det har vært til nå i dag.

Forøvrig tror jeg den snur ned igjen før den eventuelt fortsetter. Om ikke nyheter om kontrakt med forsvaret kommer i mellomtiden.

Fin trade, MrFess!