Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Godt spørsmål. Jeg tenker FA avgjør. :slight_smile:

1 Like

jeg vil rette en stor takk til TA folket her. jeg er like mye her som på småprat og insider (veldig lite aktivitet der).
personlig bruker jeg MA (mageanalyse) og den er avhengig av både Ta og Fa. så takk til dere som gidder dele tankene deres her.
jeg synes det er superviktig at man til enhver tid også prøver finne svakheter i aksjer man sitter i, og kanskje særlig hvis den er oppadgående. for jeg merker jeg fort blir grådig (se mars i fjor) når MA sier opp.

7 Likes

Jeg vet det er flere som leser som ikke poster som er interessert i TA. Blir fort en gruppementalitet hvor ingen ser faresignalene og så går det galt. Jeg har opplevd det selv litt for mange ganger. Viktig å se alle sider av saken som du sier, både FA og TA.

Tror ikke denne korreksjonen er skummel med mindre vi closer under 20 kr. Det bør også være en del støtte på 19 kr og 50-dagers glidende snitt. Om man ikke er inne ville jeg personlig ventet og sett på hva close blir før man evt. kjøper. RSI har brutt et tidligere støttenivå, men kommer an på om dette er midlertidig eller et skifte i moment. Stochastics er allerede lav, men bullkrysset vi fikk i går ble annullert i dag.

Fib. nivå på 50% bør gi best r/r - men som nevnt, 19 kr tror jeg bør være sterk støtte.

16 Likes

@babyrage jeg gir meg, volumet og reaksjonen så langt i dag :face_with_head_bandage:

2 Likes

:cry:

1 Like

Vet ikke om det er TA-relevant - men kan ikke skjønne annet enn at det ble satt en saftig short. Tror kursen algoherjes inntil denne lukkes… Fra 2017 vet vi hvor lite fundament har så si på denslags. Litt sørgelig at Funcom fortsatt lar seg styre slik.

Så meget bra ut i går, men det snudde fort.
Dagen så langt i dag, tolker jeg som en bekreftelse på signalene i 1D/1W chartene.

@h3nk1 leste noen spekulasjoner om det, men vanskelig å si.
Rolig oppgang og massiv nedgang vs massiv oppgang ved EA og 100% risk har jeg vanskelig for å forstå meg på. Men jeg respekterer volumet som vises nå.

Ikke sant. Volumet og bruddet med all logikk / psykologi tilsier short. Det vil forbli min mening rundt full-release av CE. Usj :expressionless:

Jag vet att det ikke er morsomt å høre for folk som har ikke liker/har trua på teknisk analys, og som sitter i Funcom med høy convinction, spesielt når noen sier att det mest sannsynligvis ska ned. Men etter noen år på markedet kan jag si meget kjedelig sanning … Pris & volum lyver ikke, uansett hvor godt det ser ut fundamentalt.

Grunnen till att nyhetsblad, værdeininvestere og long-term mennesker synes det vært så flott å eie aksjer i ur og skur de siste 30 åren er fordi 26 år av dem har vært en bull markedet, og er du noe flink på tyde en rapport og selskap så har du tjent penger. Og i worst case har du eid indeks fonder de siste 20 åren og har knust 95% av alle aktive forvaltere.

Det er min bittra sanning, og jag vet det ikke er morsomt å høre fra folk som ikke skjønner en teknisk analys. Men det sagt så er ikke framtiden for funcom over, sikkert langt ifra. Men i det korte perspektivet har det ikke sett så bra ut siden 22-24 kr. Sen hva som skjer imorgen, det får vi se.

Men når pris & volum taler emot din fundamentale oppgang, så er det smarteste å holde seg unna.

Folk skjønner ikke TA - og det er greit. De siste 100 åren har markedet pushets med fundamental teori og kunskap, buy and hold osv osv… det er bare tull.

Jag kan si med hånden på hjertet att mindre en 1% her på forumet vet hvem Livermore, O’neil, Gil Morales, Mark minervini å co er. De knuuuuuuuser Warren Buffet med hestelengder om de hatt like lang investerings horisont.

Men lar du en tanke spride seg mellom folk, blir tanken en idé, som over generasjoner blir en realitet, fakta og en tradisjon - noe som man ikke ska stride emot for då “er du dum i hodet”.

Mange på forumet her vet hva min tanke er om fundamental analys - det er piss. Like mye som folk synes att TA her på forumet er piss. Men for guds skyld, når noe slår bak på din ideologi om att aksjen ska till himmels, kom ikke med masse unnskyldinger.

17 Likes

Talkpool

2 Likes

Bruker ikke du ofte å henvise til det fundamentale når du skriver om Talkpool da ?

Jag har handlet Talkpool siden 25 kr, ser ikke hvordan det er relevant? Min kommentar baserte seg på det att ett selskap kan se hur fint som helst ut på papiret, slik som Talkpool om du så ønsker, men fortsatt ikke handles opp i en fundamental aspekt fordi det finns ikke noe interesse, volum, hype, momentum osv.

En FA hendelse gir disse punktene, men in the end of the day er det de tekniske du handler. Og av og till så får du alle disse punktene ut av det blå.

Jo, jag sier ikke att FA ikke betyder noe. Volumen må trigges av noe. Min kommentar nå baserte seg på det kortsiktige i Funcom, og att det ikke alltid (for din porteføljes skyld) er best å kun stole på det fundamentala i aksje.

Jeg er enig i det meste her.
Pris/volum tolket jeg positivt i går. Synstest det så ut som en reversering. Med en del FA bias.
Dagen i dag tolker jeg som en bekreftelse på at videre nedgang er sannsynlig/ trendskifte.

Forskjellen slik jeg ser det, er når man setter bekreftelsen på et trendskifte.

1 Like

Jeg er også enig med @babyrage i det meste, spesielt at det fundamentale kan være aldri så bra, men så lenge “hype” og interesse ikke er tilstede, så vil det gå nedover. Som jeg skrev i går har historien en tendens til å gjenta seg. Jeg har smertelig erfart dette med Nano (og en del andre aksjer jeg helst vil glemme).

Min ROI har forbedret seg kraftig siden desember når jeg bestemte meg for å kjøre ren TA mode på mine handler. Nå skal det sies at jeg bare har brukt denne strategien på krypto, men det har fungert over all forventning (tradet f.eks LTC i går og kuttet en trade på -100 EUR. I morges ville dette vært på -550 EUR. Det viser viktigheten av å være åpen for at man kan gjøre feil, og være kjapp til å begrense tap til et minimum) :slight_smile:

6 Likes

Ser vi tilbake på den doble bunnen ble kursmålet truffet på øret. Bryr meg ikke så mye om hva som skjer “i morgen”, men om vi ser på et litt lengre perspektiv må jeg igjen nevne at 16,7 ser mulig ut som en pullback etter bruddet. Rundt 12 er det mye støtte på nedsiden, og det dannes et triangel.

På oppsiden er det vesentlig motstand rundt 23, samt en etablert fallende motstand som blir interessant å følge med.

Kjøp på brudd 23, kjøp på 16,7 og kjøp for all del på 12(selg hus og dame)

7 Likes

12? Seriøst?

Kjøp DNB på 20 kroner. Mye støtte der.

Du skjønte tydeligvis ikke hva som ble skrevet?

1 Like

Joda, synes bare det er smått latterlig å dra fram så lave kurser.

Med mindre det kommer et globalt børskrakk eller at det kommer frem at Funcom drives av IS så er det ingen sjanse for at kursen skal ned i 12. Og i så fall bør man ikke kjøpe uansett.

1 Like

Det samme ble sagt mars 2017…

2 Likes