Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Starter en tråd om Facebook, Inc. (FB) siden en del har den i favoritt-listen eller i porteføljen sin :slight_smile:

Facebook, Inc. provides various products to connect and share through mobile devices, personal computers, and other surfaces worldwide.

Its products include Facebook Website and mobile application that enables people to connect, share, discover, and communicate with each other on mobile devices and personal computers; Instagram, a community for sharing visual stories through photos, videos, and direct messages; Messenger, a messaging application to communicate with other people, groups, and businesses across various platforms and devices; and WhatsApp, a mobile messaging application. The company also offers Oculus virtual reality technology and content platform, which allows people to enter an immersive and an interactive environment to train, learn, play games, consume content, and connect with others.

As of December 31, 2017, it had approximately 1.40 billion daily active users.

Facebook, Inc. was founded in 2004 and is headquartered in Menlo Park, California.

La oss starte diskusjonen! @WallStreet @DrPineMartin @estensen @elvegris @G650ER @pdx

Jeg har skrevet en ganske utfyllende analyse om Facebook.

Håper det er greit at jeg legger til lenke her: https://aksjefokus.no/facebook-verdsettelse/

4 Likes

Verdt å ta med at Facebook risikeres å kastes ut av Privacy shield avtalen mellom EU og USA.

https://www.privacyshield.gov/welcome

Hva betyr det i praksis? De mister ALLE inntekter fra EU siden de må stenge ned.

Om de skulle overleve den krisen så ligger de ann til å måtte betale rimelig mye mer i EU skatt de neste årene.

1 Like

Jeg tror det er et veldig stort sprang fra der de er nå til å bli kastet ut av Privacy Shield avtalen. Jeg har selv hørt på begge høringene, og vi er ganske langt derfra og ingen indikasjoner på at dette er noen umiddelbar fare. De vil måtte måtte betale mer i skatt, det er alle klar over. Effektiv skattesats for FB de tre første månedene i 2018 var på 11%. Selskapet er bare så sterkt rabattert i forholde til de andre større teknologi gigantene at jeg har store vanskeligheter for å se hvordan man kan gjøre seg bort.

2 Likes

Det har jo blitt sagt at det er noe man seriøst vurderer. så at det er en umiddelbar fare er det vel ingen tvil om. I Usa snakkes det jo også om at mark kom med feil/falsk informasjon eller løy.

Dette er vel IT bransjens største shortekandidat atm.

1 Like

Veldig bombastisk, men du må gjerne shorte, men du burde komme med en bedre analyse før du begir deg ut på noe sånt.

Det har blitt sagt? Fox News?

Jeg har fulgt med en stund, og det er ekstremt sjeldent du ser det scenarioet du illustrerer.

2 Likes

Aner ikke hva fox skriver. Dette er skrevet i flere aviser og nettsteder.

Vi har aldri hatt selskaper som har drevet så systematiske personvernbrudd heller :wink:

Men hey. har du troen må du kjøpe. De har en insane PE. og masse utfordringer ås da er short fint.

1 Like

Du bommer helt når du omtaler verdsettelsen på inntjening som “insane”. Det må bare ikke leserne her inne tro på.

I hvilken verden lever du der et selskap har P/E 28, med en estimert årlig inntjeningsvekst neste 5 år på 20% er dyrt? (Konsensus estimatene ligger på 26%)…

Jeg vil anbefale at du leser analysen og ser på verdsettelsen og sammenlikner med selskaper i samme bransje, da vil du også se at den er sterkt rabattert i forhold til alle “peers”.

2 Likes

Facebook har levd på personinfo, lovene strammes inn. Så viser det seg at de sansynligvis har brutt allerede eksisterende lover. Høres ut som et vekstcase.

så kan man jo ta med at Selskaper som apple aktivt går inn for å sperre facebook sin informasjonsuthentig… Joda kan være de skal vokse men det er fryktelig mye skjær i sjøen for dem.

1 Like

Du ønsker ikke svare på mitt spørsmål om prisingen forstår jeg. Jeg har en sterk følelse om at du ikke forstår hverken verdsettelsen eller casen som sådan, man må veie opp både de positive og negative implikasjonene dette med CA og personvern har. Det er i tillegg ikke riktig som du påpeker at det er mange artikler om at FB er på vei ut av Privacy Shield om du Googler dette.

Kan vel også nevne at FB er det selskapet som flest HF i USA nå har som sin største beholdning. Å tro at du kommer til å lykkes med en short sier meg at du nok har litt mye selvtillit og er litt vel bombastisk. Får vel ta frem denne tråden om 3-5 år. :wink:

Hvor satte du shorten? Ønsker du å dele sluttseddel?

Skal skrive litt tydeligere sånn at du forstår det.

Jeg tror facebook sine inntekter faller fremover. Fordi de kommer til å slite med at gullet deres, personinformasjonen vår rammes av mye strengere lovverk. At Ceo har løyet i senatet tror jeg også får konsekvenser.

Så til poenget, du skriver en analyse men nevner ingenting om de store utfordringene de står ovenfor. Og de er ganske massive. Da er det greit noen nevner dem.

2 Likes

Jeg har forresten en tråd på innsidedelen av forumet hvor de fleste kjøp og salg av interesse for andre postes. Du får ta en titt der.

Akkurat her er jeg veldig enig med deg.

@pdx mulig for å myke opp hvor mange innlegg nye brukere kan lage? debatten stoppa opp fordi @aksjefokus ikke får posta mer ( fordi forumet synes han poster formye med en ny konto).

Burde iallefall være mulig å poste tilnærmet “evig” i tråder man lager selv, Så får man heller begrense antallet tråder.

Endret grensen fra 5 til 15 innlegg :smile:

2 Likes

Ah. Var derfor eg plutselig fikk kjærlighetsbrev av han, ja :star_struck::star_struck:

1 Like

Jeg tror også at Facebook går noe tyngre tider i møte pga. GDRP, men at de kommer til å måtte legge ned helt i EU har jeg ingen tro på.

1 Like

GDPR vil påføre FB, men også veldig mange andre konkurrerende virksomheter kostnader. De mindre kommer til å bli de som blir aller mest rammet av dette isolert sett. Det folk må få med seg er at implementeringen av GDPR vil påføre kortsiktige kostnader, for en langsiktig investor så må vi se på det større bildet. Dette gjelder eksempelvis også GOOG.

EU vil ikke forby FB. Det scenarioet er tilnærmet usannsynlig.
EU vil komme med sanksjoner. Bot er et veldig sannsynlig utfall, og ut fra tidligere tilfeller så er en bot på 1-3 mrd. euro en sum som gir mening og noe som er forventet. Det er ca $1-3.5 per aksje, veldig grovt regnet.

Jeg har skrevet om dette når det gjelder risikomomenter, men tror jeg skal legge debatten død her inne. FB er et veldig komplisert case på børs nå, hovedsakelig fordi det er en helt ekstrem nyhetsflyt der spesielt hobby-investorer har vanskeligheter for å skille relevante nyheter som vil påvirke EPS vs støy som er av en veldig kortsiktig karakter. Akkurat nå er det mye av begge, men definitivt mest støy. Slik er det alltid i slike situasjoner der mediene elsker å skrive om dette.

Evil: Jeg nevner endel risiko-faktorer. Den historien du forteller er absolutt worst-case scenario, med enkelte innslag av helt usannsynlige hendelser og da er det klart du vil få et veldig stort avvik.
Eksempelvis forbud fra EU og utestengelse fra Privacy Shield.

Du er også veldig bombastisk på at man bør shorte, men det er også slik at selv om et selskap er i hardt vær så betyr ikke det at det er lurt å være short. Så enkelt er det ikke i aksjemarkedet.
FB handles på vesentlig lavere multipler enn tidligere, og vs peers som har en vesentlig lavere inntjeningsvekst i årene som kommer, som nevnt i analysen. Rabatten på FB under $190 er veldig tilfredsstillende for en investor med fokus på verdi. Det er også i disse situasjonene du vil få gode tilbud i aksjemarkedet.

Det er slik at selv om du er uenig analysen så er det slik at man ikke alltid må være bull eller bear, og jeg finner det rart at du er så på at man bør være short når du selv ikke er det.

Jeg avslutter her, men vi får ta frem tråden om 2-3 år… Jeg stiller meg tvilende til at shorting vil ha vært smart hvert fall.

Enig. Men sitter samtidig pris på @Evilfreud sine tanker selv om det kanskje kan tenkes at Zombieapokalypsen kommer følgene etter den slags scenario som han potensielt ser for seg! :stuck_out_tongue:
Skal folk få et nyansert forhold til FB (som hobbyinvestor og ellers) så trenger vi 2 sider av samme sak for å ta utdannede valg.

Å vite at EU KAN komme til å boikotte FB er jo absolutt verdt å ha i bakhodet; selv om det kanskje kan virke 100% usannsynlig for enkelte.
Men da kan jo vi kanskje være enig om det og heller bringe samtalen videre :slight_smile: FB har jo en del i pipen for fremtiden; man kan jo heller snakke litt om det?

Hvordan vil FB Gaming bli? Hvordan går det med VR delen (Ocolus Rift)?

1 Like

Helt enig! FB har mange ting i pipeline de neste årene. Når det gjelder VR så har jeg absolutt ingen kompetanse om det, men har fått med meg at det er noe som kan bli stort. Jeg har hørt at f.eks at offshore ansatte på land kan styre plattformer med VR briller uten å være tilstedet fysisk. Tror det var Aker eller Equinor som skal prøve ut dette.

Dette vil kunne øke sikkerheten veldig, om det samtidig vil kunne være bra for gaming så kan det potensielt bli helt enormt, men jeg ser egentlig på FB’s Oculus utvikling litt som en bonus og har ikke regnet inn noe inntjening på det. Jeg tror også det ligger et stykke frem i tid. FB skal investere ca $3 mrd i VR de neste tre-fire årene så det er et område de satser på og forhåpentligvis kan det gi avkastning. Det er veldig viktig for langsiktige investorer at selskaper er villige til å investere i forskning og utvikling, så akkurat det er noe jeg liker veldig godt med FB.

I tillegg: Whats App vil jobbe mot å bli vestens svar på WeChat.

1 Like