Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Fordi jeg så at første nyhet kom allerede på fredag mans børsen var åpen. Resten av detaljene kom etter stengetid. Så jeg er usikker om det blir 5% ned. Men veddemålet om at den går ned står forsatt.

Hvis du er så sikker på at det alt er priset inn, så bør det jo være walk in a park å delta på veddemålet.

NYSE kan være opp/ned/sidelengs. Om aksjen er ned 0.5% så vil ikke det gi noen rett. Om aksjen faller 5% så er det åpenbart at du vil ha rett i din hypotese om at alt ikke er priset inn. Jeg har også vært ganske klar på i omtrent alle mine innlegg på forumet at jeg ikke er en kortsiktig spekulant.

Du kan også sette shorten, om du er så komfortabel i din hypotese. Ingen posisjon? Ikke veldig troverdig.

Vanskelig å sette posisjon etter stengetid :wink:

Men regner med megler ringer meg før åpning imorgen angående short.

Angående ads som nevnt tidligere så er denne grei å se på.

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @aksjefokus (25 likes)
  1. @Evilfreud (16 likes)
  1. @Gostemning (13 likes)

Resten av topp 10:

  1. @RedEnergy (7 likes)

  2. @VargVemund (7 likes)

  3. @H.L (6 likes)

  4. @UNO (6 likes)

  5. @Hakon (4 likes)

  6. @Fenriz (4 likes)

  7. @koe (4 likes)

Gratulerer!

Jeg synes faktisk det har vært overraskende stille fra tilsynsmyndigheter rundt denne saken. Ei heller er det null info hvilke land disse brukerene sitter i. Ser dog at aksjen fortsetter ned idag, var også ned igår og på fredag.

Minst 5 millioner i Europa påstår desse.
Deriblant meg!

1 Like

Skandalen gjelder de som har brukt de som har benyttet “View As” funksjonen. Det vil si at man kan regne med at det er ganske tilfeldig hvor brukerne som er rammet er lokalisert.

Det som betyr noe i det lange løp er selskapets underliggende inntjening, og ikke oppfatningen hos den kortsiktige opinion. Dette vil vise seg å være et klassisk eksempel på “støy”. Det skaper tilbud i aksjemarkedet, for den tålmodige og langsiktige investor. Jeg kjøper fremtidig inntjeningsevne, og det burde alle andre også gjøre.

Når selskaper med helt ekstreme marginer og gode vekst prospekter handles på like multipler som selskaper med ensifret vekst, da er noe galt med verdsettelsen. FB har faktisk ikke vært handlet på lavere multipler noengang.

Kilder til noen påstander:
image
image

Skal man komme ut med noe vettugt av de potensielle bøtene så må man sette det i forhold til noe, ellers blir det helt hjernedødt. Like hjernedødt som 80% av det som står i DN.

Noen bøter, selvom de er store i tallet, er i realiteten ganske små av total betydning.
$1.6 mrd = 0.34% av markedsverdien. Close 01.10.2018

FB’s cash beholdning er estimert til å være +/- $40mrd.
$1.6 mrd = 4.00 % av cash beholdningen.

1 Like

Dette er ikke helt korrekt. Det er flere feil som er utnyttet og det virker som det ikke krever noen spesiell handling for at din konto skal kunne bli utnyttet. Dette kan jo endres ettersom vi får mer informasjon.
Første buggen som er utnyttet ligger i “view as” funksjonen. Det er totalt 3 feil som er utnyttet for å få full tilgang til all data og 3dje parts sider som bruker facebook login.

Antallet kontoer på avveie kan også være rimelig mye høyere siden feilen har vært der i over et år.

Edit : man kan lese tekniske detaljer her.

First: View As is a privacy feature that lets people see what their own profile looks like to someone else. View As should be a view-only interface. However, for one type of composer (the box that lets you post content to Facebook) — specifically the version that enables people to wish their friends happy birthday — View As incorrectly provided the opportunity to post a video.

Second: A new version of our video uploader (the interface that would be presented as a result of the first bug), introduced in July 2017, incorrectly generated an access token that had the permissions of the Facebook mobile app.

Third : When the video uploader appeared as part of View As, it generated the access token not for you as the viewer, but for the user that you were looking up.

Jeg tror forresten 1,6MRD er best case scenario iforhold til bot. Det finnes flere land utenfor EU som har adoptert tilsvarende regler som EUs GDPR. I tillegg har man potensielle sivile søksmål.

Du har helt rett i at FB har en stor pengebinge, men boten kan bli stor og risikopremien som må regnes inn på FB fremover vil jo også være en demper for kursen ( tror jeg).

Denne er et par dager gammel, men den inneholder litt informasjon som ikke har vært diskutert. Det ser ut som rapporten facebook leverte til Irske personvernmyndigheter ( siden EU selskapet dems er regget der er det der de må rapportere) ikke har vært innenfor det som er lovkravet. ( loven sier full rapport innen 72timer). Mens Facebook sin rapport skal ha vært mangelfull. Det er et punkt som øker sjangsen for stor bot.

Det som kan være et reddene punkt for å unngå maksimalstraff er følgende.

But regulators have indicated that the maximum fines would likely be reserved for organizations that attempted to cover up a breach, or those that had inexcusable information security practices and procedures in place

Edit nr 2 : Alle sidene som er rammet av at “facebook login” ble misbrukt BØR og skal også ha varslet myndighetene i landet de holder til. Så her er det også mye potensiell GDPR mat. og sist men ikke minst. Søksmål er alt igang.

Evilfreud

Du ser ut til å ha over gjennomsnittlig god kunnskap om dette. :grin: Er det slik at FB har brutt selve GDPR-regelverket eller står de «bare» i fare for å få bot grunnet brudd på retningslinjene for varsling ifm med sikkerhetsbrudd. Hvis det kun er det siste, er vel maksimal bot 2 %, og ikke 4 %.

Separately, organizations that fail to comply with GDPR’s reporting requirements also face fines of up to €10 million ($12 million) or 2 percent of annual global revenue.

De får nesten garantert bot. spørsmålet er hvor stor og i hvor mange land.

Ja, det er jeg enig i. Det er dog forskjell på $ 1,6 mrd og $ 0,8 mrd. Etter litt frenetisk tasting på kalkulatoren kommer jeg frem til en faktor på 2 :grin:

Søksmålet er fra 2 personer ser jeg. Kan vel neppe by på de store summene, og virker for meg som et par gold diggers.

Håper dog på et massivt fall i aksjen slik at jeg kan kjøpe aksjer på billigsalg :+1:

Er gruppesøksmål, så alle de 50millioner som er rammet kan delta. Koster ingenting å delta, advokatfirmaet tar normalt 50-60% av gevinsten.

1 Like

Aha. Det var jeg ikke klar over. Da kan det bli dyrt ja. Takk for info!

Noen her inne som har noen lignende søksmål å sammenligne med? I disse dager er vel terskelen lav for å bli med på noe sånt, da jeg antar man kan gjøre det via vårt kjære internett. Der gjør at tallet kan bli høyt. Tviler dog på at samtlige 50 mill blir med.

Hva tror vi?

10 mill? Noen høyere?

https://www.gjel.com/blog/largest-class-action-settlements.html

Om det blir $0.4 $0.8 eller $1.6 har ikke en noe å si for FB’s balanse, og for fremtidig inntjening.
Det betyr egentlig ingenting i det store og det hele.
Eksemplet her bør illustrere det godt nok:

Bøtesats: 4%
FB Omsetning 2017: 40,653 (mrd)
4 % av $40,653 = $1.63 mrd
2% = $0.81 mrd
FB Markedsverdi: $477 mrd
1.6 = 0.33 % av $477 mrd
FB Kontantbeholdning: ca $40 mrd

Aksjen er ned nesten 30% fra toppen ($220).

Fakta er at FB aldri har vært handlet på lavere multipler: (P/E er 19,5 justert for cash posisjonen).

image

Hva mener du selskapet er verdt gitt deres inntjeningsevne?

aksjefokus,

Jeg har kikket litt raskt på tall og synes den begynner å se attraktiv ut. Holdt på å kjøpe en post i går. Kan dog være lurt å avvente litt nå. Må jo være litt strategisk. Har lest alle postene dine på tråden her, og er i det store og hele enig i din vurdering av den. Tror dog veksten vil bli lavere enn det FB sier, selv etter den siste nedjusteringen. Men med PE på rundt 20, så er vi vel på PEG på rundt 1, og det er ikke gæli.

Er også gira på et FAANG-selskap, og dette er nok det billigste i disse dager, med god grunn da. Jeg har dog en forkjærlighet for aksjer som har falt på et eller annet.

Kjøp når blodet renner i gatene, er det noe som heter.