Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

25-30 , kan vi virkelig få mere da tror dere (teknoeksperter ) ?

Jeg hadde personlig takket nei til alt under 35,-

5 Likes

Ikke sjangs i havet.

Overføringen fra SA til AS er å regne som en realisasjon for SA’et og gevinsten må skattes av. I AS’et er det å regne som en investering og balanseføres, altså ikke skattemessig fradrag.
Hvorfor skulle Jebsen pådra seg en gigantisk skattekostnad om han ikke har noe i gjerdet?

11 Likes

Er ikke overføring av aksjer fra et selskap til et annet og en måte å unngå formueskatt?

21/02-2019 10:25:00: (FUNCOM) Presentation of Fourth Quarter 2018 Financials

1 Like

Hopper høyt i stolen hver gang… :slight_smile:

5 Likes

Jeg er sikker på at de meldingene der gjør utslag på pulsmåleren!

Har notert meg klokkeslett for når jeg så meldingen , skal inn å sjekke puls status ikveld når dagens måling er ferdig :stuck_out_tongue:

4 Likes

Ja, men det er fortsatt ikke grunn til å fucke opp rep. emien fullstendig, og å blokkere ut villige eksisterende aksjonærer fra å delta.

2 Likes

Er du sikker på dette? I så fall deler jeg din oppfatning.

1 Like

Jeg lurer veldig på hva @Cirmes tenker - kan du komme med en kommentar

Må nok moderere meg litt. Må lese litt om temaet. Jeg glemte jo at han selger fra selskapet sitt i luxemburg, og der kan jeg lite om reglene ved realisasjon.
Men virker også litt rart at han skal flytte det til sitt norske selskap. Det må vel være fordelaktig å ha store verdier liggende der, kontra her, bare mtp formueskatt som @olafura nevner.
Han samler aksjene sine i et selskap, hvorfor ikke ta det andre veien? flytte fra Norge til Luxemburg?

1 Like

Hm, de må vel kanskje hjem før eller siden - hvorfor vente?

Hvorfor må de hjem?

Ikke vet jeg - skaru “bruke” penga en gang i fremtiden (og bor i Norge), så må de vel “komme hjem” før du kan gjøre noe mer med dem? Det være seg å sitte i ro, forberede et arveoppgjøre eller andre ting.

Her snakker vi om 278MNOK.
I sitt luxemburg selskap betaler han:

A SIF
is liable to an annual subscription tax at
a rate of 0.01%, determined on the basis
of the total of the net asset, valued at the
end of each calendar quarter

Kontra Norge:

Imidlertid foreslås det nå ytterligere rabatt ved formuesfastsettelsen av aksjer og driftsmidler som innebærer en den effektive skattesatsen går ned til ca. 0,64 % for formue som består av aksjer eller driftsmidler, herunder næringseiendom.

Om du ikke har planer om å kvitte deg med det, eller har dårlig samvittighet og vil bidra til eventyret Norge, hvorfor skulle du frivillig betale 1.7MNOK istedenfor 27kNOK?

7 Likes

3 Likes

Jeg er dog ikke 100% stødig på dette. @pdx får se til å rekruttere en revisor av internasjonal klasse til forumet for å berike oss med reglene rundt dette.

Litt flere tanker.

  • Salg av aksjer i disse selskapene ser ikke ut til å medføre noen skattekostnad, så hvorfor ikke selge direkte fra lux om det er målet?
  • Siden han kjøper aksjene til dagens kurs i AS’et, vil han kunne selge det videre uten beskatning til samme sum, da han får 0 gevinst.
  • Om han ville ta de til norge for shits & giggles er det rart han ikke gjorde det før 31.12 for å få med seg et år med skjermingsfradrag.
  • kgj Capital er datterselskap av Kgj Investments Sa Sicav Sif
3 Likes

Har han noen arvinger?

Forsøker å få han til å adoptere meg, utenom det, Ingen aning :slight_smile:

3 Likes

Er det bare sansynlig at et selskap som f.eks THQ vil ha 100% av aksjene til Funcom dersom det er snakk om oppkjøp? Er det unormalt å kjøpe seg opp majoriteter i et gamingselskap?