Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Forklar meg gjerne hvordan 5 indikatorer som for en uke siden viste 5 forskjellige signaler alle har helt 100 % rett en uke senere.

Det går selvfølgelig ikke an.

Jeg vil påstå at den kan korrigere mye mer så lenge den holder sin high / high high / low på daily?
@Paddy80 - folk bruker ulike verktøy / tidsperspektiv for sine analyser og det er derfor du får såpass sprik i analysene. Jeg synes det bør vær en tommelfingerregel at man oppgir tidsperiode for analysen (1 time, 4 timer, daily, weekly. osv - så skjønner man bedre hvorfor analysene er så ulike).

1 Like

Og bruke samme verktøy konsekvent, ikke veksle mellom de forskjellige.

3 Likes

Jepp, men trenden nå når 20,80 ble brutt kan nok se litt anderledes ut. Det ser dog ut som 20,30 holdt greit. Vi var innom 20,26, men det var en bitteliten dipp som varte noen få minutter.

Synes dette ser bra ut hvis man tenker kortsiktig, foretrekker virkelig trender osv med mer enn to støttepunkter. Grei trend med +20 øre opp om dagen.
image

1 Like

Beste måten å lære noe på er å tenke selv. For å gjøre det interessant, og forhåpentlig være en god lærdom, prøv selv å tenk ut hvorfor en indikator er avhenging, og basert av, enten pris, volum eller andre indikatorer. Tenk så også ut hvordan indikatorn justeres etter endring av disse.

Om en indikator ikke er avhengig av en av disse, eller alle tre, så av hva?

Husk att tomten og tandfen ikke er gode nok svar.

1 Like

Jeg tror kanskje poenget hans er at Ichimoku cloud har to indikatorer som bruker tidligere data til å gi framtidige støtte/motstandsområder. Disse blir estimert 26 dager fram i tid.

Det er ting, en annen er å påstå att historisk data i retrospekt alltid er 100% rett på grunn av en indikator man bruker. Det er som å forutsi fremtiden, hvilket er umulig. Alla indikatorer, om vi blikker tilbake i tid er alltid “perfekt”, fordi de er avhengig av pris og volum. De justeres etter denne.

Husk også att den “støtten/motstanden”, er basert på tidligere historiske nivåer, og en beregning fra tidigere pris og volum. Så in the end of the day er det akkurat detsamma.

Det eneste du får fram med bruk av Ichimoku er linjer og data basert fra siste 9 og 26 dagers high/low, samt ett gjennomsnitt av disse to.

1 Like

Tror du misforstår hva Pablo prøvde å si, poenget hans var at signalene Ichimoku cloud har gitt i Funcom har vært veldig godt egnet til trading. :slight_smile:

Okei, my bad =)

Hvis en indikator tilsier at kursen skal gå opp, og kursen ender med å gå ned - så tar indikatoren feil. Også i etterkant. Faktisk kan man kun se i etterkant om en indikator har hatt rett eller ikke. Rimelig spesielt å påstå at alle analyser er riktige i etterkant.

Smak litt på det du sier.

Nope, jag tar det tilbake… jag tolket han riktig :see_no_evil::hear_no_evil::speak_no_evil:

Da forstår jeg virkelig ikke poenget ditt :smiley:

… Eller var poenget ditt kanskje at selv om Funcom, i en begrenset periode fungerer å trade etter skyen, så er det ikke noe bevis for at den kommer til å fortsette å fungere etter skyen? Det er jeg selvfølgelig helt enig med deg i. En teknisk indikator driver jo bare med “sannsylighet”, aldri absolutter. :slight_smile:

Helt korrekt. Og måten man ser det på i etterkant er hvordan kursen har utviklet seg etter at kjøp/salgssignal er avgitt. Som regel går det i henhold. Men ikke alltid så klart. Det er jo umulig. Men i følge Babyrage så har jo alle indikatorer rett i etterkant på mystisk vis.

8 Likes

Okei, nå samler jag alle mine mentale krafter og prøver gi ett godt svar på poenget min.

Vi diskuterer indikatorer i retrospekt - der startet det, og der avslutter jag.

En indikator, slik som Ichimoku er kalkylert og basert på en rekke historisk data. Spesifikt er den bl.a basert på siste 9 og 26 dagers HIGH/LOW av kursen.

En indikator kan gi en kjøp signal i HISTORISKT perspektiv. Med andra ord, feks vet vi att en kryssning av MACD over 0 punktet har tidligere hatt en tendens att gi kjøp signal, noe som markedet reagerer på. Det betyr ikke nødvendigvis att det er slik det faller ut nå.

Feks betyr en lav RSI att KURSEN, speilet av PRIS, har vært negativ i flera dager/uker, det betyr ikke att det er kjøp fordi RSI når 10-30, men HISTORISKT sett har till tider vært en “kjøp signal”.

Jag sier ikke att alle indikatorer slår ut fantastiskt om vi prater frem i tid, men de slår alltid ut perfekt i RETROSPEKT fordi, når en kurs stiger så justeres indikatorn etter dette og så balanseres ut på grafen.

Feks, om du går tilbake i tid så kommer du se att MA 200 var fallende, slik som kursen. Hvorfor? Fordi, når inget interesse fantes for aksjen så gikk kursen nedover, og med fallende kurs så faller også indikatorn. Hvorfor? Fordi den justeres etter PRIS.

Allt dette baseres på teknisk analys 101, og det er også hvorfor en indikator IKKE dikterer en aksjes utvikling, fordi pris & volum avhenger ikke av indikatorer, det avhenger av markedets sentiment, nyheter, rapporter, interesse fra markedet osv osv. Men så fort feks en positiv nyhet kommer, så stikker aksjen opp i kurs, og indikatorene man bruker justeres etter dette.

Om vi bruker Ichimoku cloud for å se tilbake i tid, så kommer du se att skyen gav en “perfekt kjøp signal, eller en perfekt salg signal”, men det er en illusjon av de hendelser som skjedde der og da, ikke fordi indikatoren sa att sånn blir det. Mange indikatorer tar ett gjennomsnitt av historisk data, og kalkulerer ut att “vi tror utfallet blir sånn”, men det betyr ikke att det skjer. Det er estimat basert på historisk data og pris.

Håper det var godt nok svar. Skjønner man ikke dette er jag enten syyyyyykt dårlig på pedagogik, eller så kan man ikke basic TA.

11 Likes

Ichimoku-skyen er bra.

1 Like

Jeg stinker på TA og sitter stille i båten. Tror jeg likevel skjønner hva du mener. I tillegg formulerer du noe jeg ikke har tenkt over før. Takk for et lærerikt innlegg @babyrage !

Er jeg forelsket denne aksjen? Litt kanskje? Er jeg bekymret over TA som kom fra @Bullishproof? Overhode ikke. Tror jeg Bullishproof og @Christian kan få rett i at det kommer en korreksjon nå?..ja. Er @babyrage et hestehode foran alle andre fordi han allerede har solgt og tjent pengene sine denne gang innenfor sin tidshorisont? Ja. Vurderer jeg å selge før launch selv om det kanskje er å selge en vinner alt for tidlig? Ja. Hvor vil jeg med dette? Usikker… :joy:

9 Likes

Mitt innlegg var ikke ment å rakke ned på funcom eller indikatorer per say. Liker man indikatorer og tjener penger på det, så go for it. Min kommentar var basert på en enskild kommentar om historisk data.

Om det er til noen trøst så solgte jag funcom i fordel for annet hvor jag såg høyere oppside på kort sikt, time x money. Har ingen kommentar på den kortsiktige tekniske bilden i funcom per dags dato.

3 Likes

Tolket deg heller ikke slik og vil understreke en gang til at jeg satte pris på ditt innlegg og at du er her og deler så mye av din kunnskap! Stockmarket wizard er i bestilling :smiley:

1 Like

Hyggelig att høre. Jag har ingen personlig mening om funcom som selskap. Folk som kjenner selskapet mye bedre enn meg selv syntes det ser som best ut på flere år, selv er jag litt skeptisk. Er litt red for att folk med litt for høy convinction har en åsikt om selskapet. Men jag kan for lite for å gi en bra kommentar på deres utvikling, kan kun stole på grafen og sifrene presentert. Håper selvsagt alle eiere kommer ut med $$.

1 Like