Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Jeg skjønner logikken til mange rundt inntektene i 2019. Men samtidig så mistenker jeg at disse folkene ikke skjønner hvordan pengestrømmen til blant annet CE og Mutant virker over tid.

Fordelen er jo at Q4 vil rette opp i mye av det inntrykket og med et ok Q1 vil inntrykket bli enda bedre.

3 Likes

Samme her, selv om forventningene mine til det som slippes i 2019 ikke er så store. Det er en stor forskjell på å ha MYZ og CE på tre plattformer hver i backloggen mot å bare ha CE på to plattformer, og i EA. Funcom har lykkes veldig bra med konsoll-releasene sine.

3 Likes

Alltid greit med lave forventninger men målgruppen til petroglyph spillet er nok uansett ikke mindre enn den til MYZ :slight_smile: Det blir også interessant å se hvor mye bugs de får fikset i neste patch til CE og hva som blir neste feature. Dette er jo noe som kan gjøre relativt store utslag på salg for 2019.

2 Likes

I 2018, så var nylanseringene CE og MYZ. Jeg forventer at CU + Halloween + coop shooter vil selge mindre enn disse to i 2019. La oss si at disse drar inn 70% av det CE og MYZ gjorde i 2018. La oss si at CE og MYZ drar inn 50% av det de gjorde i 2018 i 2019. Da vil inntektene være 20% høyere i 2019 enn i 2018.

EDIT: etter å ha sett hvor bra CE solgte i Q4 2018, så er jeg jo egentlig litt pessimist når jeg tror CE bare vil selge halvparten så mye i 2019 som i 2018. Appelen til CE var inntil mai 2018 rimelig laber, ettersom det var i EA og det knapt kom patcher. Selvfølgelig, CE solgte bra fra mai til juli og ble sluppet i Japan i august, men utenom de månedene, så kan 2019 fint slå 2018.

Når det kommer til MYZ, så er det vanskelig å si hvor bra det vil selge, 50-100% ville vært normalt med grei oppfølging. Samtidig, en Switch-versjon vil som jeg ser det komme på toppen av dette og kanskje kunne gi 20-30% til. Betalte expansions vil de jo også tjene penger på, i tillegg til å dra inn flere spillere.

… Alt i alt, så var jeg litt pessimist til 2019, og tenkte at 2020 kom til å bli det store året, men jeg tror nå at 2019 kan bli et godt mellomår. Januar ser hittil rimelig grei ut, og første kvartal er vanligvis rimelig dårlig på Steam.

9 Likes

Eller en rå analyse

1 Like

Hade varit positivt för Funcoms del -lång väg kvar att gå dock

1 Like

Mutant nummer 91.

:ship::oil_drum: :fish:

Lenge leve janteloven

1 Like

15/01-2019 09:18:52: (FUNCOM) NOTICE OF CHANGED SHAREHOLDING

Synd det ikke er noen julevikarer på jobb lenger som kan skrive at storeier øker i Funcom.

6 Likes

Sitter med en følelse at det snart kommer en bra melding👍

4 Likes

gissning eller har du smygtittat hemma hos Rui?

Han sjekket nok webkameraet vi satte opp i kontoret til Rui når vi var der i mars! :stuck_out_tongue:

1 Like

Blir litt som “gutten som ropte ulv” dette her…Ser varsel fra tekbot, “omg melding!” Ah, det var bare avanza pension igjen ja…

Kun gissning! Men er overbevist om at det jobbes hard bak kulissene.

Blir litt overrasket om der er ingen som vurderer å ta opp dekning av FUN nå på dette nivået. Det er jo en vinn-vinn-vinn-vinn-vinn sak for de som er først ut.

2 Likes

Det er svært vanskelig å ta opp dekning av Funcom når man vet så lite om prosjektene deres i 2019.

Jeg tror det er mye lettere å ta opp dekning av Funcom etter lansering av Conan Unconquered, forutsett at man da vet resultatene fra 2018, har sett cgi + gameplay av rock pocket games skrekkspill, og forhåpentligvis vet noe om coop shooter spillet også.

2 Likes

Fint mulig å ta opp dekning av Funcom etter Q4 - usikkerhet rundt kommende titler og prosjekter er notorisk i bransjen per se. Det sagt, så synes jeg selskapet kan være enda mer transparent for å øke tilgjengeligheten for analytikere.

2 Likes

Uenig - bør være mulig for en analyse med dagens info og tall. Vi er på kurs 13 ikke 20.

1 Like

Enig👍

1 Like
2 Likes