Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

La oss ta for oss tre ganske forskjellige scenario i inntjeningsvekst neste to år.15% er helt ekstremt forsiktig, og nesten usannsynlig gitt at verden ikke går inn i resesjon.
10 års Corporate bond yield er på 3.99, men på vei opp så lot den stod på 4.1 https://fred.stlouisfed.org/release/tables?rid=402&eid=219294

Graham blir sikkert fornøyd med at discounten blir enda større før ting snur.
Mulig støtte i område 150-153. Kan være et mulig punkt for vending.

1 Like

Alle de innleggene om de bøtene illustrerer bare at mennesker og kanskje spesielt i dette fora har store vanskeligheter med å se det store bildet. De klarer kun å se det som er aktuelt nå. Dette er egentlig bare en bekreftelse på relativt kjente eksperimentet med den usynlige gorillaen. Ref: https://www.livescience.com/6727-invisible-gorilla-test-shows-notice.html

Den boten er blitt diskutert mye mer her inne enn den burde blitt. Det er forbigående, og utgjør lite av Facebooks balanse, markedsverdi og frie kontantstrøm. Jeg ville satt pris på det som faktisk genererer inntekter, og vil generere inntekter i årene som kommer hadde blitt hyppigere diskutert. I tillegg hadde det også vært interessant om noen kunne bidratt med prising eller diskontering av fremtidige kontantstrømmer. Eller eksempelvis inntektspotensialet som ligger i nye områder som What’s App, VR, Instagram, Messenger, Dating, Facebook Watch. I stedet for blir en potensiell bot som betyr veldig lite i den store sammenhengen gjentatte ganger tatt opp.

Dette er støy, og jeg har også kvantifisert ganske godt hvorfor det er av relativt lite betydning. Prøv å post noe vi ikke vet, som faktisk vil være et bidrag.

Denne var ganske god, og relativt balansert:

https://seekingalpha.com/article/4209966-facebook-fit-buffett-criteria

1 Like

Kraftig utgiftsvekst

Det som virkelig bidro til det store kursfallet, var Facebook-ledelsens forventninger for kvartalene framover. Ifølge Marketwatch sa finansdirektør David Wehner at veksten i omsetningen vil falle med nærmere ti prosent i tredje og fjerde kvartal, sammenlignet med tidligere kvartaler.

Samtidig er det ventet at selskapets utgifter vil vokse med 50 til 60 prosent, sammenlignet med i 2017.

Dette tilskrives i stor grad tiltak innført etter Cambridge Analytica-skandalen.

Ifølge Reuters ble driftsmarginen til Facebook redusert fra 47 til 44 prosent allerede i andre kvartal, sammenlignet med andre kvartal i 2017. Men ifølge Wehner vil driftsmarginen synke til midten av 30-tallet i mer enn to år på grunn av de økte utgiftene.

For meg så ser bøtene ut til å være det minste av problemene. Hovedproblemet til Facebook er at de må bruke masse penger på å unngå å lekke persondata som en sil. For hver gang det kommer en skandale som dette, så senkes markedets tro på at Facebook vil klare å håndtere dette på en god måte.

En økning i utgifter på 50-60% er da ganske drastisk? :stuck_out_tongue:

Ref: https://www.digi.no/artikler/facebook-aksjen-stupte-etter-presentasjon-av-framtidsutsiktene/442559

anbefaler deg å høre fra 25min

Det som ble sagt:

The company’s top executives delivered a few scary warnings: Revenue deceleration Chief Financial Officer David Wehner said shareholders can expect "revenue growth rates to decline by high single-digit percentages from prior quarters" for the third and fourth quarter "

We plan to grow and promote certain engaging experiences like Stories that currently have lower levels of monetization, and we are also giving people who use our services more choices around data privacy which may have an impact on our revenue growth," said Wehner.

Wehner also said the company expects margin compression, with operating margins trending toward “mid-30s on a percentage basis,” compared with second-quarter operating margins of 44 percent.

Det vil si en driftsmargin fra 44% til 35%-37% for Q3 og Q4. Det er også årsaken til fallet på 20% i forbindelse med fremleggelsen av Q2 resultatene.

Aksjen har blitt for rabattert. Etter justeringen for dette handles aksjen på en P/EG ratio på 1.0 og ca. 17-18 P/E for 2019 - justert for cash-beholdingen, og konsensus venter en årlig annualisert vekst neste 5 år på 22%. Selskapet kan vokse 15% årlig, og fortsatt være et godt kjøp.

Hva er poenget ditt?

Mid thirties er vel mer 33 - 37%

Hva blir p/e med 10% vekst i omsetning og 35% margin?

Problemet ditt er at du diskuterer som at din måte å investere på er eneste rette måten, er mange veier til rom selv om din statistisk er mest riktig. Så langt har baiserne og de kortsiktige rett da kursen står i 156 dollar, inntil at kursen står i 200 dollar + ville jeg vært forsiktig med å si at det fundamentale styrer aksjer og vi alle vet at du helt sikker vil treffe på langsikt.

4 Likes

På kort sikt teller markedet stemmer (sentiment), i det lange løp så seirer matematikken.
Spekulanter er opptatte av aksjekursen på kort sikt, investorer gjør ikke det. Har selv ganske mye å gå på der. :slight_smile:

10% salgsvekst er altfor konservativt.
Omsetning siste 12 mnd løpende: $48.5 mrd
Omsetning 2019 (gitt 10% vekst): $53,35 mrd
35% margin gir $18,67mrd i netto Inntekt
P/E: 24
Markedsverdi: 453mrd (18,67/453 = 24)

Siste konsensus tall fra analytiker korpset:
Omsetning: $69,51 mrd (Bloomberg/Reuters).
Netto Inntekt: $24,64 (ca 35-36% margin)
P/E: 19,2
EPS: 8,25

1 Like

Jeg noterer meg at de som er litt kritiske til aksjen har hatt rett. Mens de som har ment den skal opp opp opp sålangt har hatt feil. Det er vel fakta. Så får heller andre mene hva de vil.

1 Like

kanskje greit å påpeke at hva folk måtte skrive på tekinvestor ikke påvirker aksjekursutviklingen i nevneverdi grad…

2 Likes

Ikke i Facebook i hvert fall. :smiley:

Hvis du ikke tror det som blir skrevet om PCIB, Funcom, Nano og noen få andre aksjer ikke påvirker kursen, så tror jeg du er blåøyd. :slight_smile:

3 Likes

Jeg tenkte spesifikt på Facebook. Men helt enig i det du skriver når det kommer til de Norske aksjene :smiley:

1 Like

Skal vi si at de som var negative til Apple 13/7/2015 hadde feil? Det blir for dumt, og selv du er smart nok til å være enig i det.

1 Like

Du startet å poste her 10. juni og har vel vært positiv hele veien?

Da hadde du på bloggen din skrevet:

EDIT 10. juni, ikke 10 mai.

Vi snakker ikke om Apple, vi snakker Facebook.

Jeg har utalt meg i det korte bildet. Om du scroller langt opp tror jeg du lett skal finne flere poster hvor jeg er positiv på lang sikt men at jeg tror det skal ned på kort sikt.

Men jeg heller mer og mer mot at det må prises inn en risikopremie for fremtidige bøter og søksmål pga lekasje av personinfo. Siden det garantert kommer flere av disse.

Jeg aner ikke hvor enkelt aksjer eller aksjemarkedet beveger seg på 0-3 års sikt. Jeg har heller aldri påstått å vite noe om det. Jeg driver ikke med markedstiming.

Om jeg skal ta feil på noe, så får du og andre vente 3-5 år, så får vi se om jeg tar feil. Det kan godt være, man bør være åpen for å skifte mening i aksjemarkedet.

Mitt klare budskap i denne tråden/analysen er at Facebook er billig priset på fremtidig inntjening/diskonerte pengestrømmer. Min hypotese er at aksjen fortsatt er billig, og jeg har kjøp mer.

Jeg er ikke i Facebook for 3-4 uker, eller 3-12 måneder. Dette er et long-term case hvor jeg kan se for meg at jeg vil ha eierskap i mange år fremover, så lenge jeg mener forretningsmodellen er inntakt, eller selskapet er tilfredsstillende priset og de har et tilnærmet monopol/duopol.

Midlene er plassert der for mange år, at aksjen faktisk faller har gjort det mulig for meg å kjøpe mer på $160-$169. På nivåer som jeg anser gir en tilfredstillende rabatt på fremtidig inntjeningsevne.

Du har konkret spådd noe som er relativt målbart er følgende i sitater nedenfor. Om du får rett i det skal du få litt honnør.

Hva ønsker du å oppnå? Innrømme at jeg har tatt feil?

1 Like

Jeg mener det ikke har vært en god investering, Sålangt har jeg jo fått rett. Har jeg ikke?

Edit :
Ser ut som ledelsen kanskje er enig?

1 Like

Jeg kommer til å handle mer, så jeg synes faktisk det er et ganske gunstig scenario.

Når jeg skal holde i lang tid så forstår jeg ikke hvordan du eller andre kortsiktige spekulanter tenker. Det er ganske absurd. Om du skal holde en aksje i 5-10-15 år, hvorfor i alle dager ønsker du at den går med engang? Det er jo kanskje noe av det dummeste.