Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generell Shippingprat 🚢

Skjønner ikke logikken. Utbruddet er foreløpig ganske konsentrert. Dessuten snakker vi om en promille av befolkningen. Er akkurat samme hysteri som ved fugle og svineinfluensa, ebola og SARS. Dette er old news neste uke :roll_eyes:

1 Like

@Joval Overskuddet av VLCC-er øker til mer en dobbelt av gjennomsnittet for sesongen.

Ka du trur?

Positivt eller negativt?

Er amatør så beklager dumme spørsmål, men hvorfor går da aksjer som Hunter og Frontline ned i dag? På sikt vil vell disse gjøre det bra?

De går vel ned fordi det forventes at antall båter som skal vente på last i AG skal øke. Dette vil i såfall presse ratene som disse båtene får til lavere nivåer. i tillegg vil de få flere ledige liggedøgn som de ikke får betalt for.
Men om tankaksjer skal opp eller ned på sikt har jeg ingen mening om

Deler din undring. Eneste jeg kan tenke meg er at det er mye tungt belånte opsjonsporteføljer som tangerer margin calls når Asia faller. Så har jo den orange mannen slengt med leppa mot EU og norske regjeringen falt fra hverandre så OB er vel toxic

Er rykter i shippingmiljøet om at sanksjonene mot COSCO er opphevet. Sanksjonene har tatt rundt 43 VLCC’er (ca 5% av verdens VLCC flåte) ut av fraktsystemet, og vil hvis de tas inn igjen kunne ha betydelig effekt på ratenivået (det snakkes om 15 - 20.000$ nedgang). Ingen offisiell kunngjøring på dette, men det er sjelden røyk uten ild…

Men jeg vil likevel påstå at dagens kursnedgang, spesielt på FRO og HUNT er en kraftig overreaksjon.

1 Like

Mener det uansett bare var 26 av COSCO sin flåte som hadde sanksjoner.

Det er mulig, DN meldte i dag opp mot 43, men om det er 26 så er vel den kraftige kursnedgangen en enda større overreaksjon…

1 Like

USA innfører sanksjoner mot flere selskaper som har vært involvert i oljehandel med Iran.

1 Like

Nærmere eskalering av costcosanksjoner, enn fjerning av de?

1 Like

Jeg har ingen peiling hva gjelder Cosco, men ser ingen grunn til at de plutselig skal kjøre en mildere linje der når de trapper opp mot andre.

Fra et annet forum:

Eystein Koppang @EysteinKoppang
08:41
DNB avlyser faren ved Cosco-tankerne:

Crude Tankers: Cosco vessels at bay for now
Markets have been concerned that the Cosco Dalian vessels will resume trade. There are 29 vessels (of which 26 VLCCs) held up outside China due to sanctions, see satellite footage on p2. The current exemption by OFAC, which allows a ‘winding down of transactions’, expires on 4 February. If these vessels re-enter the market, we believe they will serve US volumes, which China has pledged to purchase under the Phase 1 trade agreement. The net effect would be positive, as we see a positive effect of >30 VLCCs needed versus the 27.5 VLCCs made available.

Angående spreaden på bunkers til ship med og uten scrubbere:

Scrubberless shipowners are breathing easier in the knowledge that 24 days into the global sulphur cap era it appears the industry has already passed the peak in terms of price spread between high and very low sulphur fuel oil (VLSFO).

In Singapore, the world’s top bunkering hub, prices for VLSFO peaked on January 7 at $740 per metric tonne and have been sliding ever since, closing yesterday at $627 per tonne, while in Rotterdam prices closed at $516.50. The price has also fallen in other ports around the world.

The price spread in Singapore has now dropped from a high of $343 per tonne to $259 as of yesterday, while in Rotterdam the gap could go below $200 today for the first time.

Hva skjer når landbasert storage for HSFO er fylt opp? Det kan ikke dumpes. Da må det enten lagres på skip, eller selges unna.

Shippe den tilbake saudi for raffinering? (regner med det er mer nærliggende løsninger)

Ja, det har vi også sett eksempler på. Og det vil legge beslag på tonnasje.
Poenget er at jeg tror det er litt tidlig for antiscrubber-gjengen å juble allerede nå :slight_smile:

Det er vel mer et lettelsens sukk, enn jubling.

Dette er ganske enkel markedsdynamikk. «Alle» bunkret VLSFO/MGO i dec19 og tidlig jan20. Dette skaper et vakuum i markedet må, samtidig som dette var produkter som raffineriene hadde lagret i lager bygget opp over flere mnd. Det er først når lagrene er tømt og verdikjeden treffer raffineriene at de må øke sin output drastisk og dermed vil vi se økte priser på VLSFO igjen og ikke minst lavere priser på HFO.

4 Likes