Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Extended Hours | 5:56:29 PM EDT

$166.93 -$50.57 (-23.25%)

Kommer definitivt til å handle på dette.

Satt å tenkte før i dag på hvorfor jeg ikke handlet sist den var nede. Jaggu kommer sjansen tilbake nå :grin:

1 Like

Har du 20 i giring? Blir du knocked out ved 5% nedgang ja?

@evilfreud :+1:

In the company’s earnings call with investors, Chief Financial Officer David Wehner disclosed that the social-media giant expects the revenue slowdown to continue. “Our total revenue growth rates will continue to decelerate in the second half of 2018, and we expect our revenue growth rates to decline by high single-digit percentages from prior quarters sequentially in both Q3 and Q4,” he said on the conference call. Wehner also said Facebook still expects expenses to grow 50% to 60% from last year.

inntektsfall og lavere salgsvekst er ikke det samme. :v:

Quotet bare din quote :stuck_out_tongue: Evil var vel generelt negativt til kursen og problemene på kortere sikt om jeg tolket det riktig, ikke på earnings.

Om veksten faller og marginene samtidig går ned mot 35% de neste 2 årene, skulle man tro at den høye verdsettelsen av selskapet er litt høyt.

Men sikkert bra merkevare på lengre sikt, veldig avhengende osv. Følger ikke Facebook, så trekker meg bare ut av diskusjonen før det bare baller på seg @aksjefokus :wink: god natt!

2 Likes

Jeg tror vi kan være enige om at det var dumt å kjøpe FB på tidspunktet når vi diskuterte. Jeg tror heller ikke EU er ferdige med datalekasjen og det tar ofte lang tid før de kommer med straff/tiltak.

Men tror man de klarer å endre inntjeningsmodellen sin tilpasset strengere lovverk kan det jo være man får en fin kjøpsanledning

Noen som kan forklare hvorfor man forventer så ekstreme økninger i kostnadene?

Ref denne :

Vår totale omsetningsvekst vil fortsette å avta i andre halvår 2018, og vi forventer at omsetningsveksten vil falle med ett prosentpoeng sekvensielt i tredje og fjerde kvartal. Kostnadene våre vil vokse med mellom 50 og 60 prosent siden i fjor, sa CFO David Wehner, ifølge MarketWatch.

Selv Tigern gikk på en smell her gitt.

Fin kjøpsmulighet idag. Det er min mening vertfall. Så får tiden vise :blush:

2 Likes

Var dette jeg var redd for. Ble litt glad jeg bare er delvis eksponert via fond nå og at det urgjør en liten del av portisen. Det er vel plausibelt at FB vil falle ytterligere før kjøpsinteressen kommer tilbake. Noen som har target?

Etterpåklokskap kan være veldig skadelig i aksjemarkedet, og FB er ikke et selskap jeg har endret mitt syn på. Timing i aksjemarkedet er også vanskelig, og ingen så denne guidingen komme. Totalt sett var det faktisk ikke så ille heller, bruker andelen i EU og US er flat noe som er forventet, mens Instagram har bikket 1 milliard brukere og er i ellevill vekst.

De trenger ikke endre inntjeningsmodellen, den fungerer fint og er heller ikke årsaken til fallet. Det er videre guiding, og økte kostnader i forbindelse med investering i datasentere, og mennesker (sikkerhet primært) som får disse utslagene. Det som er positivt er at FB’s ledelse er langsiktige i det de gjør.

“Our community and business continue to grow quickly,” said Mark Zuckerberg, Facebook (FB) founder and CEO. “We are committed to investing to keep people safe and secure, and to keep building meaningful new ways to help people connect.”

Q22018

  • Omsetningsveksten vil falle med 7-9% for H2 2018, og 2019. Det vil si at vi FB sannsynligvis vil ha en EPS vekst på 21-23% de neste 6-8 kvartalene.
  • Capex vil øke betraktelig. Man kan også anta at de vil inn i sportscontent, som gjør at de trenger mer kapasitet. En avtale med CR7 er visstnok underveis.
  • De skal inn i dating, og det fine her er at veldig mange har brukere fra før.
  • FB’s ledelse er langsiktige, og er ærlige med investorene. Det er et godt signal, selv om guidingen generelt var mye svare enn det man kunne forventet.

La oss se på P/E gitt en aksjekurs på $180.
Kurs: 180 -15 (justert for kontanter per aksje) = $165
Estimert EPS 2019: $8,5(Nedjusterer fra $9.29)
P/E: 19,4 (PEG Ratio <1 er attraktivt).

1 Like

Så du vet heller ikke hvorfor de forventer massiv vekst i kostnader samt lavere inntjening? Som de selv guidet igår. ( som også nok er grunnen til det voldsomme fallet).

Vet du forskjell på:

Lavere inntjening og forventet lavere inntjeningsvekst?

Jeg skrev årsaken til de økte kostnadene i innlegget ovenfor. :unamused:

Så det du skriver er at FB ikke endre inntekts modell eller måten de driver på. Mens jeg mener de må det ( korriger meg om jeg har feil), dette er isåfall hovedgrunnen til at vi er uenige i FBs fremtid. Nå har de jo allerede begynt å gjør endringer i måten feeden vises på fordi det har vært kontroversielt at de har gjort siden så avhengighetsdannende som den har vært og de har guidet lavere bruk nettop på grunn av dette. Og utfallet av datalekkasjene og måten de har brukt persondata på vet vi ikke enda. MEn at de er i brudd med dagens lovgivning og sannsynligvis har vært i brudd med tidligere lovgivning er overhengende sannsynlig.

Så der bunner egentlig uenigheten ut. Foreløpig ser markedet ut til å støtte min teori med å dundre aksjen ned igår. Så får vi se hvordan det går videre.

På en annen side. en trade fra 183USD ( sist diskusjon ) til 220 USD som den var før rapporten ville jo vært en fornuftig affære.

1 Like

Den var helt nede i 164 i etterhandelen

Om jeg skal tippe så tror jeg handelen i dag blir veldig volatil.

2 Likes

image
Twitter altså

2 Likes

Ble alt annet enn volatilt. Ned 20% og der var det tydeligvis kjøpere.