Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Feedback til PDX (admin)

innholdet er synlig for alle ( men skjult, du kan fortsatt se det ) i et døgn , før forumet sletter det.

Det kan jo ikke stemme at det blir slettet. Denne er 6dager gammel.


Jeg kan tenke meg et valg i instillinger på profilen min som gjør at jeg slipper å klikke på for å vise. Jeg klarer helt fint å overse tråder og folk som er irrelevante på egen hånd. Er blitt Stor gutt nå.

1 Like

Da er det bugg normalt skal den fjerne etter 1 dag.

Bra ting isåfall. broken, dont fix it.

Jeg har store problemer med å akseptere sletting av relevant innhold, på grunn av arbitrære grunner ikke satt i et åpent regelverk. Det er tydeligvis nok at en person rapporterer et innlegg for å få det skjult og satt for automatisk sletting isåfall.

Både diskusjonen i shipping tråden i kveld og den jeg screenshotta fra HUNT tråden ser jeg ikke at bryter noe forum reglement overhode. Så hvordan kan disse postene legitimt slettes?

Når et innlegg blir rapportert dukker det opp i moderator menyen, det skjules ikke. moderator avgjør om det skal slettes eller ikke. Godkjennes raporteringen skjules det og siden fjerner det ila 24timer.

Velger moderator å ikke godkjenne rapporteringen skjer ingenting med innlegget og brukeren får aldri opp at det var rapportert.

@pdx @Savepig @mtryfoss @Stianbu @Krosta @Fatal @MOluf @Joern87 @MensenErnst @Cinvest (beklager all tagginga, jeg tar moderatorene jeg vet av + liker klikkerene på innleggene som tydeligvis står i fare for å slettes på ikke eksisterende grunnlag)

I klartekst;
Disse innleggene jeg har nevnt under er aktivt moderert, og det er meningen at de slettes?
https://beta.tekinvestor.no/t/hunter-group-hunt/2320/885
https://beta.tekinvestor.no/t/generell-shipping-prat/214/959

På hvilket grunnlag kan dere forsvare det? Det er jo ingenting som tilsier at dette er støtende eller mot forumreglementet. Så hvordan kan dere forsvare at disse fortsatt er moderert med status som skjulte innlegg? Og enda verre, står lagelig til for å slettes?

Jeg mener noen eller alle av dere i moderator teamet er på ville veier i disse eksemplene. Det er legitime vanlige brukere av forumet som legger ut innholdet, selv om kilden til innholdet er bannet fra forumet. Hvor går grensen. Er dere orwells tankepoliti? Jeg opplever takhøyden på hele forumet her er som latterlig lav, og dette er dråpen for å ta det opp.

Det er kanskje best om denne funksjonen i rapporteringsystemet sier takk for seg? Som jeg forstår denne diskusjonen så åpner den tydeligvis for at moderatorer får et lavterkel tilbud til å gjøre som det passer seg selv best, uten å se til forumet retningslinjer vi andre må forholde oss til.

Når hvem som helst kan rapportere noe, og moderatorer da kan gjøre som de subjektivt føler er best i en diskusjon de i noen tilfeller aktivt deltar i, da har vi et tillitsproblem.

Satt på spissen så ender dette med det motsatte av Hegnar Online’s tilnærmet umodererte tilstander, istedet for bare dritt med noen gullkorn, så blir det bare fluff med noen gullkorn innimellom forutsatt at moderatorene synes trynet på den som poster er ok. Hvis det er tilstanden så er jeg redd subjektiv og hyperaktiv moderasjon fører til at også gullkornene forsvinner.

4 Likes

Vi ville få oversikt over hva som ble skrevet om aksjefokus, derfor la jeg inn et filter som flagget alle innlegg der han ble nevnt. Det ble skrudd av tidligere i kveld. Jeg er den eneste som banner eller gir tillatelse til banning på forumet, så hvis noen har problemer med jobben jeg gjør kan dere gjerne ta det på en privat melding.

Aksjefokus fikk flere advarsler før han ble kastet ut. Det var ingen enkel avgjørelse, han var en verdsatt bruker men en som ikke klarte å la være å snakke nedsettende til andre brukere.

På grunn av krangelen mellom han og evilfreud erklærte evil seg inhabil i denne saken, så det var min avgjørelse å kaste han ut. Det stemmer også at dere ikke kjenner hele historien. Jeg er ikke interessert i en offentlig skittentøysvask så jeg kommer ikke til å gå i detalj.

Tror du at det var lett for meg å sparke ut en av de mest leste bidragsyterne på forumet?

Jeg gjorde det fordi dere stoler på at jeg tar vanskelige valg som opprettholder den kvaliteten som gjør at dette stedet ikke blir HO 2.0. Det betyr ikke at jeg alltid gjør det rette valget, men i dette tilfellet vet jeg at jeg burde hørt på magefølelsen jeg hadde den første uken han var her og spammet ned forumet med lenker til bloggen sin.

Bryter man forumreglene (som vi har bestemt sammen) gjentatte ganger har det konsekvenser, eller vil dere at jeg skal gjøre unntak for folk som kan mye om shipping?

Det har vært en lang dag :sweat_smile: pdx out

16 Likes

Ja jeg har skjønt at aksjefokus er et sårt tema. Helt legitimt å banne. Og dessverre er jeg litt redd poenget jeg synes er viktig, går tapt i at dere ser “aksjefokus”. Nå tenkte jeg opprinnelig at han var irrelevant for det jeg så som problem her. Og det var kanskje tåpelig.

Jeg aner (og håper) at dette er et enkelt tilfelle med en automodererings funksjon som “avlastet” arbeidet med å rydde opp i en hyperaktiv bruker som gjerne registrerte en bazillion nye brukere til selvpromotering.

Jeg gjentar og fremhever poenget som jeg mener er veldig viktig, og bør omhandles svært forsiktig.

Dere har i dette tilfellet moderert brukere uten god grunn.

**Det er legitime vanlige brukere av forumet som legger ut innholdet, selv om kilden til innholdet i dette tilfellet er bannet fra forumet. **

Brukere som opplever dette kan jeg nesten garantere at de umiddelbart vurderer å slutte å skrive eller forlater forumet.

3 Likes

@pdx

klarer du å få lagt til denne

image

Ser at forumet ikke finner den, tipper den ikke er i den datastrømmen du henter idag.

@pdx har allerede svart på dette et par poster opp. Quoter posten hans.

1 Like

Ja jeg kan lese @Evilfreud.
Dette @pdx skriver her ser jeg på som en forklaring på hva som er skjedd i disse to tilfellene jeg viste til. Og at dette er et spesielt engangstilfelle.

Men problemstillingen jeg viser til mener jeg bestemt at ikke er besvart. Og hvis noen skal svare så vil jeg foretrekke at pdx svarer. Men jeg har ikke ment jeg skal ha eller bedt om et svar. Det får være opp til dere.

Det er ment som en oppfordring til intern debatt og omtanke hos dere i moderatorteamet.

Jeg påpeker at det er ikke er en god løsning. Og at dere ser dere blind på aksjefokus, når problemet jeg påpeker ikke trenger å ha noe med han å gjøre. Og at dette har noen konsekvenser for hvor regelbundet eller objektive dere bør være. Og hvordan dette vil oppleves av forum deltakerene.

Siden jeg ikke klarte å få poenget over, så prøver jeg en gang til. med fare for å gjenta meg selv eller til og med oppklare hva jeg mener.

Det er ikke alle som er klar over hvem dere har bannet, ytterst få vet eller husker hvem dere har bannet, vil jeg tro; Problemet her er at brukere som poster her føler at de bidrar.
Så kommer det dere og poof, neitakk, dette likte vi ikke, slettes. Bad Karma

Spørsmålene dere bør stille dere er:
Hvordan skal f.eks nye registrerte brukere vite hvem dere ikke liker trynet på (les: bannet)?
Når dere ikke liker noen, er det da en objektivt sett god nok grunn til å slette referanser og sitater fra de?

I ytterste konsekvens kan det bety det at følgende er legitimt:
En dag blir dere enige om at dere synes at CNN er fake news og til skade for forumets fellesskap. Og etter samråd, så lyser pdx CNN i bann. (som er helt legitimt fordi pdx er eneveldig diktator, evt en annen god grunn)

Har vi da forbud mot å lenke artikler fra CNN?
Hvordan skal forumbrukerene bli informert om et slikt forbud og reaksjonene som kan benyttes?

Bagger sitt innhold fra HO har da ofte blitt postet her uten problemer

Som sannsynligvis er eneste gode måte å håndtere dette på. (å ikke gjøre noe)

1 Like

Folk som blir kastet ut kan man gjerne sensurere alt innhold fra sånn jeg ser det.

Om man skulle gi en automatisk beskjed om hvorfor innhold blir slettet så folk får en automatisk forklaring er en mulig fin løsning.

3 Likes

Jeg setter pris på innspillet @Sjakk. Det er ikke sånn at jeg sitter på fasiten, og har heller ikke noe ønske om å være diktator :slight_smile: 1984 er en bra bok, men er liksom ikke den jeg styrer forumet etter :wink:

Jeg kan egentlig ikke huske et annet eksempel der en bruker har blitt bannet og det deretter har blitt publisert så mange lenker til innholdet hans på andre plattformer rett etterpå. Det er også noe av det som har ført til en strengere reaksjon enn tidligere. Bagger har vært nevnt en sjelden gang, men det er gjerne i konteksten “se hva den dusten har skrevet nå”.

Nå har dette skjedd én gang, og jeg liker ikke å lage store prosesser for ting som påvirker 0.0001% av innleggene eller brukerne på forumet, men jeg forstår godt behovet for å vite hva som kan postes eller ikke. Gjør jeg en stor greie ut av at man ikke kan poste ting fra denne brukeren, vil han også få enda mer oppmerksomhet. “Don’t feed the trolls” har som regel vært leveregelen min, så det er et dilemma.

La oss plukke opp denne diskusjonen igjen dersom det viser seg å være et vedvarende problem, eller dette etter hvert gjelder flere brukere. Nå blir ingenting flagget automatisk lenger, så kan vi moderatorer heller sende en hyggelig privat melding til de som måtte poste noe fra brukeren det gjelder og be de om å fjerne/endre innholdet.

Takk igjen for innspillet.

12 Likes

Er det oppdateringer på gang @pdx ?
Ser nylig kommenterte tråder er borte, virker som det er rullet tilbake ett døgn.
Har du kjøpt deg en DeLorian??? :rofl::stuck_out_tongue_winking_eye:

Nei, lager bare pizza jeg :joy: kan du ta et skjermbilde?

1 Like

Var innom tidligere i dag, da var det kommentarer på bl.a Tips om tv-serier.

Har sikkert bare hengt seg opp litt, last siden/appen på nytt :grinning:

Har gjort det flere ganger, hjelper ikke.
Får se om det ordner seg :+1: