Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Håller på att uppdatera min analys och med tanke på den storsatsning som kommer göras på CE nu så kommer 2020 kommer ha högre omsättning.

Alltså min nya analys innebär att 2020 kommer ha högre omsättning med:

• storsatsningen på CE
  • och Coop shooter släpps i Q320

än om man hade satsat på:

• sluta satsningen på CE och bara supporta lite
  • släppa Coop i Q220
  • släppa Conan SP i Q3

Bygger det på att CE har inte kannabaliserats ännu. Enbart 50% rea och när Funcom har levererat Mounts och Sorcery så räknar jag kallt med att vi kommer se mycket mera paid content i form av map expansions osv.

Jag är ganska säker på att Funcom hade resurser på att fixa mounts men då de inte såg hur hållbart CE skulle sälja så avvaktade de och satsade på att släppa ett funktionellt spel istället.
När man nu ser hur bra det säljer och hur svårt de varit att släppa folk från CE till andra projekt så har man nu världens möjligheter med spelet.

Riktigt spänd på 2020 nu.

Lägger ut analysen när den är klar. Tror på ett riktigt bra Q419 med

12 Likes

Tycker att @antzzo är extremt påläst och duktig inom området så tycker det påverkar lite.

2 Likes

Hvorfor gir du meg kritikk for mine synspunkt og kaller det latterlig når vi er enige? :thinking:

4 Likes

Har inte gett dig kritik pga Coop om de kommer i H1 eller H2 utan att du baissar minsta lilla nu efter du sålt :slight_smile:

Hva består baissingen min av?

4 Likes

Tror vi lett kan konkludere med at Funcom trenger litt andre type eiere enn dette her, det er nå bra sikkert.

Stakkars selskap som må gi triggere intravenøst for å i beste fall opprettholde en allerede kjip aksjekurs :sweat_smile:

10 Likes

Att du har begge beina plantet på jorden og er en realist. Ikke bra det :wink:

6 Likes

184 anställda per 28e augusti nu. Spännande att ZPX redan har 25 anställda! De expanderar fort. Noterar på deras hemsida att de finns 13(!) olika jobb annonser ute nu!

https://www.zpx.pt/careers.html

8 Likes

Flere ansatte betyr økt opex. Hvor mange nye årsverk har det blitt i år?

Litt usikker på antall årsverk(kan fint finne dette i årsrapporten 18’ og sammenligne med det bildet fra Q-rapporten), men høyere opex, og et vekstselskap med økt produksjon og økt kvalitet, så må det til. Jeg er ikke redd for økning av ansatte, hvor rui flere ganger har poengtert på en fin måte at de forsiktig ansetter etter et genuint behov i bedriften nettopp pga å holde kostnadene nede.

Jeg verdsetter organisk vekst høyere i dette caset, spesielt for kommunikasjon og kostnader.

Om organisk vekst faktisk fungerer ser vi først når de nye spillene kommer. Da vil man være nødt til å analysere spillene for å se om kvaliteten og dybden gjenspeiler mengdeøkningen man begir seg ut på

3 Likes

I Funcom sitt tilfellet betyr det nok mest raskere økning i intangible assets (kostnader som da skal skrives av når spillene de ansatte jobber på blir lansert).

1 Like

Kommer sorcery og nye maps så blir jeg ikke sjokka hvis vi ser 10 mill spillere innen 2 år.

1 Like

Hvis jeg går mer inn i Funcom igjen, så er det fordi jeg har tro på hva de får til med CE de neste årene.

2 Likes

Håller med. Tänk bara hur många miljoner spelare som kommer köpa CE när det är 75% rea och 9.99 USD. Riktigt imponerande att man inte kannabaliserat spelet mer än 50% rabatt. Tänk all merförsäljning detta kommer ge i form av DLC och paid content framöver. Inte omöjligt att man kommer dubbla CCU snittet nästa år. Detta är enormt mycket lägre risk än att lägga full fokus på ett Conan single player spel och att sluta satsa på CE

3 Likes

For de som er i tvil om mounts er big deal så har Pcgamer tatt seg bryet med å lage en artikkel om det :racehorse:

14 Likes

Er det fare for at de mister fokus på de andre prosjektene nå som det gis mer gass med CE?

Knall å holde CE i gang men det er vel fremtidige suksesser som skal reprise Funcom?

Det er en fare, men nå har de jo kuttet ut Conan SP for å ha mer fokus.

Det har vært relativt stille fra Funcom og nå kommer de med mounts om 3 måneder. Det tolker jeg som at noen jobber på CE, og at det er de nye prosjektene som får hovedfokuset.

2 Likes

Jeg tror de ser at risk reward for CE er såpass god at de må fortsette satsingen. Conan sp viste seg å være mye høyere risiko enn de (og jeg) først tenkte.

De satser da heller på Dune, som er i en sjanger hvor de har en megahit.

Mutant Chronicles aner jeg ikke hvordan blir, så jeg avventer i spenning.

4 Likes

Uppdaterat min analys om någon vill läsa.

15 Likes