Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Bare sånn at ikke du missforstår meg så deler jeg ditt syn på mediadekningen og heksejakten som følge av Trumps seier. Jeg “heiet” på Trump jeg. Ville heller ha han enn Hillary.
Jeg har bare ikke tid til å svare på alle av poengene dine siden jeg er på jobb nå; det skulle jeg kanskje presisert så du ikke fikk inntrykk av at jeg serverer småstikk og stråmenn.

Jeg er relativt bifil når det kommer til venstre/høyre saken. Begge sider har masse gode poeng og jeg HATER faktisk det jaget om å båse folk inne i et politisk spektrum. Trump hadde gode poeng. Hillary også. Pdd tror jeg fortsatt at Trump har gjort en bedre jobb enn det Hillary ville gjort.

Det er godt. Nå er dette egentlig ikke så relevant til Facebook lenger.
Men fint at du er med på at media er desverre ikke så nøytral som den burde være når den er istand til å bedrive heksejakt.

Personlig er jeg mer liberalist og er derfor ikke egentlig på høyresiden, selv om jeg heier mer på høyre enn venstresiden per dags dato selvsagt.

Problemet slik jeg ser det er at venstresiden pusher endel ting som er veldig negativt for vår fremtid, mens etablerte poliktere og msm på høyresiden gjør ingenting og spiller egentlig på lag. Derfor er det meget viktig med alternative media.

Jeg tror Facebook kommer til å oppdage at folk er svært interessert i å få andre vinklinger enn MSM og mange ønsker heller ikke kun de alternative fra venstresiden. Dermed vil man gjøre det som skal til fortsatt få tilgang til slik informasjon.
Alt-right eller internett høyresiden er blitt ufattelig dyktige på å spre informasjon som treffer både unge og eldre. Svært mange har allerede blitt avhengig av den og vil søke etter å finne den andre steder.
Andre vil selvsagt bruke litt mer tid, men gjennom memes og andre informasjonskilder vil de våkne opp og oppdage at de serveres løgner og Facebook aktivt jobber for å holde det slik.

Jeg liker egentlig at du er imot å båse folk inne i spektrum, det er en svakhet jeg har fortsatt ikke avvent meg. Mye på grunn av at det er vanskelig å kommunisere uten å kunne bruke “venstresiden” som definisjon på det jeg snakker om.
Selvsagt er de fleste på venstresiden normale mennesker som ikke er radikale eller endel av kulturkrigen, de vet bare ikke bedre. Jeg liker jo egentlig ikke høyresiden heller da jeg generelt misliker politikere flest.

Dersom en er interessert i å forstå psykologien bak dette anbefaler jeg å høre på Jordan Peterson. Han er ikke politisk motivert, men forklarer hvorfor venstresiden er blitt så farlig de siste årene og hvordan identitetspolitikk er livsfarlig.
Dvs han misliker selvsagt også at høyresiden bedriver identitetspolitikk, og venstre/høyre inndelingen blir også endel av den type polarisering.
Det viktige er å åpne opp for ærlige og faktabaserte samtaler. Dessverre så er MSM og etablerte politikere langt fra å støtte opp under slike diskusjoner og en åpen informasjonsflyt. De ønsker å bestemme over hva som skal være lov å si eller ikke for å kunne kontrollere retningen vi går i. Dvs demokratiet vårt fungerer ikke…

Denne type informasjon og holdning spres nå i rekord fart og Facebook og andre organisasjoner som deltar i denne type polariserende identitetspolitikk vil bli straffet hardt.

Det er vel det jeg mener. At Facebook tjener mer penger på å ikke støte fra seg urbane venstreorienterte brukere, og konspirasjonselskende høyreorienterte folk ikke er like godt likt av annonsører og derfor ser ikke Facebook problemet med å kvitte seg med disse brukerne i ytterste konsekvens.

Jeg tror det er en fornuftig analyse.

Gitt at man syntes kapitalistiske selskaper skal sensurere basert på hva som gagner aksjonærene og aksjekursen, i stedet for å overlate jobben til myndigheter og lovverk.

“Snap-aksjen faller etter første brukerflukt
en time siden · André Haugen
Snap er ned 6,33 på Wall Street litt over én time ut i handelen onsdag.
Det skjer etter at selskapet presenterte kvartalstall etter stengetid tirsdag.
Selskapet bak billeddelingstjenesten Snapchat slo analytikernes forventninger til omsetning, men tapte også mer enn det som var ventet.
Samtidig kunne selskapet melde at daglige brukere falt fra 191 millioner i første kvartal til 188 millioner kroner i andre kvartal.
Det er første gang noensinne at tjenesten opplever et fall i brukere.
Snap har gjentatte ganger skuffet investorene. De siste fem av seks kvartalene har reaksjonen i markedet vært å sende aksjen ned etter en rapport.”

Ikke bare grønt gress hos Snapchat heller. Spennende å se.

Har snakket med en del med den “yngre generasjonen” de siste dagen(e) og kan bekrefte det som er blitt sagt over her med at de yngre ikke bruker facebook så aktivt lengre.
However, så har de dog fortsatt Facebook kontoer og bruker det innimellom fordi facebook fortsatt er veldig aktuelt når det kommer til arrangementer, planlegging av jobb osv.
I tillegg så sies det at det ikke finnes en aktuell erstatning for Facebook chatten (Messenger) så den bruker de fortsatt hyppig; dog de ikke bruker feed’en og Story’en noe særlig.
Snapchat og Instagram er pdd de eneste “brukbare” erstatningene for Facebook sine tjenester.

Her er et alternativ til Instagram som det sies er ok. Litt mer avslappet og mindre fokus på å jage likes. Men dog mye mindre populært atm.
VSCO® is a photo company for creators, by creators.

Kom overraskendes på meg også det med Snap, for det er hvor de unge nå hovedsaklig er. Der er jo barn langt under 13 år som grensen (egentlig) er for Facebook. Så deres marked er meget stort. Snap har uansett ikke nærheten den type lønnsom forretningsmodell som Facebook har.

Ja vi bruker det kun for vi har ingen andre gode erstatninger.
Men vi blir stadig dårligere kunder, ettersom vi ikke egentlig bruker platformen.
Selv om vi ikke sletter kontoen, så er vi jo ikke mye verdt om vi ikke lenger bruker tid der.

Jeg tror det skjer et meget raskt bytte med engang er solid utfordrer faktisk kommer. Største problemet er selvsagt å kunne konkurrere med den store massen av folk som allerede er på facebook. Jeg har langt over 1000 venner selv på facebook.
Men likevel hadde jeg lett byttet til en bedre platform. Jeg får jo uansett omtrent ingen oppdateringer fra vennene lenger da Facebook algoritmer bestemmer innholdet i feeden.
Så egentlig så har man fått så lite tape nå at det er ikke lenger noe sterkt som holder deg tilbake, slik det var 3-4 år siden.

Snap fallet er ikke overraskende da FB messenger eller bare Messenger har kopiert features add mass. Det morsomme er jo at pga gratis VPNen facebook tilbyr, så viste facebook om fallet til snap før alle andre ;D
(fordi de via VPNen vet hva folk driver med)

1 Like

Det er viktig som du sier å legge vekt på at Facebook tjener penger på mye forskjellig.
Nettopp den lønnsomme forretningsmodellen er grunnen til at jeg ikke tørr uttale meg om short eller aksjepris. Tror tradisjonell bruk skal ned. Men Facebook har så mange kunder de kan utnytte /tjene penger på andre måter det er fint mulig at de håver inn penger i årevis.
Men jeg er likevel på vakt etter det neste som brukere faktisk liker og som derfor vil ha et større potensiale på sikt.
Da snakker vi vekst aksje.
Facebook er vel nærmere verdi nå ettersom de er lønnsome og har stabil vekst. Men også endel potensiale alt ettersom hvilke retninger de velger.
Hvem vet, kanskje dating opplegget deres tar av og blir en pengemaskin.
Eller de begynner tjene mer på direktesalg gjennom siden osv…
Eller deler av pengeoverføring ala vipps.
Mulighetene er egentlig uendelige for Facebook når det kommer til å skape en større bredde/cashflow.
Men som sosial media er jeg pessimistisk.

1 Like

Trykk på de 3 prikken oppe til høyre på de innleggene du får dårlig stemning av; så trykk “skjul annonse (se ferre slike annonser)” :sunglasses:
Prøvde det forøvrig på en “sponset” reklame (Call of Duty reklame. FB e kul på den måten når du tar deg tid til å rydde litt i feeden :wink: ) og det funka også.
Feeden min består bare av innlegg fra de vennene jeg ofte snakker/besøker og fra grupper jeg er aktiv i; samt gaming og film reklame :+1:
1 10ps! :man_teacher:

Problemet er jo egentlig at jeg vil ha begge deler. Ønsker å se både innlegg fra grupper/nyheter pluss alle innleggene fra venner. Har ikke noe imot om de havner nederst slik jeg må bla. Men nå er de omtrent utilgjengelig for meg.
Har ikke store problemer med reklamene egentlig, det kan man heldigvis justere som du sier.

Du er en tøff kunde å tilfredstille :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ja desverre! :grin: Merker uansett blant vennene mine at færre og færre tar i bruk Facebook. Veksten i Norge kommer nå vertfall kun fra de 40-50. (min gjetning)
Sikkert ikke bra tegn for et sosiale media. Vertfall ikke historisk. Men så er Facebook et helt annet monster enn vi har sett tidligere.

Det er en korrekt observasjon, FB’s vekst stammer fra 40+. Nå har egentlig veksten stagnert, noe som ikke er så unaturlig ettersom det er 2 mrd på plattformen.

Veksten i IG kommer fra den generasjonen som er mindre aktive på FB, som er de fra 13-40. Det er nå litt over 1 mrd på IG. I løpet av 2020 antar jeg dette tallet er på 2 mrd.

De riktige tallene som man kan forholde seg til finner man i års-rapportene (10-K) og kvartalsrapportene (10-Q). Det er forøvrig ekstremt god lesning, og vil sterk anbefale å “lære” å lese gjennom disse. Det er ganske krevende i starten, men disse dokumentene inneholder en ufattelig mengde med god informasjon, som i henhold til regelverk skal være riktig.
(Det er ikke tilfellet på Twitter eller BGR). Det er ingen investorer som ikke leser en 10-K før de investerer i ett selskap notert i US.

FB10-Q2017.pdf (1,2 MB)

La oss bare få ut de “riktige” tallene, så leserne ikke blir lurt av en og annen figur på Twitter eller TI.
Det er ganske vesentlig for å fatte gode beslutninger at man faktisk får inn riktig informasjon.


For det første kan du finne den originale artikkelen på NBC. For det andre er tallene fra en undersøkelse gjennomført av Similarweb. For det tredje refereres det i artikkelen også til tall fra rapporten, som viser at DAU flater ut.

Men DAU er ikke det samme som monthly page visits. Mulig folk er til dels aktive, men de er ikke i nærheten av like aktive som de var før. På to år har månedlige besøk på siden (ikke unike) stagnert fra 8,5 milliarder til 4,7 milliarder.

Paul Watson får du ikke mye igjen for å høre på. Butthurt fordi han ble kicket fra FB så det der lukter “egeninteresse” lang vei.
Jeg tror dog det sier sitt siden har presterer å sammenligne FB med MySpace. GG.

Det er stor forskjell på å være innom Facebook regelmessig og det å faktisk bruke det flittig slik som før.
Tror endel bruker Facebook hovedsaklig til chat, skole/grupper o. L. Istedenfor å scrolle news feed hele dagen slik som før. Det er så dårlig nå, samt folk har gått lei av å gjøre det.
Så nedgang i aktivitet er det nok. Men vi rr likevel avhengig av Facebook til hverdagene våre. Lønnsomheten kan derimot gå ned.
Men Facebook kan som sagt finne andre måter skape verdi enn kun annonseinntekter.

Edit:
Bra tall du kommer med her @aksjefokus.
Folk må huske på at Facebook vokser i mange markeder og evt aldersgrupper i noen av de som går dårligere selv om det endel steder er mindre kult.

@Gostemning
Mener du ar Facebook er like kult og hippt som det var før? Kan det ikke endre seg og derfor bli som MySpace, et sosial media som ikke lenger er populært nok. Men som tidligere nevnt er Facebook noe helt annet enn MySpace var og det kan ikke direkte sammenlignes.
Men en må stille seg spørsmålet hva skjer om/når Facebook rett og slett ikke er kult og populært lenger?

Det er ikke nedgang i bruken av Facebook som totalitet, om du tar med IG, Messenger og What’s App. Det er kun på FB.com og appen det stagnerer mer enn noe annet.

Jeg har lest rapporten, og du viser fremdeles til tall som er noe helt annet enn monthly page visits.

1 Like

Velkommen til Instagram, Messenger og What’s App. De er ikke inkludert i de tallene. Det er også ganske innlysende i denne tråden at dette har gått folk hus-forbi. Det er priset inn et fall i bruken av FB.com og app for lenge siden. Om BRG hadde tatt med Instagram, som nettopp har startet IGTV ville tallene vært noe helt annet.

If you do not take risks for your opinion, you are nothing. - Nassim Nicholas Taleb

Det er et veldig godt sitat fra den siste boken til Taleb, Skin in the Game.