Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Motsatt vel? :slight_smile:

Godt spørsmål Paddy. Det er jo kjøpt ganske mange millioner aksjer på 13 kr nå, men det kommer ikke frem på grafene?

Kanskje en av TA guruene her kan si noe om det?

Jeg synes det et ett høyst relevant spørsmål, da det er en insane mengde aksjer ervervet på denne kursen, fra EN aktør av den tilsynelatende solide sorten.

En annen ting, TA gjenspeiler markedet og hva markedet mener, så det er null behov for fundamental analyse, fordi dette er jo bakt inn i markedet. Hva når ett par aktører selger seg gjennom de vedtatte støttene, hva da, gjenspeiler det da hva markedet mener fordi det tekniske signalet dette gir er negativt og TA representerer markedet?

VOLUM FOR POKKER! TA må ha volum!

Jeg mener å ha dratt kjensler på såkalte markedsaktiviteter og spesielt en person her som er god på TA og fryktelig aktiv, spesielt i nedadgående tider, som er fryktelig rå på å be andre passe seg på en noe “beskjeden” måte og at det iallefall tidligere har hengt bra sammen med kursoppførsel. Pass opp for massesuggesjon, det er utrolig hva det kan få til i praksis…

2 Likes

Takk takk @Christian :grin::grin:

Gode poenger, markedet er i stor grad styrt av psykologi.

Når etablerte psykologiske grenser møtes og brytes, utløser det i de fleste tilfeller en psykologisk respons. Økt antall handler. Noen kjøper noen selger. Summen av dette sier noe om videre retning. Volum.
Volum er nr1.

Så hva sier volumet oss siste dager i Funcom?

Slik jeg ser det:
Mange sitter stille i båten og ønsker ikke selge på nåværende kurs. Samtidig som hovedvekten av kjøperne anser kursen pt som høy relativt til risiko. Som jeg tolker er relatert til økt volatilitet og potensiel nedgang i indexer. Samt svakt teknisk bilde i aksjen.

Derav økende volum på nedgang og svakt volum på oppgang.

Om det er meg du insinuerer til så kan jeg skjønne det. Den enkelte står fritt til å tolke mine innlegg og intensjonen med dem. Alt av innlegg som ikke er av positiv natur blir ofte dårlig mottatt. Uten å hovere av det så har jeg om man ser tilbake i denne tråden tolket det tekniske bildet ganske godt. Mer en hva flaks og synsing skulle tilsi hvertfall.

Poenget med massesuggesjon synest jeg er godt og viktig å tenke på, men ikke viktigere enn å sikre sin egen investering. Jeg skulle gjerne vist hvor stor innflytelse vi her inne på TI har på kursen, jeg tror den er av betydning, men ikke veldig utslagsgivende da de fleste er eller hvertfall gir uttrykk for at de er long og i liten grad driver med trading.

2 Likes

Volum er fraværende i stille perioder i Funcom. TA er avhengig av volum. Når enkelt person kan stå for store kvanta av volumet, representerer det da markedet, som feks svenskene, når andre som handler etter. TA, ser signalene og selger som forsterker brudd? [quote=“TinvesT, post:4099, topic:97”]
Samtidig som hovedvekten av kjøperne anser kursen pt som høy relativt til risiko.
[/quote]

Det er enkelt å få svar på, la oss kjøre en poll. Kan noen som er drevne stille spørsmålet om de mener Funcom er dyr på nåværende tidspunkt? Ja og Nei. Jeg er sikker på at dette forumet har nok respondenter til å gi en pekepinn. [quote=“TinvesT, post:4099, topic:97”]
Uten å hovere av det så har jeg om man ser tilbake i denne tråden tolket det tekniske bildet ganske godt. Mer en hva flaks og synsing skulle tilsi hvertfall.
[/quote]

Her kan man synse i flere retninger, men hva om noen av de som snakker TA med stor overbevisning i tillegg har kapital, eller klarer å få noen få tradere med kapital med på dansen. Igjen, 251.000 omsatte idag. Jeg mener Funcom potensielt er billig nå, jeg skriver potensielt fordi ingen vet hva som skjer og hvordan det går. Mange kjøper og kjøper kanskje litt mye? Traderne kjøper også, men de selger når det nærmer seg en motstand, fordi TA trenger ikke ta hensyn til det fundamentale, og med noen tradere med på dansen klarer man å stagnere kurs og kanskje snu den. Kursen klarte ikke brudd opp, selg! Teknisk svak. Vi er igjen tilbake til volum. Teknisk analyse kan bli en selvoppfyllende profeti. Når mange investorer, som bruker lignende verktøy og følger de samme konseptene, lager tilbud og etterspørsel, kan dette føre til at prisene beveger seg i den forutsagte retningen.

Svenskene reprenterer kremen av markedet, som har fulgt Funcom i over ti år og som mener 13kr er en fair pris og kjøpe noen akjser for.[quote=“TinvesT, post:4099, topic:97”]
Alt av innlegg som ikke er av positiv natur blir ofte dårlig mottatt. Uten å hovere av det så har jeg om man ser tilbake i denne tråden tolket det tekniske bildet ganske godt. Mer en hva flaks og synsing skulle tilsi hvertfall.
[/quote]

Hva skal jeg si her, sist ASP gjorde ett av sine stunt, så mente du vel at det var en haug av småsparere som kastet seg på salgsknappen samtidig!? Si jeg hadde hatt en del cash. Så sier jeg på forumet at i morgen skal vi teste motstand, og brudd opp over 14 på høyt volum vil utløse ett kraftig kjøpssignal teknisk med neste motstand på 20. Jeg har allerede lastet 50% av beholdningen på 10 og med momentumet som det tekniske signalet jeg iscenesetter gir kan jeg trolig selge ut brorparten på stigende volum over 15-16 kroner.

(Mulig det blir litt rotete da jeg sitter på mobilen).

Blodrødt i USA og olje i dag så Funcom går i dragsuget med resten i morgen tror jeg. At noen svensker kjøpte på 13 kan ikke forhindre det… Ser først støtte mellom sma 150 og 200 på henholdsvis 12,7 og 12,55, men tviler veldig på at disse holder. Videre synes jeg 12 er interessant og til slutt 11,6 som vel tetter et gap.

1 Like

Man trenger ingen spørreundersøkelse. Fasit tegner chartet og volumet. Jeg ønsker ikke bruke mer tid på dette. Det er svært enkelt, men nærmest umulig å forstå/godta om man vil eller ønsker noe annet sterkt nok.

Den er jo åpenbart dyr på nåværende tidspunkt, i og med at du nær sagt garantert kan kjøpe den vesentlig billigere i morgen :stuck_out_tongue_winking_eye:

LOD på tirsdag var vel 12.01. Tror fort vi kan se det imorgen igjen.

Sorry den var retta på @Aksjesnila

Hvor ser du gap ved 11,6 eller gamle 2,32?

Ja, som jeg skrev over her er jeg ikke fremmed for 11,6 heller.

Ja hvis vi får dow i rødt over helgen så får vi fort 11 tallet i bakspeilet

Tenkte på dette i den røde sirkelen:


…men mulig jeg leser det feil?

Det er vel fare for ned i dag ja, tipper tilsvarende det vi har gått opp de to siste dagene, men synes det ser ut som om vi er nære en bunn.

De som får kjøpt rundt dagens laveste tror jeg gjør en meget god deal, både på kort og lang sikt.

1 Like

Og hva tror du vil skje om vi får en ny rød dag i New York ikveld? Å være så bombastisk at dette er det laveste blir ikke riktig

1 Like

50% enig. På lang sikt er det et godt kjøp. På kort sikt? Tjah.

2 Likes

Synes du innlegget var bombastisk?

1 Like

I utgangspunktet ja. Det syns jeg. Du har kanskje tatt frem pengene frem fra puta nå kanskje?

Nei, har ikke det =)

_“Fare for ned i dag, synes det ser ut som vi er nære en bunn, jeg tror de som kjøper på lav kurs i dag gjør en god deal på kort (det har allerede vist seg å stemme?) og lang sikt” (det er vel alle enig om?)

Hva er bombastisk med inlegget?

For ordens skyld, bombastisk betyr det samme som å utale seg skråsikkert/bastant.

Shaggy!

3 Likes