Diskusjon Triggere Porteføljer

Generell Shipping Prat 🚢

Funcom og Starbreeze er jo ikke akkurat rat i en god stim for tiden. Vi er flere som tester andre aksjer på OSE. Noen er i Tank (Frontline…), andre er i Dry Bulk (GOGL…). For å ikke kuppe hele småprattråden så tenkte jeg at vi som er interessert i shipping for tiden tar diskusjonene inne her. Jeg kommer selv til å bidra mest på DryBulk og GOGL.

Dagens Capesize chart:

Prisen på å operere en Capesize er mellom 11 000 og 14 000 pr dag. Nå er dagratene over 11 000 USD og man skjønner jo at fra nå av begynner det å bli skikkelig spennende fremover.

http://www.goldenocean.no/

Her er flåten til Golden Ocean
http://www.goldenocean.no/?menu=7

Dette er 18 Capesizes… GOGL har en haug med Panamax, SUpraMax også. Men det er Capene som er sjefene i flåten. 18 Capes teller jeg. Og da er det jo bare å begynne å regne hva Bunnlinja blir :wink:

Hvis break even er 11000 USD og man får 12000 USD dagen, vel da er man +1000 USD pr bår pr dag. 18 båter det blir 18 000 USD/dagen rein netto. Nå er det ikke slik at alle båtene er på spot ratene, men en god del er… Uansett båtene kommer gradvis over alle som en på de nye og bedre ratene. GOGL er på vei inn i meget hyggelig farvann.

7 Likes

GOGL har ihvertfall historisk hatt ganske mange båter på lengre kontrakter. Vet du hvordan det er nå, eller er det bare en antagelse?

Jeg tror forresten shipping er interessant nå, har noen lodd i TIL. Jeg har ikke gått veldig i dybden på den investeringen eller shipping generellt, så ikke ta det som en kjøpsanbefaling.

De har noen i spot markedet, og noen mot indeksen så ja… at Baltic indeksene går opp slår rett inn i Topplinja og bunnlinja. tror 1/3 av Capene er slik (dere kan se det på Golden Ocean sin offisielle side)

Jeg også har TIL. Men har ikke satt meg nevneverdig inn i aksjen.

Hva sier du Irathi… Hva tror du? Bryter vi gjennom 33 - 34ish denne gang :wink:

Synes de er utrolig disiplinert og flink de som smyger seg inn i aksjen nå. Bare opp noen få prosenter om dagen nå og så pent og pyntelig ned litt midt på dagen og før det blir klemt på mer mot slutten… Jeg ville bare banket inn 25 000 aksjer pronto om jeg skulle inn. Samme i går egentlig. lå store deler av dagen ned sånn -1.5% og så klemmes det til og så er man + 1.5% ved slutt.

Spot ratene er hardt oppover i går folkens

Jeg bare lurer på når skal festen begynne… :D. Er klar for 50% opp egentlig nå. Come on… Give it… :wink:

2 Likes

Frontline har snart gått krona, mens ingen nesten merker det. Snikende i skyggen, just saying… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Har i dag kjøpt Golden Ocean for 33,10 etter tips fra Gordon :), mer Thin Film for 4,67 og Nel for 2,71. Ikke store greiene. Bare 1000k i Golden Ocean f.eks. :slight_smile:

Jeg vil tro at Golden Ocean skal være en nobrainer. Bare sjekk kursen de siste månedene… Og så sjekker du Bulk ratene… Baltic Dry Indexen, Baltic Capsize Indexen, Baltic SupraMax osv osv… Allt er jo rett opp siden da… Jeg teller på knappene for når denne må begynne å gå noe i hampen.

Ventet mer desperasjon fra shorterne i NASDAQ… Men har ikke sett så mye til det ennå. Jeg håper de er idiot nok til å sitte å leke isgubbe sånn at vi får et skikkelig rally senere…

EDIT: Får håpe at jeg treffer like bra med GOGL kursen som den spådde oppgangen i shipping ratene…

1.000.000 kroner eller 1.000.000 aksjer? Syntes det var en stor post jeg men :wink:

1 Like

Mente 1000 stk hehe. 33100 kroner altså.

2 Likes

Tror det er flere som meg, brent fingrene flere ganger før på GOGL, vil ha bekreftelse på at dette varer/øker før neste inngang. 5000 til nå snitt 31,96. Varer dette tror jeg ganske sikkert at den inngangen blir gull utover sensommer høst.

1 Like

Klart det er mange som har brent seg på GOGL… Shippingratene har jokket opp og ned 7 år nå på falsk alarm med generel trend stadig lengre ned i kjelleren. Men nå spørs det om ikke vi snakker om the real thing. Det har skjedd litt av en revolusjon i mining industrien. Massive mengder ut på markedet som trenger transport… Nye aktører, India, Afrika, Sør Amerika, Australia… Hele linjen egentlig… Mens ingen har Bulk inne til bestilling, halve flåten opphugd og lite i bøyene… Dette skal godt gjøres at ikke blir fest av… medmindre noen har en haug Capesize gjemt i en fjord :smiley: Manskal jo heller ikke glemme at Goggen ikke har vært så lavt priset som nå på veeeeeldig lenge… Blir liksom godt gjort hvis vi likavel ikke skal opp.

Så forresten at Kina hadde stoppet produksjon av 20 Valemax monster… Godt for Capesize ratene det og :wink:

EDIT: Og der var vi i pluss for dagen. Slår ikke feil, mer action utover eftan… 33.60

1 Like

Capesize fortsetter den kraftige oppturen
Baltic Dry trekkes opp av samtlige segmenter fredag.

Baltic Dry-indeksen tikker opp 6,1 prosent til 1.048 poeng fredag.

Capesize 12.885 dollar (+ 10,4 prosent)
Panamax 9.261 dollar (+ 1,1 prosent)
Handysize 6.300 dollar (+ 2,7 prosent)
Supramax 8.844 dollar (+ 2,8 prosent)
Baltic Dry-indeksen er en indeks for tørrbulkratene innen shipping. Den har vært aktiv siden 1998, og driftes av Baltic Exchange, et privat selskap basert i London.

Dette er copy past fra:

5 Likes

Kom over denen artikelen

3 Likes

Nå klemmer markedet til ordentlig… Det kan da fan ikke være lenge før vi får en heisatur uten like :D. Igjen, spent på om USA igjen blir snål som de siste 2 dagene eller om de nå har fått nok og må inn. Vi får se 15:30

1 Like

“Noen” markedskrefter er så sterke at det ikke alltid er lett å skjønne hva som skjer. Det er pokka nødt til å smelle snart, både tank og bulk. Sitter på FRO og GOGL, synes det er greit nå

2 Likes

Bare klamre dere fast til aksjene deres folkens, vis fingern, og hold fast… Her smeller det når som helst.

Går ikke ut av denne før til høsten uansett tror jeg. Denne skal dobles. TIL selges til 115 når kursmålet er der nådd.

Shortere og annet har ikke bare is i buken… De har fan meg nitro. Det MÅ da bare smelle snart. Har IKKE sett noe lignende før. Vanligvis må man være forrut for å få nyte kursoppgang når BDI øker. Nå er det liksom, versågod, der ligger penga bare ta dem. Jeg er mildt sagt forvirret om ikke denne fyker en dollar eller mer opp.