Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Firi erfaringer 💰

Det blir nérmere slutten av mnd/tidlig september👍

FÄr fortsatt ikke til dette.

Jeg gÄr inn pÄ Firi fordel og trykker pÄ for eksempel «fÞrste handel». Da kommer det opp et bilde hvor man kan velge hva man vil kjÞpe, og sÄ fullfÞre et kjÞp.
Eller trykke pÄ «fÞrste innskudd» og sÄ fullfÞre et innskudd.

Riktig?

MÄ nesten spÞrre altsÄ.

I disse tider hvor det er veldig mye action i krypto om dagen og man bruker Firi som strengt talt et “mellomledd” for Ă„ investere via andre exchanges. Sitter dere fysisk og godkjenner utgĂ„ende transaksjoner? Jeg vet ikke hvor mange “KYC” mails osv jeg mĂ„ svare pĂ„ fĂžr min transaksjon faktisk gĂ„r ut og jeg kan begynne Ă„ gjĂžre det jeg tenkte Ă„ gjĂžre.

Til Ä vÊre en markedsplass med praktisk monopol i Norge og vel sÄ manglende produkter Ä handle (som er utgangspunktet for at jeg mÄ sende videre) sÄ synes leveransen Ä vÊre mangelfull. Dere tar en hÞy fee, men behandler sÄ videre kunden med de samme spÞrsmÄlene som er svart pÄ tidligere ved flere anledninger.

Morsomme er at transaksjonen kan gĂ„ ut etter Ă„ ha svart opp mail, ogsĂ„ gjĂžr jeg en ny en sĂ„ tar dere fan igjen og lĂ„ser den transaksjonen ogsÄ for Ă„ kjĂžre ny runde med akkurat de samme spĂžrsmĂ„lene.

Skal dere fĂžrst ta denne fee’n nĂ„r jeg bruker dere for Ă„ sĂ„ lĂ„se transaksjoner sĂ„ bĂžr dere skjerpe dere. tid og avkastning gĂ„r tapt pga. mĂ„ten dere opererer pĂ„. @firi_thuc

Litt rant blir det for det er irriterende Ä fÞrst betale for transaksjonen som jeg gjerne gjÞr fordi akkurat tid er noe av grunnen til at jeg bruker Firi, men sÄ klarer dere Ä fjerne den eneste grunnen for at jeg faktisk bruker plattformen med Ä lÄse midlene slik at jeg like gjerne kunne ventet 2-3 bankdager for Ä deponere pÄ en annen markedsplass

5 Likes

Dette er egentlig en epost for support. Firi mÄ fÞlge AML som alle andre finansorganisasjoner i Europa.

Det er ikke noe de bestemmer eller velger Ă„ gjĂžre. Det er kravet for Ă„ drive.

Hei Evil,

Jeg har ikke noe problemer med KYC og du har rett i at det er en sak til support, noe som reises direkte rett som det er. Det som skrives her nÄ er en kritikk rettet en plass hvor smÄtt og stort diskuteres og hvor daglig leder faktisk er inne og svarer i ny og ne.

Du svarer ut som om jeg ikke har gjort det firi har bedt meg om Ä gjÞre nÄr det gjelder KYC og det stemmer ikke. Jeg har svart pÄ x antall mailer som kommer med de samme spÞrsmÄlene om og om igjen og jeg har gitt de skattemelding og dokumentert mitt opphav til det jeg kjÞper med.

Jeg mener at dersom de skal kjĂžre sĂ„ hardt som de gjĂžr mot kundene og ta en slik fee sĂ„ har jeg rett pĂ„ Ă„ skrive kritikken hvor andre “brukere” leser da de kan oppleve det samme i fremtiden (ref det jeg skriver om tid ovenfor).

Hadde faktisk vĂŠrt interessant og testet “lovligheten” rundt det de gjĂžr pĂ„ dette omrĂ„det.

Joda, men du fÄr kanskje mer fornuftige svar fra support.

Utfordringen er at AML lovgivningen er streng. ( noe NBX fikk efare nÄr de fikk kjempesmekk fra tilsynet).

Det som ofte gjĂžr det verre er at Firi ikke nĂždvnedigvis har lov Ă„ fortelle brukeren hva som trigger de ulike sikkerhetsmekanismene. ( fordi lovverket ikke tillater det).

En god nyhet nÄr det gjelder Firi og AML.

1 Like

Hvis lovverket ikke tillater det sÄ bÞr de gjÞre noe med mekanismene som trigger det og da er kritikken ovenfor riktig spÞr du meg. For da er det Äpenbart at de x antall spm jeg svarer pÄ som er relativt banale kunne vÊrt fremstilt pÄ en bedre mÄte og sÄledes ikke trigge de mekanismene du nevner.

Til syvende og sist er KYC noe selskapet skal ta ansvar for og ikke gÄ utover brukeren av produktet. Det er ikke Knowyourbroker men know your client.

Beklager ranten men jeg blir irritert. Det er litt i samme gate som om at banken skal begrense uttaken fra en ATM ut av det blÄ.

1 Like

Alle selskaper som er regulert av AML mÄ sette opp mekanismer for Ä etterleve AML. SÄ kommer tilsynet Ä sjekker at mekanismene er gode nok. Da kan man ikke bare endre dem etterpÄ.

Det er faktisk feil, AML og KYC er noe alle finansinstitusjoner er pÄlagt. Enten fÞlger man lovvkravet eller sÄ legger man ned. Og nei lovverket gjÞr ting ikke mer brukervennlig. Det med uttak av minibank og ikke minst innskudd i bank er minst like hÄplÞst. Men ogsÄ noe som lovverket krever.

Det kommer mer lovverk, og sansynligheten for at ting blir mer tungvindt for alle brukere av banker og bĂžrser er desverre svĂŠrt sansynlig.

Tipper mekanismene kan endres og fÄ en ny sjekk/review men det vil koste de noen slanter. Nok om det.

Jeg har reist min kritikk sĂ„ fĂ„r det vel sĂ„ vĂŠre om det tas eller ignoreres. Du nevner at de ikke har lov Ă„ svare pĂ„ mekanismene sĂ„ da er spĂžrsmĂ„let mitt “mute” av den grunn og jeg vil ikke fĂ„ noe svar.

Jeg er rimelig sikker pĂ„ at de gjĂžr alt det de kan for Ă„ gjĂžre AML sĂ„ smidig som mulig for brukerene, men sĂ„ er ogsĂ„ problemet at AML er et strengt lovverk som gir deg lite rom for “egne tolkninger”.

De kan sansynligvis svare om noen mekanismer, men lovverket begrenser dem i hva de kan si om hvorfor akkuratt du trigget noe.

Det er ingenting som heter alt de kan, det er kost/nytte sÄ spÞrsmÄlet er om jeg er alene om dette problemet eller ei og om kritikken hÞrer hjemme eller ikke.

Hvorfor akkurat jeg trigget det skal support fĂ„ lov Ă„ svare pĂ„ og hĂžrer ikke hjemme her men det er relativt banale ting og derfor reaksjonen min da jeg syns det blir for enkelt for de Ă„ ikke ta ansvar for hvordan de har lĂžst KYC og “mekanismene”.

Hei!

Jeg forstÄr kritikken din og det er noe vi jobber med. Helt fair! Vi har flere systemer som hjelper oss med Ä kalkulere risiko, bÄde off-chain og on-chain. At du blir tatt ut til kontroll kan komme av flere faktorer. Det blir dessverre ikke bedre over natten, vi sitter litt i en catch 22.

Finanstilsynet Þnsker at vi har full fokus pÄ hvitvaskningsloven mens vÄre bankforhold er ogsÄ opptatt av svindelforsÞk. Siden vi ikke er en bank sÄ er vi ogsÄ avhengig av disse relasjonene for Ä kunne tilby tjenestene sÄ bra som mulig!

Ser ogsÄ at du stiller spÞrsmÄl rundt lovligheten av det vi holder pÄ med, sÄ kan jeg henvise deg til vÄr ToS punkt 4.1 samt (minimum) paragraf 7 av hvitvaskningsloven (Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsloven) - Kapittel 3. Risikobasert tilnÊrming og rutiner - Lovdata). Vi investerer mye penger i bÄde folk og teknologi, men ting tar tid for Ä skalere opp godt nok.

6 Likes

Stusselige volumer om dagen (med enkelte hederlige unntak). Er vi fortsatt pÄ volumer som gir grÞnne tall? Firi virker veldig avhengige av volatile markeder for Ä holde volumene oppe.

Alle bÞrser mÄ ha volatilitet for Ä tjene penger.

August blir en grÞnn mÄned og er mÄned nr 11 eller 12 pÄ rad med grÞnne tall ifÞlge min modell.

Kort svar: ja😅

4 Likes

NÄr kommer kvartalsrapporten?:wink:

Den kommer snarlig, i advokatverden er det rundt 3 uker. Men skal klare noe raskere enn det👍

5 Likes
8 Likes

Tenker spÞrsmÄlet er mer egnet til Firi sin support, de kan nok svare pÄ overfÞringstider og annet som banksystemet i Norge har.