Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Frontline Ltd. (FRO) 🚱

Ex dividend USD 0.70 today

FRO - Invitation to Q2 2023 Results Conference Call and Webcast

Financial calendar

FRO - Second Quarter and Six Months 2023 Results

FRO - Key information relating to the second quarter, 2023

FRO - Q2 2023 Presentation

Ex dividend USD 0.80 today

FRO - Filing of Half Yearly Report

FRO - Reference to stock announcement by Euronav BV

Euronav-striden: Fredriksen kan ta over skip og Saverys-familien sluke selskapet

Ok. Mulig jeg er helt pĂ„ tyttebĂŠrjordet. Som vanlig. Men slik jeg ser det, er dette fantastisk for Frontline! De overtar altsĂ„ 24 moderne VLCC’er for snaue $ 100 mill pr stykk. Det er ikke sĂ„ galt, og fĂžr jeg fĂ„r tak i byggeĂ„r for alle enhetene, syntes jeg det er verdt Ă„ merke seg at skipsmeglere innen K&S (var selv det rundt 20 Ă„r, nei 30 - Ă„rene lĂžper!) verdi anslĂ„r resalg-enheter (for ppt levering) i samme stĂžrrelse rundt $ 125 mill.

Pareto (nok en anal-ytiker, selv om de vanligvis er dyktige) kom visstnok pÄ morgenkvisten frem med en anal-yse om at aksjen var overvurdert. SÄ da stupte aksjekursen. Inntil noen rykter spredte seg om overtakelse. En schizofren berg-og-dalbane i aksjekursen jeg sjelden har opplevd maken til fulgte.

Nok om det, nÄ nÊrmer vinter og kulde seg - da er det ikke alle som kan fyre i heimen med vann- og vindkraft. Og Golden Week i Kina nÊrmer seg slutten. Her mÄ det olje til!

InnrĂžmmer Ă„ ha noen (13k+) aksjer i FRO selv, men i dette markedet er vinter = sommer. Jo flere kuldegrader, jo bedre!

:grinning: :oil_drum:

2 Likes

4 Likes

Jeg har sett litt pĂ„ verdiene pĂ„ de 24 VLCC’ene som i dag er bekreftet Frontline erverver (med de vanlige forbehold) fra Euronav for $ 2,350 mill enbloc.

Skipene er (rundt 300,000 tdw, 22 av dem bygget i Korea, hvorav 9 med Scrubbere):

Build year No. Vessels

2015 1 Dominica
2016 9 Alboran, Alex, Alice, Andaman, Anne, Arafura, Aral, Desirade, Drenec
2017 5 Amundsen, Aquitaine, Ardeche, Hatteras, Heron
2019 1 Derius
2020 1 Dalis
2021 4 Delos, Dickens, Diodorus, Doris
2023 3 Camus, Cassius, Clovis

Mine verdianslag er som fĂžlger:

Build year No. vsls Value in $m Total in $ mill
2015 1 74 74
2016 9 81 729
2017 5 89 445
2019 1 103 103
2020 1 109 109
2021 4 114 456
2023 3 125 375
Grand total: $ 2,291 m
=======
Disclaimer:

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert pÄ forholdsvis prompt T/C-fri levering. Uten hensyntagen til SS/DD posisjoner.

Konklusjon:

Det kan mao. se ut som at det er betalt en liten «premium» for ervervelse av
flÄten ($ 2,350 mill) vs markedsverdi for hvert enkelt skip. Ja, og sÄ kan det selvfÞlgelig hende at andre har et divergerende syn pÄ skipsverdier. Men ovennevnte er altsÄ mitt lille synspunkt.

5 Likes

Konge info @Struts!

“Mitt rike, - mitt halve rike for en hest!”

Hþhþ, rene Shakespeare-opplegget! Skjþnt 
 :grinning:

KjÞpsprisen for skipene bÞr vel ses i sammenheng med prisen Saverys betaler for Frontline og Fredriksens aksjer i Euronav og kan vel ikke ses pÄ som et rent skipskjÞp

Jeg har egentlig ikke sĂ„ mange betraktninger rundt sammenhenger. Mitt innspill hadde Ă©n innfallsvinkel; skipsverdiene for 24 skip. Syntes selv kjĂžpet (rent eller ei) var positivt (og “overprisen” de eventuelt betalte lav), men det er jo selvfĂžlgelig veldig subjektivt (tross alt aksjonĂŠr, dog ikke inhabil som enkelte politikere og andre).

Fortsatt god mandag (ikke blÄmandag)! :grinning: :beers:

1 Like

FRO - Investor Call Presentation

FRO - Investor Presentation - Fully funded acquisition of 24 modern VLCCs from Euronav NV

FRO - Fully funded acquisition of 24 modern VLCCs from Euronav NV