Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Du misforstår. Enkelte bytter på å vise til langsiktig om de er inne, selv om de skal trade, for å stimulere kjøp, for så å bytte til kortsiktige som peker i annen retning, etter de har solgt for å stimulere til salg, i håp om ny inngang lenger ned.

Håper ingen er så naive at de ikke tror dette foregår?

4 Likes

Takk for svar. Jeg har sett at du er flink til å lage slike charts. Har du noen tips til meg for hvordan jeg kan forbedre denne TA - Analysen min?

Nå er jeg på det mest høyteknologiske nivået jeg noen gang har vært når det gjelder TA. Så får se om jeg klarer å ta noen kvantesprang nå når jeg først har klart å lage min første TA med rette streker :slight_smile:

3 Likes

Og det jeg sier her egentlig er altså at alle kjøp under 21.10 er gode kjøp. Selger man under det nivået så godtar man lav avkastning i forhold til potensialet.

1 Like

Hehe, det er jo et litt bredt spørsmål. Først må du prøve å legge vekk følelser og bias. Det er utrolig vanskelig - noe denne tråden er et bevis på. Velg så en timeframe du ønsker å trade etter (daily, weekly, montly eller lavere).

Skift så til candles da det gir mer informasjon enn linjechart. Linjechartet sier deg ikke noe om handelsdagen, eller rangen askjen ble tradet i.

Legg så til noen indikatorer, igjen, kommer an på hva du ser etter, men oscillators som MACD, RSI og Stochastics RSI er de mest vanlige. Legg også til glidende snitt (20, 50, 100, 200).

Lykke til :wink:

2 Likes

Nå var den postet slettet fordi den ikke bidro konstruktivt. Da antar jeg du er voksen nok til å ikke prøve å skape mer bråk.

Venter fremdeles svar på hvordan du kan tolke den analysen jeg linket til som utelukkende negativ.
Få aksjen over 50 dagers SMA så skal jeg være med deg opp :wink:

Jeg har ingen problemer med å holde følelser ute. Jeg har jo selv tidligere snakket litt på forumet her om hvorfor jeg var negativ de gangene jeg hadde solgt. Har nå erfart at det er ok å si det, men om man er negativ så bør man ikke være den mest aktive akkurat. Jeg har som de andre her inne hatt noen exit’er og nye innganger. Og jeg bruker bare teknisk analyse i kombinasjon med andre variabler som fundamentalt, hypometer, selvstendig tro på individuelle spill og psykologi.

Takk, jeg legger ofte til litt av hvert når jeg trykker rundt på Hegnar/netfonds. Hvilke indikatorer har fungert best på å spå Funcomkursen de siste 3-5 årene tror du?

2 Likes

Som @Fenriz sa tror jeg ikke forumet har godt av et TA-politi som skal få lov å bestemme hvem og hva slags charts som skal postes. Så jeg kommer ikke til å slutte å poste charts selv om enkelte ikke liker det jeg poster. Har fått flere PM’er fra folk som setter pris på chartene, og selv om de ikke orker å gå i bresjen for et “fritt forum” så gjør jeg gjerne det.

Slik som du gjør i Funcom tror jeg mange gjør. Når man kjøper på et nivå så er det jo ikke tilfeldig. Det er jo ikke slik at man logger seg på kontoen og sier “jeg kjøper denne x.x aksjen i dag”. Man har kanskje sett på et chart, man har gjort seg opp en mening om kursen ifht. historikk og man vet kanskje om en eller annen trigger som folk venter på. Likevel så blander man inn emosjoner i innvesteringer og da går det fort galt.

Du kan jo spørre i Nano TA tråden om hvem som har vært negativ til Nano i hele år frem til vi begynte å bryte opp fra den doble bunnen på 45 kr. Dette på tross av at jeg sitter fullastet med Nano. Man må evne å se på et chart objektivt, samtidig som man er klar over at hvis man har rett, så taper man penger. Det er det ikke mange som klarer. Men det er en treningssak.

Ifht. indikatorer må du nesten bare backteste ifht. aksjen og en gitt timeframe. Jeg bruker selv de indikatorene jeg nevnte, med mine egne settings på mange av dem, tilpasset ulike timeframes.

5 Likes

Sorry, jeg mente ikke direkte deg ifht utelukkende negativ, men det er litt som det blir påpekt her at det er en tendens at det kommer masse negative spådommer på røde dager, og det er litt slitsomt å forholde seg til med lang horisont. Du følger en aksje så kommer det hele tiden noen som visker deg i øret, “hei søpplehue, du har feil, aksjen skal ned”.

3 Likes

Det blir postet mange dags og timeschart. Da blir det mange charts i en negativ periode. Man leter etter en endring i retningen, og eventuelt en bunn i aksjen.

Jeg har til nå aldri klaget på en eneste post i TA tråden. Og har aldri lest Nanotråden. Jeg forsøker bare å holde meg til tema her. Det er stor takhøyde fra min side.

Uansett så vet jeg jo at du og alle de andre TA traderne kommer løpende snart. Når denne går så vil jo TA vise vei videre i samme retning. Noe som gir meg og alle andre her god gevinst når alle TA traderne kjøper aksjer fordi den bryter gjennom motstanden på ca 21 kroner :slight_smile:

1 Like

Det kan være.
Min holdning til det er at vi som lesere har ett ansvar for å ta inn over oss konteksten chartet er postet i, og å bruke informasjonen i henhold.
Når @Nocturne poster flere hyppige charts som alle er negative, så kaster ikke jeg kortene av den grunn, men forsøker å se om jeg er enig i hans oppfatning og om det eventuelt er informasjon jeg kan agere på.
Ofte konkluderer jeg med at det kun er støy, men det er også OK. Jeg setter like fullt pris på muligheten til å se og vurdere hans perspektiv på aksjen/chartet

3 Likes

Hvis du slutter å kave deg opp så ser du at babyrage postet følgende 29. mai. stort mer spot on beskrivelse av hva som faktisk har skjedd vil du slite med å finne.

2 Likes

Takk for konstruktive innlegg - det er helt riktig som du sier at mine charts nok har en mye kortere tidshorisont enn det mange andre her inne har. Trodde det ikke trengtes å utdypes ut fra selve analysen som postes til chartene, men greit å få det sagt.

Det fordrer også hyppigheten fordi jeg sitter og ser på charts mange ganger til dagen… :slight_smile:

Forøvrig har du helt rett @Morti - ingenting er jo bedre enn om Funcom bryter opp og vi andre også kan hive oss på. Dere andre som alt er inne vil jo være avhengig av at noen driver momentet videre!

3 Likes

@Nocturne - håper du fortsetter å poste TA’ene dine. Setter pris på dem og lærer mye! :muscle:

3 Likes

Ja og nei. Forstår at man ergrer seg når utviklingen er annerledes enn man selv ser for seg eller har satset på. Men poenget med forumet er jo å få en fordtåelse av hva som kommer til å skje med en spesifikk aksje på både lang og kort sikt. Da kan ikke metadiskusjonen hensynta hver enkelt sin posisjon. Den enkelte må heller tolke informasjonen basert på egen situasjon og eventuelle posisjon

3 Likes

Det finnes en egen og egnet tråd for metadiskusjon @Enterprise - her:

og her:

https://beta.tekinvestor.no/t/metadiskusjon-om-forumkutyme-og-internjustis/1127?u=nocturne

4 Likes

Samme vei som USA, siden gårsdagens nedgang kom som et refleksjon av andre dagen på rad i USA. :slight_smile:

Futurene i USA i dag, litt på vippen:

1 Like

Hvor mye vekter dere volum når dere lager TA @nocturne @Christian

volumet de siste par dager har jo vært svært lavt?

2 Likes

Nevnte det her @Irathi - volum er viktig ja.