Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Tradisjonelt sett har de siste kvartalsrapportene vært så som så hvis man er snill. Noen har vært brutale, gjerne de tilfellene hvor kursen har gått mye på forventninger før rapporten. Denne gangen har vel oppgangen vært noe edruelig, mener jnå jeg, og tallene som presenteres vil nok være som før, noe lavere inntjening på gammel portefølje og en liten boost fra The Park, kanskje 50k solgte som gir noen millioner ekstra.

Hva er realistisk å forvente denne gangen - det er 4 hele måneder før CONAN EXILES i Early Access.
Det skal trolig snart presenteres ett nytt småspill som kommer ut i siste kvartal, som selvfølgelig kan bli utsatt som The Park ble.

Vi vet de har jobbet med en Dev. diary 2 og de har en CGI på veg. Nye elementer i CONAN EXILES som byggeaspektet forventer jeg mye av. I en alder av 36 har jeg brukt utallige timer i Minecraft nettopp på bakgrunn i den kreative bygge delen og laget vanvittige slott / bygninger / berg og dalbaner mm og dette gjør for mange spillet attraktivt i den forstand at man alltid har grunn for å komme tilbake å bygge noe nytt.

Hva forventer vi?

2 Likes

Jeg tror at hva som rapporteres av salg har mindre å si denne gangen. THe park har nok solgt noen tusen kopier til, uten at det viser særlig igjen.

Det som er viktig er at emmisjonen er fullført. De har penger på bok. Hva skjer fremover. CE kommer. og 2 andre spill kommer. Hvor mye vi får vite om disse spillene er det som drar kursen.

The Park kom vel på console i Q2 så vil nok vise litt igjen :slight_smile:

2 Likes

DEt solgte i underkant av 50k på steam.

Hvor mye tror du det har solgt på console?

Si max 50k. Nå aner jeg ikke fordelingsnøkkelen der men om den er 70/30 så er det 3-4mill ish.

I starten av salget på konsollene så stod det i melding fra Funcom at det solgte bedre enn på PC, kan selvfølgelig ha dabbet av men begynte iallefall bra

Det lover bra, ingenting er bedre enn om selger mer. The park bør ha dratt inn rundt 3,5mill nok på PC. Om det drar inn litt mer på console så er det fort 10mill. Og jeg tviler på det kosta sååå mye å lage det.

Funcom sa vel i starten at det hadde solgt litt bedre på console enn på pc. Generer The Park opp mot 20% av inntektene i Q2 må man vel være fornøyd ? :slight_smile:

3 Likes

Om det er så mye så skal jeg pakke ned de negative notene og le hele veien til Banken.

Men seriøst. Lurer på hvor mye kostnader det var med å utvikle the Park.

Usikker men er vel ikke noen tvil om at prosjektet har vært bra økonomisk. Blir interessant å se om de klarer å få til et brukbart salg rundt halloween i år også.

Det som vel er det store spørsmålet er hvor mye fallet i revenue er fra TSW. På Steam ser det ut om TSW har 20%++ mindre spillere i Q2 enn i Q1 men tror ikke det har vært samme utvikling på de som ikke spiller gjennom steam.

1 Like

Kan det være det kommer et The Park 2?

som et av de nye mini spillene?

2 Likes

Personlig håper jeg de ikke lager flere “spill” som The Park. Jeg synes 2/3 av det var kjedelig men siste delen var bra . Jeg tror uansett at småspill med TSW setting kan gjøre det bra .

1 Like

Fordelen med The Park er jo at det er evig resirkulering av TSW assets. Og kan de gjøre mer av det samme så er det jo fin økonomi i det. Finnes forsåvidt andre “områder” av TSW som kan lages til minispill enten horro eller lignende. Håper de prøver seg på mer.

Det er jo veldig mange områder/historier som kan brukes og det spillet som skal komme i Q4 har jo TSW setting (men er multiplayer) .

Er det sluppet info om det spillet?

Bare det som står i Q1 presentasjonen. Basert på TSW, multiplayer , lages av Funcom Inc og skal i utgangspunktet komme i Q4.

Da bør det komme info om det i Rapporten.

Jeg tror du har rett i at det ikke har vært samme utvikling for de som ikke spiller på Steam. Blant annet på grunn av de nye medlemsinsentivene som ble innført (man blir ikke medlem gjennom Steam), samt at gratis trial kun kjøres fra deres egen side. Nå i sommersalget kjørte de i tillegg samme priser på egne sider, som de gjorde på Steam. Dette har nok ført til økt salg på egne sider, som igjen gjør at salget på Steam reduseres.

Det er tydelig at den nye måten å gjøre det på har vært gunstig for Funcom, i og med at de dro med samme system over til AOC.

Nå vet jeg ikke hvor mye man kan stole på disse, men sider som Similarweb og Compete viser at det er ingen dramatisk nedgang nå i sommer.

Hva skal til for at Funcom kan levere over 0 ?
Blir dette første gang det leveres ett resultat i positiv forstand!? Siden dette er en av de få gangene alle er pessimistiske til Q rapport ?
Blir det ett rally ut av det eller vil det legges ett lokk på toppen av 1,30? Der alle vil selge !?

Hva tenker dere om mulighet for at de slipper CGI trailer ? De har sluppet videos eller lignende hver av de siste Q rapportene !

3 Likes

Jeg tror vi skal få mye nyheter nå snart. Hvor mye som kommer i Q2 rapport og hvor mye som kommer som separate meldinger etterpå er uvisst, men jeg venter på det du nevnte, mer om betalingsmodell en velger å gå for i CE og det nye spillet som skal lanseres om en mnd eller tre. Dessuten syns jeg å merke at “de store” vil ha kursen opp nå og jeg tror vi står foran en større reprising innen noen uker. Jeg har aldri vært så lastet og kjøpte mine til snitt 0.99 før emisjonen hvor jeg fikk senket snittet til 0,93. Det gjør det lett å sitte rolig i båten nå heldigvis. Det er vanskeligere å manipulere ordrebildet nå enn før, men om det skulle tørke ut litt så betyr det ikke at kursen skal rase, men at den straks skal opp i taket. Tror nå jeg. At ASC også kun nettokjøper 790 000 aksjer der kursen er i dag ser jeg på som et klart kjøpssignal nå. Merkelig at DNM kunden får aksjene tilbake like billig.

1 Like

Myrseth skal vil i Hegnar TV i morgen igjen så da kommer vel spørsmålet om sommerens rakett opp igjen?