Forstår det slik DNB har kommet med en oppdatering 4. mai - har ikke sett original, men et par klipp fra XI:
Total revenues were slightly below our estimate in Q1. However, product sales grew 6% organically YOY. While Cystatin C and fCAL were still the main sales drivers, the highest growth was seen in ‘other products’. With another recent partnership and a growing market, we expect continued sales growth. However, we note the uncertainty around development of NT-proBNP, a key product for the company to reach its long-term sales ambition in our view.
BUY and NOK92 target price reiterated. We remain positive on the outlook for the company, and while we note the uncertainty surrounding development of key product NT-proBNP, we still see the stock as attractively valued at the current share price.
Økt risiko med utviklingen av NTproBNP - som er en viktig brikke i fremtidige salgsestimater og omsetningsmål på 1 milliard.
Til tross for dette er kursmålet nå 92 kroner med kjøpsanbefaling. Dette er da basert på eksisterende produkter med vektlegging på CystC med ny kontrakt og GCAL - hvis jeg forstår dette rett?
Litt mediaoppmerksomhet skader jo ikke
Undres over at Sundrehagen’s selger på disse lave nivåer. Ikke akkurat et bra tegn. Ikke store volumer denne dagen, men vi ser de har solgt jevnlig det siste året +
Klipp fra fredagens liste fra Innsider+ (viser omsetning sist tirsdag).
Hva tror GENT-følgerne om Q2-22?
Forventningene kjøles på kort sikt i Q1-22-rapporten: However, for 1Q and 2Q the comparable quarters last year were exceptionally strong with 33% and 65% organic growth respectively. In addition, quarterly sales numbers are sensitive to timing of large orders. Consequently, the company expects that the main part of the growth in 2022 will take place in the second half.
Fra 31.3.21 - 31.3.22 ble kassa redusert fra 146 mNOK til 100mNOK.
Fortsetter GENT ledelsen å skuffe? Eller er det nå det skal snu?
Nå var Q1 2021 på 24,16 mnok og Q2 2021 31 mnok inkludert offentlige tilskudd. Ekskludert tilskudd det det hhv. 19.6 og 25 mnok. Noe som historisk sett er rekordhøyt for Gentian.
Q1 2022 med 5% vekst QoQ om jeg ikke husker feil. Q2 pleier som regel være sterke kvartal. Når Gentian kjøler ned forventninger så kan man ikke anta tosifret vekst akkurat. Q1 med 5%, klarer Q2 det samme er det bra mener jeg, gitt den sterke veksten i fjor. Men jeg tror det blir optimistisk. Ny Cystatin C distributør var kjent ved Q1 og en kan altså ikke forvente mye her for Q2.
fCAL/fPELA kan være tilbake i vekstmodus
GCAL: Kanskje så smått begynne å bidra
GDAB: Har vist til sterkere vekst siste kvartal
Cystatin C: Nye direktekunder, nye guidelines… Kan det så smått ha begynt å løsne nå?
Jeg tipper 23-25 mnok Q2 revenue. Så spørs det om kostnadene er stabile eller på nedadgående trend. Syns det har kommet litt mye “one-off” kostnader de siste rapportene.
Hva med SARS-CoV-2 Antibody testen? Kom de for sent ut, eller har de en plass i testmarkedet nå og fremover?
Det nivået vil for meg være skuffende. Husker jeg rett ble sviktende inntekter/vekst i Q1 forklart med at bestillinger kommer i “rykk og napp” og de nærmest var “uheldige” i Q1.
Ja, det kommer alltid negative overraskelser. GENT har gått fra å ha en veldig solid kapitalbase til nå å være OK, men ikke mer. Ledelsen i GENT må snart bevise at de klarer å levere positiv EBIT Q etter Q.
Klarer de ikke dette er det vel bedre å selge selskapet til noen som har ledelse som vet hva som gjelder.
Alt med denne testen er for meg en bonus å regne. Jeg tror ikke det er noen merkbare salg av denne så langt. Med det sagt så snakkes det mye mer om Covid nå enn enn tidligere i år, og man forventer ny bølge, nye vaksiner, etc. Så denne kan absolutt bidra - men det blir nok fra 2H og utover.
Ja, du har et poeng. De sa vel at Q1 fort kunne endt med 2-3 mnok ekstra hadde det ikke vært for dårlig timing? Men hvorfor kjøler de ned forventningene til Q2 da? Jeg håper de leverer >25 mnok i omsetning, men forventer det ikke. Klarer de det er det dog positivt og da kan en til og med se positiv bunnlinje for første gang.
Enig. De må snart begynne å levere, og det bør være ila året.
Med diagnostikkselskaper som renner over av penger pga covid er det ikke helt usannsynlig med en beiler. Ikke minst med Runar Vatne som har gått på en smell og to og er kanskje interessert i å cashe ut. Men en kjøper vil jo gjerne se at det er god butikk før en blar opp. Hvis positivt Q2 resultat og god guiding fremover - tja, hvorfor ikke.
Kjenner du hvem er top 3 mulige beilere?
Jeg ser CellaVision AB, som kom med Q2 i dag, fortsetter å levere organisk vekst rett under 30% y-y. Det er hit GENT også må komme for å være troverdig som vekstselskap, og da må de ha ledelse som klarer å levere på det.
Take your pick: Roche, Becton Dickinson, Beckman Coulter, Thermo Fischer, Abbott, Siemens, biomeriux, Sysmex, Quest, bio-rad, etc.
En har jo allerede samarbeid med Roche (via Bühlmann), Siemens (GCAL), Beckman Coulter (Cystatin C) og en ny undisclosed partner for Cystatin C i USA. Samtidig pågår det trolig forhandlinger med flere selskaper for GCAL.
Realistisk sett tror jeg ingen av disse er interessert i Gentian pr dags dato. Gentian er en miniputt og bidrar til en brøkdel av omsetningen til disse kjempene. Med det sagt kan kjøpene part selvsagt øke salget markant med eget salgsapparat og nettverk, men den er kanskje litt verre å selge inn som et business case? Når Gentian selv går med overskudd er det en annen sak…
Eventuelt hvis et selskap skal satse på en indikasjon og ser potensialet i Gentian sine markører (Infeksjoner: GCAL, nefrologi: CystC).
Ellers må det være teknologien en er interessert i, og den er nok veldig aktuell hvis en løser problematikken med NT-proBNP. Eventuelt når en ny markør blir annonsert.
Monika Neuman (nytt styremedlem): Kommersielt fokus. Bakgrunn fra bl.a. Siemens.
Frank Frantzen: (nytt styremedlem): Vitenskapsmann. Bakgrunn fra Abbot, Alere, Axis-shield. Nåværende CTO i CardiNor som satser på hjertemarkør Secretoneurin, (SN) basert på ELISA.
Takk for gode refleksjoner!
Hva er problemet her, og hva gjør de for å finne løsninger?
Første utfordring var å utarbeide en referansemetode for markøren slik at man får harmoniserende resultater på tvers av ulike automatiserte apparat som brukes. Denne tror jeg de har god kontroll på og anser som lavrisiko.
The application of the independent reference method has progressed over the past months, and additional trial sites have been recruited to test the reference method and confirm the results from the first site.
Under optimiseringsfasen oppstod det tekniske utfordringer med selve markøren. Dette går på hva som er fysisk mulig med tanke på sensitiviteten til teknologien til Gentian, hvor lav konsenstrasjon av molekyler en kan fange opp. Man “pusher” grenser med NT-proBNP hevder de. Der har de nå identifisert ulike kilder til “interferences” som er et vanlig problem. Det jobbes med å løse disse og eliminere kildene. De prioriterer denne markøren over andre i tidligfase, så det viser hvor viktig det er for selskapet. Allikevel har det tatt lang tid, og man vet ikke hvor lang tid det eventuelt vil ta før man løser det eller må to steg tilbake til Exploration-fasen.
In parallel to screening for sources of interference, the team has been working on
potential solutions to overcome this issue. Currently, the most promising method is to modify the immunoparticles using a well-known procedure. Preliminary results indicate that interference between the two identified components and the modified immunoparticles has been significantly reduced. In addition, thecorrelation coefficient with both the reference method and the market leading commercial assay have been improved. A stronger signal is needed to establish a calibration curve and reach the level of quantification needed to launch a competitive product. Consequently, more optimisation and testing is required. If additional sources of interference are identified, it will also be necessary to run additional tests.
The company has interacted with its external scientific advisory board on the challenges in the optimisation phase several times during the quarter. The project has also been reviewed twice by a sub-committee of the board of directors; the science and strategy committee (SSC). The scientific advisory board agrees
with the development team that that the main remaining challenge is most likely related to interference which is a common issue in assay development. The SSC and the board of directors agree that additional sources of interference need to be investigated and that the current solution to modify the immunoparticles has shown promising, early results.
CEO fra Q1 presentasjonen og Q&A: Yes, I am confident that we achieve the finalization of the optimization phase and… thats the nature of diagnostics. And even if not, we know what we have to do if we have to look into other technologies or means to find solutions to solve the challenges. As we speak today, I am confident.
Salgsbrosjyre i forbindelse med AACC 2022 som i disse dager pågår i USA.
Et par slides om bl.a. NT-proBNP. Da er den iallfall fremdeles aktuell
Det er også litt liv i denne twitterkontoen for Gentian Cystatin C