Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Nå har Funcom slik jeg har forstått det selv uttalt at de ønsker kortere tidsperiode fra reveal til release. Så jeg synes ikke det virker som de de mener tidlig reveal var en suksessfaktor for CE. Jeg tror ikke det var det.
Så jeg mener det ikke er noe å kopiere.

Sikkert mye bra de kan kopiere fra CE prosjektet men alt må jo vurderes. Ikke sikkert full nudity og dong slider er tingen i alle spill selv om det ga CE ekstremt mye oppmerksomhet.

Link/kilde?

A Guide to Launching Indie Games, Part One: Pre-Launch

The key to a successful launch strategy starts months before a game is even ready for release. One of the biggest marketing mistakes anyone can make is keeping quiet about what they’re working on.

Of course, you’ll want to spread the word about your testing through other means:

• Reddit: On /r/gamedev/ and subreddits related to the kind of game you’re making.
  • Social Media: Folks who’ve followed you on Twitter, Facebook and other sites are highly likely to be interested in playtesting.
  • Influencers: Send a note to folks who you respect that have large followings online. If you get them interested, you might win over a valuable ally/fan.
  • Streamers and YouTubers: You don’t have to wait until your game is done to reach out to online video personalities. We’ve got a few tips on doing that here.

You should also reach out to people you respect who have large followings online; “influencers” in marketing speak.

Throughout the process you’ll learn what players love most about your game, which means you can refine your pitch for launch.

By keeping an online diary about what you’ve completed, what you’re working on, what your roadmap looks like and more, you’ll attract people who are interested in the game development process, whether they’re fellow devs or not.

While you’re giving folks an inside look at game development, you’re also helping them find your game in the wilderness that is the Internet. People will link to and share your content, all the while helping you create your brand — whether for yourself, your studio, or your game.

2 Likes

Mener det var på en kvartalspresentasjon de snakket om dette. Skal se om jeg finner igjen det.

Hvis noen andre husker noe om dette så kan de jo supplere med informasjon :slight_smile:

1 Like

Kan være jeg husker dårlig, men jeg har sett alle presentasjonene de siste årene, men kan ikke huske at de har sagt ett eneste ord om det, men “shorter development cycles”. Som er noe annet.

Han pratet litt om det når vi var på besøk sist.

dvs det handlet mer om å drive smartere markedsføring og mer tilpasset til hver tittel.

Samt få mest mulig utav hver krone markedsføring, spesielt for publishing titlene som ofte har mindre markedsføringsbudsjetter.

2 Likes

Var det ingen som beholdt aksjene?

Med tanke på at det er masse ledelse som har oppsjoner og ingen av de utløste dem, så er det masse folk som har beholdt aksjer og oppsjoner.

Meldingen sier vel egentlig bare at noen har solgt.

1 Like

Med en utøvelsespris på 9 kr er det ikke rart at dem selger, det skulle bare mangle. Er jo vanlige folk dette her, er mye penger for dem.

1 Like

Sammenfaller jo med at skatteregning evt ferie skal betales. Ikke uvanlig.

1 Like

Skal ikke si sikkert om jeg har feiltolket noe men det er ikke det jeg har blandet med i hvertfall :slight_smile:
Får spørre litt om dette ved neste anledning. Og så får vi jo se hva de gjør fremover. De kan jo velge litt forskjellig strategi for de forskjellige spillene også for alt vi vet.

1 Like

4 Likes

Her diskuteres det mye. Fakta er vel at MYZ er 7. på GTS, og pengene triller inn. Alt som normalt med andre ord😝

2 Likes

Greit det, men det betyr ingenting så lenge vi har de gode gamle aksjonærene som vi har hatt de siste årene.

3 Likes

Nja, dagen i dag var ikke så ille når man tar i betraktning at det var en haug med opsjoner som skulle utløses.

Vanligvis pleier jo gode nyheter i Funcom å utløse langt høyere kursfall enn i dag :smile:

1 Like

For Funcom å omsider få flere spill de får brukbare inntekter fra samtidig mener jeg er kjempeviktig. Et av de store problemene til Funcom har nok vært at de stort sett har hatt all inntekt fra ett spill om gangen. Veldig sårbart og ikke nok tillitsvekkende til å tiltrekke seg betydelig andel fond.
Så at MYZ nå viser lovende takter etter en ok start men litt skuffende fortsettelse (i mine øyne) mener jeg betyr mye.
Synes sutringen over aksjonærmsssen er litt overdrevet jeg da. Er jo i hovedsak de med størst tro på selskapet som er aksjonærer. Så da er hovedproblemet at selskapet ikke greier å fremstå attraktivt nok overfor andre. Og da er bredere portefølje som generere inntekter av stot betydning.

1 Like

Vel resultatet var vel som forventet, så “gode nyheter” er jo å ta litt i. Ingen store overraskelser der med unntak av litt større nedskriving enn normalt.

1 Like

Jeg skjønner ikke hvorfor du syns det. Alle aksjonærlister viser jo at han har stått for 90% av volumet i aksjen. Det kan jo ikke skjules…

Jeg ser også på top 200 at veldig mange er langsiktige og det er få som selger mye. Stort sett er det snakk om nominee-kontoer som Morgan Stanley.

1 Like

Vel, det var bedre enn estimatene til de eneste analytikerne som følger Funcom.

Men Funcom-aksjonærer klarer jo alltid å pisse på selskapet uansett hvor gode resultatene er.

2 Likes

At mange av dere stolte på Christian’s estimater (som ikke ville gå høyere enn 5,5MUSD i pollen) betyr ikke at rapporten var bedre enn forventet.