Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

For min del har mitt Funcomeierskap vært en inngangsbillett til «Learning by experience» og ofte «the hard way» Har derfor en plan om gevinstsikring om jeg klarer det, litt uavhengig av TA.

1 Like

Jeg føler at når mange nok tror på ta og handler utifra den så vil kursen bli selvoppfylt men så fort den bryter mønsteret så selger dere i frykt. Jeg tror mer på det fundamentale, det grunnleggende, ikke på gjentagende mønstre og formasjoner. Hjernen vår vil gjerne se mønstre og lage mening men det er ikke sånn det fungerer for meg. Jeg lever i nuet og tar avgjørelser basert på hva som skjer ikke på gamle oppdiktede mønstre, jeg tar personlige avgjørelser på noe jeg tror på! Jeg kjøpte forøvrig 25000 nye aksjer idag.

4 Likes

Synd du ikke så mønsteret med at Funcom “alltid” får en skikkelig boost månedene før lansering da, så kunne du kjøpt aksjene i januar til 13 kr. :slight_smile:

TA er noe jeg tror alle kan få noe ut av, om ikke mer enn for å forstå hvilken TA du ikke skal ta hensyn til for din tidshorisont. :slight_smile:

1 Like

Eh… Joda, det var da jeg kjøpte mesteparten av de andre aksjene mine :wink:

2 Likes

Bra bruk av TA da :stuck_out_tongue:

Folk handler jo på TA ubevisst, for som du sier ser vi mennesker etter mønstre overalt. Selv før TA ble “oppfunnet” eksisterte jo mønstrene.
Ønsker man å gjøre det bedre enn hvermannsen på markedet må man bruke alle tilgjengelige hjelpemidler.

2 Likes

Med Funcom går det helt sikkert bra i 2018, spørsmålet er hvor bra det er. Det er priset inn et bedre 2018 enn 2017 nå, så hvis det “bare” blir like bra som 2017, så kommer jo kursen til å gå ned.

Nå prøver jeg å tracke er hvordan salget går utfra diverse indikatorer, og jeg prøver å forutse utviklingen videre. Det blir som med TA, du ser tegn til svakhet før ting rakner, men det kan jo snu ganske så fort. Da gjelder det samme som med en dårlige trade basert på TA, man må å kutte tapene sine / sikre gevinst når ting ikke ser ut til å gå som planlagt.

Jeg følger ikke nøye med på hva Funcom driver på med for å heie :stuck_out_tongue:

7 Likes

Disse listeplasseringene vi har sett på CE i natt, 24 plass. Kommer denne plasseringen til å skape problemer for TAene i går som varslet nedgang, i verstefall ned til 16,70 :wink:

1 Like

Er ikke Fun priset for topp 3 i ukes vis ?

Nå går ting bedre enn planlagt. Også sier plass 24 i natt om hvilke populæritet og salg CE vil generere etterhvert.

2 Likes

I fjor lå vi på topp tre i en liten uke, det ga oss 340k solgte. Omsetningen på Steam er nesten dobbelt så stor i April i forhold til jan feb.
Noen uker på topp tre hadde vel gitt oss 750k ++ bare på PC.
Får vi det er dagens kurs bare til å le av. X-Box og PS4 kommer vel også til å selge noen skarve kopier på en tre ukers tid.

1 Like

Ellers synes jeg det var ett meget godt forslag her om dagen, att de som poster TA også sier noe om hvilken tids horisont TAen gjelder for.

1 Like

Ikke på PC, jeg forventer mesteparten på konsoll. Jeg forventer også at Funcom må bruke penger på reklame, og de har neppe brukt noe særlig nå, de venter nok til hele spillet er patchet opp.

Det positive nå er at salget går oppover på word-of-mouth og gode user reviews. Så får vi se hvor langt det når på egenhånd.

1 Like

Jeg synes det er litt trist at det ikke går an å komme med en negativ teknisk kommentar om FUN uten å få 100vis av folk som skal rakke ned på analysen fra et fundamentalt ståsted. Jeg har tilgode å se ett eneste teknisk fundert innlegg i denne tråden som motbeviser Bullishproof eller mine betraktninger lenger oppe her.

Hadde jeg brukt mer TA på NANO hvor jeg er tungt innvestert fremfor å ha tro på det fundamentale hadde det spart meg for mange kroner i det lange løp. Det er helt fair at folk velger å kjøpe FUN på disse nåvene og er komfortable om den skulle falle 10-20% ned.

Men for folk som vurderer å gå inn i FUN nå, så er det absolutt lurt å avvente fra et teknisk ståsted:

  • Vi har brutt ut av øvre bollinger bånd på daily.
  • Vi har negativ divergens mellom kursutvikling og volum.
  • Vi har RSI som er overkjøpt og snur ned.
  • Vi har Stochastics RSI som har krysset bear.
  • Den eneste indikatoren som fremdeles er positiv i mitt chart er MACD. Men dette er også en av de tregeste indikatorene, så den jeg vektlegger minst.
  • Ser en på FIB nivåer fra forrige bunn samsvarer en 0.382 retracement med ca. 16.91, mens en mindre retracement gir 19.02.

Dette er bare ting jeg leser ut fra daily. Betyr det at aksjen skal ned? Nei. Betyr det at sannsynligheten for at aksjen skal ned er større enn at den skal opp? Ja.

Det er her folk tar så veldig feil av TA. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet det men TA er ingen fasit. TA gir en pekepinn på videre retning og så kan fundamentale forhold selvfølgelig endre på det over natten. Det er ikke hogd i stein at vi skal til 16.80, 19.10 eller 40 kr!

Som @amateurleague skrev så må man ha confirmation (bekreftelse) på brudd i en formasjon for at det skal ha noen som helst relevans. Vi er langt fra det bruddet enda. En idè er derfor - om man tror FUN skal videre opp - å bruke stop loss i underkant av linjen hvor bruddet kan komme. Bryter den ned så har man cash til å kjøpe billig og bryter den ikke ned så er man med videre med alt.

Jeg skjønner virkelig ikke problemet her? :roll_eyes:

(P.S - Jeg er ikke interessert i å kjøpe FUN men følger denne tråden fordi jeg er interessert i TA. For de som vil kjøpe FUN – som han dude’n som kjøpte 25k i går, så kan det være nyttig å vente og se om det blir brudd på formasjonen eller om aksjen går videre opp. Hvorfor ikke? Om man alt er inne så får man worst case litt mindre gevinst. Men man slipper i det minste å tape noe. Dette er noe av den største lærdommen min fra i fjor, og som jeg bruker for alt det er verdt i år :slight_smile: )

14 Likes

Enig i det du skriver, men var det ikke du som skrev at nå kan man bare hive TA ut vindu eller noe før EA release?

Eller var det Evil?

Garantert ikke meg :wink:

Her skjønner jeg ingenting, hvor pokker hårsår går det ann å bli! Jeg er ikke av dem som skriver negativt om TA både i tide og utide. Viss dere TA folk ikke tåler såpass som som det jeg skrev over her. Jeg avslutter med et blunkefjes til slutt bare for att innlegget skal kunne forståes som noe annet enn det det nettopp er nemmelig humoristisk.
Ha en fin dag videre @Nocturne :v:

1 Like

@Nocturne

Blir litt mye butthurt også, og greit nok det, når folk (som meg iblant) reagerer på at det kommer TA her som:

  • ikke angir tidsperspektiv
  • skisserer kursbevegelser som ikke er mulig at kan finne sted på kort/mellomlang sit (eks. gårsdagens “16,7”)

Synes TA er interessant. Samtidig er vi alle innforstått med hvor lett det er å vinkle denne ut fra egeninteresse og posisjon.

Når det kommer noe som etter alle solemerker er useriøst i TA-tråden, så får den som poster tåle litt vind i håret :wink:

Han duden var meg! Og hva er du så opprørt over, du eier jo ikke aksjen? Vente med å kjøpe når aksjen er i begynnelsen av sin mest positive utvikling?

Jeg snakker bare om hva jeg tror på så får andre gjøre hva de vil.