Artig å se hvordan vise aspekter av DeFi tokenomics og farming fungerer og utarter seg.
Har fulgt med og satt inn litt mindre midler i blant annet DefySwap og ProtoFi, hvorav tap i DefySwap og litt gevinst i sistnevnte ProtoFi.
DefySwap
Alt så ut til å tale for DefySwap lav MCap og lav tokens supply, audit på plass fra start mye bra reklame og ser ut som en potensiell multibager. Og mange kjente fra Fantom community med i boardet til DefySwap, som drev god reklame for DefySwap Følgende er TVL chart fra start i Desember i fjor til nå.
Gjorde vel en liten investering i Januar når de virket som det hadde roet seg og det var bear trender, og tenkte at dette går nok riktig retning etterhvert. Men etter at alt pekte motsatt retning så gikk jeg ut og inn igjen på nesten 50% av forrige inngang, men så fortsetter nedgangen og ender med at jeg går ut igjen. Men så er man fortsatt nyskjerrig hva er det som skjer, da TVL og token pris fortsetter å synker men antall tokens som er låst har ikke gjort det egentlig.
Hørte litt Discord Server uten å prøve å virke som jeg prøvde å skape FUD og hva var årsaken null svar, samt at de mest aktive stemmene i Discorden (promoters) så ut til å ha uteblitt over helgen og lite trafikk, slik jeg først så litt på det så tenker jeg at likviditeten blir spist opp går til andre ting enn å betale (gi rewards) til holders som har kjøpt seg inn i plattformen gjennom DFY. Da tross god APR så synker verdien på DFY mer enn det man får i rewards ved å låse token. Var innom Telegram gruppen da det så ut til å være mer aktivitet der og yup fikk bekrefta mine mistanker:
Da likviditeten blir spist opp ved å gi høye farming rewards til andre enn selve utility tokenet til plattformen , er viktig å følge med og lære. Har jo sett at det er nok mer lønnsomt å drive på med Farming, og tenkt tanken men orker ikke å følge med. Men ser her at dette er plattform der jeg heller burde gått for farming kanskje.
ProtoFI
ProtoFi sitt tokenomics er helt annerledes, med dynamisk APR slik at pris på utility token verken går for fort opp/ned. Har ikke helt skjønt alt her. Men virker fortsatt som en god case imo. (DYOR).
Konklusjon og Erfaringer
Det er nok flere her som har allerede knekt koden på Farming, jeg vegrer meg nok litt liker å HODLE. Men tenker nok at jeg nok muligens vil gjøre litt mer av det etterhvert, starte smått og prøve meg litt fram spesiellt når det dukker opp slike cases som DefySwap. Minner meg nå i etterkant da Geist kom, der prisen på Geist token var skyhøyt i starten hvor det så dalte nedover, men helt fortskjellig case da Geist faktisk hadde mye høyere TVL fra starten men i prinsippet mye
En av grunnene til at jeg var nyskjerrig på årsaken til prisnedgangen var pga. at jeg har hørt en del på podcaster om Olympus DAO, og AMAs med Wonderland og hvordan tokenomics fungerer der spesielt Olympus med rebasing, som er en annen måte å se på farming på. Du ender opp med mere tokens men mindre verdi/token men man skal ha samme total verdi før rebasing. Farming i cases som med DefySwap så bør man reinvestere og kjøpe mer av samme utility token til en lavere verdi og gå til den mest gunstige farming pool’en, farming her blir på en måte en manuell operasjon av det samme som skjer automatisk ved i OHM plattformer og andre liknende plattformer som har en form for rebasing.
Man lærer så lenge man lever sies det, så får vi se hvordan det går etterhvert.
Om det er noe jeg har misforstått her gjerne korriger meg