Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Funcom - Teknisk Analyse

funcom_ol
Investeringer: #<Tag:0x00007ff296134738>

Det kan jo være en konsekvens av at de er inne når chartet er bull, og ute når chartet er bear?

Når de da fortsetter å spå nedgang selv om aksjen stiger etterpå da? Og andre sin TA spå den opp?

For det første handler trading om consistent profits, ikke treffe topper og bunner.
Det har jeg ingen ambisjoner om. Kursen er forøvrig under der jeg solgte, så traden var helt OK.

Du kritiserer min hitrate (som forøvrig ikke har noe med saken å gjøre) men @Christian kan verifisere at jeg er opp ca. 27% på trading i aksjer siden jeg overførte pengene fra krypto i oktober.

Så kom du med en påstand i Insidetråden om at du kunne like mye TA som meg. Jeg ba deg poste et chart her hvor du kan bevise påstanden, men det snakket du lett bort. Jeg ser ingen charts.

Er vi ferdige nå?

Da har de vel mest sannsynlig gjort en feil.

Hva skjedde med at man hadde lov til å legge ut en TA for å få diskusjon rundt eget chart? Jeg var også av den oppfatning at man selv skulle ta ansvar for egne handler og ikke investere i et verdipapir basert på noe man har lest på et internettforum?

Dette selvutnevte TA politiet som har etablert seg på forumet, er alt annet enn konstruktivt.

Fikk ikke svar på denne.

Kan følge opp med et spørsmål til, hvordan har det seg at jeg poster to charts som er positive, mens du og et par andre poster negative charts? Jeg føler det er relatert til det første spørsmålet mitt i sitatet ovenfor…

Hvordan blir det hvis alle skal trade etter samme mønster i en aksje uten volum?

Daily chart fungerer for meg fordi jeg prøver å swing-trade. Det er en fin horisont og passer til min tradingstil. Når jeg trader krypto ser jeg på 15 min, 1 time og 4 timers chart fordi markedet er åpent hele døgnet og volatiliteten er større. Denne strategien fungerer (i min erfaring) dårlig på aksjer, man blir for lett stoppet ut av intradagsbevegelser pga. algoer og enkeltaktører.

En annen ting er at jeg liker kortsiktighet for det har økt min treffsikkerhet. Jeg kan ikke fortelle deg hva Funcom står i om 2 måneder. Men jeg kan med større sikkerhet si hva en asset – basert på chartet – mest sannsynlig vil gjøre i morgen eller 2-3 dager frem i tid, gitt visse kriterier.

For å besvare ditt andre spørsmål handler det om timeframe. Som vi diskuterte rundt Bitcoin chartet er det få som vil si det ikke ser bullish ut om man zoomer langt nok ut. Men zoomer du inn på daily eller lavere så er det ikke noe som innbyr til instant buy. Det samme gjelder nok Funcom chartet ditt.

Så det er viktig å tenke på at folk som har innvestert pga. det fundamentale gjerne har et helt annet perspektiv enn oss som trader og er fornøyd med å hente ut noen prosenter hver dag.

Du misforstår. Enkelte bytter på å vise til langsiktig om de er inne, selv om de skal trade, for å stimulere kjøp, for så å bytte til kortsiktige som peker i annen retning, etter de har solgt for å stimulere til salg, i håp om ny inngang lenger ned.

Håper ingen er så naive at de ikke tror dette foregår?

Takk for svar. Jeg har sett at du er flink til å lage slike charts. Har du noen tips til meg for hvordan jeg kan forbedre denne TA - Analysen min?

Nå er jeg på det mest høyteknologiske nivået jeg noen gang har vært når det gjelder TA. Så får se om jeg klarer å ta noen kvantesprang nå når jeg først har klart å lage min første TA med rette streker :slight_smile:

Og det jeg sier her egentlig er altså at alle kjøp under 21.10 er gode kjøp. Selger man under det nivået så godtar man lav avkastning i forhold til potensialet.

Hehe, det er jo et litt bredt spørsmål. Først må du prøve å legge vekk følelser og bias. Det er utrolig vanskelig - noe denne tråden er et bevis på. Velg så en timeframe du ønsker å trade etter (daily, weekly, montly eller lavere).

Skift så til candles da det gir mer informasjon enn linjechart. Linjechartet sier deg ikke noe om handelsdagen, eller rangen askjen ble tradet i.

Legg så til noen indikatorer, igjen, kommer an på hva du ser etter, men oscillators som MACD, RSI og Stochastics RSI er de mest vanlige. Legg også til glidende snitt (20, 50, 100, 200).

Lykke til :wink:

Nå var den postet slettet fordi den ikke bidro konstruktivt. Da antar jeg du er voksen nok til å ikke prøve å skape mer bråk.

Venter fremdeles svar på hvordan du kan tolke den analysen jeg linket til som utelukkende negativ.
Få aksjen over 50 dagers SMA så skal jeg være med deg opp :wink:

Jeg har ingen problemer med å holde følelser ute. Jeg har jo selv tidligere snakket litt på forumet her om hvorfor jeg var negativ de gangene jeg hadde solgt. Har nå erfart at det er ok å si det, men om man er negativ så bør man ikke være den mest aktive akkurat. Jeg har som de andre her inne hatt noen exit’er og nye innganger. Og jeg bruker bare teknisk analyse i kombinasjon med andre variabler som fundamentalt, hypometer, selvstendig tro på individuelle spill og psykologi.

Takk, jeg legger ofte til litt av hvert når jeg trykker rundt på Hegnar/netfonds. Hvilke indikatorer har fungert best på å spå Funcomkursen de siste 3-5 årene tror du?

Som @Fenriz sa tror jeg ikke forumet har godt av et TA-politi som skal få lov å bestemme hvem og hva slags charts som skal postes. Så jeg kommer ikke til å slutte å poste charts selv om enkelte ikke liker det jeg poster. Har fått flere PM’er fra folk som setter pris på chartene, og selv om de ikke orker å gå i bresjen for et “fritt forum” så gjør jeg gjerne det.

Slik som du gjør i Funcom tror jeg mange gjør. Når man kjøper på et nivå så er det jo ikke tilfeldig. Det er jo ikke slik at man logger seg på kontoen og sier “jeg kjøper denne x.x aksjen i dag”. Man har kanskje sett på et chart, man har gjort seg opp en mening om kursen ifht. historikk og man vet kanskje om en eller annen trigger som folk venter på. Likevel så blander man inn emosjoner i innvesteringer og da går det fort galt.

Du kan jo spørre i Nano TA tråden om hvem som har vært negativ til Nano i hele år frem til vi begynte å bryte opp fra den doble bunnen på 45 kr. Dette på tross av at jeg sitter fullastet med Nano. Man må evne å se på et chart objektivt, samtidig som man er klar over at hvis man har rett, så taper man penger. Det er det ikke mange som klarer. Men det er en treningssak.

Ifht. indikatorer må du nesten bare backteste ifht. aksjen og en gitt timeframe. Jeg bruker selv de indikatorene jeg nevnte, med mine egne settings på mange av dem, tilpasset ulike timeframes.

Sorry, jeg mente ikke direkte deg ifht utelukkende negativ, men det er litt som det blir påpekt her at det er en tendens at det kommer masse negative spådommer på røde dager, og det er litt slitsomt å forholde seg til med lang horisont. Du følger en aksje så kommer det hele tiden noen som visker deg i øret, “hei søpplehue, du har feil, aksjen skal ned”.

Det blir postet mange dags og timeschart. Da blir det mange charts i en negativ periode. Man leter etter en endring i retningen, og eventuelt en bunn i aksjen.

Dette innlegget ble rapportert av nettsamfunnet og er midlertidig skjult.

Jeg har til nå aldri klaget på en eneste post i TA tråden. Og har aldri lest Nanotråden. Jeg forsøker bare å holde meg til tema her. Det er stor takhøyde fra min side.

Uansett så vet jeg jo at du og alle de andre TA traderne kommer løpende snart. Når denne går så vil jo TA vise vei videre i samme retning. Noe som gir meg og alle andre her god gevinst når alle TA traderne kjøper aksjer fordi den bryter gjennom motstanden på ca 21 kroner :slight_smile: