Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Endúr (ENDUR)

P/E

Kan man regne historisk P/E så enkelt i Bergen sitt tilfellet?

Antall aksjer: 79 014 342
Pris pr aksje: 4,31 kr
Netto resultat: 66 000 000 kr

Selskapets verdi på børs: 79 014 342 * 4,31 kr= 340551814,02 kr. a` 340,5 millioner
340,5/66= 5,15

Har ikke regnet på verdier pr. i dag, kun tatt utgangspunkt i bunnlinje 2016, og økt bunnlinje for 2017. Jeg kommer frem til en mcap på mellom 6 og 900 mnok - alt ettersom hvilke kontrakter de får i år. De har jo en kontraktreserve på 172mnok pr. 31.12.16. Jeg regner med denne vil øke en del fremover (bruker en konservativ p/e på 10).

tradingtips.com sier de at når RSI’en går over 90 og under 10 er det positive indikatorer igjen. Faktis jo høyere over 90, jo bedre.
Jeg vet ikke hvor mye sannhet det er i dette, men for vår del håper eg det er masse :smiley:

1 Like

Ihvertfall har vi sett at en aksje som har enormt momentum kan fremstå teknisk overkjøpt i lange tider!

Tenker du på Nano eller Funcom nå @Savepig ? RSI er en fin indikator men å bruke denne alene for kjøp / salg tror jeg kan være farlig. F.eks burde jeg solgt i følge RSI når Bergen brøt gjennom 3.40 ish. RSI var da 89. Samme når den nærmet seg 4. Vi vet alle hva close ble… :slight_smile:

(Jeg solgte Funcom på 2.96, trodde den ville snu på 3 kr pre launch men gikk. til 4. RSI gikk til 93 og holdt det gående i 2-3 dager mener jeg å huske).

Jeg sier ikke at Bergen ikke vil korrigere noe neste uke, ingenting går bare opp, men trenden og momentet er sterkt og jeg skal tåle litt svingninger. Letter jeg meg noe er det bare fordi jeg ser en mulighet for å gjøre en god trade :wink:

1 Like

Hva kjøpte du på @Nocturne? Lurer på å kjøpe mer på mandag, har snitt på 3,93… Og hva tenker du/dere om videre i år? Ser det er flere som opererer med 10kr i løpet av året.

Slik som eg ser det så er det ganske sannsynlig at de får videre kontrakt med forsvaret. Det er jo nesten kun Bergen Group som har jobbet der i det siste.

@alexsl - Første kjøp på 2.43, snittet opp, har nå snitt på 2.80.

Er veldig usikker selv på hva jeg skal gjøre i morgen. Jeg regner også med at de får forsvarskontrakten, men er tenker også at aksjen bør korrigere litt for at den ikke skal rett ned i dass når flere får høydeskrekk. De store eierne sitter jo på en del aksjer og vil kanskje også sikre litt gevinst?

Kan være jeg selger 1/3 el. liknende og kjøper tilbake litt lavere. Kanskje den kommer ned mot 4-blank ila. uken? Eller enda litt lavere? Men ser jeg den går videre opp sitter jeg rolig.

På lang sikt (ila. året) tror jeg kursen i allefall har potensiale til å doble seg fra dagens nivåer.

1 Like

Jeg tørr ikke selge meg ut av denne for å prøve en trade. Det ene øyeblikket ser den ut til å fyke nedover for så å gå rett opp i igjen. ja det kommer opp og nedturer i denne også men det store spørsmålet er treffer vi noenlunde på topper og bunner?
Vet mange gjorde gode penger på å gjøre trader i Fun, men jeg gjorde MYE penger på å bare sitte helt stille. så det funka ok det også. Har det siste året sluttet å trade så mye , har funnet meg aksjer som ser attraktive ut og bare sittet helt i ro. Dette har så langt vært en meget suksessfull oppskrift. Kitron, Grieg Seafood ,Funcom er noen eksempler på dette.
Viss en virkelig har troen på att denne står mye høyere ved årskiftet er det jo bare å sitte og gni seg i hengene og se på stadig høyere bunner og topper.

4 Likes

Som å quote mine egene ord, gjorde samme erfaring første året mitt. Gikk så å si i null på å lete etter høyere gevinst i andre aksjer, hadde kunne økt litt i verdi hadde jeg bare sittet stille i de jeg hadde gjort research i.

1 Like

Er det de kystvaktbåtene?

@Halling

Det er min erfaring også. Men jeg tenker jeg ikke har nok aksjer i Bergen og hvis jeg er heldig kan jeg kjøpe litt flere aksjer litt lenger nede :wink: Har ikke mer cash å kjøpe for nå, så da må jeg trade.

Du har sikkert tjent mer enn meg i Fun ved å ikke gå inn og ut, men så har andre som har gått inn og ut tjent mer enn deg igjen. F.eks de som solgte på 5.80ish og kjøpte tilbake på 3.80ish nå på fredag.

Men det er jo helt umulig å vite og noen ganger er man heldig, og andre uheldig. F.eks så så jeg det var en på HO som solgte Bergen på torsdag etter opptur over 3 kr. Han angret jo selvfølgelig big time når aksjen sluttet nesten 1 kr høyere på fredag.

Men, husk aksjen har gått mye på kort tid, så ikke bare blir jeg overrasket om korreksjonen uteblir, jeg blir også litt skeptisk. Det er bare sunt at en aksje korrigerer og etablerer et nytt støttenivå synes jeg da… hvis alle skal kjøpe og sitte rolig blir det ikke mye bevegelse i kursen! :slight_smile:

4 Likes

Er det ikke en viss fare for at en ny kontrakt allerede er innbakt i prisen?
Aksjen har jo gått sinnsykt på noen dager, den gikk i vifta, hvor lenge blir den der ?
Ett velment råd, hugs å sikre deler av gevinsten menst den enda er der, nytter ikke å se seg i spegelen på børsen, annet enn å ordne hentesveisen :moneybag:

4 Likes

Jeg tror ikke denne kontrakten er innbakt i prisen hvis du ser på mcap og legger på kontraktsverdien på eksisterende kontrakter. Jeg kommer nok til å lette meg litt ila. uken men selger ikke alt. Tviler på den kommer ned til mitt snitt @Kronn :slight_smile:

1 Like

1.Hvilket marginer har Bergen på kontraktene ?

2.Med høy ledighet i bransjen, hvorfor skulle Bergen få neste kontrakt, og til gode marginer ?
( eg vet Bergen har 9/10 tær innenfor med Forsvaret )

  1. Hvorfor gikk kursen så bananas i uka som var, alt av informasjon var tilgjengelig også i uka før der igjen

4 aksjen har dei to 2-3 årene eg har følgt den, vert tilnærmet død i oms, er det trading eller er det faktisk posisjonering ?
Eg vet at Bergen har gjennomgått en solid omveltning, lg at den da er mer interessant nå enn for kort tid tilbake

Noe sier meg at mangen kastet seg på ballen etter at aksjen allerede hadde steget mye, uten å egentlig vite noe særlig om aksjen.
Sier ikke at du er en av dei, du har jo komt deg inn relativt tidlig, så du har nok gjort en god jobb, det kan jo være alle har gjort det, også dei som har kjøpt høyt på 3 og 4kr, det vil tiden vise.
Hvor mangen her kunne svart på hvem kinamannnen er, uten å tenke seg om ?
Ja nå kan jo alle, fordi vi kan google og gjøre enkle søk.

Eg håper aksjen går mangen kroner enda, sånn at alle tekinvestormedlemmene kan tjene gode penger, eg vil bare prøve å hjelpe til å se litt kritisk på det, da det er fort å bli blendet.
Det hauses enormt på HO, er sjeldent ett ekte kjøpssignal

Lykke til, håper alle får solgt til kr 10, for den skal vel dit ?

6 Likes

Interessant å lese dine betraktninger @Kronn👍

Har ikke ledig kapital nå, om jeg hadde hatt ville den blitt putta inn i Axa og Gig, alfabetisk rekkefølge.
Jeg tenker Gig kan være et bedre bet enn både Axa og Bergen på litt sikt.
Angrer jo at jeg solgte i to nevnte for å øke i Fun, men jeg tenker jeg blir rik, hvis jeg er tålmodig…

Lykke til Bergen aksjonærer, måtte den skyte fart til himmels for @Nocturne sin del :grinning:

2 Likes

Sitter og går gjennom kvartallsrapporten på nytt nå @Kronn etter å ha lest et kritisk innlegg på HO jeg tenkte å besvare. Dette med marginer er interessant, de gikk med 2mnok i overskudd i Q4, langt fra estimatene jeg brukte i mitt initielle p/e estimat (hvor jeg hadde 20mnok som utgangspunkt i kvartalet i år).

Setter pris på alle kritiske innlegg, det er enklere på den måten å virkelig gå tallene i sømmene og se om det er noe man har oversett! :wink:

Som jeg skrev lenger over kommer jeg nok til å lette meg litt i morgen da jeg allerede sitter med over 50% avkastning og det er aldri feil å sikre litt. Som du sier var jeg tidlig inne og det var nettopp fordi jeg syntes aksjen gikk så lite fredagen tallene ble presentert.

Skal i familieselskap nå snart så får ikke skrevet så mye mer hvis jeg finner noe nå, men anbefaler alle å gjøre sin egen research og aldri blindt stole på det man leser på HO eller her (helt i henhold til det @Kronn sier :slight_smile:)

5 Likes

Det kommer også rep emi aksjer? Ikke så mange, men kan kanskje tippe vektskålen nedover

Akkurat emisjonen er jeg ikke så bekymret for: det er rundt 80mill. aksjer i selskapet og de 20 største sitter på 87% eller deromkring (har ikke tallene foran meg her nå). Av de nye aksjene som kommer i rep.emien er det snakk om rundt 5+mill. aksjer. Aksjene i den rettede emisjonen er allerede ute.

1 Like

5 millioner aksjer er jo 21.5 mnok på disse nivåene

Edit

4.4 milllioner aksjer er jo 19 millioner kroner ved fredagens sluttkurs.

Det var inntil 4,4 millioner aksjer i rep, vet ikke om alle ble tegnet.
Mener å ha lest en plass at det var tegnet 3 millioner, men eg har ikke kvalitetssikret dette.
Aksjene kommer iløpet av q1

Nå er det kaffi besøk hos svigermor :sleepy:

3 Likes