Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fantom

Tenker at PaintSwap på Fantom er undervurdert veldig bra NFT plattform, alle NFT exchange jeg har sett på Cardano so far er ikke i nærheten ikke den største som er CNFT engang litt hacky og dårlig experience men fortsatt den største, får se om den blir noe bedre men den har stort trading volum, som er litt derfor jeg tenker å kjøpe deres utility token.

Luftet tanken i PaintSwap sin Discord om de har tenkt å gå CrossChain med plattformen sin, noe de har i roadmap når de er på plass med v3.

NFTKey app er vel den andre store bra cross chain NFT plattformen men de har vel ingen egen utility token enda.

1 Like

Defi er nok kommet for å bli ja. Når det gjelder farming på krypto så er det jo stor forskjell på hvordan verdiene holder seg fra prosjekt til prosjekt. Så at man har fått en sinnsyk yield hos tomb og at den stort sett er over peg er ganske utrolig.

Jeg har vært med siden kursen var på 1 cent. Så det blir nesten feil for meg å si at Ftm-kursen er lav nå :sweat_smile: men ja jeg skjønner hva du mener.

Det er jo nye prosjekter daglig i krypto omtrent. Så nå er muligens ikke den rette tiden til å satse alt på defi om enn ikke har vært med på reisen til nå då og bare har gevinst igjen. Er nok enda prisjekter med bra potensiale da. Spørs hvordan resten av markedet beveger seg de neste månedene.

1 Like

Jeg oppdaget NFTkey her om dagen, må si jeg synes den er bedre enn paintswap. Paintswap virker lite gjennomtenkt i forhold, mye raskere å manøvrere NFTkey; ingen token foreløpig nei. Er godt fornøyd med Paintswap, spesielt at de beholder 50% av rewards for deg, er en fin sparebøsse :slight_smile:

Og takk for all info: imponerende hvordan du klarer å holde deg oppdatert!

Hvilke fantom-prosjekter er du i forresten, som du fortsatt har troen på?

Får de som ønsker å få med seg svar rundt status og framtiden til Wonderland anbefales å tune inn her på Discord

Rekker ikke å følge med selv, men tenkte det kunne være av interesse til andre :blush:

Ja spørs hvordan man ser på NFTKey app er definitivt noen aspekter til NFTKey app jeg liker bedre spesielt at man kan slå opp rarity til en NFT bruker NFTKey som et oppslagsverk og PaintSwap for kjøp/salg (ikke så mye salg egentlig :sweat_smile:).

PaintSwap har større community enn NFTKey app enn så lenge, og et decent API man kan bruke for å gjøre egne spørringer og tracke om man vil :ok_hand:

1 Like

Ja si det ja, noen dager må jeg sone litt ut bare.
Har mange Discord server jeg følger på diverse plattformer og det første jeg gjøre er følgende:

1. Slå av direkte beskjeder (altså spam)
  2. Skru av alle notifications og lage kun filter på feks. kanaler som #announcements, #giveaways eller andre som kan være relevant og kun på @mentions

Dette sparer meg for støy, litt av samme grunn til at jeg ikke følger med på Telegram. Mer en agere på notifications model enn å gå inn på hver eneste server jeg abonnerer på :sweat_smile:

1 Like

Opptak fra AMA slik jeg forstod det så må de restrukturere DAO og da det videre derfra.

Daniele påpeker selv og er veldig ydmyk om at han er en dårlig manager av samme grunn bør de restrukturere og at Wonderland må være mere community sentrisk enn ha Daniele som en indirekte leder for hva som skal gjøres eller ikke.

På den positive siden ingen funds ble stjålet (dette var FUD bare).

De har og fortsatt en stor treasury mer enn mange andre prosjekter der ute og at de bør få belyst dette og benytte seg av dette for å bevege seg videre tross all FUD der ute.

Det er og mulighet for exit strategier med buy backs. Worst case scenario rage quit alle taper :sweat_smile:

Både Harry Yeh og Skyhopper har tilbudt seg å bli ny treasury manager. Daniele selv foretrekker TheSkyhopper da han har mer erfaring rundt DeFi, Farming og arbitrage, mens Harry er en mer tradisjonell økonom som er bedre på betting enn noe annet.

Og mye annet, ser ikke ut til at Wonderland går noen sted med det første, men who knows DYOR og invester deretter :upside_down_face:

2 Likes

Deravm discoball tar over 5k fra alle deltagere invistere i fjas osv. jk jk jk

ps, bitcoin trr jeg kanskje har blitt en konstant basisk.

I wish, der er du tilbake hvor henger du i Tekinvestor om dagen?

stoppet abo samtidig meg med drikke , vannskelig å si

Jeg var veldig inne i daos en periode men datt sakte men sikkert ut etter denne dårlige perioden. Det ultimate målet til wonderland er jo å være en form for “stablecoin”, Altså de vil at 1 time skal være verdt 1 dollar. So om du er skikkelig longterm investor så får du mer time men har fortatt samme kjøpskraft som da du gikk inn.

Yes, de har vel nå uansett stoppet printing av time inntil videre, spent om den fortsetter videre eller ei.

Et av forslagene var en merger med Abracadabra og hvordan det ville fungert Daniele forklarer dette i opptaket fra og med 48:15 ca, ved å kombinere begge ville det kunne ganget de som er investert i både Abracadabra og Wonderland ved vise assets som begge er investert i. Blant annet et av dagens problemer med Abracadabra er at den er veldig dilluert fordi den printer tokens for å oppretholde likviditet betale til bribes osv. Der kunne Wonderland lånt/gitt penger til Abracadabra og unngå alle disse rewards som betales ut til andre enn å investere i plattformen selv og token holders som er der langsiktig og som generer verdi for plattformen. Oppsumert sier han at man kjøpe sin egen likviditet med Abracadabra slik at den ikke er inflasjonsdrivende lenger, dersom man har Wonderland tilstede og man da ikke trenger å fortynne blant annet spell og andre tokens at etter 3 og et halvt år vil en ordentlig reprising skje.

Om man sliter med å få gjennom transaksjoner på Fantom da de går tregt kan anbefales å bytte RPC url til en av følgende Fantom RPC :

1. https://rpc.ftm.tools/
  2. https://rpc.ankr.com/fantom
  3. https://ftmrpc.ultimatenodes.io/

Jeg gikk over fra 1 til 2 nå, da jeg slett med ftm.tools sin.

2 Likes

Artig å se hvordan vise aspekter av DeFi tokenomics og farming fungerer og utarter seg.
Har fulgt med og satt inn litt mindre midler i blant annet DefySwap og ProtoFi, hvorav tap i DefySwap og litt gevinst i sistnevnte ProtoFi.

DefySwap

Alt så ut til å tale for DefySwap lav MCap og lav tokens supply, audit på plass fra start mye bra reklame og ser ut som en potensiell multibager. Og mange kjente fra Fantom community med i boardet til DefySwap, som drev god reklame for DefySwap Følgende er TVL chart fra start i Desember i fjor til nå.

Gjorde vel en liten investering i Januar når de virket som det hadde roet seg og det var bear trender, og tenkte at dette går nok riktig retning etterhvert. Men etter at alt pekte motsatt retning så gikk jeg ut og inn igjen på nesten 50% av forrige inngang, men så fortsetter nedgangen og ender med at jeg går ut igjen. Men så er man fortsatt nyskjerrig hva er det som skjer, da TVL og token pris fortsetter å synker men antall tokens som er låst har ikke gjort det egentlig.

Hørte litt Discord Server uten å prøve å virke som jeg prøvde å skape FUD og hva var årsaken null svar, samt at de mest aktive stemmene i Discorden (promoters) så ut til å ha uteblitt over helgen og lite trafikk, slik jeg først så litt på det så tenker jeg at likviditeten blir spist opp går til andre ting enn å betale (gi rewards) til holders som har kjøpt seg inn i plattformen gjennom DFY. Da tross god APR så synker verdien på DFY mer enn det man får i rewards ved å låse token. Var innom Telegram gruppen da det så ut til å være mer aktivitet der og yup fikk bekrefta mine mistanker:
Screenshot 2022-02-14 at 22.49.41

Da likviditeten blir spist opp ved å gi høye farming rewards til andre enn selve utility tokenet til plattformen :man_shrugging:, er viktig å følge med og lære. Har jo sett at det er nok mer lønnsomt å drive på med Farming, og tenkt tanken men orker ikke å følge med. Men ser her at dette er plattform der jeg heller burde gått for farming kanskje.

ProtoFI

ProtoFi sitt tokenomics er helt annerledes, med dynamisk APR slik at pris på utility token verken går for fort opp/ned. Har ikke helt skjønt alt her. Men virker fortsatt som en god case imo. (DYOR).

Konklusjon og Erfaringer

Det er nok flere her som har allerede knekt koden på Farming, jeg vegrer meg nok litt liker å HODLE. Men tenker nok at jeg nok muligens vil gjøre litt mer av det etterhvert, starte smått og prøve meg litt fram spesiellt når det dukker opp slike cases som DefySwap. Minner meg nå i etterkant da Geist kom, der prisen på Geist token var skyhøyt i starten hvor det så dalte nedover, men helt fortskjellig case da Geist faktisk hadde mye høyere TVL fra starten men i prinsippet mye

En av grunnene til at jeg var nyskjerrig på årsaken til prisnedgangen var pga. at jeg har hørt en del på podcaster om Olympus DAO, og AMAs med Wonderland og hvordan tokenomics fungerer der spesielt Olympus med rebasing, som er en annen måte å se på farming på. Du ender opp med mere tokens men mindre verdi/token men man skal ha samme total verdi før rebasing. Farming i cases som med DefySwap så bør man reinvestere og kjøpe mer av samme utility token til en lavere verdi og gå til den mest gunstige farming pool’en, farming her blir på en måte en manuell operasjon av det samme som skjer automatisk ved i OHM plattformer og andre liknende plattformer som har en form for rebasing.

Man lærer så lenge man lever sies det, så får vi se hvordan det går etterhvert.
Om det er noe jeg har misforstått her gjerne korriger meg :upside_down_face:

2 Likes

Overaskende at du ikke har gjort den erfaringen før nå egentlig, for med mindre alle tokens er i omløp vil du få utvanning over tid. Tipper det er det du la i “lav token supply”. Spørsmålet er hvor mange tokens som vil slippes totalt, det står det er en fixed antall tokens men ikke hvor mange det er maksimalt.

Jeg er også en HODLER. Det har jeg tapt mye på - det er tokens jeg ikke har visst kan stakes feks, og selv om APR er under 100 vil token oftest gå ned i verdi fordi mange har gjort samme erfaring som du nå har gjort. FØrst når token-supply nærmer seg full utvanning vil man se at token-pris kan begynne å stabilisere seg og øke, men da er det heller ingen token å gi i rewards, og prosjektet mister TVL med mindre de gjør noe med situasjonen og lager en ny token for farming, som morpheus gjorde feks.

Totalt vil jeg tro at de som staker andre coins enn DefySwap-token har mest TVL, og de vil trolig bare selge token etterhvert som de får den, mens de som holder DefySwap-token og lager LP og staker den KANSKJE lager mer LP over tid. Men det vil ikke lønne seg!

For meg ser DefySwap ut som en ren farming-protokoll, ser ikke hvordan den skiller seg fra de andre.

Når det heller ikke er noen fees for å ta stake osv er det ganske klart at token vil bli mindre verdt over tid, inntil de evt gir token en bedre utility eller gir penalties til dem som bare selger rewards…

1 Like

Yes har forstått det, tok litt tid å forstå at det var som du sier ingen max supply men en foreløpig total supply. Må passe på å lese den lille fine skriften ja.

Ja noen ting tar litt tid å få inne i ryggmargen, siden jeg ikke har holdt på så mye med farming og ikke vært inne i rene farming protokoller. Men nå har jeg erfart og kjent på ulempene ved en å gå inn i ren farming protokoll uten å drive på farming og sett den andre siden av mynten ved utvanning og verditap.

1 Like

Akkurat det du sier ja, den skiller seg ikke så mye fra andre nei.
Men den hadde audits på plass tidlig, pluss mange kjente fra Fantom community på boardet blant annet DubwizeRenzo og FTM_ecologist. Men virket mer som PR stunt begge disse er opptatt med andre prosjekter om dagen.

Sitter mer med følelsen at selve DefySwap er et prosjekt som har virket legitimt på overflaten, men mer virker at det er mye grums der og at de som gikk inn med likviditet og kjøpte seg inn i launch har blitt straffet hardt ved verditap. Synes synd på dem som overinvesterte her ved ICO, jeg gikk inn først noen uker etter launch og ikke snakk om mye penger par hundre dollar bare, tenkte kanskje kunne 2-3x og revinstere et annet sted var planen, men sitter igjen heller med 50% tap :man_shrugging: kunne ha gått enda verre :joy:

1 Like

Farming er gøy og ekstremt avhengighetsskapende, jeg har f.eks. gått over fra å sjekke insta til å sjekke farmene mine.

Eneste catchen med å starte med farming nå, er at det kanskje er for sent, hadde jeg startet for et år siden hadde min økonomiske situasjon vært helt annerledes i dag :money_with_wings:

Synet på BTC kursen har også endret set etter at jeg startet med farming; Der jeg tidligere ønsket BTC til himmels ASAP, ønsker jeg nå at vi får et sideveis marked i lang lang tid, med en påfølgende slak oppadstigende trend :see_no_evil:

2 Likes

Ja driver og lærer meg å bruke web3 programatisk nå, er litt lei av å sjekke en hel haug med ting.
Se om jeg kan gjøre noen enkle handler automatisk dersom vise parametre innfris.

Ønsker å være mer reaktiv enn proaktiv og bruke mindre egentid som du nevner er mye av dette avhengighetsskapende. Spesielt med farming der man manuelt må inn og ta ut rewards eller gå fra en farm til en annen. Får se hva jeg får til på sikt.

Det jeg ser på nå er å bruke mindre tid på noen av mine NFTs salg og heller få en notifikasjon dersom floor går opp eller jeg har fått noen greie bud enn å sjekke en gang hver time i døgnet :joy:

1 Like