Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Du tar utgangspunkt i at alle bruddene regnes som kun 1 sak. med 1 bot på 4%. Det er sansynligvis et best case scenario. Du regner heller ikke inn evt søksmål.

Put oppsjoner diskuteres i full sving på innsidechatten og det er noe både jeg og andre vurderer sterkt.

Hvilke opsjoner vurderer du? Jeg liker når folk faktisk setter penger på sine meninger. Jeg liker veldig lite folk som går rundt å mener masse i aksjemarkedet uten å ha skin in the game, det sier bare at de selv ikke tror på sin egen hypotese. Jeg vet ikke om du er en person som ønsker tips, men jeg skal gi deg et par når det gjelder å sette putter, eller short generelt.

Finn selskaper med:

  1. Dårlig ledelse
  2. Høy verdsettelse.
  3. Høy gjeldsgrad.

FB tilfredsstiller ingen av de, men det finnes mange selskaper som gjør det. Du kan finne bedre risk/reward case mange andre steder, så slipper du å kaste bort tiden din. Skulle du satt en short så er det for sent nå, aksjen har falt mye.

Du bruker to minutter på å svare på mitt innlegg, ville satt pris på om du leste det andre skrev å ikke bare fabler rundt i din egen drømmeverden.

Jeg tar utgangspunkt i at EU under GDPR ikke vil bøtelegge selskaper som blir hacket, og viser samarbeidsvilje, vilje til videre forhindring, god kunngjøring informasjon om problemet. Ingen har en intensjon om å bli hacket. Tenker du litt over juss og hvordan det fungerer så blir det ganske åpenbart. EU kan mislike Facebook så mye de vil , men de kan ikke sette presedens der mange små og mellomstore selskaper vil velte for samme forseelse.

Det er egentlig ganske enkelt hvorfor man bør eie FB, og hvert fall ikke være short.

  1. high quality businesses that can sustain a high return on operating capital employed.
  2. businesses whose advantages are difficult to replicate.
  3. businesses which do not require significant leverage to generate returns.
  4. businesses with a high degree of certainty of growth from reinvestment of their cash flows at high rates of return.
  5. businesses that are resilient to change, particularly technological innovation.
  6. businesses whose valuation is considered by the Company to be attractive

Venter på mer informasjon rundt Put oppsjoner og tilbydere før jeg tar et valg.

Deler av poenget med GDPR er å ha et tilstrekkelig regelverk og bøteregime for å kunne straffe bedrifter som blir hacket og mister persondata.

Uansett vi bedømmer tilgjengelig data på ulik måte, og det er helt greit. Er derfor vi diskuterer for å få andre sin feedback.

Men utfordrer deg til et veddemål.

500kr på at Facebook ender i minus på mandag. Pengene går til et veldedig formål bestemt av vinneren. Er du game?

Dvs faller facebook på mandag gir du 500kr til et formål jeg velger. stiger den betaler jeg 500kr til et formål du har valgt.

Edit : 5% fall på mandag er kanskje litt optimistisk

5% er game. Kvittering fra Vipps skal postes i fora.

Skulle gjerne joina deg på 5%, men endret desverre posten før du rakk å svare. Siden den kun falt 2,5% på fredag er nok 5 imorgen litt optimist. Men tror du på oppgang har vi et bet

Jeg bryr meg ikke om en aksje er litt opp eller litt ned en dag, men 5% var jeg interessert i.

Per nå har FB 2 milliarder aktive brukere. Hvor mye tror du medlemsmassen kan øker på sikt? Og hvor lenge tror du Facebook er et populært medium?

Vi må skille mellom to viktige ting: FB som plattform og Instagram.
Jeg tipper veksten vil være mager for FB i utviklede land - nesten alle har konto fra før så det er vanskelig å vokse noe særlig mer der. Det tallet som er viktig å følge med på for FB’s plattform er også ARPU (Average Revenue per User). Den er ca $26 i USA, og veldig lav i fremvoksende økonomier og EU, hvor det er rom for å øke inntjeningen.

Hvor lenge vil FB være en populær plattform? Jeg vet ikke, men omtrent alle studenter må ha FB for å delta på sosiale aktiviteter, det er nesten ikke mulig å komme seg rundt det.
FB vil kjøpe content å streame det via FB plattformen, noe de smått har begynt med i USA. Det vil holde brukere der, men de er helt klart nødt til å utvikle plattformen til noe mer.

Instagram: Dette er den virkelige driveren i FB. Sannsynligvis når de to milliarder brukere innen 2020, veksten er som man kan se eksponensiell, men vil nok toppe ut rundt 2 mrd. Dette vil også utvikle seg til å bli ett emerging markets spill, senere akkurat som FB. De har ikke hatt så mye smart-telefoner i eksempelvis Latin-Amerika.

1 Like

okei, la meg endre på spørsmålet.
Hvor lenge tror DU FB/IG vil være den foretrekkende plattformen for konsumenter i verden. Og hvor lenge kan konsernet opprettholde den veksttakten den har hatt til nå.

10år? 30år? Evigheten?

Tror ikke de vil være den forutrekkende plattformen i all evig tid, men tipper de har kjøpt opp de kommende konkurrentene før de blir nr 1, slik de gjorde med Insta og whatsapp.

De vil nok slite med å penetrere Kina og wechat, we pay osv.

okei, ser poenget. Det å kjøpe konkurrenter gjorde de med Instagram. Noe som har vist seg å være ett bra trekk. Samtidig nektet snapchat å selge den gang da Facebook ønsket å kjøpe selskapet.

Tencent som eier WeChat mm. har nok en first moving advantage i Asia.

1 Like

Derfor jeg er vektet tyngre innen gaming, slipper å konkurrere :wink:

1 Like

Forferdelig godt spørsmål, de har uten tvil skaffet seg et stort konkurransefortrinn og skapt et stort “moat” rundt dette. Akkurat dette med at det kan komme noen nye aktører er noe man må være veldig klar over som investor. Ser man tidlig tegn på at det kan komme nye aktører må man evaluere situasjonen. Slik som det er nå er det ingen substitutter, og ingen i nærheten.

Utenom VSCO eksempelvis så er det heller ingen substitutter for Instagram, som nå bare eser ut. Når kjendiser som også tjener mye penger på Instagram har 50 mill følgere plus, så skaper det også et moat, for det er også i deres interesse at appen er nummer #1, slik at de slipper å “bygge” opp dette på nytt.

FB er ikke i Kina overhodet, de ønsker ikke å sensurere sidene slik som myndighetene krever for å være i det markedet.

Det ble litt rabalder i Google når de nå har ønsket å gjøre en entre i Kina på deres premisser. Dette er nok også årsaken til at vi ser What App’s enorme satsing på betaling i India. Utfordringen med India er at de henger et stykke etter Kina økonomisk/sosioøkonomisk, men dette er noe FB potensielt kan høste frukter av om 5-10 år.

Utfordringene som dukker opp nå for nye aktører er at de ikke klarer å etablere seg, og de blir kjøpt opp av FB / Andre for å kunne vokse.

FB har hatt fullstendig styring på SoME, egentlig siden starten. Google prøvde å etablere Google+ og feilet. Det er ingen tvil om at “first mover” fordelen her har vært helt enorm, og skulle det vise seg at det ikke vil være mulig å trenge gjennom det så vil FB kunne ha dette markedet nesten alene i 30 år+.

Veksten har bremset opp. FB vil vokse omsetningen estimert neste årene med ca 35-40% fremfor 50%+ siste årene. Det er bare for meg ubegripelig at et selskap hvor veksten fortsatt er så inntakt han handles på multipler til modne selskaper med en sifret vekst. Når FB i tillegg har helt ekstrem fri kontantstrøm så blir det en no-brainer investering.

men per nå har 2 milliarder brukere på FB, og 1 milliard på instagram. Vi befinner oss per nå på et tidspunkt der veksten sannsynligvis vil avta eller?

Tenker du på vekst i brukermasse eller i finansielt resultat?
IG kommer til å nå 2 mrd brukere, spørsmålet er kun om tid. De bikket 1 mrd i sommer, og kan nok 1.2-1.4 innen året er omme. FB’s bruker vekst har stagnert i utviklede land, men vokser i fremvoksende økonomier, men veksten har toppet ut. i Q2 2018 la de vel på seg ca 20 mill brukere.
Men de satser helt klart på fremvoksende økonomier. Dette er også årsaken til at FB kjøper streaming rettigheter i fremvoksende økonomier, for det er her de satser. I likhet med What’s App.

Jeg skrev også litt om årsaken til at FB kan ha null vekst i brukere og fortsatt øke prisene på reklame i et av innleggene tidligere. Det er der driveren ligger på FB’s plattform for å tjene penger.

1 Like

Ja, det er jo det apple har gjort i mange år allerede.

Men du har enda ikke svart på hvor lenge du tror Facebook er den ledende aktøren? Tror du Facebook er den største om 10 år/20 år etc?

Ser ut som de har vært å lest her inne.

10 år Definitivt.
20-30 år? Ingen kan si det sikkert.

Bot / GDPR: Det er priset inn i aksjen, og mer enn det.
Kan få bot - Ja. Men sannsynligheten er lav.

E24 driver avis, og overskrifter selger. Alle som er i aksjemarkedet må være i stand til å lese artikler fra “autoriteter” med en klype salt. Om man tar alt som står i avisene for god fisk og ikke kan tenke selv så er aksjemarkedet et sted man ikke bør være. Det gjelder også all støyen som er i aksjemarkedet hele tiden. Det pumpes ut artikler, hvor veldig få er av ekstrem relevans mens 90% er irrelevant støy.

Tenkt deg selv om noen skulle brutt inn f. eks i fysiske dokumentarkivet til DnB. Jeg skulle likt å se at DnB fikk bot for det, gitt at lokalene er låst.

Juss er et veldig spennende emne. Dette med GDPR og hacking kan potensielt være et økende “problem” skal vi tro Lawyer Monthly. Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å simplifisere dette. Når det gjelder FB så er veldig mye priset inn allerede. Boten kan potensielt være 1.63 mrd USD, og markedsverdien til FB falt over 12 mrd USD på fredag.

du skriver at sansynligheten for bot er lav. Den er vel faktisk rimelig høy. Samtidig unngår du alltid åmuligheten for søksmål. 50millioner amerikanere blir fort et ganske stygt søksmål.

Du er også ganske bastant på at ALT ER PRISET INN. Jeg er ikke så sikker. Svaret får vi imorgen.

Om du er så skråsikker, hvorfor trakk du veddemålet ditt da?