Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Mitt innlegg var ikke ment til deg spesifikt @Halling men trykket reply og ser den har gått som “svar”. Det var ikke meningen. Tanken var at vi holder TA til TA tråden og fundamentale analyser til fundamentale analyser tråden. @Aksjerik jeg er bare opprørt over at man ikke kan diskutere TA med andre TA folk uten at tråden skal bli ødelagt av fundamentalister (lol) som ikke har noe interessant å komme med fra et teknisk perspektiv.

Hvis man skal argumentere hvorfor aksjen ikke skal ned fra et teknisk perspektiv, lytter jeg gjerne. Ellers kan dere jo diskutere salgstall og denslags i den andre tråden?

Forøvrig enig med det du skriver @h3nk1 - som du ser av mitt chart kikker jeg på daily. Du må bare måle avstanden til breakdown punktet fra dagens daily candle for å finne estimert tid på når formasjonen kan få brudd.

5 Likes

Hvis du ikke spøkte:

Funcom er vel priset nå som om CE skulle gjøre det mildt sagt rævva salgsmessig i 2018 - ca. 600-750k solgte på alle plattformer, fysisk og digitalt.

OK (og sannsynlig) salg vil vel de fleste gange med minst 2.

2 Likes

Jeg tror vi er i unchartered waters. Usikker på hvordan en skal forholde seg til early access, og hvor mye av potensialet er tatt ut.

For å være på topic ser jeg kjøp på høy 19 som en god deal på mellomlang sikt på bakgrunn av strekene. Så får vi se hvilket momentum vi har, brudd oppover vil jo snu på det. :slight_smile:

2 Likes

La oss ta ikke-TA prat i en annen tråd :wink:

8 Likes

Ser ut som de flesta som gav ut en negativ TA tråd har köpt in sig igen med tanke på att det är ganska tyst. Det är ganska logiskt med dippar i uppgång men ser man till trenden så har vi högre och högre bottnar. Den positiva trendkanalen är fortfarande kvar.

1 Like

Det er vel ikke postet nye innlegg da det ikke har skjedd noen bevegelse i kursen?

3 Likes

Hva med å rydde litt i tråden @pdx

1 Like

Jeg er enig med dette og det er noe jeg har etterlyst lenge. Det som er vanskelig med det er at man kan aldri være nøyaktig med å oppgi tidsrom. Det må tas med en klype salt. F.eks så kan denne formasjonen som @Bullishproof påpekte (om kursen holder seg innenforbi kanalen) gå helt opp til nivåene du ser på bildet her (rundt 24 kr). Men det forutsetter at vi ikke bryter ut til høyre eller venstre innenforbi denne før det. Og du ser det blir smalere og smalere så til slutt FÅR vi brudd den ene eller andre veien enten man vil eller ikke.

Hvilken vei det blir er jo det som er spennende. Det er jo her den største usikkerheten ligger. Derfor bruker man historisk data for å si noe om sannsynligheten. Og dette - kort sagt, er en bearish formasjon. Det betyr bare at historisk har assets som har formet en slik formasjon hatt brudd ned.

Som sagt, om det vil skje med FUN er for tidlig og si, men jeg ville fulgt med på om man fikk brudd til høyre for den gule linjen og hatt stopp ved ett av støttenivåene indikert med linjene under, eller like i underkant av der bruddet vil komme (om det kommer til høyre.

Kan vi ikke bryte opp av trendkanalen?
Jo, det er en mulighet, men akkurat nå - snapshot 19.04.18 - så er det MINDRE sannsynlig enn at vi korrigerer ned. Hvorfor? Fordi RSI; stochastics, bollinger etc. sier det. Så får man spør seg selv om man ønsker å trosse disse signalene eller ikke. Det er jo her risikolysten også spiller en rolle.

Og som @iHHelg spurte om lenger oppe - kan vi ikke bare få brudd ned i kilen? Jo, vi er såpass langt nede fra breakout at vi kan få brudd ned og fremdeles holde den gule stigende trendlinjen. Vi kan til og med gå litt sidelengs og fremdeles ha formasjonen inntakt.

Det som også er verdt å legge merke til - for de som er bull, er jo dette: Aksjen ligger helt klart i en stigende trend. Tross brudd på kilen så er man fremdeles inne i en stigende trendkanal. Det er her de langsiktige bør fokusere. Er man langsiktig og ikke ønsker å trade så forstår jeg deg @Aksjerik (jeg er langt fra sikker bunnen er nådd i Nano men jeg kjøpte litt i dag likevel).

7 Likes

Nøkkel. Trenden er stigende og de fleste indikatorer blinker grønt. Men turen på vei opp vil være preget av dupper, og det er ihvertfall disse jeg ser etter.

Her er mitt dagchart, og det finnes holdepunkter for at vi skal ned for å teste.

image

1 Like

Ser vel ut til at et nytt støttenivå på ~20,40 er på gang, hvis man inkluderer gårsdagen (og til dels tirsdag).

15m chart, kortsikt 1-4 dager

Ved confirmation sammenfaller den med sterk støtte på 18,30-60

På lengre sikt tolker jeg dette kun som et pullback.
Eneste som er noe urovekkende er allerede nevnte divergens mellom volume og prisutvikling på vei opp.

2 Likes

Må du ikke ha en trende før HS som er opp? Det du hadde før HS var jo en konsolidering (i dette tilfellet VCP)?

Med samme tidsperspektiv, så ser det jo ut som vi er på vei mot bunnen av en trendkanal, og at reaksjonen tilbake nå kom fra toppen av trendkanalen. Ikke bra hvis bunnen blir brutt her dog. :slight_smile:

Samme tidsperspektiv som @vcp, ut uka basically. :slight_smile:

EDIT: la på mulige støtter

2 Likes

Hvilke figurer skal vektlegges sterkest og hvorfor?

Veldig bra att dere tørr ta med tidshorisont.

2 Likes

Skjønner ikke dette pratet om tidshorisont. Er det ikke bare å lese charten, så skjønner man tidshorisont? Så lenge det står datoer eller tidspunkt. Det gjør jo det i Bullishproof sin post.

3 Likes

@Calusari det hadde stemt bra hvis alle var 100% stø i TA, noe de færreste her faktisk er. Må vel si at jeg er en amatør selv, og at de som har peil skriver eksplisitt tidshorisont på TA-en sin kan ikke gjøre noe annet enn å hjelpe amatørene :slight_smile:

Litt sikker å hva du mener, oppadgående trend er tilstede. Ser mest på kortsiktig momentum ved pris og volumutvikling. Ser ut som gårsdagen trigget en del frykt.
vcp formasjonen materialiserte seg, nå kan det se ut til at det er en hs i chartet.
Trenden du tegner opp samt støtte ved 20,30 ser jeg for meg at kan stoppe confirmation av hs. Samtidig kan dette området starte profitt sikring. Jeg har ingen formeninger om hva som vil inntreffe. Følger med fra siden inntil jeg får et pattern jeg vil trade.

Alle må vel starte ett sted i sin ferd med å forstå TA.

Head and Shoulders formation consists of a left shoulder, a head, and a right shoulder and a line drawn as the neckline. The left shoulder is formed at the end of an extensive move during which volume is noticeably high

I tidsperspektivet du har tegnet, så er dannes ikke venstre skulder etter en stor oppadgående bevegelse, men etter en konsolidering som varer ca like lenge som HS-formasjonen du tegner opp?

EDIT: ja det var egentlig et spørsmål der. :wink:

1 Like

En HS burde jo helst ha høyere volum i venstre skulder enn i hodet, og en stigende halslinje er mindre bearish enn en flat/fallende, men jeg kommer uansett til en noenlunde lik konklusjon. Brudd ned gjennom støtte på 20,3 er bearish og brudd opp gjennom 21 er bullish. (På veldig kort sikt altså! :wink: )

1 Like