Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Ja veldig kontant nedgang. Kjøpte litt jeg også

1 Like

kjøpte 13 aksjer haha

1 Like

Når det gjelder FB’s straff pågrunn av brudd så kan det se ut som de vil slippe billig unna:

De slipper nok ikke billig unna. Eu har sin egen evne til å gi ekstremt svære bøter når de virkelig føler for det. Og etter at Mark ble grillet av EU parlamentet er det ingen tvil om at han skal tas.

at GDPR forordningen ikke var innført når det største bruddet skjeddet er absolutt ingen hindring. Selv om det faktisk foregår sivile saker mot både Google og Facebook for brudd på GDPR. At du faktisk ikke ønsker å ha med deg en evt straff som et risikomoment i FB aksjen er litt skummelt. Men det er jo heldigvis lov å velge seg de strategiene man vil

Desuten en personlig observasjon er at når man ber om dataene som Facebook har lagret om deg så får man all inputen man har gitt på FB. Dvs alle meldinger, bilder , kommentarer, likes osv. Det man ikke får er FB sine behandlinger av disse dataene, dvs hvilken bås du er satt i, hvilke analyser de har gjort av deg. Osv for å kunne tilby deg reklame. Dette har du faktisk krav på. Så jeg er veldig spent på hvordan disse rettsakene vil utarte seg.

Ser ut som potensiell straff på GDPR brudd ( ikke relatert til de data lekasje sakene som vi snakket om tidligere) kan koste FB 8MRD USD.

Det skal nevnes at dette er en sivil sak mot FB og ikke relatert til de høringer og etterforskninger EU driver med.

Jeg misliker sterkt at du har en så ovenfra og ned holdning. Det er gjennomsyret i veldig mange av dine innlegg i denne tråden. Kan du vennligst slutte med det? Om dette er en måte å presse meg ut av forumet på, ved å være uvennlig så kan jeg slutte å poste her.

Jeg ser på prisingen av selskapet (earnings power) og risikoen tilknyttet. Level 1 tankegang, der man kun ser på ett aspekt funker ikke i aksjemarkedet.

Jeg mener at GDPR kan ha blitt blåst utover alle proporsjoner, og EU kan ikke gi bøter som de selv vil uten lovgivning, som DN innlegget tar fram. Jeg tenker at bøter totalt ikke vil bli mer enn maks $5 mrd USD.

Du har ganske sterke meninger (som er greit) så burde kunne svare meg på følgende:

Hvor mye utgjør 8 mrd USD av både market cap og kontantbeholdningen til FB?

1 Like

Hele poenget med et forum er å diskutere aksjer, for/imot samt få nye inputs. Hvis noen løfter frem en aksje vil alltid noen løfte frem det negative også. Det er derfor de fleste av oss er her, for å lære mer å bli bedre investorer. I denne aksjen føler jeg du har neglisjert risikoen. Så jeg har løftet den frem da jeg synes den er betydelig. Det er ikke en ovenfra ned holdning. Det er faktisk bare å belyse risikobildet. Og det er helt vanlig her i de fleste aksjer her inne. Ingenting er verre enn aksjer hvor alle er enige.

Angående GDRP så er den ikke blåst ut av proposisjoner, den er faktisk ikke sååå mye strengere enn personvernloven vi allerede hadde. Største forskjellen er at bøteregimet er langt høyere og at det er krav om mye mer transparans og ikke minst retten til å bli glemt.

8MRD USD i en evt GDPR bot vil ikke være verdens undergang for FB økonomisk. Det som vil være en krise er at hele reklametapperate dems umiddelbart vil stoppe opp i EU/EØS for forhindre nye brudd på personvernloven. Frem til de har funnet en løsning ( som de garantert allerede jobber med, ref diskusjonen tidligere i tråden hvor FB går etter nye områder å tjene penger som ikke involverer å selge brukerdata).

2 Likes

Du må gjerne løfte frem det negative, det er viktig at det blir belyst, men du gjør det på en ganske nedsettende og frekk måte. og det er det jeg reagerer mest på.

Når analysene dine også har et totalt fravær av det kvantitative og er på level 1 tankegang så er det ingen grunn til å være så frekk og ovenpå.

Jeg savner både tall, estimater og utregninger.

Du svarer heller ikke på noen spørsmålene mine, inkludert det siste enkle regnestykket. Jeg ville anbefalt å kunne regnet litt før man uttaler seg om risikoen ved GDPR, særlig når aksjen er så rabattert som den faktisk er, og mye av dette allerede er diskontert i kurs (bare se på multiplene).

Bare for å ta det veldig basic, siden du ikke klarte å svare på spørsmålet mitt. (I følge mine utregninger).

$8 mrd. tilsvarer $2.79 per aksje av kontantbeholdning på $15 per aksje.
eller så kan man si at $8 mrd. tilsvarer 1.6% av en markedsverdi på 500mrd usd.

Nå er jeg faktisk hverken frekk eller nedsettende mot deg. At folk trekker frem negative ting ved en aksje og stiller spørsmål med risikobildet i en aksje er litt av grunnen til at vi diskuterer aksjer her inne. Tåler du ikke at folk trekker frem negative ting i en aksje du er positiv til. burde du faktisk ikke diskutere aksjer på et forum der folk ønsker å få belyst alle sider av en aksje, også de negative.

Synes du folk er nedsettende eller frekke med deg foreslår jeg at du tar en prat med @pdx som eier og moderer forumet. Han er flink til å håndtere sånt, både folk som ufine men også brukere
som stadig kommer med påstander om at folk er slemme med dem.

Nå var det ganske greit at du siterte hele svaret mitt. Og da ser du at 8MRD i USD i gebyr ikke er det store problemet. Men at de faktisk må gjøre drastiske endringer over natten som vil påvirke alle reklame inntektene fra EU land. Og jeg mistenker at 8MRD i gebyr/bot + bortfall av alle reklameinntekter fra Europa i en periode vil slå ut mer enn 1,6% av aksjekursen.

1 Like

En annen digresjon er jo at ved å være litt kritiske og ikke blindt kjøpe Facebook på 180dollar eller 220 dollar ville man slippet å sitte med et surt tap nå.

https://www.marketwatch.com/story/facebooks-nearly-19-plunge-puts-the-social-media-giant-on-pace-for-its-worst-day-ever-2018-07-26?mod=bnbh

Det morsomme er vel at gårsdagens fall gir Mark og FB plass i Guiness book of Records som største fall i USD på en dag i en aksje.

1 Like

Jeg ønsker ikke diskutere mer med deg på dette fora av to årsaker.

Du svarer ikke på spørsmålene jeg stiller deg, som eksempelvis alle spørsmål som er av en kvantitativ karakter og jeg oppfatter enkelte av dine innlegg nedsettende og fordummende, som også er årsaken til at de ble fjernet.

Det er synd du ikke ønsker å diskutere nedsiden i aksjer du anbefaler. Det ender i beste fall med at du taper penger og i verste fall med at andre taper penger på å følge “rådene” dine. FB anbefalingen din har vel vært kjip for de som fulgte den.

At du bevist ignorerer deler av svar er også litt dumt og det gjør en skikkelig diskusjon vanskelig.
Nå aner jeg ikke hvilke innlegg du mener ble fjernet. Men kanskje du vet noe vi andre ikke vet.

Ønsker deg lykke til med investeringene dine og håper du treffer like bra som snittet her inne ( for da slår du index ganske bra hvert år) :=)

2 Likes

Gir meg litt nanovibber. Positivt, kjør på. Negativt, nææææh.

2 Likes

Det @aksjefokus reagerer på tror jeg er bombastiske uttalelser ofte uten noen form for kildehenvisninger. Jeg har selv påpekt denne at denne bedreviterholdningen til @Evilfreud kan være irriterende. Spesielt i de tilfellene man selv kommer med en skikkelig argumentasjon, og @Evilfreud svarer med en kort, nedsettende kommentar at det man selv har skrevet om er svindel eller lignende, gjerne uten å være en del av diskusjonen fra før. Hvorfor bagatellisere @aksjefokus sine inntrykk av @Evilfreud’s innlegg?

En saklig diskusjon ville ikke blitt kritisert av @aksjefokus. Det er ikke slik at keg vil kaste ut @Evilfreud fra forumet, slik han og andre fikk kastet ut @larsen - men jeg synes @pdx godt kan være oppmerksom på at flere er misfornøyd med måten @Evilfreud er bombastisk i mange av sine uttalelser.

7 Likes

Men uten @Evilfreud så hadde Larsen (og andre troll) fått herjet ustoppet med sine meninger og innlegg. Ihvert fall mye lengre enn det de fikk med @Evilfreud på forumet.Jeg kan være enig i at @Evilfreud kan være litt kvass av og til; men vi er no voksne mennesker og det går an å ta ting med en klype salt. Og om noen har et problem eller føler seg støtt; hvorfor ikke ta det over PM først?

3 Likes

Ta det bak kirken etter kl 12… men fra spøk til alvor, jeg tror det var en overreaksjon ifht. kursen, den er nok over 200$ om ikke så lenge…

5 Likes

@VargVemund Larsen ba om det selv. Han bl.a truet meg med alt han hadde lagret om meg og bla bla ukeblad. Larsen var og er et meget sykt menneske. Dog likte han ikke morra di vitser :joy:

2 Likes

Gutta, chill. La oss ta det på privaten. @pdx rydder du her ?

Evt får vi ta det over ne øl på julebordet :smiley:

Hender jeg er kvass, men hender også folk sender en PM så tar vi en prat så er alle venner igjen. Rart det der at ting løser seg når man prater sammen som voksne :wink:

Merkelig med det; hvordan slik kommunikasjon kan fungere av og til :innocent:

2 Likes