Hvem var favoritt nr 1?
Imidlertid er Novo Nordisk, Gentian Diagnostics, Photocure, Nykode Therapeutics og Camurus attraktive
Holta AS skal selge sine aksjer i selskapet. Det er offisielt, og dermed er 8% av aksjene i selskapet tilgjengelig. Verdi ca 50 millioner kroner med dagens aksjekurs.
Hvis Vatne i tillegg tvinges til å likvidere eierandelen sin snakker vi totalt om ~22% av selskapet som potensielt er til salgs. Det sier seg selv at dette ikke gjøres over børs.
Hvordan kan dette endre eierstrukturen i selskapet?
Én ny eier som tar hele beholdningen på ~22%,?
Holta og Vatne selger hver for seg til to ellere flere nye eiere?
Andenæsgruppen eier rundt 13-14% av Gentian. Vil de øke?
Rasmussengruppen eier rundt 5,5%
Voldberg har kjøpt seg en liten beholdning. Er han interessert i mer?
Kan dette potensielt trigge et komplett oppkjøp av selskapet, med NT-proBNP på trappene, EBITDA-positive i 2024, og en vekst forventet å være >30% neste år?
Gode spørsmål. Men hvorfor skal Vatne tvinges til å selge tror du?
Uavhengig av Vatne kan det se ut som noen er interessert i å presse prisen nedover, har vært mange sluttauksjoner med typ 1-10 stk aksjer, som i en såpass lite omsatt aksje faktisk får ned prisen imponerende mye. Og med mindre det er for å lage et pent snitt de siste x antall ukene før et eventuelt kjøp av Holta sin post gir det lite mening for meg, all den tid selskapet nå går i pluss og forventa vekst er typ 30 %?
Etter hva godt informerte kilder sa til en venn av meg skal verken Vatne eller Holta planlegge å selge. Vatne har vel fått refinansiert seg og Holta snakket nok i det intervjuet i litt for generelle ordelag. Så Holta ser nok at det er betydelig oppside i aksjen og at det ikke så komplisert å bli sittende på den posten selv om han ønsker å trekke seg tilbake.
Det var bare rene spekulasjoner fra min side. Vatne har slitt mye med sine investeringer de siste årene, ref. innlegget mitt over.
Vatne er med i nominasjonskomiteen og Holta AS er representert i styret. Jeg spurte selskapet direkte om artikkelen rundt Holta AS sin avvikling og om de hadde vært informert/inkludert om prosessen videre. De avsto høflig fra å svare.
Selvmotsigende signaler her med andre ord.
Word of mouth fra kilder til en venn og så videre. Hvor pålitelig er dette?
Jeg kan selvsagt ikke røpe denne kilden som jeg stoler 100 % på at er oppriktig og velinformert, og ting kan jo endre seg. Jeg sitter i hvert fall stille i aksjen og bekymrer meg ikke for at disse to skal selge seg ut nå.
Så som alt mulig annet du leser på et forum (eller i avisen for den saks skyld) får du gjøre hva du vil med denne informasjonen.
To største selgere så langt i Q4 er VINGULMORK PREDICTOR AS og SALIX AS og de har solgt 48000 aksjer.
De har igjen rundt 260000 aksjer.
The Sundrehagens bak begge disse kontoene. Ingen i den familien er innsidere. Samtidig har vel tdligere styrelederJohn Afseth akkumulert, så summa sumarum er dette ganske nøytralt i den forstand, eller?
Men salgspresset på kursen merkes jo…
La oss håpe opsjonsholderne blir rike, så blir vel vi også godt belønnet
For øvrig er det Beckman Coulter som Bühlman inngikk avtale med for salg av fCal og fPela ‘worldwide’. Launch var i September.
Kan man vente økning i salg her allerede første kvartal neste år?
Beckman Coulter har Gentian selv avtale med for salg av Cystatin C (edit: og Gcal? Search Results | Beckman Coulter)
This collaboration underscores our unwavering commitment to our customers and their growing testing requirements,” stated Laurent Collignon, CEO of BÜHLMANN Laboratories AG. “By leveraging the BÜHLMANN fCAL® turbo for efficient handling of increasing workloads in the laboratory, it offers the highest throughput calprotectin assay with the fastest time-to-first result in the U.S. market. Our long-term partnership with Beckman Coulter uniquely positions us to address customer needs effectively worldwide.”
Collin Shaw, CEO of BUHLMANN Diagnostics Corp, U.S. affiliate, commented, “We are excited for the opportunity to work closely with the Beckman Coulter team to provide training and enhanced support to customers to facilitate the seamless adoption of these robust calprotectin and pancreatic elastase assays in laboratories.
Denne har jeg laget meg regneark på nå så jeg kan følge med på Q4 og Q1 rapporten, tror det er en spennende aksje for 2025.
Edit:
Er utrolig illikvid, er noen tusenlapper som omsettes på vanlige dager.
Men har holdt seg over et stabilt bunnivå i over to år:
Mye som kommer fra gamle Axis.
(Borch) har skapt milliardomsetning før. Teknologien i selskapet bygger på arbeid han har foretatt.
Borch har tidligere laget kjerneteknologi for Nycocard fra Nycomed samt Afinion fra Axis-Shield, som i dag er eid av markedsleder Abbott
SpinChip har utviklet en diagnoseplattform for å analysere medisinske prøver med en liten dråpe blod tatt fra pasienter. Blodprøven trekkes rett fra fingeren inn i en liten brikke. Deretter settes brikkene inn i en analysemaskin som er omtrent på størrelse med en populær kaffemaskin fra Nestlé.
BioMérieux overtar 100 prosent av aksjene i SpinChip for en samlet selskapsverdi på 1,624 milliarder kroner.
I januar har denne ligget og boblet litt.
Er en del aksjer som ligger og skuler på hver sin side av ordreboka:
With 17 FDA-ready application notes, it provides labs with streamlined workflows and reliable results. It offers a high-quality assay with speed—time-to-first-result within 10 minutes.