Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Jeg har etterlyst volum siden før sommeren. Med noen få unntak er det bare i forbindelse med Q2 og Q3 at det har vært særlig volum. Da bør en heller ikke legge for mye vekt på det en leser ut av chartet, er min mening :slightly_smiling_face:

5 Likes

Volum er superviktig, det gir troverdighet til all TA. Helt siden månedskiftet august/september har det faktisk ikke vært en eneste dag med relevant volum, det er nesten utrolig når man tar den ekstreme volatiliteten som har vært på børsene i betraktning. Indikerer at de fleste svake hender er ristet ut, men det finnes heller ingen særlig etterspørsel.

Etter close onsdag er aksjen nøyaktig like uavklaret som etter close sist fredag. RSI ligger og tutler av gårde på helt nøytralt.

3 Likes

Hvem er hu der Volum som alle vil ha?

1 Like

bilde

Her er litt volum :wink:

Volumet er helt klart en viktig faktor her, og enig med mange betraktninger.
Oppganger på høyt volum og lavt på nedganger.
Når man ser spreaden som til tider er komisk og hvordan små poster flikker aksjen kan man tenke sitt.

Slik jeg ser det er momentet også veldig interessant, det blir ofte ødelagt av de velkjente støtdumpene.
Og der er det en del å gå på.

1 Like

Hvordan tolker man volum opp i mot reell handel og bare bytte frem og tilbake de samme 50k aksjer ti ganger til dagen?

Nesten umulig etter børsen bestemte å anonymisere meglerhusene og man ikke lengre kunne få oversikt over nettokjøp, andeler osv. (Kan jo lure hvorfor det ble et sterkt ønske :wink:)

Før kunne man lese veldig mye mer ut den informasjonen, nå blir det bare å forholde seg til totalvolumet dessverre. Eller statistikker som strekker seg over tid som egentlig heller ikke sier mye om akkurat det.

1 Like

Takk @Savepig det var akkurat det som var poenget mitt.

Volumet i det siste har foruten enkelte dager vært nesten helt fraværende. Lykke til med TA da. Jeg laget en post for litt siden der jeg sa se opp for dobbel topp eller fallende topp i rsi. Det fikk vi, TA varslet, men jeg handlet ikke på det. Aksjen skal opp, litt i stuss på om TA kommer til å varsle det, men dersom vi får høyere bunner i rsi på vanlig handel uten nyheter så er det tidlig varsel på oppgang. Ellers får vi en nyhet som blåser oss opp og så blir bunnen i rsi tegnet som følge av det.

Fravær av kjøpssignal er jo også TA. Er bare en veldig nøytral avlesning.

Jeg heller mot bullsiden her, bare så det er sagt. Acc/dist ligger i et posivt leie, og rsi trender svakt oppover selv om macd tegnet en knapt synlig bear crossover i dag.

Det som gjør aksjen sårbar for at det kan komme en washhout om den mot formodning skulle rykke nedover nå er at både 50 og 100 sma har krysset under 200 med litt margin. Kan helt fint komme en sell on news på releasedagen for myz, med påfølgende kapitulasjon og rally oppover igjen hvis det kommer gode salgstall. (Som jeg også er veldig bull på, gitt dekningen av spillet.)

3 Likes


Er det noe konsensus på om RSI skal være smoothed eller ikke? Hvis man unsmoothed, så var det en RSI-bunn i september og etter det er trenden oppover. Motsatt av kursen mao. :stuck_out_tongue:

Ser også at kursen vaket rett på SMA50 før USA kom og skremte den ned. Det ser helt klart ut som en motstand.

1 Like

Jeg bruker chartet mitt alltid sånn, driter i hva andre gjør. :stuck_out_tongue:

For meg antydet acc/dist at de samme som alltid banker kursen ned med en gang funcom har gått et par kroner nå har kjøpt seg stille og rolig inn igjen. Vet ikke om aksjonærlistene sier det samme?

1 Like

Enkelt å se av aksjonærlistene @Savepig - det er bare én der som trader med volumer av størrelse som speiler kursraidene vi for eksempel så fra 19 til 18-blank.

Ikke kjøpt lister på en stund, det trengs ikke. Denne aksjen fordrer at man lærer seg mønsteret og er tålmodig hvis man ikke treffer bunnen perfekt.

Dersom volumet stiger fremover, vel, så kan med hell følge med på andre signaler også. Alt skal, hvis aksjen oppfører seg som den “skal” tilsi at den skal opp til 19 innen kort tid.

1 Like

Ja, opp til 19 som den har stanget kontant ned fra flere ganger, og til SMA200 som den nå trader under.

Man skal jammen trade med veldig mange kroner for å tjene gode penger på 17-19, og treffe perfekt hver gang.

2 Likes

Bra spottet. Det kalles bullish divergence. Google it :wink:

1 Like

Helt riktig - bare at denne gangen vil 19 (trolig) brytes med volum ifbm. med MYZ-launch.

Deretter vil den kunne ta ut ~21 motstanden med gode salgstall (hvis ikke tidligere - vanskelig å spå).

Gjør den det tror jeg på year-high :crossed_fingers:

1 Like

Krysser fingrene for det.

Synes også chartet er uavklart på kort sikt for øyeblikket. Ingen spesifikk retning her nå. Fikk en inside candle i går og har noen helt tydelige ranges å se på (17.50-16.50). Folk har etterlyst volum, og det er tydelig at dette er fallende.

Det positive er at både RSI og Stochastics RSI har begynt å peke nesen oppover som du sier, så får vi se om volumet kanskje kan komme tilbake før desember.

1 Like

@Christian delvis skyet nå ? :slightly_smiling_face:

1 Like

Det er delvis skyet over 17,73 og skyfritt over 18,98 :slight_smile:

3 Likes

Mulig å fortelle kjapt hva det betyr, for oss mindre kunnskapsrike?