Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @aksjefokus (28 likes)
  1. @Evilfreud (22 likes)
  1. @Gostemning (16 likes)

[quote=“Gostemning, post:356598, topic:9200”]

Resten av topp 10:

  1. @UNO (7 likes)

  2. @RedEnergy (7 likes)

  3. @VargVemund (7 likes)

  4. @H.L (6 likes)

  5. @koe (4 likes)

  6. @Hakon (4 likes)

  7. @Fenriz (3 likes)

Gratulerer!

Scott Galloway er mer bull enn meg han… (Ingenting som har endret seg, og vil sannsynligvis kjøpe enda mer FB med P/EG under 1.05).

Sessions er åpen for etterforskning av mediegigantene, blant annet Facebook.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-11/sessions-is-said-to-be-open-to-probe-of-social-media-giants

Vi skal være glade for at det ikke var HRC som kom til makten, da hadde det vært fritt fram for sosiale medier å kjøre full sensur, samt bannlyse folk basert på politisk ståsted (som de for så vidt allerede gjør, men det er i alle fall noen høyt oppe som nå reagerer på det)

Dette er typisk nyheter som kortsiktig vil ramme selskapene, men på langsiktig så vil barrierene for å entre markedet bli mye større, og mer krevende.

Jeg kan nesten ikke forestille meg at noen skal kunne vippe FB av pinnen som nå nesten har monopol på sosiale medier, samme gjelder Google innenfor søk.

1 Like

https://uk.finance.yahoo.com/news/facebook-apos-efforts-eliminate-fake-145116612.html

Den siste lenken er veldig interresant, for FB kommer til å bruke den datamengden til monetære formål. Det er helt sikkert.

1 Like

Ser denne var nede under 160USD. ( 162 USD nå).

Anbefaler denne for å få litt bedre innsikt å hvordan FB tenker å videreutvikle Instagram som i dag er by far den raskest voksende appen.

Alltid interresant å høre Scott Galloway prate om mediebransjen/retail/advertising ++

“In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine.” - Graham.

Har kjøpt igjen på $163.

Har oppdatert mine forventning og nedjustert estimatene noe siden Q2 presentasjonen, som følge av selskapet har rekruttert endel flere hoder, enn man skulle forventet som øker kostnadene og drar ned profittmarginen mellom 5-9%.

P/E: 17,3 for 2019 (justert for cash beholdning på $15 per aksje).

2018:
EPS: $7,1
Sales: $48,7 mrd

2019:
EPS: $8,52
Sales: $58,5 mrd

2020:
EPS: $10,1
Sales: $70,2 mrd

2021:
EPS: $11,9
Sales: $84,2 mrd

Facebook eier Instagram. FB alene er ikke særlig interresant, men veksten i IG er formidabel, og helt klart undervurdert. Jeg tror potensielt IG kan være verdt mer enn hele FB er nå, om 2-3 år.
Estimert verdi på IG er nå $100 mrd (ble kjøpt for $1 i et oppkjøp jeg trodde var galskap).

Interresant å notere seg at Conor McGregor fikk mellom 750-1m nye følgere 36timer etter pressekonferansen til UFC 229, som går av stabelen 06 Oktober. FB publiserer ikke tall for IG, men å følge de store idrettsprofilene gir en viss pekepinn. Blåser Instagram over 1 mrd brukere før nyttår? Jeg tror faktisk det ikke er en umulighet. IG hadde ca 800 millioner ved Q2 2018 presentasjonen. Det fine med Insta er at det er ingen politisk påvirkning som foregår der og den er veldig lite kontroversiell, som sådan. FB har såvidt begynt å melke IG, men de har veldig mange muligheter som gjenstår, med eksempelvis e-commerce samarbeidet med Shopify.


ops…

"Anmuth tror ifølge Marketwatch at Instagrams omsetning vil nå hele 7,5 milliarder dollar i 2018, noe som er mer enn det dobbelte av fjoråret, og noe som vil utgjøre omtrent 14 prosent av omsetningen til Facebook.

Anmuth har en overvekt-anbefaling på Facebook med et kursmål på 195 dollar."

For de som vil inn aksjen tror jeg det kommer en god kjøpsmulighet de neste ukene.

Rimelig stygg sak og jeg frykter skandalen kan vokse.

Jeg har ikke peiling på hvor aksjer går i det korte bildet, eksempelvis 3-9 mnd. Men jeg har peiling på verdsettelse og FB’s tilnærmede monopol og kommende økosystem. Jeg vet også at matematikken seirer til slutt, og at aksjer kan være billige lenge og dyre veldig lenge. Det å time markedet er vanskelig og noe jeg absolutt ikke er kapabel til eller prøver på.

Jeg er ikke veldig interessert i FB.com som plattform, men jeg interessert i det de har i pipeline, og særlig utviklingen i Instagram, som er på vei til å bli det største medieselskapet i verden. At grunnleggerne sluttet kunne vi godt klart oss uten, men det var på ingen måte overraskende. Grunnleggere bruker å slutte når deres selskap blir solgt, at de ble så lenge det som er overraskende.

Dating, Streaming (FB Watch), Whats App, Betaling, Messenger og IG virker de godt i gang med å kunne få monetær vinning av, kanskje de lykkes med VR også?

En kan selv tenke seg om FB kjøper sportssendinger og sender målrettet reklame i pausene. Beløpene de vil kunne ta for det vil være mye høyere enn eksempelvis det de lineære tv-kanaler vil kunne ta. Lineær TV er også fallende, spesielt blant den yngre garde. Mye av reklame budsjettene fra de største selskapene (P&G, Coca Cola, Fiat/Chrysler/ L’Oreal / Nestle, Unilever) kommer til å havne i lommene på FB & Google når de forstår hvor de får verdi for reklamen. Det er ikke på lineær tv, magasiner eller på radio.

FB har blitt straffet med et fall på over 30% fall fra toppen. Den falt primært på at salgsveksten vil bli 5-9% lavere enn tidligere kvartal. Dvs at salgsveksten anslagsvis går fra å være ca 45% til 36-38%.

Jeg har tidligere vært optimistisk på FB sine vegne i denne tråden selv om kursen har gått fra $183->$164 er ikke dette noe jeg egentlig bryr meg så veldig om, så lenge det underliggende er intakt. Reguleringene som kan komme i kjølvannet av dette vil med ganske stor sannsynlighet gjøre det enda vanskeligere for nye aktører å bryte inn i dette markedet.

Hvor mye skandalen som ble avdekket på fredag kommer til å spille er helt uvisst. Akkurat det har jeg ikke noe fundament for å uttale meg om, det blir kun spekulasjon. Kan de få bøter for det? Tvilsomt. Vi har sett sånne datainnbrudd hos en rekke aktører tidligere uten store konsekvenser, den siste var vel hos British Airways for kun noen uker siden. Det blir glemt relativt fort.

Apple’s situasjon i 2013 var på mange måter like den FB er i nå. Med tanke på inntjening og verdsettelse. Apple falt i perioden september 2012 til april 2013, fra $100 til $55. Hvor mye mer FB faller er det umulig å si.

La oss bare se på litt enkel verdsettelse på noen forskjellige større selskaper. Noter spesielt Pris/Fri Kontantstrøm (P/FCF). FB har både lavest P/Earnings Growth og P/FCF. Det er et matematisk faktum at FB er en av de billigste vekst aksjene som er der ute, med den mest solide balansen. Om en liker kvalitet og verdi så er FB et godt case.

Colgate Palmolive:
P/E TTM: 23.82
Forward P/E: 20.7
P/Free Cashflow: 62.28
P/EG: 3.56
EPS Next Y: 6.5%
EPS CAGR Next 5Y Annualized: 6.7%
Debt/Equity: -
Current Ratio: 1.10

Visa:
P/E TTM: 41.39
Forward P/E: 28.20
P/Free Cashflow: 35.18
P/EG: 2.17
EPS Next Y: 15.92%
EPS Next 5Y Annualized: 19.11%
Debt/Equity: 0.6
Current Ratio: 1.7

Alphabet:
P/E TTM: 32.42
Forward P/E: 25.12
P/Free Cashflow: 40
P/EG: 1.87
EPS Next Y: 20.96%
EPS Next 5Y Annualized: 17,37%
Debt/Equity: -
Current Ratio: 4.20

Apple:
P/E TTM: 19.49
Forward P/E: 16.49
P/EG: 1.82
P/Free Cashflow: 24.04
EPS Next Y: 16.30%
EPS Next 5Y Annualized: 10.75%
Debt/Equity: -
Current Ratio: 1.30

McDonalds:
P/E TTM: 21.60
Forward P/E: 20.43
P/EG: 2.53
P/Free Cashflow: 313
EPS Next Y: 6.78%
EPS Next 5Y Annualized: 8.55%
Debt/Equity: -
Current Ratio: 1.50

Facebook
P/E TTM: 22.72
Forward P/E: 19.75
P/EG: 1.02
P/Free Cashflow: 23.74
EPS Next Y: 16.03%
EPS Next 5Y Annualized: 22.20%
Debt/Equity: -
Current Ratio: 10.70 (Current Assets - Current Liabilities)
*Fremtidig inntjenings estimater er analytikernes konsensus estimater, hentet fra Reuters.

Det kan argumenteres for at de er over kapitaliserte, og at de burde bruke enda større summer på tilbakekjøp enn de gjør P.T. Tilbakekjøp er forøvrig overlegen bruk av midler gitt lav verdsettelse. FB har ca. 40 milliarder dollar på bok, som de kan benytte til det de måtte ønske. Tilbakekjøp, oppkjøp eller utbytte. Det har en ekstrem fleksibilitet på grunn av en ekstremt solid balanse ingen andre selskaper på Wall-Street kan vise til.

Så hva skal til for at FB for eksempel blir priset til $300?
P/E: 25 EPS: $12
EPS i 2018 vil være ca $8.3, så det vil si at inntjeningen med vokse med ca. 45%.
20% vekst årlig, er 44% på to år på grunn av renters-rente.

Litt på siden:
Fundsmith er en UK basert forvalter som investerer i kvalitetsselskaper som har FB som en av sine største posisjoner. Jeg har fått øye på disse fordi det er omtalt som blant de beste fondsforvalterne av bransjen selv.

https://www.fundsmith.co.uk/fund-factsheet

6 Likes

Har fått litt spørsmål rundt FB lekasjen, så jeg satte meg ned å leste meg opp på det som er offentligjort sålangt. Første inntrykket er at dette er en ekstremt alvorlig lekasje.
For de som vil lese hva FB skriver så står alt her.

Oppsummert. modulen som man har klart å utnytte ble sluppet Juli 2017 så feilen har eksistert siden da. Feilen lar en person få full tilgang til FB kontoen din, ALT du har postet og gjort på FB. Det som gjør feilen enda mer alvorlig er at alle sider som bruker FB login slik som Xtrainvestor også kan rammes. Dvs dersom noen hadde utnyttet denne feilen på din konto hadde de også fått tilgang til alle plasser hvor du har brukt facebook login.

Siden feilen ble oppdaget sist uke er det ingen tvil om at lekasjen faller under gjeldene GDPR lovgivning som vil si at dette kommer til å bli dyrt. Det blir også interresant å se om det kommer søksmål fra noen av de som har fått data lekket. Foreløpig er det 50millioner men det tallet kan fint stige.

Ser at flere nevner at Instagram også er rammet, teoretisk vil alle sider hvor du bruker samme pålogning som FB være rammet, men FB sier lite om instagram i sin offisielle post.

Kan du være vennlig å kvantifisere dette? “Dyrt” er et relativt begrep.
Jeg har lite i mot fakta, og det er klart at dette er en av utfordringene FB står ovenfor. Det er også utfordrende med poster hvor det blir brukt relative begreper. Det virker som du har veldig god kunnskap om GDPR, så da vil jeg anta at du også har kunnskap om bøtesatsene, de står ganske klart i regelverket.

Det er flere usikkerhetsmomenter.

Det første er hvilket land brukerene er fra. Nå har EU og EØS implementert GDPR, men flere andre land har også laget tilsvarende lover. Er de superheldige har bruddene skjedd med brukere fra et land hvor det ikke finnes lover av betydning.

Usikkerhet nr 2 er om hele sikkerhetsbruddet kun behandles som 1 brudd totalt i alle land. Eller om det regnes 1 brudd pr land hvor det er brukere fra.

Usikkerhet nr 3 er søksmål fra de brukerene som har fått dataen sin lekket. Siden vi ikke vet omfanget av hvor mange brukere som er rammet totalt, hvor mye informasjon som faktisk er hentet ut eller hvor mange 3djeparts sider som også har fått lekket data .

Så for de som lurer, hva er maksimalstraff pr brudd.

Article 83 of the General Data Protection Regulation provides details of the administrative fines. There are two tiers of fines. The first is up to €10 million or 2% of annual global turnover of the previous year, whichever is higher. The second is up to €20 million or 4% of annual turnover of the previous year, whichever is higher. Generally speaking, breaches of controller or processor obligations will be fined within the first tier, and breaches of data subjects’ rights and freedoms will result in the higher level fine.

Nå vil kanskje mange si at 4% av total omsetning for 2017 ikke er så mye ( jeg regnet meg frem til ca 1,6MRD USD). Men så kommer spørsmålet om de må betale for flere brudd eller ikke og om det kommer eventuelle søksmål.

Så får den enkelte avgjøre om dette er dyrt eller ikke.

Edit : fant ikke lovteksten, men CEO kan vistnok også få fengsel ved alvorlige brudd.

1 Like

Takk for at du oppklarte det.

Det er tvilsomt at dette er en sak under GDPR hvor et selskap vil få store bøter.
Om EU skal begynne å gi ut bøter til ethvert selskap som blir hacket under GDPR, så vil mindre selskaper potensielt risikere å gå under. Man kan ikke ha et system der selskaper skal risikere det på grunn av sikkerhetshull. Om EU skulle bøtelegge FB for dette, selv under Tier 1 (2% av omsetning året før) så setter de en presedens som ikke vil være bærekraftig i lengden. Jeg har hatt endel juss på Universitet og akkurat denne saken blir ganske interessant å følge, men høyst tvilsomt at EU vil benytte sin makt til å gi saftige bøter i slike tilfeller. Når bøtesatsene bedømmes innenfor GDPR er så er det flere hensyn rettsinstansen eventuelt vil ta. Det vil være: Intensjonen, Forhindring, Historikk, Data Type, Kunngjøring og Informasjon.

Følgende regnestykket hvor ubetydelig en slik bot med maks straff under GDPR ville vært.
Bøtesats: 4%
FB Omsetning 2017: 40,653 (mrd)
4 % av $40,653 = $1.63 mrd
2% = $0.81 mrd

For den langsiktige investoren så var ønsket mitt å illustrere nettopp at dette er en av kortsiktig støy som gir muligheter fra et kvantitativt ståsted.
FB falt på fredag 2,6% når dette ble kjent, som er et fall i markedsverdi på grovt regnet $12-15 mrd. Det vil si at dette langt på vei er priset inn. Markedene er relativt effisiente, men en kan heller argumentere for at 2.6% var et for stort fall.

Det kan sikkert stemme, men det er ikke aktuelt i denne saken så det er ikke nødvendig å gå nærmere innpå.

Vi forstår du ønsker å skremme forum debattanter her, men for å være helt ærlig så er det litt patetisk og sitte å baisse i et selskap du har null eksponering i.
Hvorfor har du ikke kjøpt deg noen put-opsjoner, om du er så sterk i troen?

Baissingen i WRE, og et par andre selskaper er relativt legitim, men å baisse FB som kanskje er det billigste selskapet på SP500 mål i fri kontantstrøm er interessant. Jeg kan ikke helt se at du har sett på verdsettelsen av selskapet.