Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - The Park media

Det er vel ikke så uvanlig at fans av et spill/selskap er tidlig ute med å kjøpe produktet ? Jeg kjøpte det med en gang(og mange postet om det samme på forums.thesecretworld.com) men når jeg tenker meg om så burde jeg jo ha ventet til launch og kjøpt det til full pris…

Nei var ikke det jeg mente. Men ok vi lar den ligge :slight_smile:

2 Likes

Blir nok litt fuzz rundt release, og Funcom ser ut til å få litt hjelp her og der. Det må da også være noe positivt ved å release rundt Halloween?

5 Likes

Awesome post Koe… Husk å kikke på PC Gamers Opencritic neste uke. Her kan klanen følge med og, å kose seg skikkelig om det skulle dukke opp noe dritt… :stuck_out_tongue:

Jeg forsøker å finne andre spill på Steamspy som kan forhåndsbestilles, men har ikke funnet dette enda. Hvorfor er f.eks ikke Fallout 4 eller Warhammer der? Og hvorfor hadde The Park 9 spillere i går?

1 Like

Ligger på topselgerlista #12 på gamersgate nå.
http://www.gamersgate.com/top-sellers

Med tanke på at nøkler derfra og fra Greenmangaming ikke teller med på toppselgerlista til Steam, kan vi nok få en overraskelse ved release.

Disse nøklene er heller ikke med i statistikken på Steamspy.

Fun fact: Soma selges ikke via Greenmangaming eller Gamersgate.

1 Like

tror jeg og… Nå sitter alle utviklerne og svetter, klør seg i hode over hvorfor det krasjer hele tiden… haha…

Nå håper jeg virkelig at de har “shit together”… de hadde det ved TSW, men på LMO mobile devices så har det vært litt vel mye gamle FUNCOM takter…

hmmmmm… så du sier at The Park koster mer i Asia… 120 NOK ? Kjenner det beginner rykke i hausemuskelen :stuck_out_tongue:

Nei de hadde GOG/humble istedenfor.

Jeg fant foresten denne som viser at selv som steam normalt selger mest så kan det eksistere unntak :

“In total, a count of the PC users of The Witcher 3: Wild Hunt tallies up to approximately 1.3 million gamers. Of those, 693,000 are playing the title using GOG Galaxy, the distribution site’s downloadable client.”

“Firstly, GOG has been persistent in its refusal to use DRM, a move that has impressed the gaming community and has tied in with Projekt Red’s own thoughts on the controversial copy protection method. With GOG offering up enticing pre-order strategies, including the chance to cut 20% from the price of pre-order deals, it’s no surprise that savvy players chose to take their money to GOG.”

Greenmangaming eller Gamersgate selger nøkler som aktiveres på Steam. Det gjør ikke GOG/humble. Det betyr mye ved release da vi vil se en stor mengde nøkler bli aktivert, som er kjøpt fra GMG eller GG.

Disse nøklene kommer heller ikke med på toppselgerlista til Steam eller på Steamspy.com. Med tanke på at The Park har ligget på topplistene på både GG og GMG, tror jeg vi får en fin boost ved launch.

Noen som husker i farta hvor mange nye hoder som ble ansatt i perioden The Park er utviklet? Og da også om noen sluttet?

Humble selger steam keys ( og er diskutert tidligere i tråden ).

2 Likes

Noen som har oversikt over ansettelser +/- siste halvåret i Funcom?
Dette vesentlig ifht hva Gordon har nevnt, hvis det er slik at arbeidsstokken nesten utelukkende er overført fra de som tidligere KUN jobbet med annet, typ TSW, nå laget TP, så vil den reelle inntekten av TP være 100%, siden kosten allerede er der i utgangspunktet. (selvf. noe annet må man regne med av kost, men ikke i arbeidstimer).

Så lenge kvaliteten opprettholdes på eksisterende portefølje, så kan iallefall Funcom si til hovedaksjonær hvis de feks selger 130k spill, “Hey, vi har dratt inn 10mill uten å bruke mer folk”, det er greit det :slight_smile:

Dette er hele poenget… Litt ekstra utgifter har de hatt siden de har ansatt 2 i Oslo. Lisens utgifter til UNREAL kommer det sikkert og (men det er småpenger). MEN, FUNCOM har meldt ting i sist kvartals rapport at totalen på utgifter antageligvis blir lavere for Q3 og Q4… Så jeg tror man kan regne med at det meste av topplinje økning også går rett inn i bunnlinja… Dette pga mye fremførbart underskudd…

Så hvis ingen har gått i samme periode, så har de under utvikling av TP fått en ekstra lønnskost på 1 årsverk, ca 500k ekstra. DVS at ifht lønnskostander må de selge ca 9000 kopier for å dekke disse ansettelsene! DET er lite :slight_smile:

I utgangspunktet er de 5%.

Det er lite @Paddy80 … men de har jo hele veien funnet måter å kutte kostnader på. Minker jo for hvert kvartal… så jeg tror den ekstrakosten bare rett og slett ikke blir sett fordi de får til så mye kostnadskutt andre steder.

Jeg synes som sagt at mye ligger til rette nå. Alt de bare trenger nå er å få litt mer salg og omsetning. Klarer de det er de i mål. Håper småspill strategien skal ta de dit.

Poenget her er at utgiftene til de 4-10 personene som har jobbet på TP ikke er blitt kostnadsført enda. Det kommer etter at spillet gis ut. Prinsippet med å føre inntekter og kostnader samtidig kalles sammenstillingsprinsippet. Dermed har kostnadene de foregående kvartalene isolert sett blitt “kunstig” lave fordi Funcom har hatt en utgift som de ikke har kostnadsført enda.

Poenget er, hvis det er riktig som Gordon sier, 2 nye skaller som har jobbet med TP og skal ha lønn. Den reelle kostnadsøkningen er da disse 2 skallene? Hvis de tjener si 5 mill på TP, og de har brukt 500k på lønn, har de ikke tjent 4,5 mill på prosjektet?

Når du sier kostnadsført, så har vel disse personene fastlønn? Slik at den er rimelig stabil året gjennom? Hadde de leid inn ett team så er jeg med, eller er jeg på bærtur?

1 Like