Hvordan skjer dette, rent praktisk? Dagens handler utgjorde 16k aksjer, laveste pris var 38,6 kr. Hva er det jeg ikke skjønner her? Er det egne markedsplasser for de med mye penger?
En pot av denne størrelsen er vanskelig å selge over børs uten å rasere kursen helt. Spesielt i en så illikvid aksje som Gent. Derfor er det ikke uvanlig å gjøre slike avtaler utenom børs.
DN investor plukker opp dette i sin handelsoversikt. Her dukker også forflytninger mellom kontoer ol. opp.
https://www.dn.no/investor/aksje/S1546/GENT/GENTIAN%20DIAGNOSTICS%20ASA
For øvrig ser jeg posten på 38 kr var på 300 000 aksjer. Kvantia meldte om 180 000. Hadde gjort seg om noen andre innsidere melder kjøp av resterende i morgen
Kvantia AS, a close associate of primary insider Fredrik Thoresen, has today, 2 May 2024, bought 180,000 shares in Gentian Diagnostics ASA at a price of NOK 38 per share.
Se det, takk for svar Ser argumentet, men det er tydeligvis kjøpere også, så hvorfor gjøres det da utenom børs? Som du nevner er det sikkert vanlig, men det oppleves jo noe ekskluderende/“urettferdig” at hvermannsen må kjøpe over børs. Hva/hvilke parametere avgjør om slike handler er greit eller ikke? Kan jeg kjøpe utenom børs hvis jeg har lyst på 200k aksjer? Hvorfor er det OK at det ikke skal påvirke kursen egentlig? I mitt hode øker det etterspørsel, og litt av greia med børs er jo nettopp salg og etterspørsel?
Noen med en del aksjer ville ut (var lei, trengte pengene eller noe annet). At nærstående til styremedlem plukker opp aksjene til en ok pris er fin-fint. Ikke noe å bruke energi på. Ønsker du å handle for store volumer kan du ta kontakt med megler i DNB eller Pareto.
Ja, nei, altså, skal ikke være vrang og tverr, jeg prøver bare å forstå hva finans-Norge synes er ok og ikke når det gjelder handler på/utenom børs. Og når det er greit å ikke påvirke en aksjekurs med kjøp/salg eller ikke. Ikke direkte relevant for Gentian egentlig, men her spørsmålet dukka opp.
Det kan også være at du hadde fått kjøpt 200K aksjer på 38,00 om du hadde lagt inn en ordre på det . Men har man ikke den typen finansielle muskler så er en unødvendig bekymring. Og husk også at den dagen noen skal ut med f eks 200 K aksjer i det vanlige ordrebildet, trekker kjøperne seg vekk. Så denne typen transaksjoner er der gode gamle meglere faktisk har best funksjon i dagens marked.
Var vel 1 blokk?
Ser ut som om noen har fått øynene opp for denne glemte aksjen
Om salgsveksten fortsetter burde en tur til gamle høyder være innenfor rekkevidde i løpet av ikke alt for lang tid (tror jeg).
35k aksjer til kurs 50 utenom børs. Lov å håpe på innsidekjøp?
Noen som har lister over hvem som kjøper?
TDN Nyheter skriver i dag morges at DUKAT AS som vel er et av T A Voldberg sine selskaper har kjøpt 50.000 aksjer.
Gentian Diagnostics når mål med hjertesvikttest
– Teamet har har utvist enestående engasjement og oppfinnsomhet, sier Njaal Kind, fungerende direktør i diagnostikkselskapet. Nå står verifisering av selskapets hjertesvikttest for tur.
Denne er også grei, dog ikke oppdatert mtp markørene.
Pipeline (fra Q1’24 rapporten):
The company is currently overseeing two projects in the proof-of-concept stage where
one project is in close collaboration with a major IVD player. Gentian’s ongoing pipeline activities are progressing through various stages, with decisions to advance into proof-of-concept
phases being influenced by both business and technology considerations.
Additionally, Gentian is actively exploring external technologies that will enable it to fulfill
its strategic objectives.
Gentian is continuously considering possibilities related to insourcing of products developed by
partners which could be manufactured and sold by Gentian.