Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Aksjer svinger i verdi, dere som er like langsiktige som deres egen nesetipp burde ikke lese mine innlegg eller analyser. På forhånd, takk.

Du er utelukkende positiv til aksjen, så da tar jeg på meg jobben med å være utelukkende negativ. Hadde du tatt med muligheten for at ting ikke ser rosenrødt ut, så hadde jeg mest sannsynlig ikke giddet å diskutere. :wink:

Hvorfor gidder jeg å diskutere? Vel, det hender jo at jeg i utgangspunktet er negativ til en aksje, men hvis de tingene som gjør at jeg er negativ viser seg å være feil, så er det jo ofte lurt å gå inn i aksjen. Det gjelder bare å time det riktig.

F.eks. Funcom: Jeg gikk ut av aksjen i 2012, men fulgte den lenge uten å helt se hva som var nytt. Etter at de fikk orden på finansieringen så gikk jeg inn en kort periode for så å gå inn i 2017 med det som etter hvert ble et snitt rundt 13 kr. Jeg har siden økt, så snittet mitt er nok noe høyere nå. Hvis Facebook viser at de kan holde på kundene og øke omsetningen uten at kursen tar av, så blir det jo en veldig interessant case. Spørsmålet er jo hvordan markedet vil ta det hvis 2018 gir ca samme eller dårligere resultat enn 2017. Jeg tror ikke det blir pent. Bransjen de er i er “Ephemeral”, ting endrer seg hele tiden.

3 Likes

Burde gjelde begge veier da ikke sant`? :thinking::wink: Så får vi kortsiktige diskutere støyen og hva som er en grei inngang.

2 Likes

Snedig å bruke 52 week low/high, gjorde det samme i Kitron og fikk 61% oppgang. Ikke mye sjangs til å være en av dem som klarte det kunststykket. :smiley:

Det var kun for å illustrere hvor mye selv solide / tunge aksjer svinger i løpet av et år og at 12-15% i FB fra blogginnlegget ble postet er svært lite. TI mener at jeg har tapt og at FB er en dårlig investering etter 3 måneder.

Etterpåklokskap i aksjemarkedet er enkelt, og veldig simpelt.

Ingen har sagt at du har tapt. Jeg har bare sagt at det ville vært smartere å kjøpe nå enn når du først kjøpte.

Bilderesultat for mr obvious

Men har du trua, så hvorfor ikke. Ingen dømmer deg av den grunn.

Det mest interessante jeg har fått bekreftet i dag er at mennesker er kortsiktige av natur.
Ingen forstår at jeg faktisk liker at selskapet har blitt “billigere” og jeg faktisk kan kjøpe mer på lavere nivåer en min inngang. Noe som vil være mer profitabelt i det lange løp. (Om 3-5-10 år).

mange har dessverre en tendens til å ta tap personlig noe som igjen fører til at de i det lengste prøver å unngå det faktum av at de har tatt feil.
Pass på kapitalen din og aldri forelsk deg i en aksje, om du ønsker å få en lang reise i aksjemarkedet…

1 Like

Nettopp derfor kjøper du et gjeldfritt selskap med $40 mrd i cash, og lovende vekst utsikter til 40% rabatt av deres inntjeningsevne. Det er begrenset hvor galt dette kan gå. :wink:

Ikke om selskapet bruker av kontantbeholdningen i desperasjon for å utvikle nye produkter. Noe de gjorde forrige kvartal siden de brukte mer penger enn de tjente.
Ref yahoo.com hadde selskapet 11 mrd i “Cash And Cash Equivalents” ikke 40. Og da 10,9 mrd i gjeld og andre forpliktelser.

Dette er per 6/30/2018

Det må da finnes bedre steder å allokere kapitalen på isteden for å, kjøpe aksjer i en “hjemmeside” som er priset til 450B usd. Et selskap du selv sier du ikke vet om eksisterer 20år fram i tid, dette til tross for at P/E er på tyvetallet!!!. Min hypotese er at Facebook er en døgnflue som er glemt innen 10 år. Jeg kjenner personlig mange som hater “facebook”. Og som ikke ville nølet med må bytte plattform.

Men glem facebook for ett sekund. Se etter et selskap vi med stor sannsynligvis vet eksisterer om 50år. Det ville av stor sannsynlighet vært en god verdiinvestering. Og som du kanskje på toppen av det hele, får betalt for å eie gjennom gode utbytter.

Da har jeg skrevet mitt siste innlegg om Facebook. Ha en fortsatt god helg. :smiley:

1 Like

Q2 2018: (tall i millioner)
Total: Revenue: $13,231
Total Costs and Expenses: $7,378
*Net Income: $5,106

Current Assets:
Cash and Cash Eq: $11,552
Marketable Securities: $30,757 (Omsettelige verdipapirer)
Cash/Cash Equivalent : $42,309

1 Like
Period Ending 6/30/2018 3/31/2018 12/31/2017 9/30/2017
Net Income 5,106,000 4,988,000 4,269,000 4,707,000
Operating Activities, Cash Flows Provided By or Used In
Depreciation 1,034,000 949,000 853,000 772,000
Adjustments To Net Income 1,297,000 916,000 595,000 922,000
Changes In Accounts Receivables -627,000 788,000 -1,374,000 -458,000
Changes In Liabilities 50,000 -4,000 42,000 47,000
Changes In Inventories - - - -
Changes In Other Operating Activities -561,000 223,000 3,286,000 138,000
Total Cash Flow From Operating Activities 6,298,000 7,860,000 7,671,000 6,127,000
Investing Activities, Cash Flows Provided By or Used In
Capital Expenditures -3,460,000 -2,812,000 -2,263,000 -1,755,000
Investments 1,092,000 1,575,000 -2,717,000 -1,892,000
Other Cash flows from Investing Activities - -1,000 3,000 31,000
Total Cash Flows From Investing Activities -2,384,000 -1,287,000 -4,993,000 -3,714,000
Financing Activities, Cash Flows Provided By or Used In
Dividends Paid - - - -
Sale Purchase of Stock - - - -
Net Borrowings - - - -
Other Cash Flows from Financing Activities -1,754,000 3,000 1,000 -26,000
Total Cash Flows From Financing Activities -4,271,000 -2,603,000 -1,843,000 -1,531,000
Effect Of Exchange Rate Changes -185,000 36,000 43,000 67,000
Change In Cash and Cash Equivalents -542,000 4,006,000 878,000 949,000

Jeg skal svare skikkelig på ditt innlegg, fordi andre kan lese og gjøre seg opp en egen mening.
Jeg vet at det er flere som er interessert i selskapet på forumet. De fortjener en mye mer fullstendig gjennomgang vedrørende endringene i kontantbeholdningen fra Q1 til Q2 2018. Du presenterer tallmaterialet som er riktig, men bruken av midlene må vi gå mye nærmere innpå.

Facebook har en veldig god track-record når det gjelder finansiell operasjonell drift. Facebook har eksempelvis en ROIC (avkastning på investert kapital) på 25% TTM. (Tallene er hentet fra Morningstar).

Kontantbeholdningen har endret seg med -$542,000, som leserne kan se av ditt innlegg ovenfor. Det skyldes at FB i Q2 2018 brukte 3.5 milliarder på investering knyttet til datasentre, servere, nettverk, infrastruktur og kontorlokaler. Av $3.5mrd så ble $3.2mrd brukt til tilbakekjøp av egne aksjer. Det er en helt overlegen bruk av deres kontantbeholdning, og mye bedre enn f. eks utbytter i dette tilfellet. Når selskapets fundamental verdi er ca. $230 per aksje så er dette alt annet enn desperat. Selskapet har også en Current Ratio på 10 som betyr at selskapet er i essensen er over kapitalisert. (Current Assets / Current Liabilities). Det er helt absurd å lese at du mener dette er en desperat pengebruk, når det de facto ikke kan gjøres på en bedre måte.

Det er heller ikke slik at FB bare er en “hjemmeside”, akkurat som Google Search.
FB er en totalt dominant spiller innenfor flere fasetter av digital kommunikasjon. Det er et ubestridt faktum.

Nå er det blitt diskutert ganske mye tidligere i tråden at driveren i FB ikke er FB’s plattform, men den har visse konkurranse fordeler og solide moats. Google satset på sosiale medier med Google Plus, som de la ned. FB’s konkurransefortrinn og moats er særdeles gode. Når aktøren med mest penger i markedet og mange av de smarteste hodene ikke klarer å ta opp konkurransen og gir opp, så forteller det litt om FB’s posisjon. Snapchat er også i ferd med å bli utkonkurrert av Instagram.

Facebook eier i tillegg: WhatsApp, Messenger, Instagram (har over 1 mrd brukere nå).

Bilderesultat for most popular social media apps

3 Likes

Jeg skal ikke bruke min tid på å diskutere facebook. Av den simple grunnen av at jeg ikke har noen egeninteresse av det. Jeg med flere ønsker at de som leser denne tråden skal få et mer helhetlig bilde av selskapet og ikke bare et P/E tall. Du beskylder meg for løgn, av den simple grunnen av at du ikke tåler at folk sier deg imot. Jeg håper for din del at du får avkastning på Facebook investeringen, men du trenger ikke å hausse opp ett selskap du sitter med urealisert tap i, for at andre skal gjøre det samme.

Iløpet av dine 81 innlegg i denne tråden har du ikke påpekt noen form for nedsiderisiko, det fortjener alle å kjenne til.

Du har bestemt deg for at Facebook er en god investering å søker derav kun etter informasjon som støtter din oppfatning. Det er en vanlig nybegynnerfeil, men med tiden vil du forstå…
Du har også gjort den feilen av at du tar det personlig om du tar feil, ettersom du bruker såpass mye tid på å finne til veie informasjon du mener er mer riktig en faktiske regnskapstall.

her er ett lite gullkorn som støtter opp om det jeg skriver :wink:

Det setter jeg pris på, takk for dine bidrag med feilinformasjon. - Aksjefokus

Å nei jeg har ikke kommet med feilinformasjon. Det at selskapet har 40B i kontanter uten gjeld slik aksjefokus påstår; Høres med første øyekast ut som en god investering, men hvis du ser på balanseregnskapet er det ikke mer enn 11 (strengt tatt kun 2) i cash og 10,9 i gjeld/andre forpliktelser. Da får man straks ett mer helhetlig bilde! 30B i likvide midler, men dette er ikke kontanter uansett hvordan du snur å vender på det.
FB

Lykke til videre! Jeg ønsker deg inderlig alt vell. (Når du leser dette innlegget kan du tolke det i værste mening om at det ikke stemmer). Men det mener jeg oppriktig!
Da skal jeg ikke skriver mer om Facebook også håper jeg på at diskusjonen om selskapet blir en nyansert og god debatt uten undertegnede.

5 Likes

Snittet på disse aksjene er vel 10 - 15 kroner over dagens kurs…

2 Likes

Håper du fortsetter å skrive. Synes det er interessant å lese innleggene dine her på TI :slight_smile:

3 Likes

Nå dukket det opp en beskjed på Facebook profilen min angående angrepet:

“Red Energy, vi har mer informasjon om sikkerhetshendelsen vi oppdaget 25. september 2018. En uautorisert tredjepart fikk tilgang til noe av informasjonen din. Dette omfatter navnet ditt, e-postadressen din, telefonnummeret ditt og annen informasjon som fødselsdatoen din og steder du nylig har sjekket inn på eller blitt tagget på. Vi handlet raskt for å sikre nettstedet, og vi iverksatte tiltak for å beskytte kontoen din. Vi arbeider tett sammen med politimyndighetene for å håndtere hendelsen. Finn ut mer om hvordan dette har påvirket kontoen din og hva du kan gjøre, i hjelpesenteret.”

" Vi har tidligere opplyst om en sikkerhetshendelse på Facebook, og ønsker å komme med en oppdatering på etterforskningen vår. Nå har vi funnet ut at angriperne brukte tilgangstokener til å få uautorisert tilgang til kontoinformasjon fra omtrent 30 millioner Facebook-kontoer. Vi beklager at dette har skjedd. Personvernet ditt er veldig viktig for oss, og vi ønsker å oppdatere deg om hva vi har lært fra den kontinuerlige etterforskningen vår, inkludert hvilke Facebook-kontoer som er berørt, hvilken informasjon som ble tilgjengelig og hva Facebook-brukere kan gjøre med dette.

Hva er statusen for Facebooks etterforskning, og hva lærte vi?

    1. september 2018 oppdaget vi at angripere hadde utnyttet en sårbarhet som ble forårsaket av den kompliserte samhandlingen av tre virus i systemet vårt for å skaffe seg tilgangstoken. Token kan brukes som en digital nøkkel til å be om visse typer informasjon gjennom plattformen vår. Vi handlet raskt for å sikre nettstedet, og begynte en etterforskning for å finne ut om noens Facebook-informasjon ble tilgjengelig og hvor mange brukere som ble berørt.
  • For å beskytte brukerne våre gjennomførte vi en etterforskning, vi ugyldiggjorde tilgangstokenene til nesten 90 millioner kontoer som potensielt ble påvirket av sårbarheten. Ingen trenger å bytte passord, og hvis du fremdeles har problemer med å logge inn på kontoen din, kan du finne ut hva du kan gjøre.
  • Fra 28. september varslet vi brukere som ble logget ut, forklarte hvorfor vi gjorde dette og delte det vi visste om angrepet på det tidspunktet. Du kan lese mer om [denne hendelsen og vår første reaksjon]https://newsroom.fb.com/news/2018/09/security-update/). Da vi delte denne første reaksjonen etterforsket vi fortsatt, og visste ennå ikke om Facebook-informasjonen til noen var gjort tilgjengelig.
  • Vi har nå funnet ut at mellom 14. og 27. september brukte angriperne tilgangstokenene til å få informasjon fra noen Facebook-kontoer fra plattformen vår. Disse tilgangstokenene har siden det blitt ugyldiggjort, noe som hindrer ytterligere tilgang til Facebook-kontoinformasjon. Finn ut mer om hvordan dette angrepet foregikk.

Etterforskningen vår pågår fremdeles, og hvis vi får mer informasjon å dele, gir vi deg beskjed.

Er Facebook-kontoen min påvirket av dette sikkerhetsproblemet?

Ja. Basert på hva vi har funnet ut så langt i etterforskningen, fikk angriperne tilgang til følgende kontoinformasjon på Facebook:

  • Navn.
  • Primær e-postadresse.
  • Sist tilføyde telefonnummer.

I tillegg fikk angriperne også tilgang til annen kontoinformasjon, inkludert:

  • Følgende informasjon forbundet med Facebook-kontoen din:
    • Brukernavn.
    • Fødselsdato.
    • Kjønn.
    • Typen enheter du har brukt på Facebook.
    • Språket du har valgt å bruke Facebook på.
  • Hvis du tidligere har lagt til denne spesifikke informasjonen på Facebook-kontoen din, fikk de også tilgang til:
    • Sivilstatus.
    • Religion.
    • Hjemsted.
    • Nåværende bosted.
    • Jobb.
    • Utdanning.
    • Nettsted.
  • De 10 siste stedene du har sjekket inn på eller blitt tagget i. Disse stedene avgjøres av stedene som navngis i innleggene, som landemerke eller restaurant, og ikke stedsdata fra en enhet.
  • De 15 siste søkene du har skrevet inn i Facebook-søkefeltet ditt.
  • Sider eller personer du følger på Facebook.

Basert på hva vi har funnet ut så langt i etterforskningen vår, fikk ikke angriperne tilgang til visse typer informasjon, som for eksempel:

  • Kontopassord.
  • Betalingskort eller kredittkortinformasjon.

Hvordan kunne angriperne bruke denne informasjonen, og hva kan jeg gjøre for å beskytte meg selv?

Personvernet ditt er ekstremt viktig for oss, og vi er veldig lei oss for at dette skjedde. Selv om vi ikke vet om angriperne vil bruke noe av informasjonen de fikk tilgang til, ser det ut til at informasjonen kan la dem eller tredjeparter bruke den til å opprette og spre spam på og utenfor Facebook. Vi samarbeider aktivt med politimyndighetene i fortsettelsen av etterforskningen"